Gå til innhold

Hjelp, Hiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har nå fått vite først 1 år etterpå att exen min har vært positiv med hiv uten å ha sagt ett ord. Nå er det sent på kvelden så jeg får ikke ringt legen min, men jeg har helt noja og kommer ikke til å Få slappe av før jeg vet om jeg har det eller ikke. Kan jeg reise på legevakta i natt? Eller må jeg på død å liv vente med å få en time?

Anonymkode: 3b4f1...aaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i landet er du? 

Skrevet

Det finnes ikke hurtigtest for HIV, så det er ingen hjelp i å dra på legevakta. Så du må dra til fastlegen og ta blodprøve og det vil ta en stund å få svar. Ekskjæresten din bør uansett politianmeldes for brudd på smittevernloven uavhengig av om du har blitt smittet eller ei. Hvis ekskjæresten din har brukt HIV-medisiner er risikoen for at du har blitt smittet 0,2% mener jeg på.

Anonymkode: 57f07...ab7

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei. Har nå fått vite først 1 år etterpå att exen min har vært positiv med hiv uten å ha sagt ett ord. Nå er det sent på kvelden så jeg får ikke ringt legen min, men jeg har helt noja og kommer ikke til å Få slappe av før jeg vet om jeg har det eller ikke. Kan jeg reise på legevakta i natt? Eller må jeg på død å liv vente med å få en time?

Håper du ikke har blitt smittet.

Anonymkode: 9c7b2...ea6

• Liker 1
Skrevet

Føler med deg, dette må være helt jævlig! 

Anonymkode: aa829...eb4

Skrevet

Vet du om han gikk på medisiner? For i såfall skal det nesten ikke være praktisk mulig å bli smittet. Skjønner godt at du er kjempestressa, men forsøk å holde hodet kaldt. I absolutt verste fall har du fått det, og da finnes det gode medisiner.

Skrevet

For et svik. Føler med deg. Hvis din kjæreste går på medisiner, er du sannsynligvis ikke smittet. Ring fastlege first thing i morgen, din fastlege må følge deg opp med prøver og kan forhåpentligvis være en god støtte for deg over tid hvis behov,dette er ikke en legevaktsak. 

Håper du får sovet litt i natt. ❤

Anonymkode: ef5c2...38e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tviler dessverre på om du kommer inn på legevakta for dette, det er jo ikke snakk om liv og død i natt, selv om jeg selvfølgelig har stor forståelse for at du er stressa... 

Skrevet

Gå til legevakta, og be om valium for natt 

Anonymkode: 575c9...f7a

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes ikke hurtigtest for HIV, så det er ingen hjelp i å dra på legevakta. Så du må dra til fastlegen og ta blodprøve og det vil ta en stund å få svar. Ekskjæresten din bør uansett politianmeldes for brudd på smittevernloven uavhengig av om du har blitt smittet eller ei. Hvis ekskjæresten din har brukt HIV-medisiner er risikoen for at du har blitt smittet 0,2% mener jeg på.

Anonymkode: 57f07...ab7

Det er ikke brudd på smittevernloven hvis han tok medisiner.

https://www.hivnorge.no/a-leve-med-hiv/hiv-og-juss/hiv-og-straffeloven-2/

Jeg skjønner at du er stressa, TS, men om eksen din visste at han hadde HIV og tok medisiner mot det, er det absolutt ikke noe du skal bekymre deg for.

Anonymkode: 44ade...af3

Skrevet

Hvis han tok medisiner så er sjansen for at han har smittet deg veeeeldig liten, ikke at det hjelper tankekjøret du antageligvis sitter med nå 😶 fyfillern for et svik å ikke si noe om sånne ting… 

Anonymkode: da48d...5e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis han tok medisiner så er sjansen for at han har smittet deg veeeeldig liten, ikke at det hjelper tankekjøret du antageligvis sitter med nå 😶 fyfillern for et svik å ikke si noe om sånne ting… 

Anonymkode: da48d...5e5

Dette kommer jo helt an på virusmengden.

Hvis dere tror at det å ta hiv medisiner gir en automatikk i at man ikke er smitsom så tar dere helt feil.

Medisiner som man responderer korrekt på:  dosering, kroppens reaksjoner, ikke slurver med doser etc. gir ofte en ikke sporbar virusmengde i blodet og først da er man ikke smittsom i nevneverdig grad. Men det holder jo at personen glemmer/driter i medisinene på en ferie så er han/henne smittsom igjen.

Hvorfor tok dere ikke hiv test før ubeskyttet sex ? Ikke at det hjelper å være etterpåklok. Men hvis du selv aldri har tatt en hiv test og har hatt ubeskyttet sex, så har du jo aldri visst din egen HIV status og heller ikke partnere sin hiv-status.

Dessverre så smittes man langt lettere av en partner enn en ONS. Den enkle forklaringen er at man har sex med fast partner flere ganger og da ganges naturligvis smitterisikoen opp. Det er veldig rart at det er så mange som ikke bryr seg om dette. Hiv positiv uten symptomer kan man være i 10-15 år, så jeg forstår virkelig ikke at folk gidder å sjekke seg for klamydia og gonore, men ikke bryr seg om å sjekke for den verste sykdommen av de alle.

Håper det har gått bra for deg TS og håper han har gått på medisiner og til jevnlige kontroller av virusmengde så han ikke har vært smittsom.

Anonymkode: 28fa5...252

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...