Gå til innhold

Verdt å bestille legetime til dette? Barn og søvnvansker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2-åring som aldri har sovet godt. Har siden fødsel hatt tusen oppvåkninger om natta og alltid vært et helvete å legge. Nå er hen som sagt to år, bruker over en time på legging hver eneste kveld, og hen er ennå våken minimum 5 ganger pr natt. Som regel mer. Har tatt dette opp med helsestasjonen på hver eneste kontroll, både med lege og hs. Har prøvd ALLE råd fra hs, har prøvd samsoving, egen seng, mitt rom, eget rom, white noise, «gråtekur» (modifisert, mild versjon) osvosv. Ingenting tar. Legen på helsestasjonen bare trekker på skuldrene og sier «vi får håpe det går over». 

Jeg klarer virkelig ikke mer! Jeg holder på å klikke, hver eneste kveld ender i at jeg eksploderer på ungen. Selvfølgelig får jeg drepende dårlig samvittighet etterpå, men jeg klarer ikke dette mer!! Jeg har prøvd alt av leggetider fra 17 til 21 omtrent, mindre dagsoving, mer dagsoving, you name it. Jeg er så på felgen at jeg seriøst vurderer å la ungen flytte fast til sin far. Selv om jeg vet at jeg raskt får hen i retur for farens manglende evne til å takle søvnmangel er jo grunnen til at han flytta ut. 

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har konstant hodepine, fungerer ekstremt dårlig på jobb, har minimal tålmodighet og er generelt en drittdårlig mor. Og det viser ingen tegn til bedring i det hele tatt. Det har ikke blitt det fnugg bedre siden han var 3 mnd. Og de få strekkene han faktisk sover, får uansett ikke jeg hverken slappet av eller sovet for jeg sitter konstant på ampe og venter på at han skal våkne… 

Kan fastlegen gjøre noe som helst her? Finnes det ingen sovemedisiner som kan gis, ett eller annet?! Det rabler aldeles for meg snart, har lyst å bare gi bort hele ungen.. 

Anonymkode: 29cc5...847

Videoannonse
Annonse
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Ja kjære deg, få en time hos legen og snakk med fagfolk. 

Har du ingen andre som kan avlaste innimellom slik at du får sove ei natt her og der? Barnefar som du nevner kan kanskje trø til et par netter? 

Du har sikkert hørt om henne, men Sove-Karin er ekspert på barn og søvn. Hun har gitt ut ei bok du kan låne på biblioteket. Kanskje verdt en titt?

Men jo, når du er så på felgen, så trenger du hjelp. Jeg håper du får time raskt, så får du vel også sjekket om det er en fysiologisk grunn til at barnet ikke sover. 

Lykke til ❤

Skrevet

Leggingen er helt vanlig, jeg bruker to timer på min. Men oppvåkningene er verre, ettersom det umulig kan gjøre ham uthvilt. Men usikker på om det er unormalt. Ville tatt en tur for å være sikker 😊

Anonymkode: 9bbe3...011

Skrevet

Uff, det høres helt utrolig slitsomt ut, forstår godt at du ikke takler det mer. 

Bestill en legetime, stå på ditt og krev hjelp. Har også hørt mye bra om Sove-Karin, hun har både bok, telefon møter og hjemmebesøk kanskje det er verdt et forsøk? 

Lykke til, håper det ordner seg :)

Anonymkode: 92b0d...498

Skrevet

Ta kontakt med legen! Mine barn har hatt ekstreme søvnvansker og helsestasjon var til null hjelp. Fikk bare høre at det var normalt at barn sov dårlig. Men det var ikke normalt (har vist seg senere at det var diagnose) og det var heller ikke normalt at jeg fikk selvmordstanker på grunn av søvnmangel. 

Da de ble tre år fikk jeg hjelp av fastlegen som skrev ut medisin til oss. Den første medisinen prøvde vi et halvt år uten at den funket. Da fikk vi prøve en ny som funket med en gang. Og nå sover vi! Og barna har det bedre, og jeg har ikke selvmordstanker om natta. 

Be om hjelp!! 

Anonymkode: 7ee02...6b5

• Liker 2
Skrevet

Få henvisning til barnelege. Har hatt det helt likt som hos dere. Rett før fylte 3 år fant vi endelig ut at det var melkeproteinallergi. Ikke typiske synptomer. Men merket gradvis bedring etter å ha kuttet ut melk og soya. Og nå på 3,5 år er det normalt sett 1-2 oppvåkninger som jeg anser som normalt for små barn i motsetning til 8-15 ganger før. 

Verdt å undersøke dette eller andre sykdommer

Anonymkode: 3fa48...9b6

• Liker 1
Skrevet

Det er ett firma som hjelper med søvn konsultasjoner. Har lyst å si at det heter soveKarin,men kan være jeg er helt på bærtur. Kan være du får opp noe om du Googler søvnkonsulent.

Skrevet

Har du "eksplodert" en gang eller flere? Å sovne forbindes jo ikke med noe positivt for barnet sikkert..

Anonymkode: 9f733...32b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du "eksplodert" en gang eller flere? Å sovne forbindes jo ikke med noe positivt for barnet sikkert..

Anonymkode: 9f733...32b

Slutt a. Ikke lag kvalm når noen spør om hjelp. 

Anonymkode: 7ee02...6b5

• Liker 8
Skrevet

Min sov ikke en hel natt sammenhengende før han nærmet seg 4 år. Jeg var helt GAL til tider... ingenting som hjalp, og heller ingen til å avlaste. Men det gikk sakte men sikkert over av seg selv, etter å ha utelukket sykdom/diagnoser/allergi/annet...

Anonymkode: e332b...1c2

Skrevet

Har barnet en diagnose? Det har i mange tilfeller ganske mye å si.

Anonymkode: 58bc1...2e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har barnet en diagnose? Det har i mange tilfeller ganske mye å si.

Du tror ikke det ville vært naturlig å nevne det da, eller? 

Anonymkode: db512...29a

Skrevet

Jeg vet ikke om det er relevant , men kår mine trøblet med soving og våknet ofte på natta så måtte redusere soving på dagtid 

Anonymkode: 66388...844

Skrevet

Styr med søvn er virkelig noe av det tyngste med barn. Vi voksne trenger søvn for å fungere som foreldre, og i jobb. Jeg har vært der selv med to som har sovet veldig dårlig i perioder, og tålmodigheten får seg en real knekk. Lunta bare krymper for hver oppvåkning. Helt pyton. Heldigvis kommer det til å bli bedre, men det er tøft nå.

Noen barn virker som de strever generelt med søvn, og kanskje da har nytte av medisin for dette. Men jeg lurer på, kan det være noe fysisk? Leser noen foreslår allergier. Men hva med øreproblemer? Her så det slik ut: lang innsovning, og oppvåkning i løpet av 30 min. Fordi væske på mellomøret skaper trykk når barnet legger seg flatt. En ting man kan prøve er å heve hodeenden på senga, men erfaring her er at ikke det var nok. Ble tilfeldigvis sendt til ØNH-lege pga forkjølelse som aldri gikk over, og da fant de ut av øreproblemene - opererte inn dren og fjernet polypper i nesa. Det løste ikke alt med en gang, men det ble gradvis bedre. Leser om andre der det fungerer godt relativt raskt. Og fastlegen har ikke utstyr for å undersøke dette, det er ikke tilstrekkelig med en kikk i øret - man må måle trykket. Det gjør ØNH.

Ellers er det mange som strever med refluks - sure oppstøt. Ikke alle gulper synlig, og det kalles «stille refluks». Mange barn med dette har dårlig søvn pga plagene.

Ønsker deg og ungen din alt godt ❤️

Anonymkode: 45e6f...a8c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du tror ikke det ville vært naturlig å nevne det da, eller? 

Anonymkode: db512...29a

Mange ganger kommer det flere opplysninger underveis i tråden.

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som du har prøvd mye forskjellig, men har du prøvd ut et tiltak over tid?

Anonymkode: d3160...afe

Skrevet

Sikkert ikke det du vil høre, men du er ikke alene, og dette er ikke direkte uvanlig. 

Det kan ta mange år før gode søvnrutiner er etablert. 

Her har vi brukt mye tid på legging. Første barnet hadde noen år der legging kunne ta 1-1, 5 timer. Men for hvert år ble det bedre og bedre. Nå er hen 7, sover godt. Men vi kan likevel oppleve perioder med mer oppvåkning. Barn går gjennom utvikling, vekst, etc. Dette kan være store påkjenninger for kroppen. 

Så har vi minstemann. Første året måtte vi bruke mye tid på legging. Så ble det litt bedre. Rett rundt 2-års alder, var det noen måneder der det var søvnproblemer. Vanskelig å falle til søvn. Så stabiliserer det seg noe igjen. 

Mitt råd er at man bare må innse at det kan ta mye tid å legge barn. Det er ingen quick fix. Legg mindre planer, slik at du ikke alltid må rekke noe. 

Du må jo selvsagt utelukke at det ikke er noe som plager barnet fysisk. Men da hadde du jo gjerne oppdaget det på dagtid også. 

Legging tar mye tid, men årene går fort. Prøv å ha rolige år, der du ikke er på ditt mest aktive i livet, akkurat disse årene. Det kommer en tid der du kan trappe opp egentid senere. Det har jeg slått meg til ro med, disse årene. 

Anonymkode: f3bd1...cdb

Skrevet

Ring og bestill en legetime TS. Skjønner godt at du er fullstendig utkjørt! Lykke til ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...