Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sliter med kronisk sykdom. Hvor jeg har vært innlagt to ganger på sykehus siste året. Den siste tiden har det blusset opp igjen og jeg har vært på en haug med utredning og fått medisin osv. Denne medisinen jeg nettopp har startet med blir jeg utrolig dårlig av. I tilllegg gjør sykdommen i seg selv meg ute av stand til å fungere. Jeg har blitt invitert til en dåp, hvor jeg skal være fadder. Og kontakter vedkommende om at jeg dessverre ikke kan stille opp. Jeg trodde vedkommende ville ha full forståelse for dette. Da jeg har delt mye med vedkommende siste tiden hva jeg sliter med og plager jeg har. 

Plutselig får jeg svar tilbake om at dette var dårlig gjort og jeg MÅ komme fordi jeg er fadder! Jeg ble helt satt ut! Og vet ikke hva jeg skal svare. 

Kjenner umiddelbart på skyldfølelse og at jeg er en dårlig person selvom jeg vet at jeg ikke har det bra helsemessig nå. 

Håper på innspill? 

Anonymkode: 88088...427

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke kjip🌸

Anonymkode: 0657e...62f

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke du er en usympatisk person utfra HI. Tenker at person burde forstå at du faktisk er så sliten at du ikke klarer å delta, da får personen heller finne noen andre til fadder om h*n ønsker det. 

• Liker 2
Skrevet

Du skal ikke ha skyldfølelse, og du er ikke kjip! 

Hadde du ikke kommet fordi du ikke gadd, så hadde du vært kjip, men pga. sykdom er det absolutt innafor og det burde din venninne forstå! Hva hadde hun sagt om du ble innlagt på dåpsdagen eller møtte opp med influensa? ❤

• Liker 2
Skrevet

Du er slett ikke kjip! Folk med god helse aner ikke hva kronisk sykdom vil si i det hele tatt, så jeg får si som Jesus: tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør😁

Hun er jo på sett og vis heldig som ikke aner hva kronisk sykdom innebærer hver eneste dag for de som lever med det, og om du føler deg i det lite tilgivende hjørnet kan du gjøre henne oppmerksom på det..

Anonymkode: 05aea...eac

• Liker 1
Skrevet

Kan bare sende deg en forståelsesfull klem. ❤

Jeg er også kronisk syk, og har vært veldig dårlig den siste tiden. Jeg måtte av den grunn være ærlig med familien om at jeg akkurat nå ikke kan klarer diverse de forventer av meg. Istedenfor for forståelse for det har jeg fått så mye klager og kjeft at det tok enda mer energi enn om jeg bare hadde prøvd å late som ingenting, og gå på, selv om jeg blir aldri så dårlig. 

Jeg kan ikke forstå at noen tar det personlig at man er for syk. Det er ikke et valg å være syk. 

Anonymkode: b2e82...4fd

• Liker 2
Skrevet
Lykke Li skrev (1 minutt siden):

Du skal ikke ha skyldfølelse, og du er ikke kjip! 

Hadde du ikke kommet fordi du ikke gadd, så hadde du vært kjip, men pga. sykdom er det absolutt innafor og det burde din venninne forstå! Hva hadde hun sagt om du ble innlagt på dåpsdagen eller møtte opp med influensa? ❤

Jeg sitter kanskje med en følelse av mangel på å bli trodd. At vedkommende gjerne tenker at hvis jeg har energi til å dra på ulike utredninger, hvorfor skal jeg ikke ha energi til å komme i dåpen. Aner virkelig ikke hva jeg skal gi til svar 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sitter kanskje med en følelse av mangel på å bli trodd. At vedkommende gjerne tenker at hvis jeg har energi til å dra på ulike utredninger, hvorfor skal jeg ikke ha energi til å komme i dåpen. Aner virkelig ikke hva jeg skal gi til svar 

Ts

Nå vet ikke vi hva hun har sendt til deg som gir deg den følelsen, men det er forskjell på utredning og å være i sosiale lag. Det ene gjør man i håp om å få bedre helse. Det andre krever energi som går utover helsen.

Jeg syns ikke du skal føle skyld for å være syk, hadde du kunnet velge hadde du jo ikke valgt kronisk sykdom, og å gå glipp av ting du i utgangspunktet ønsker å delta på 🥰 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei. Jeg sliter med kronisk sykdom. Hvor jeg har vært innlagt to ganger på sykehus siste året. Den siste tiden har det blusset opp igjen og jeg har vært på en haug med utredning og fått medisin osv. Denne medisinen jeg nettopp har startet med blir jeg utrolig dårlig av. I tilllegg gjør sykdommen i seg selv meg ute av stand til å fungere. Jeg har blitt invitert til en dåp, hvor jeg skal være fadder. Og kontakter vedkommende om at jeg dessverre ikke kan stille opp. Jeg trodde vedkommende ville ha full forståelse for dette. Da jeg har delt mye med vedkommende siste tiden hva jeg sliter med og plager jeg har. 

Plutselig får jeg svar tilbake om at dette var dårlig gjort og jeg MÅ komme fordi jeg er fadder! Jeg ble helt satt ut! Og vet ikke hva jeg skal svare. 

Kjenner umiddelbart på skyldfølelse og at jeg er en dårlig person selvom jeg vet at jeg ikke har det bra helsemessig nå. 

Håper på innspill? 

Sykdom er gyldig grunn for fravær...uansett anledning!!...Ufint å behandle deg sånn egentlig men tipper de stresser med dåpsplanlegging og ikke tenker seg om bare...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan bare sende deg en forståelsesfull klem. ❤

Jeg er også kronisk syk, og har vært veldig dårlig den siste tiden. Jeg måtte av den grunn være ærlig med familien om at jeg akkurat nå ikke kan klarer diverse de forventer av meg. Istedenfor for forståelse for det har jeg fått så mye klager og kjeft at det tok enda mer energi enn om jeg bare hadde prøvd å late som ingenting, og gå på, selv om jeg blir aldri så dårlig. 

Jeg kan ikke forstå at noen tar det personlig at man er for syk. Det er ikke et valg å være syk. 

Å være kronisk syk er ikke for de svake. Jeg har fått erfare dette de siste to årene. Og jeg er ikke den samme personen jeg engang var. Man bruker mye tid på å forklare ovenfor andre. Og sitter ofte med skam og skyldfølelse og det skal ikke være slik. Begynner å tenke om jeg skal presse meg til å gå, for å unngå konflikten, men det er ikke bra det heller. Kan risikere jeg spyr midt i dåpen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Du må jo bare forklare det da. 
«Beklager, men med reise, halvannen time i kirka og tre timer selskap etterpå blir det for mye for meg. Jeg klarer dessverre ikke sitte så lenge pga ryggproblemene/være ute så lenge pga hodepine/utmattelse/være blant folk så lenge pga angst/depresjon. Ønsker virkelig jeg kunne være der for dere, og jeg vil veldig gjerne være «reservefadder» for lille X selv om jeg ikke har anledning til å stille på dagen. Er det noe spesielt dere ønsker i dåpsgave til lille X? Beklager at jeg må skuffe, igjen, men håper du forstår at jeg virkelig ikke har mulighet til å være der. Masse lykke til, og kyss og kos fra meg til lille x»

Anonymkode: e87ab...378

• Liker 2
Skrevet

Hvor lang tid før dåpen sa du fra? 
synes det var dårlig gjort av henne, helsa først!

Anonymkode: 3e3d0...3d5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må jo bare forklare det da. 
«Beklager, men med reise, halvannen time i kirka og tre timer selskap etterpå blir det for mye for meg. Jeg klarer dessverre ikke sitte så lenge pga ryggproblemene/være ute så lenge pga hodepine/utmattelse/være blant folk så lenge pga angst/depresjon. Ønsker virkelig jeg kunne være der for dere, og jeg vil veldig gjerne være «reservefadder» for lille X selv om jeg ikke har anledning til å stille på dagen. Er det noe spesielt dere ønsker i dåpsgave til lille X? Beklager at jeg må skuffe, igjen, men håper du forstår at jeg virkelig ikke har mulighet til å være der. Masse lykke til, og kyss og kos fra meg til lille x»

Anonymkode: e87ab...378

Takk for innspill. Alle sammen. 

Skrevet

Du MÅ ikke være til stede i barnedåpen selv om du står som fadder. Kirken har regler for dette. Minst to av fadderne må være der under dåpen, men man kan ha faddere som ikke er tilstede. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lang tid før dåpen sa du fra? 
synes det var dårlig gjort av henne, helsa først!

Anonymkode: 3e3d0...3d5

Det var veldig kort advarsel. Tre dager før. Jeg har gått lenge å kvidd meg til å si ifra. Og har tenkt at jeg vil klare å stille opp når tiden kommer. Men etter ny medisin som jeg har startet på med kvalme og diverse. Ser jeg at det ikke lar seg gjøre. Dette forklarte jeg også. I tillegg til at i to uker nå har vedkommende vært obs på hva jeg sliter med for tiden. Så trodde vedkommende var forberedt på det.  

Jeg skjønner det er tungt planlegge dåp og folk som ikke kan komme på toppen av det. Det er to faddere utenom meg, og leste på nett at det var nok. 

• Liker 1
Skrevet

Du må gi faen i hva de sier og tenker om det. Du kan jo ikke noe for det, og du kan ikke presse deg igjennom det slik ting er nå. Du får sende de en mail og avkrefte momentant at du ikke kommer, så får de vurdere selv hva de skal gjøre med det. At du ikke får forståelse er typisk... Folk flest forstår ikke andres sykdom såfremt de aldri har opplevd sykdom selv. Ikke ha dårlig samvittighet for det. Faktisk synes jeg de var direkte frekk og respektløs mot deg! Hadde jeg vært deg så hadde jeg vurdert hele fadderskapet og eventuelt vennskapet pga dette. Du har faktisk lov å svare de med samme mynt. Du må ikke la deg tråkke på selv om de tilsynelatende er så lite forståelsesfull at de blir skuffet, sint, oppgitte osv. Sistnevnte sier mer om dem enn deg. 

Send en endelig melding til de om at du ikke kommer basert på at tingenes tilstand ikke tillater deg det. Og la det stå til. Tenk på deg selv, og kun deg selv! 

Anonymkode: 4ab6c...c36

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Å være kronisk syk er ikke for de svake. Jeg har fått erfare dette de siste to årene. Og jeg er ikke den samme personen jeg engang var. Man bruker mye tid på å forklare ovenfor andre. Og sitter ofte med skam og skyldfølelse og det skal ikke være slik. Begynner å tenke om jeg skal presse meg til å gå, for å unngå konflikten, men det er ikke bra det heller. Kan risikere jeg spyr midt i dåpen. 

Det kan du trygt si. 

Jeg sliter veldig med å få forståelse for at noen dager er jeg så dårlig at jeg ikke klarer noe, og tenker/tror at det er fordi de fleste bare ser meg de dagene jeg faktisk klarer noe. Mann og barn opplever de verste dagene også, og derfor forstår de bedre, men jeg kan jo liksom ikke invitere resten av familien hjem til meg de dårligste dagene bare for å vise dem hvor dårlig jeg da er. Burde ikke være nødvendig heller. De vet diagnose, og jeg har ikke akkurat en historikk med å lyve på meg vondter og sykdom. Jeg vet at barna også har snakket med dem om hvor dårlig jeg innimellom er, fordi de har delt sin fortvilelse angående det med dem. 

Likevel føler jeg det er null forståelse, null hensyn og de gangene jeg stiller opp blir det ikke satt pris på, selv om det koster meg mye, men klaget på at jeg gjør det for lite. 

Jeg snakket med min lege om dette denne uka, og fikk rådet om å ta både mentalt og fysisk avstand fra resten av familien en periode, fordi jeg MÅ ta hensyn til helsen min. Jeg blir dårligere av slikt press og stress, og kan ikke fortsette med å gå på akkord med meg selv og helsen. 

Likevel, kanskje er det det man burde gjøre iallefall en gang. At du burde spy i en dåp, og jeg burde falle sammen foran familien min. Kanskje det er hva som må til? Jeg vet ikke, jeg bare deler din fortvilelse over manglende forståelse. Ikke bare skal vi oppleve å bli og være syke, men også slikt uvett og mangel på forståelse og hensyn. 

Å være kronisk syk er tøft nok uten slikt. En stor sorg. Den blir ikke mindre av å ikke bli tatt alvorlig, men bli presset over evne. 

Skrevet

Oj! Hjelpede meg! 

Dette var en dårlig venn. Jeg hadde svart at «jeg har skikkelig lyst, men er for syk. Reaksjonen din noterer jeg meg på «stresset og svarer derfor unødvendig kjipt» kortet og lar det passere for denne gang. Men som sagt skulle jeg så gjerne vært med i dåpen til den fineste ungen - håper dere kan få en fin dag og at vi kan sees om ikke lenge». 

Tar hun ikke den er hun nok ikke en du bør ha som nærmeste støtte. 

Anonymkode: b2ee0...44e

• Liker 1
Skrevet

Du er ikke kjip, 

her er det hun som må jobbe med seg selv.hun ble nok veldig skuffa fordi dåp kan være veldig viktig for nybakte mødre. det var kanskje veldig spesielt at du var fadder, ikke alle har andre de ønsker istedenfor. det er ikke bare å velge annen fadder. så jeg tror bare hun ble veldig lei seg, og det kom til uttrykk på en uheldig måte (hun sa det ut fra hennes perspektiv) framfor å legge godviljen til at om du virkelig hadde følt deg god nok og klart det, så hadde du vært med på det. 

Anonymkode: e6c65...2b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...