AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Jeg har vært ansatt i en bedrift siden februar 2019 her har jeg jobbet 60-70% på ekstravakter fram til juli 2020 hvor jeg fikk 20% fast stilling. Jeg gikk ut i foreldrepermisjon rett etterpå. Når jeg kom tilbake fra permisjon har jeg jobber 100% og vell over det hver mnd. Det er nå utlyst en 50% stilling (jeg går bla vaktene i den stillingen nå som ekstravakter). jeg tenker å søke på denne, men all fornuft tilsier jo at jeg bør ha noe form for fortrinnsrett her? Hvordan går jeg fram og hva gjør jeg? skal så klart høre med min tillitsvalgte også. Anonymkode: 8005b...4a8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Jeg syns det, men det kan kanskje ha noe med at du ikke behersker norsk skriftelig. Og kun fra det lille du har skrevet her med skrivefeil vil jeg som sjef automatisk tenke at jeg lett kan finne en "bedre" ansatt. Anonymkode: e668d...a2e 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg syns det, men det kan kanskje ha noe med at du ikke behersker norsk skriftelig. Og kun fra det lille du har skrevet her med skrivefeil vil jeg som sjef automatisk tenke at jeg lett kan finne en "bedre" ansatt. Anonymkode: e668d...a2e Jeg har 5 i norsk muntlig og 5 i norsk skriftlig, så du trenger ikke bekymre deg for det.😌 Min stilling har heller ikke krav om spesifikke språkkunnskaper. Jeg skrev litt i hu og hast og trykte publiser før jeg rakk og se over å endre på mine feil. Anonymkode: 8005b...4a8 4
Taluno Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 Det er ikke noe i aml som sier du har fortrinnsrett, men mange tariffavtaler har med punkter om intern ansettelse og fortrinn til økt stillingsprosent. Om det er offentlig arbeidsplass er dem pliktog til å utlyse uansett, selv om de ønsker gi deg stillingen.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 Ts, om du ønsker den stillingen. Så ja, du har fortrinnsretten etter aml. Snakk med tillitsvalgt også uansett Anonymkode: 83e92...4a8
Taluno Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 Ups, ja, jeg hadde sett feil. Så ja, du har fortrinnsrett til stillingen. Men er det offentlig arbeidsplass må de fortsatt utlyse. Det kan være andre interne søkere som også har fortrinn, men du stiller nok veldog sterkt siden du allerede faktisk fyller den aktuelle stillingen.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #7 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg syns det, men det kan kanskje ha noe med at du ikke behersker norsk skriftelig. Og kun fra det lille du har skrevet her med skrivefeil vil jeg som sjef automatisk tenke at jeg lett kan finne en "bedre" ansatt. Anonymkode: e668d...a2e Spiller ingen rolle om de kan finne en «bedre» ansatt, om ts er kvalifisert for stillingen har hun fortrinnsrett. Som eksempel: A kommune lyser ut en 50% stilling som helsefagarbeider ved B sykehjem ved demensavdelingen. TS er utdannet helsefagarbeider, er fast ansatt i 20% og krever fortrinnsrett til stillingen. Da nytter det ikke om det kommer en annen søker som ikke er ansatt i kommunen, og søker på denne med f.eks videreutdanning innen demensomsorg eller annen faglig relevant videreutdanning. TS er kvalifisert og skal da tilbys stillingen så langt det ikke medfører ulempe for kommunen. Hun kan i prinsippet kun forbigås av andre interne søkere med fortrinnsrett til den samme stillingen, om den/de andre har lengre ansiennitet i bedriften. Anonymkode: 92299...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 Taluno skrev (1 time siden): Det er ikke noe i aml som sier du har fortrinnsrett, men mange tariffavtaler har med punkter om intern ansettelse og fortrinn til økt stillingsprosent. Om det er offentlig arbeidsplass er dem pliktog til å utlyse uansett, selv om de ønsker gi deg stillingen. Tror du bør lese arbeidsmiljøloven litt bedre. I særdeleshet bør du se på livens kapittel 14. Anonymkode: 92299...ac9 1
Chantielle Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 Ryddet for avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod.
Taluno Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tror du bør lese arbeidsmiljøloven litt bedre. I særdeleshet bør du se på livens kapittel 14. Anonymkode: 92299...ac9 Tror du bør lese tråden litt bedre. Jeg har allerede innrømmet at jeg har lest feil, og rettet det opp.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 Hvis du er fast ansatt kan du søke stillingen og be om å bli vurdert for fortrinnsrett dersom du er kvalifisert for stillingen. Er det flere som har fortrinnsrett er det opp til arbeidsgiver hvem de vil prioritere. Anonymkode: b96ce...66c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Jeg syns det, men det kan kanskje ha noe med at du ikke behersker norsk skriftelig. Haha, denne var jo herlig da. Kritiserer TS for å ikke beherske norsk "skriftelig" 🤣 Anonymkode: 09446...a2a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå