Gå til innhold

Reiser i morgen tidlig. Vaksinepasset mitt foreløpig ikke godkjent ​🥺​

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fullvaksinert, og fikk første vaksine Moderna og andre Pfizer. 

Har reist utenlands 2 ganger siden siste vaksine, helt uten problemer. Heller ingen problemer når jeg har vist vaksinepasset mitt i utlandet for å komme inn på restauranter m.m.

Skulle sjekke inn online nå i dag. Ble bedt om å laste opp vaksinepasset. Så kommer det melding om at vaksinepasset ikke er godkjent! Jeg klikket meg inn på kravene, og der sto det at man måtte ha to doser av samme vaksine! Altså 2 Moderna, eller 2 Pfizer. Den mixen av vaksiner Norge har holdt på med, er nå kanskje ikke godkjent i andre land? 

Kjenner jeg er helt skjelven ved tanken på å få problemer med boarding i morgen. 

Andre som har opplevd problemer med dette? 

Anonymkode: 8960d...5bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært mye i media at Storbritannia ikke godkjenner krysvaksinering.

Anonymkode: 7b06e...812

• Liker 4
Skrevet

Er noen land som ikke godtar blanding ja, bla. Storbritannia. Hvilket land skal du til?

Anonymkode: 3dc88...f40

Skrevet

Da kommer du ingen vei nei. Best du avbestiller.

Anonymkode: e6e13...f9e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er fullvaksinert, og fikk første vaksine Moderna og andre Pfizer. 

Har reist utenlands 2 ganger siden siste vaksine, helt uten problemer. Heller ingen problemer når jeg har vist vaksinepasset mitt i utlandet for å komme inn på restauranter m.m.

Skulle sjekke inn online nå i dag. Ble bedt om å laste opp vaksinepasset. Så kommer det melding om at vaksinepasset ikke er godkjent! Jeg klikket meg inn på kravene, og der sto det at man måtte ha to doser av samme vaksine! Altså 2 Moderna, eller 2 Pfizer. Den mixen av vaksiner Norge har holdt på med, er nå kanskje ikke godkjent i andre land? 

Kjenner jeg er helt skjelven ved tanken på å få problemer med boarding i morgen. 

Andre som har opplevd problemer med dette? 

Det står ingen steder i vaksinepasset hvilken kombinasjon du har. Kun siste dose og at en har to doser. Så dette tror jeg ikke helt på. Myndighetene har selv opplyst om at det ikke vil vise hvilken kombo en har og derfor er dette kun et teoretisk problem 

Anonymkode: be085...ffb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vært mye i media at Storbritannia ikke godkjenner krysvaksinering.

Anonymkode: 7b06e...812

Jeg skal ikke til Storbritannia

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal ikke til Storbritannia

TS

Storbritannia godkjenner uansett kryssvaksinerte, hsr gjort det siden 4.10

Hvilket land skal du til da?

Anonymkode: 5eb01...279

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det står ingen steder i vaksinepasset hvilken kombinasjon du har. Kun siste dose og at en har to doser. Så dette tror jeg ikke helt på. Myndighetene har selv opplyst om at det ikke vil vise hvilken kombo en har og derfor er dette kun et teoretisk problem 

Jeg vet at det ikke står skriftlig. Men lurer på om det kommer frem når man scanner QR? 

Uansett, dette står det om hva som kreves (på re-openeuropa.eu)

Entering this country with the EU Digital COVID certificate

Holders of 'EU Digital Covid Certificates' (EUDCC) can enter without being subject to further restrictions (testing or quarantine), if their certificate contains one of the following:

• Proof that they are fully vaccinated (they have received the second dose, or a single dose for the Janssen/Johnson&Johnson vaccine).
    Accepted vaccines: Comirnaty by Pfizer BioNtech, Moderna, Vaxzevria (AstraZeneca), Janssen/Johnson&Johnson.
  • Proof of recovery from COVID-19.
    Validity: 180 days from the first positive swab.
  • Negative result to a COVID-19 test, performed before entering.
    Both PCR (molecular) and rapid antigen tests are accepted.

Men: Når jeg går inn på flyselskapets linker (som flyr meg til siste destinasjon), står det at de godkjenner kun 2xModerna, 2xPfizer osv. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet at det ikke står skriftlig. Men lurer på om det kommer frem når man scanner QR? 

Uansett, dette står det om hva som kreves (på re-openeuropa.eu)

Entering this country with the EU Digital COVID certificate

Holders of 'EU Digital Covid Certificates' (EUDCC) can enter without being subject to further restrictions (testing or quarantine), if their certificate contains one of the following:

• Proof that they are fully vaccinated (they have received the second dose, or a single dose for the Janssen/Johnson&Johnson vaccine).
    Accepted vaccines: Comirnaty by Pfizer BioNtech, Moderna, Vaxzevria (AstraZeneca), Janssen/Johnson&Johnson.
  • Proof of recovery from COVID-19.
    Validity: 180 days from the first positive swab.
  • Negative result to a COVID-19 test, performed before entering.
    Both PCR (molecular) and rapid antigen tests are accepted.

Men: Når jeg går inn på flyselskapets linker (som flyr meg til siste destinasjon), står det at de godkjenner kun 2xModerna, 2xPfizer osv. 

TS

I følge myndighetene så kan ikke dette kontrolleres i vaksinepasset nei. Kan være en annen grunn til at det ikke godtas. 

• Liker 1
Skrevet

Så det sto ikke at vaksinepasset ikke ble godkjent fordi du ikke har to doser av samme vaksine? Kan du ringe flyselskapet? Kan det være flyselskapet har gjort noe galt?

Vanskelig å si her. Du gir oss ganske lite informasjon.

Anonymkode: 3dc88...f40

Skrevet (endret)

USA godtar to forskjellig vaksiner og det gjør også Storbritannia nå i følge denne. https://www.regjeringen.no/no/dokumentarkiv/regjeringen-solberg/aktuelt-regjeringen-solberg/hod/nyheter/2021ny/storbritannia-regner-kryssvaksinerte-som-fullvaksinerte-fra-4.-oktober/id2872170/

Så TS må ut med litt mer enn vag info.

Edit: klargjøringen fra CDC (amerikanske myndigheter). https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/fully-vaccinated-guidance.html#annex samt en artikkel fra Washington Post med litt mer lettfattelig beskrivelse https://www.washingtonpost.com/health/2021/10/17/cdc-guidance-mixed-vaccine-dose-international-travel/

Endret av skrue
Skrevet

Er ikke for gamelt da? Over 6 mnd? 

Anonymkode: 7be1d...e4c

Skrevet

Holder det ikke med neg test? Kjenner flere som har vært ute å reist som uvaksinerte gikk bra det.

Anonymkode: 68f0e...c49

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...