Gjest Linny111 Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Vi bor i Skottland, så det er nesten umulig å unngå områder med sau når vi går tur med hunden. Har noen mer faste turområder uten sau, men når vi skal gå tur nye steder, er det alltid fullt av dem. Hunden vår reagerer ikke noe særlig på selve sauen. Hun går pent ved siden av oss og overser dem, men hun ELSKER å spise bæsjen deres. Det er den beste snacksen som finnes. Fra hun var liten, har vi passet på å bytte ting hun finner på gata med ekstra gode godbiter, noe som fungerte veldig bra, men nå er hun tenåring, og sauebæsj er visst bedre enn noe vi kan bytte mot. Hun er veldig flink til "leave it" hjemme, og vi prøver dette ute på tur, og da overser eller slipper hun bæsjen ca. halvparten av gangene. Da får hun selvsagt masse skryt, men noen ganger er bæsjen bare for god. Er det noe mer vi kan gjøre eller må vi bare fortsette å jobbe slik vi gjør? Har spurt i skotske hundegrupper, og de sier at man må bare slutte å bry seg og heller passe på at hunden ikke slikker oss i ansiktet.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Mine hunder elsker sauebæsj, hestebæsj, kubæsj, rådyrbæsj etc. Jeg stopper ikke så de får spise i fred, men får de tak i en klyse, så gjør jeg heller ingen sak ut av det. De spist sånt av en grunn. Jeg bare går videre. Med unntak av kubæsj de finner fra hjulene på traktor, så bryr jeg meg ikke. De blir ikke dårlige av litt bæsj. Anonymkode: 9004b...ed1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Faktisk så er avføring (både fra andre dyr og mennesker) en av de tingene fra naturen liker best (vitenskapelig fakta). Dessverre. Og siden de liker det så godt, må du jobbe desto mer iherdig med leave it innlæringen. Anonymkode: a32d0...095
Gjest Linny111 Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 38 minutter siden, AnonymBruker said: Faktisk så er avføring (både fra andre dyr og mennesker) en av de tingene fra naturen liker best (vitenskapelig fakta). Dessverre. Og siden de liker det så godt, må du jobbe desto mer iherdig med leave it innlæringen. Anonymkode: a32d0...095 Takk, vi får bare fortsette å jobbe med det. Samboeren min synes det er utrolig ekkelt at hun gjør det. Heldigvis er det nesten bare sauemøkk hun spiser, ikke annen bæsj.
Troyamin Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 Linny111 skrev (8 timer siden): Er det noe mer vi kan gjøre eller må vi bare fortsette å jobbe slik vi gjør? Du kan korrigere hunden. Ønsker du ikke det, kan du vente og se om det gir seg når hunden er blitt eldre. For det å spise sauebæsj (mulig en blanding av instinkt og følelsen av selvbelønning) trumfer alt av ros og godis. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 Hunden vår spiser også mye bæsj, spesielt hestebæsj da vi har hester selv. Tenker at så lenge man er flink til å gi dyrene ormekur går det bra. Anonymkode: 60abe...ec1
Tabris Skrevet 19. november 2021 #7 Skrevet 19. november 2021 Vi går tur et sted hvor det ofte rir folk med hester, så det ligger hestebæsj i veien flere steder. Min hund ville både spise dette og rulle seg i det. Jeg avlærte det ved å si "bra!" hver gang han så en hestebæsj og så gi godbit hos meg. (Jeg hadde da allerede lært ham "bra!" som belønningslyd, dvs at det betydde at det alltid kom godbit når jeg sa det. Klikker kan også brukes). Jeg gjentok "bra!" og godbit hver gang han så på hestebæsj en stund fremover og det førte til at han begynte å "sladre" - dvs så på hestebæsj og så kikket på meg for å få godbit. Da jeg kom så langt så begynte jeg gradvis å fade det ut og nå går han forbi hestebæsj og ignorerer det. 1
Gjest Linny111 Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 11 hours ago, Tabris said: Vi går tur et sted hvor det ofte rir folk med hester, så det ligger hestebæsj i veien flere steder. Min hund ville både spise dette og rulle seg i det. Jeg avlærte det ved å si "bra!" hver gang han så en hestebæsj og så gi godbit hos meg. (Jeg hadde da allerede lært ham "bra!" som belønningslyd, dvs at det betydde at det alltid kom godbit når jeg sa det. Klikker kan også brukes). Jeg gjentok "bra!" og godbit hver gang han så på hestebæsj en stund fremover og det førte til at han begynte å "sladre" - dvs så på hestebæsj og så kikket på meg for å få godbit. Da jeg kom så langt så begynte jeg gradvis å fade det ut og nå går han forbi hestebæsj og ignorerer det. Takk! Vi har sagt en del "yes!" når hun ser andre hunder, og det har funka ganske bra (lærte på valpekurs). Kan prøve å gjøre dette med bæsj. Noen steder er det bæsj absolutt overalt da, men vi må jo starte et sted. Vi gir ormekur, men hun får ofte diaré når hun har spist ganske mye sauebæsj.
Tabris Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 11 minutter siden, Linny111 said: Takk! Vi har sagt en del "yes!" når hun ser andre hunder, og det har funka ganske bra (lærte på valpekurs). Kan prøve å gjøre dette med bæsj. Noen steder er det bæsj absolutt overalt da, men vi må jo starte et sted. Vi gir ormekur, men hun får ofte diaré når hun har spist ganske mye sauebæsj. For at det skal funke så må du først ha en belønningslyd som er konsekvent. Dvs at hunden har lært at den får godbit hver eneste gang du bruker det. Deretter må du bruke det hver gang hunden ser bæsj i en periode.
Doktor Dyregod Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 Hørt av flere at det kan være mangel på ett eller annet (husker ikke). Da har de anbefalt å gi hunden banan🤷♂️ Men aner ikke.
Gjest Linny111 Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 1 hour ago, Tabris said: For at det skal funke så må du først ha en belønningslyd som er konsekvent. Dvs at hunden har lært at den får godbit hver eneste gang du bruker det. Deretter må du bruke det hver gang hunden ser bæsj i en periode. Takk 1 hour ago, Doktor Dyregod said: Hørt av flere at det kan være mangel på ett eller annet (husker ikke). Da har de anbefalt å gi hunden banan🤷♂️ Men aner ikke. Hun får veldig god mat (Millie's Wolfheart, veldig populært i UK) og virker helt frisk ellers, så vet ikke hva det skulle vært? Hun er labrador og spiser alt mulig rart.
Doktor Dyregod Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 Linny111 skrev (30 minutter siden): Takk Hun får veldig god mat (Millie's Wolfheart, veldig populært i UK) og virker helt frisk ellers, så vet ikke hva det skulle vært? Hun er labrador og spiser alt mulig rart. Har en golden som er veldig glad i avføring. Men vi innbiller oss ihvertfall at det roer seg etter litt banan🤷♂️🤷♂️
Gjest Linny111 Skrevet 19. november 2021 #13 Skrevet 19. november 2021 10 minutter siden, Doktor Dyregod said: Har en golden som er veldig glad i avføring. Men vi innbiller oss ihvertfall at det roer seg etter litt banan🤷♂️🤷♂️ Da skal vi prøve med det! Er fornøyd selv om det bare viser seg å være en placeboløsning 😂
Gjest Airman Skrevet 20. november 2021 #14 Skrevet 20. november 2021 Linny111 skrev (På 18.11.2021 den 23.30): Vi bor i Skottland, så det er nesten umulig å unngå områder med sau når vi går tur med hunden. Har noen mer faste turområder uten sau, men når vi skal gå tur nye steder, er det alltid fullt av dem. Hunden vår reagerer ikke noe særlig på selve sauen. Hun går pent ved siden av oss og overser dem, men hun ELSKER å spise bæsjen deres. Det er den beste snacksen som finnes. Fra hun var liten, har vi passet på å bytte ting hun finner på gata med ekstra gode godbiter, noe som fungerte veldig bra, men nå er hun tenåring, og sauebæsj er visst bedre enn noe vi kan bytte mot. Hun er veldig flink til "leave it" hjemme, og vi prøver dette ute på tur, og da overser eller slipper hun bæsjen ca. halvparten av gangene. Da får hun selvsagt masse skryt, men noen ganger er bæsjen bare for god. Er det noe mer vi kan gjøre eller må vi bare fortsette å jobbe slik vi gjør? Har spurt i skotske hundegrupper, og de sier at man må bare slutte å bry seg og heller passe på at hunden ikke slikker oss i ansiktet. M det for hunden, sjokoladen M Hestepærer og M er hunder veldig glad i.. Hvis de kommer over noe menneske bajskorver som er skjult litt, ja så er det bare luksus.. Hunden har mange slike gode vaner i tillegg til å slike seg selv bak og foran og søke ansiktet ditt med tunga etterpå 🙂 derfor halve kloden anser dem som urene...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå