AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Hvordan kan man få en lege til å sjekke om det er rs virus, bronkitt eller vanlig forkjølelse når man ikke får komme inn til legekontoret nettopp pga luftveissymptomer? Jeg snakket med legen på telefon, og han må virkelig være flink, for utifra spørsmålene han stilte meg om babyen min sine symptomer, mente han at det er bronkitt og ikke noe farlig - noe som jo er bra. Samtidig hadde det vært fint å vite om det er rs virus, da eldste går i barnehagen og jeg må vite mtp forsiktighet osv.. Må man seriøst vente til barnet er mellom liv og død for at noen fysisk kan ta prøve av dem? Hvordan fungerer dette? Hvordan i granskauen vet folk at ungene har rs virus om de ikke får komme til lege eller har apparat til å sjekke slik hjemme? (sønnen min har det fint, han er på bedringens vei.. Får høre at det er rs virus på avdelingen til fetteren til barnet mitt som vi møter hver dag, og nå er jeg livredd for at babyen min skal få det) Anonymkode: aa008...6fc
Mezzosoprena Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 En lege har nok god erfaring med å skille de forskjellige sykdommene fra hverandre. Og det er jo ikke de store barna som er i faresonen ved RS-virus, så så lenge babyen er i rimelig god form, så er det jo ikke viktig å få komme inn hos legen. Men hos oss har de egen "smitteinngang" som bare fører inn til legevaktrommet - dit får de komme de som har luftveissymptomer og som trenger legehjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Teatrica skrev (2 minutter siden): En lege har nok god erfaring med å skille de forskjellige sykdommene fra hverandre. Og det er jo ikke de store barna som er i faresonen ved RS-virus, så så lenge babyen er i rimelig god form, så er det jo ikke viktig å få komme inn hos legen. Men hos oss har de egen "smitteinngang" som bare fører inn til legevaktrommet - dit får de komme de som har luftveissymptomer og som trenger legehjelp. De har legevakt her vi fikk komme inn sist gang, rett etter vi hadde gjennomgått korona hele gjengen. Men så er det jo det om at det ikke er alvorlig nok. Heldigvis er han i ok form nå, og håper det blir bedre nå snart. Han er 8 mnd, og allerde hatt korona, feber, forkjøla x antall ganger stakkars.. Anonymkode: aa008...6fc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Har babyen bronkitt så er det jo definitivt RS? Hvor gammelt er barnet? Rart at det er så strengt. Vi fikk komme inn til legen på sekundet med 2 uker gammel baby. Var ikke snakk om å ikke få komme inn, tenkte ikke på at vi ikke skulle få komme inn med luftveisgreier engang, er jo snakk om et spedbarn. Anonymkode: faf0f...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvordan kan man få en lege til å sjekke om det er rs virus, bronkitt eller vanlig forkjølelse når man ikke får komme inn til legekontoret nettopp pga luftveissymptomer? Jeg snakket med legen på telefon, og han må virkelig være flink, for utifra spørsmålene han stilte meg om babyen min sine symptomer, mente han at det er bronkitt og ikke noe farlig - noe som jo er bra. Samtidig hadde det vært fint å vite om det er rs virus, da eldste går i barnehagen og jeg må vite mtp forsiktighet osv.. Må man seriøst vente til barnet er mellom liv og død for at noen fysisk kan ta prøve av dem? Hvordan fungerer dette? Hvordan i granskauen vet folk at ungene har rs virus om de ikke får komme til lege eller har apparat til å sjekke slik hjemme? (sønnen min har det fint, han er på bedringens vei.. Får høre at det er rs virus på avdelingen til fetteren til barnet mitt som vi møter hver dag, og nå er jeg livredd for at babyen min skal få det) Anonymkode: aa008...6fc Ja det er ganske fjernt hele opplegget. Babyer og småbarn burde fått kommet inn så lenge man har tatt en covid test. Anonymkode: 4c36f...05e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har babyen bronkitt så er det jo definitivt RS? Hvor gammelt er barnet? Rart at det er så strengt. Vi fikk komme inn til legen på sekundet med 2 uker gammel baby. Var ikke snakk om å ikke få komme inn, tenkte ikke på at vi ikke skulle få komme inn med luftveisgreier engang, er jo snakk om et spedbarn. Anonymkode: faf0f...f8d Ja babyer under 3mnd skal jo ikke ha feber da SKAL man reagere så det var bra de tok dere inn. Anonymkode: 4c36f...05e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja babyer under 3mnd skal jo ikke ha feber da SKAL man reagere så det var bra de tok dere inn. Anonymkode: 4c36f...05e Babyen hadde ikke feber. Anonymkode: faf0f...f8d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har babyen bronkitt så er det jo definitivt RS? Hvor gammelt er barnet? Rart at det er så strengt. Vi fikk komme inn til legen på sekundet med 2 uker gammel baby. Var ikke snakk om å ikke få komme inn, tenkte ikke på at vi ikke skulle få komme inn med luftveisgreier engang, er jo snakk om et spedbarn. Anonymkode: faf0f...f8d Her er vår 8 mnd, så litt eldre, men likevel liten og sårbar 😢 Skulle bare mangle at dere ble tatt inn, en to uker gammel baby skal jo ikke være syk 😭 håper det går bra med lille ❤️ AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det er ganske fjernt hele opplegget. Babyer og småbarn burde fått kommet inn så lenge man har tatt en covid test. Anonymkode: 4c36f...05e Ja, helt enig! En baby driver jo heller ikke og gnir seg utover veggene til å smitte folk heller, de burde ta inn små barn stakkars.. 😢 Anonymkode: aa008...6fc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 Usikker egentlig om det er rs. Eldste har hatt samme symptomer og hun er 4. Mannen min også. Ikke jeg utrolig nok. Anonymkode: aa008...6fc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er vår 8 mnd, så litt eldre, men likevel liten og sårbar 😢 Skulle bare mangle at dere ble tatt inn, en to uker gammel baby skal jo ikke være syk 😭 håper det går bra med lille ❤️ Ja, helt enig! En baby driver jo heller ikke og gnir seg utover veggene til å smitte folk heller, de burde ta inn små barn stakkars.. 😢 Anonymkode: aa008...6fc Ja, det går bra! Ble innlagt på sykehuset med en gang. Men bronkitt på en 8 måneder baby er jo ikke noe annet enn et RS-tegn? Til og med mannen her har fått bronkitt av Rs Anonymkode: faf0f...f8d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det går bra! Ble innlagt på sykehuset med en gang. Men bronkitt på en 8 måneder baby er jo ikke noe annet enn et RS-tegn? Til og med mannen her har fått bronkitt av Rs Anonymkode: faf0f...f8d Så bra ❤️ det må ha vært tøft for dere! Synes det er så ille med de små som er så avhengige av at vi ser alle disse tegnene.. Såppsss ja, i voksen alder? Er bronkitt det samme som bronkiolitt? Han har ihvertfall alle symptomene, men i god form nå ❤️ Uff, fælt å si det, jeg håper nesten det er rs, for da er vi ferdig med det i år.. Anonymkode: aa008...6fc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 Bronkitt er ikke det samme som bronkiolitt. Rs-virus kan gi bronkiolitt, spesielt hos de minste, som kan medføre behov for sykehusinnleggelse. Men rs-virus kan også gi en lett forkjølelse, det er mest vanlig Det er lite gjennomførbart å teste alle som er lett forkjøla hvilket virus det er som forårsaker forkjølelsen. Kun ved innleggelse er det vanlig å teste. Anonymkode: a33e7...b99 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #13 Skrevet 18. november 2021 De tester vel ikke alle syke for RS-virus? Og om det ikke virker alvorlig og barnet er på bedringens vei så er det jo dessverre lite de får gjort med virusinfeksjoner😕 God bedring til barnet ❤️ Anonymkode: a0177...5cc 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): De tester vel ikke alle syke for RS-virus? Og om det ikke virker alvorlig og barnet er på bedringens vei så er det jo dessverre lite de får gjort med virusinfeksjoner😕 God bedring til barnet ❤️ Anonymkode: a0177...5cc Aner ikke, altså det er jo lite effektivt om de gjør det, nettop av den grunnen du nevner 😊 føler det hadde vært praktisk å vite mtp det å være forsiktig fremover, men får bare ta forholdsregler uansett 😊 Tusen takk 💕❤️ Anonymkode: aa008...6fc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #15 Skrevet 18. november 2021 Baby 3 mnd. her, vi ble tatt inn på et eget rom hvor de tok hurtigtest på gutten, så testet de for RS-virus som vi fikk svar på et par dager senere. Symptomene var feber, hoste, tett nese og pipelyd i brystet, så var forberedt på å ikke få komme inn😅 Anonymkode: d89e5...bdd
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #16 Skrevet 19. november 2021 Jeg var hos legen sist uke med min VELDIG forkjølte baby på 8 mnd. Ingen egen inngang, ingen korona-test, men satt på venterommet med alle andre og ventet på tur. Når det kommer til RS, er det et helt vanlig forkjølelsesvirus som alle får fra tid til annen, stor som små uten at vi som regel vet om det. Det er liten vits i å teste alle forkjølte for RS, så lenge de ikke er veldig syke og må innlegges. Men er du utrygg, ber du om time og at en lege lytter på pust og evt tar CRP. Anonymkode: 5c94f...375 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #17 Skrevet 19. november 2021 Vi var hos legen senest igår med en luftveissyk baby. Tok hurtigtest på oss voksne før jeg ringte legekontoret. Anonymkode: 1b4ee...80e
Thyra Skrevet 19. november 2021 #18 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvordan kan man få en lege til å sjekke om det er rs virus, bronkitt eller vanlig forkjølelse når man ikke får komme inn til legekontoret nettopp pga luftveissymptomer? Jeg snakket med legen på telefon, og han må virkelig være flink, for utifra spørsmålene han stilte meg om babyen min sine symptomer, mente han at det er bronkitt og ikke noe farlig - noe som jo er bra. Samtidig hadde det vært fint å vite om det er rs virus, da eldste går i barnehagen og jeg må vite mtp forsiktighet osv.. Må man seriøst vente til barnet er mellom liv og død for at noen fysisk kan ta prøve av dem? Hvordan fungerer dette? Hvordan i granskauen vet folk at ungene har rs virus om de ikke får komme til lege eller har apparat til å sjekke slik hjemme? (sønnen min har det fint, han er på bedringens vei.. Får høre at det er rs virus på avdelingen til fetteren til barnet mitt som vi møter hver dag, og nå er jeg livredd for at babyen min skal få det) Anonymkode: aa008...6fc Hvordan folk vet at ungene har rs-virus? Det vet de vanligvis ikke, med mindre barnet blir alvorlig syke. De fleste barn får rs-virus i løpet av de første leveår. De fleste får det aldri påvist, og følger ikke noe spesielt smitteregime. 3
tussi84 Skrevet 19. november 2021 #19 Skrevet 19. november 2021 Her må man ta corona test på de små. Er testen negativ kan man komme inn til fastlegen. Derimot så trenger man ikke å ha tatt corona test for å slippe inn hos legevakta. Så på legevakta får man komme inn uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå