AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Del Skrevet 18. november 2021 Jeg skal ha en undersøkelse av endetarmen i morgen tidlig og i det skrivet jeg har fått står det at tarmen skal tømmes vha 240 ml klyx 45-60 minutter før undersøkelsen. Hvor lenge er det vanlig å bli sittende på do etter at klyx er satt? Jeg har 30 min reisevei til legen. Hvis jeg skal reise halv åtte og setter klyx kl 7 og jeg skal prøve å holde meg i 5-10 minutter, som det også står i skrivet, rekker jeg da dette på en halv time? Tømming og en rask dusj og påkledning? Anonymkode: 11438...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Del Skrevet 18. november 2021 Du rekker ikke å sette klyx kl 7 hvis du skal dra halv åtte. Du må sette av minst 40-50 minutter til tømming + 10 min til virkningen av klyx kicker inn. Man blir ikke alltid tømt etter én dotur, og det kan lekke flere ganger etter man reiser seg opp og skal fortsette dagen. Når jeg har tatt det har jeg stått opp to timer før avreise hjemmefra, satt klyx med en gang, ventet på virkning, tømt meg, laget frokost, kledd på meg osv også må tømme mer og kanskje mer før man kan gå ut av døren Anonymkode: 53d4f...18d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Del Skrevet 18. november 2021 For meg var dette altfor lite tid til å tømme tarmen. Jeg holdt på å gjøre på meg på til klinikken og når jeg kom dit måtte jeg på toalettet 2 ganger før de kunne starte undersøkelsen. De spurte veldig om jeg hadde fått tømt alt, de hadde tydligvis hatt noen uhell.. 😱😱 Anonymkode: bf1e9...116 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #4 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du rekker ikke å sette klyx kl 7 hvis du skal dra halv åtte. Du må sette av minst 40-50 minutter til tømming + 10 min til virkningen av klyx kicker inn. Man blir ikke alltid tømt etter én dotur, og det kan lekke flere ganger etter man reiser seg opp og skal fortsette dagen. Når jeg har tatt det har jeg stått opp to timer før avreise hjemmefra, satt klyx med en gang, ventet på virkning, tømt meg, laget frokost, kledd på meg osv også må tømme mer og kanskje mer før man kan gå ut av døren Anonymkode: 53d4f...18d Men i papirene jeg har fått står det at jeg skal sette klyxet 45-60 minutter før undersøkelsen, da blir det jo umulig å rekke det når jeg har 30 minutters reisevei. Anonymkode: 11438...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 18. november 2021 #5 Del Skrevet 18. november 2021 Vokne tidligere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Del Skrevet 18. november 2021 Ny Bruker skrev (1 minutt siden): Vokne tidligere? Det er jo ikke det som er problemet. Jeg kan sette klyxet halv syv, men det vil da bli en og en halv time før undersøkelsen, ikke 45-60 minutter. Anonymkode: 11438...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #7 Del Skrevet 18. november 2021 Tror ikke det har noe å si om du setter det over 60 min før ts. Sålenge tarmen er tømt til du kommer ditt 😊 Anonymkode: 89e41...92e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Del Skrevet 18. november 2021 Selv om det står 45-60 min før kan du jo ta det tidligere. Hele poenget er jo at tarmen er tømt og at du ikke har spist rett noe som havner i tarmen etterpå. Du kan i teorien gjøre det kvelden før. Anonymkode: c6cd7...408 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror ikke det har noe å si om du setter det over 60 min før ts. Sålenge tarmen er tømt til du kommer ditt 😊 Anonymkode: 89e41...92e Bare den ikke fyller seg opp igjen 😊 Anonymkode: 11438...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #10 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke det som er problemet. Jeg kan sette klyxet halv syv, men det vil da bli en og en halv time før undersøkelsen, ikke 45-60 minutter. Anonymkode: 11438...58d Hva er problemet med det? Anonymkode: bf1e9...116 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #11 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare den ikke fyller seg opp igjen 😊 Anonymkode: 11438...58d Neida, sålenge du ikke spiser/drikker, går det bra. 45-60 er nok minstetiden du må sette av, for å vær sikker på å få tømt alt før undersøkelse. For det kan ta litt tid før klyxet virker også 😊 Anonymkode: 89e41...92e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #12 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er problemet med det? Anonymkode: bf1e9...116 Jeg har ikke gjort dette før, tenkte å prøve å gjøre det som det står i skrivet at jeg skal gjøre. Anonymkode: 11438...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 18. november 2021 #13 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror ikke det har noe å si om du setter det over 60 min før ts. Sålenge tarmen er tømt til du kommer ditt 😊 Anonymkode: 89e41...92e Jeg tror dette er noe du setter nedenfra, så jo, tarmen kan fylles igjen hvis det går for lang tid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Neida, sålenge du ikke spiser/drikker, går det bra. 45-60 er nok minstetiden du må sette av, for å vær sikker på å få tømt alt før undersøkelse. For det kan ta litt tid før klyxet virker også 😊 Anonymkode: 89e41...92e Det er ikke hele tarmen som skal tømmes, så da tenkte jeg at tarminnhold kan komme nedover hvis jeg gjør det for tidlig. Anonymkode: 11438...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 18. november 2021 #15 Del Skrevet 18. november 2021 Hvis du ikke spiser frokost, tar klyx og ikke spiser noe etter det og frem til undersøkelsen, så er det ingen problem. Jeg tolker 45-60 min før undersøkelse som "ikke senere enn". Så jeg hadde våknet kl. 06, tømte tarmen og hadde god tid til å gjøre seg klar og komme til undersøkelsen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #16 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men i papirene jeg har fått står det at jeg skal sette klyxet 45-60 minutter før undersøkelsen, da blir det jo umulig å rekke det når jeg har 30 minutters reisevei. Anonymkode: 11438...58d Det betyr minst 45-60 minutter før. Dropp frokost den dagen så tarmen ikke fyller seg igjen og stå opp tidligere for å rekke å tømme deg før du må reise hjemmefra. Hvis du har mer igjen mens du sitter på bussen rekker du ikke å holde deg for å si det sånn Anonymkode: 53d4f...18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #17 Del Skrevet 18. november 2021 Må si jeg synes det er merkelig det skal være sånn forskjell fra sted til sted. Ikke minst fra gang til gang 😅 skal på min 3. Konsultasjon over 4 år og alle har vært forskjellig. Skal på sshf og konsulteres der selv og i brevet står det at jeg skal ta klyx 120 ml 2 timer før undersøkelsen 🤔 min erfaring er som mange andre at det kan komme i flere omganger. Så jeg ville vurdert å sette dette minimum 2 timer før du reiser hjemmefra. Anonymkode: c7770...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #18 Del Skrevet 18. november 2021 Jeg må dra senest halv åtte, da setter jeg klyxet kl seks og satser på at det går bra. Skal ikke spise noe mer i dag. Anonymkode: 11438...58d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #19 Del Skrevet 20. november 2021 Åssen gikk det TS? Holdt det? Anonymkode: c7770...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #20 Del Skrevet 20. november 2021 Tips til fremtidige undersøkelser. Det er alltid greit å lese skrivet man for om forberedelser noen dager før, i tilfelle man har spørsmål. For da kan man ringe inn og snakke med dem som vet best, og ikke få masse ulike svar fra KG 😅 Håper alt gikk greit. Anonymkode: 9e487...016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå