AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Jeg jobber som tilkallingsvikar i en barnehage, og har vært dær i 1 år. Fikk for to uker siden en forespørsel om å bli med, noe jeg takket ja til. I dag når jeg fikk høre om at det ble endring av tidspunkt på julebordet, spurte jeg naturligvis etter bekreftende info rundt dette. Da skal den ene ped lederen ha kikket rart på meg, og lurt på hvor jeg hadde fått høre om dette julebordet. For jeg fikk nemlig ikke bli med på dette(selv om det var fra hennes avdeling at invitasjonen skal ha funnet sted). Jeg får nå altså ikke bli med på dette fordi jeg er vikar, lyder det. Men jeg kjenner at jeg har blitt lekt med. Fikk invitasjon om å få bli med på sommeravslutning i fjor, men opplevde på samme vis å bli holdt utenfor. Kjenner at jeg ikke har lyst til å komme på jobb i morgen.. Dette er ikke gøy, og jeg føler at det blir lagt godt opp til at jeg skal føle meg utenfor. Anonymkode: 1e58e...6b4 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber som tilkallingsvikar i en barnehage, og har vært dær i 1 år. Fikk for to uker siden en forespørsel om å bli med, noe jeg takket ja til. I dag når jeg fikk høre om at det ble endring av tidspunkt på julebordet, spurte jeg naturligvis etter bekreftende info rundt dette. Da skal den ene ped lederen ha kikket rart på meg, og lurt på hvor jeg hadde fått høre om dette julebordet. For jeg fikk nemlig ikke bli med på dette(selv om det var fra hennes avdeling at invitasjonen skal ha funnet sted). Jeg får nå altså ikke bli med på dette fordi jeg er vikar, lyder det. Men jeg kjenner at jeg har blitt lekt med. Fikk invitasjon om å få bli med på sommeravslutning i fjor, men opplevde på samme vis å bli holdt utenfor. Kjenner at jeg ikke har lyst til å komme på jobb i morgen.. Dette er ikke gøy, og jeg føler at det blir lagt godt opp til at jeg skal føle meg utenfor. Anonymkode: 1e58e...6b4 Ta det opp med de det gjelder, eller er det morsommere og komme på jobb imorgen, når folk kjenner deg igjen i posten? Anonymkode: 6df7f...a24 1
Sansa20 Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Dette er ikke greit . ville sluttet hvis dem opptrer slikt mot sine vikarer. 20
sportsidiot Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta det opp med de det gjelder, eller er det morsommere og komme på jobb imorgen, når folk kjenner deg igjen i posten? Anonymkode: 6df7f...a24 TS har helt sikkert endret litt på noe for å gjøre seg ugjenkjennelig. Skjønner ikke vitsen med å poste denne, mener du at du tror du vet hvem TS er? 24
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Det er rart å ha en tilkallingsvikar på en avdeling i et år, men helt normalt at tilkallingsvikarer ikke deltar på julebord. Når du sier du fikk en forespørsel om å bli med, var det typ en annen ansatt som antok at du også skulle med - eller arrangør i ledelsen som inviterte? Anonymkode: e4b03...da4 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 Sånn er det dessverre. Anonymkode: 5ae46...6d6 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 Vikarer er alltid velkommen på vår julebord, jobber i helsevesenet. Klarer ikke forstå at noen skal stenge noen ute. Anonymkode: 3ddb2...f96 29
Thyra Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er rart å ha en tilkallingsvikar på en avdeling i et år, men helt normalt at tilkallingsvikarer ikke deltar på julebord. Når du sier du fikk en forespørsel om å bli med, var det typ en annen ansatt som antok at du også skulle med - eller arrangør i ledelsen som inviterte? Anonymkode: e4b03...da4 Hos oss har vi alltid invitert vikarer som har vært der over litt tid. Det pleier heller ikke å være ledelsen som arrangerer. Vi setter ned en komite og kommer med forslag. Vi må alltid betale våre egne julebord. Ansatt i kommunal barnehage. 5
Frostrose Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 Jeg anbefaler å spørre den som arrangerer julebordet. Det er tydelig at det er forvirring på arbeidsplassen. Si at du fikk en invitasjon, og at du nå har fått beskjed om at du ikke er invitert, og derfor er usikker på hva som er rett. 7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 Du skal selvfølgelig snakke med styrer som faktisk er ansvarlig for barnehage- ikke ped. lederen på avdelingen. Du sier at det først kom en invitasjon og at du virkelig gledet deg til julebordet, men så har du fått indikasjoner at vikaren allikevel ikke fikk bli med. Regner med at det ordner seg, om styreren sier nei er det ikke en spesielt seriøs arbeidsgiver (uavhengig om det er barnehage eller ikke). Selv om du ikke vil gå på jobb så bør du allikevel det. Husk at jobben din handler om barna- ikke småligheter blant kollegaer. Det er de som blir skadelidende for at du ikke dukker opp. Anonymkode: bc150...6bd 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber som tilkallingsvikar i en barnehage, og har vært dær i 1 år. Fikk for to uker siden en forespørsel om å bli med, noe jeg takket ja til. I dag når jeg fikk høre om at det ble endring av tidspunkt på julebordet, spurte jeg naturligvis etter bekreftende info rundt dette. Da skal den ene ped lederen ha kikket rart på meg, og lurt på hvor jeg hadde fått høre om dette julebordet. For jeg fikk nemlig ikke bli med på dette(selv om det var fra hennes avdeling at invitasjonen skal ha funnet sted). Jeg får nå altså ikke bli med på dette fordi jeg er vikar, lyder det. Men jeg kjenner at jeg har blitt lekt med. Fikk invitasjon om å få bli med på sommeravslutning i fjor, men opplevde på samme vis å bli holdt utenfor. Kjenner at jeg ikke har lyst til å komme på jobb i morgen.. Dette er ikke gøy, og jeg føler at det blir lagt godt opp til at jeg skal føle meg utenfor. Anonymkode: 1e58e...6b4 Veldig sært å si at du ikke fikk bli med synes jeg. Sært å ekskludere noen generelt. Hadde det skjedd en eller annen glipp og jeg var i ledelsen, ville jeg sørget for at vedkommende fikk være med tross alt. Håper det ordner seg. Men husk at her er vi flere som støtter deg og mener at det barnehagen gjør er ugreit. Kanskje det gjør at du føler deg bedre. Når folk utestenger andre er det de som har problemer, ikke du. Og jeg synes ikke dette med julebord på jobben og vikarer er noe unntak. Det går an å fortsatt oppføre seg som et normalt medmenneske mot andre. ❤️ Anonymkode: ab510...f08 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 Hos oss får heller ikke vikarer bli med på sosiale arrangement som julebord, seminarer der vi reiser bort osv. Veldig kjipt synes vi som er kollegaer, men dette er ledelsens bestemmelser, det har vært slik i alle år. Jobber på statlig institusjon med mange tusen ansatte. Så ikke ta det personlig dersom du ikke får komme. Anonymkode: 5766d...03b 2
PoisonIwy Skrevet 19. november 2021 #13 Skrevet 19. november 2021 Vikarbyrå direktivet gir faktisk krav til lik lønn og like goder. Jeg har forstått det slik at du har vært vikar over tid. Søk opp dette direktivet, og gi det til ped leder. Slutt og finn deg i det, det er mitt beste tips. 7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #14 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hos oss får heller ikke vikarer bli med på sosiale arrangement som julebord, seminarer der vi reiser bort osv. Veldig kjipt synes vi som er kollegaer, men dette er ledelsens bestemmelser, det har vært slik i alle år. Jobber på statlig institusjon med mange tusen ansatte. Så ikke ta det personlig dersom du ikke får komme. Anonymkode: 5766d...03b Jobben din er ikke gullstandarden. Synes ikke TS skal finne seg i det hvis det går på trivsel løs, man kan jo fort føle seg utenfor i samtaler ect. Anonymkode: c035d...b9d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #15 Skrevet 19. november 2021 Har jobbet mye som ekstra og det er faktisk ikke vanlig å få være med på sånt. Syntes forsåvidt det er litt ekskluderende. Men ikke uvanlig. På ekstra hjelp jobben jeg har nå, fikk jeg ikke bli med i fjor. I år er både jeg med partner invitert. Og det var jo en koselig overraskelse Anonymkode: ada5f...784
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #16 Skrevet 19. november 2021 Jobbet på tilkalling i helsevesenet i mange år, og der ble jeg alltid invitert på julebord, fester, fagdager og så videre. Da var jeg i tillegg innleid gjennom vikarbyrå, så jeg fikk dobbelt opp, da de også inviterte til julebord og fagdager. Anonymkode: 8f990...d81 1
Thyra Skrevet 19. november 2021 #17 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hos oss får heller ikke vikarer bli med på sosiale arrangement som julebord, seminarer der vi reiser bort osv. Veldig kjipt synes vi som er kollegaer, men dette er ledelsens bestemmelser, det har vært slik i alle år. Jobber på statlig institusjon med mange tusen ansatte. Så ikke ta det personlig dersom du ikke får komme. Anonymkode: 5766d...03b Men dere får vel påspandert julebord, kanskje? Seminarer betaler vel også arbeidsgiver for. I barnehager er det lite "frynsegoder". Det er vanlig at de ansatte selv blir enige om julebord, hvor de skal dra. Og vi må betale selv. Da bestemmer ikke ledelsen at vikarer ikke har adgang. Vi pleier å invitere både tidligere ansatte og vikarer som har vært der over tid. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #18 Skrevet 19. november 2021 Jeg jobber i helsevesenet. Her er regelen at faste ansatte deltar på julebord, og eventuelt vikarer som har jobbet et år, men da nesten/full stillingsprosent. Er mange som jobber annenhver helg og hver tredje helg. Dette er fordi vi ofte har julebordet hjemme hos en av oss. Det er ikke nok plass og vi vil holde prisen nede. Har hendt at ekstravakter har arrangert eget julebord. Ofte er de yngre og fester på en annen måte. Da har vi gjort det slik at vi faste får fri når vi skal ha julebord, også har ekstravakter fått fri og vi jobbet for de neste helg. Anonymkode: 403d1...e0d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #19 Skrevet 19. november 2021 I alle dager. Jeg har invitert ordinært ansatte, vikarene som jobber nå, samt de jeg har på arbeidstrening gjennom NAV. De kommer til å jobbe som bare det i desember, så unner dem da virkelig en bedre middag og sosialt samvær Anonymkode: 0b3dc...ecf 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #20 Skrevet 19. november 2021 Der jeg jobber i helsevesenet er alle invitert til julebordet, og andre fest arrangementer, uansett om det er initiativ av ansatte eller kommunen. Dette fører til bedre sosialt miljø, og man beholder vikarene mye lenger. Jobbet ett sted hvor kun faste ansatte var invitert, og ble ikke i den jobben selv om jeg etterhvert fikk tilbud om fast, nettopp grunnet arbeidsmiljø, følte meg utestengt etter å ha vært vikar i 5 år, og ikke inkludert. Ta det opp med leder, og si at du føler deg utestengt, og vurderer å bli vikar i annen barnehage, det er tross alt dere det er mangel på akkurat nå. Anonymkode: 6df8d...7eb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå