Gå til innhold

Gjøre det slutt med den man elsker - hvorfor og hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en situasjon hvor kjæresten og jeg krangler ofte, iblant hver uke.

Vi elsker hverandre, og for meg er han den store kjærligheten. Han er en fantastisk mann med alt på stell; bra jobb, hus, supersmart, snill, kjekk, alt jeg har drømt om egentlig

Men jeg merker at min entusiasme er større enn hans for forholdet, eller det virker i alle fall slik. Det er 90% av tiden jeg som tar initiativ til å møtes. Han har snakket om ekser og hva de har gjort, så jeg føler han har for mye bagasje og det blir kranglet grunnet i min sjalusi.

Vi ønsker å gjøre ulike ting når vi møtes også; jeg ønsker mer tid sammen til å gjøre romantiske ting, mens han er mer opptatt av å gjøre ting ute og litt inne. I en nylig krangel, snakket vi om hva som burde være fokuset vårt i livet. Han sa at hans fokus er å gjøre livet sitt så bra som mulig for seg - altså han nevnte ikke meg. Jeg ville sagt å gjøre vårt liv sammen så bra som mulig, men han er mer fokusert på han, ikke oss, ikke noe felles vi.

Dere som har gjort det slutt med den du elsker, hvorfor gjorde du det og hvordan skjedde det? Jeg tror aldri jeg kommer til å elske noen så intenst og totalt som jeg elsker denne mannen, så sånn sett kommer mye til å gå nedover i resten av livet om jeg gjør det slutt.

Anonymkode: 3cd1c...167

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er man så heldig at man møter et menneske man elsker i voksen alder så vil jeg si det er det viktigste i livet, å ta vare på det. Man får maks 3-4 muligheter til å oppleve sann kjærlighet i løpet av et liv, de fleste lever i samarbeidsforhold, ikke kjærlighetsforhold. Hvis det ikke er gjensidig er det ikke noe poeng.. 

Min erfaring er: krangling betyr sterk kjærlighet. Så lenge den er der tåler dere det. 

Han er ikke deg, ergo tenker han ikke som deg. Du virker å forvente at han ER deg. Slike forskjeller gjør vel ingenting? Du gjør vel livet hans bra? 

Anonymkode: ce1d3...563

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det virker som om dere har helt forskjellige måter å kommunisere på og ikke helt forstår hverandre? Skjønner egentlig ikke hva dere krangla om. Hvor lenge har dere vært sammen? 

Anonymkode: bef80...0cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er man så heldig at man møter et menneske man elsker i voksen alder så vil jeg si det er det viktigste i livet, å ta vare på det. Man får maks 3-4 muligheter til å oppleve sann kjærlighet i løpet av et liv, de fleste lever i samarbeidsforhold, ikke kjærlighetsforhold. Hvis det ikke er gjensidig er det ikke noe poeng.. 

Min erfaring er: krangling betyr sterk kjærlighet. Så lenge den er der tåler dere det. 

Han er ikke deg, ergo tenker han ikke som deg. Du virker å forvente at han ER deg. Slike forskjeller gjør vel ingenting? Du gjør vel livet hans bra? 

Anonymkode: ce1d3...563

Jeg vet ikke om jeg gjør livet hans bra lenger, fordi vi krangler så mye. Kanskje det er best for han at vi bare skiller lag. Kanskje han passer bedre med noen som ikke er like forelsket i han som det jeg er. Og jeg kanskje trenger en som vil treffes oftere.

Har ofte i det siste tenkt på hvilket alternativ som er best for meg:

Fortsette i forholdet jeg er i nå, med en mann jeg er sinnssykt forelsket i og elsker så mye at jeg ikke kan beskrive det engang. Har magiske øyeblikk sammen, både i senga og ved frokostbordet, på gåturer, samtaler i sofaen...alt jeg egentlig har lett etter. Men, ofte krangling og da får jeg vondt i magen, gråter, og han er "kald" når vi krangler og tror ikke det endrer seg. Han vil heller ikke møtes like ofte som meg, sier vi møtes ofte fordi han "etterkommer mine ønsker," men det høres jo ikke noe koselig ut.

eller:

Gjøre det slutt, og kanskje når den verste kjærlighetssorgen gir seg, finne en mann jeg kan like, ikke være forelsket i kanskje, eller i alle fall ikke like mye. En mann som vil treffes oftere, ivrer for å møte meg, kanskje vil flytte sammen med meg, som det ikke blir så mye krangling med fordi følelsene mine ikke er så sterke. Blir kanskje ikke verdens lykkeligste, men kommer kanskje ikke heller til å oppleve de dype, mørke øyeblikkene i opprivende krangler.

Noen som har tatt et sånt valg? Og hvordan gikk det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg synes det virker som om dere har helt forskjellige måter å kommunisere på og ikke helt forstår hverandre? Skjønner egentlig ikke hva dere krangla om. Hvor lenge har dere vært sammen? 

Anonymkode: bef80...0cd

Kan hende du har rett ja. Vil ikke gå inn i detaljer på hva vi kranglet om, men det er ting som sikkert kunne vært unngått, men fordi jeg spesielt har så sterke følelser blir ofte små ting til store ting og jeg opplever at han ikke forstår hvordan enkelte ting sårer meg. Fordi det er de samme tingene vi krangler om igjen og igjen. Uke etter uke, og vi har iblant samtaler på telefonen hvor vi krangler også. Samtaler som har vart i opp til 2-3 timer, uten løsning. Jeg blir helt matt og ulykkelig, og han blir sint og skuffet, og kjefter på meg.

Skulle ønske det fantes en vei ut av det, bryte den onde sirkelen, men gir mer og mer opp. Han er konfliktsky i tillegg, så ting får aldri en ordentlig, endelig løsning, ofte føler jeg ting murrer like under overflaten og det er vondt, slitsomt.

Skrevet

Joda skal love deg du kommer til å elske noen like intenst og mye igjen. Og da innser du at det forholdet med han her var helt på trynet. Han er superego og ser deg bare som en gevinst for at han skal gjøre det bra med jobb og dame, og ser ikke parrelasjon en som noe han skal yte tilbake for å gjøre ditt liv bra. Han snakker ikke om deg i fremtiden og høres ut som typen til å dumpe deg så fort vinden blåser en annen retning for han fordi det er mer beleilig med en annen dame eller andre prioriteringer for sin egen del plutselig 

Anonymkode: 8a8d5...774

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan hende du har rett ja. Vil ikke gå inn i detaljer på hva vi kranglet om, men det er ting som sikkert kunne vært unngått, men fordi jeg spesielt har så sterke følelser blir ofte små ting til store ting og jeg opplever at han ikke forstår hvordan enkelte ting sårer meg. Fordi det er de samme tingene vi krangler om igjen og igjen. Uke etter uke, og vi har iblant samtaler på telefonen hvor vi krangler også. Samtaler som har vart i opp til 2-3 timer, uten løsning. Jeg blir helt matt og ulykkelig, og han blir sint og skuffet, og kjefter på meg.

Skulle ønske det fantes en vei ut av det, bryte den onde sirkelen, men gir mer og mer opp. Han er konfliktsky i tillegg, så ting får aldri en ordentlig, endelig løsning, ofte føler jeg ting murrer like under overflaten og det er vondt, slitsomt.

Hvorfor tror du at du har sterkere følelser enn  ham, bare fordi du gir mer utrykk for følelsene dine? Kanskje du er litt for dramatisk anlagt, og det kan gjerne føre til at motparten trekker seg mer tilbake enn man ellers ville gjort. Du virker krevende når du vil gjøre «romantiske ting», det kan bli litt mye kosemose kanskje? 

Ro deg ned, pust med magen, sett pris på det som er bra. Ikke vær så intens. Vær med venner, gjør dine egne greier også.

Anonymkode: 904bf...9a2

• Liker 4
Gjest Fjellgjeita79
Skrevet (endret)

Feil tråd..beklager.

Lykke til, håper du finner ut av det🌸

Endret av Fjellgjeita79
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda skal love deg du kommer til å elske noen like intenst og mye igjen. Og da innser du at det forholdet med han her var helt på trynet. Han er superego og ser deg bare som en gevinst for at han skal gjøre det bra med jobb og dame, og ser ikke parrelasjon en som noe han skal yte tilbake for å gjøre ditt liv bra. Han snakker ikke om deg i fremtiden og høres ut som typen til å dumpe deg så fort vinden blåser en annen retning for han fordi det er mer beleilig med en annen dame eller andre prioriteringer for sin egen del plutselig 

Her tror jeg du biter på ts sin dramabeskrivelse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor tror du at du har sterkere følelser enn  ham, bare fordi du gir mer utrykk for følelsene dine? Kanskje du er litt for dramatisk anlagt, og det kan gjerne føre til at motparten trekker seg mer tilbake enn man ellers ville gjort. Du virker krevende når du vil gjøre «romantiske ting», det kan bli litt mye kosemose kanskje? 

Ro deg ned, pust med magen, sett pris på det som er bra. Ikke vær så intens. Vær med venner, gjør dine egne greier også.

Jeg har kun en venn egentlig, men vil ikke mase meg til å møte henne ofte.

Det er en av problemene føler jeg; jeg er veldig lite sosial og har vanskelig for å knytte meg til noen. Men kjeder meg aldri, har alltid noe å gjøre, men for omverdenen, og kanskje kjæresten, virker det sikkert som om det er trist hele tiden.

Skrevet

Jeg gjorde det slutt med mannen jeg elsket høyere enn noe, etter 2,5 turbulente år med masse følelser, krangling og verdens beste øyeblikk og sex. Vet ikke helt om jeg kan komme med så mange råd, da jeg nå er i et "trygt stabilt" forhold med en mann som i mye større grad utfyller "boksene" og har samme syn på fremtiden som meg. Meeen de sterke øyeblikkene utgår. Så mitt ståsted er at jeg da i tilfelle må se på livet som en helhet, hvor totalen blir bedre, selv om forholdet i seg selv ikke gir meg like mye. Der det før spilte 90% av min lykke er det nå 30%, hvis du skjønner? Så er trening, venner, jobb, hobbyer osv. de andre. Det blir bare et annet fokus. Mer stabilt, men også.. med store savn etter de sterkeste øyeblikkene. Vet ikke om dette kan være til noe hjelp, men tror vel ikke alle får "alt" her i livet, du må se hva som er viktigst for deg i ditt liv. Og med det sagt, at han kommuniserer annerledes enn deg betyr ikke at han ikke elsker deg like høyt. Pass på å ikke kvele han med usikkerhet eller for "mye" kjærlighet. Snakk med han.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her tror jeg du biter på ts sin dramabeskrivelse.

Strengt talt syns jeg hun beskriver han veldig ydmykt. Hadde min mann vært utro mot meg og flørtet med flere damer så hadde jeg utaggert mye mere om det jævla svinet enn hva ts gjør. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg mye igjen i din beskrivelse og er i et nogenlunde lignende forhold. Har stilt meg mye av de samme spørsmålene. 
Det verste er at jeg er godt voksen nå og ikke funnet «noen som ham» før, så jeg vet at dette er min livs kjærlighet. Men samtidig så er det tungt å være den som vil mest. 
Utfordringen med min kjæreste er at han bruker mye avvisning og ignorering, noe som såret og har skapt krangler for oss. Jeg har brukt mye tid, men jeg opplever at nå begynner han og jeg å få litt forståelse for hverandre, så jeg hat fortsatt ikke gitt opp håpet litt. Vi jobber nå med at han fortsatt skal forstå mer av meg og mer om samhandling, sånn at vi kanskje kan få det til. For selv om «jeg vil mest» så er kjæresten min veldig tydelig på at han vil også. 

Jeg kan anbefale å lese boka Kjærlighetens tre porter av Sissel Gran. Det kan kanskje være litt oppklarende for deg. Det er ikke sikkert at du elsker din høyere enn han elsker deg. Bare at dere har litt forskjellige måttet å uttrykke det på. 😘

Anonymkode: b290d...090

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Strengt talt syns jeg hun beskriver han veldig ydmykt. Hadde min mann vært utro mot meg og flørtet med flere damer så hadde jeg utaggert mye mere om det jævla svinet enn hva ts gjør. 

Svarer du i feil tråd nå? Kjæresten min har ikke vært utro og flørtet med andre damer.

Skrevet

Krangle 2-3 timer i telefonen? Herregud, er du 16 år? Høres utrolig umodent ut. Du høres ut som en krevende dramaqueen

Anonymkode: f234a...29d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Krangle 2-3 timer i telefonen? Herregud, er du 16 år? Høres utrolig umodent ut. Du høres ut som en krevende dramaqueen

Ja, det er ille. Men hvorfor kalle meg en krevende dramaqueen? Ufint, du aner ikke hva vi krangler om. Er ikke han og en dramaqueen, er to stk i samtalen. Usaklig innlegg.

• Liker 5
Skrevet

Virker til at du drømmer om et mer harmonisk forhold. Det får du ikke med han. 
Har du spurt han hvilket syn han har på dere og fremtiden? Hvorfor han ikke vil ses så ofte?

Anonymkode: 8270c...c0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle er ulike. Veldig passionfylte forhold med to følelsesstyrte mennesker er nok ofte slik, ekstremer. Så dette kan være etterfulgt med 2-3 timer fantastisk vill sex og masse godord.

• Liker 1
Skrevet
Michaela skrev (2 minutter siden):

Alle er ulike. Veldig passionfylte forhold med to følelsesstyrte mennesker er nok ofte slik, ekstremer. Så dette kan være etterfulgt med 2-3 timer fantastisk vill sex og masse godord.

Noen ganger er det sånn ja. Vi blir venner igjen og har lidenskapelig, vanvittig deilig sex. Masse magisk nærhet, men så om ikke så mange dager etter krangler vi igjen så jeg gråter og tror at nå er det slutt. Og ny syklus igjen. Hver gang sier vi til hverandre at vi skal slutte å krangle, vi fortjener bedre etc.

Det er enormt frustrende og jeg forstår ikke hvorfor vi ikke klarer å slutte med det. Kanskje kun å ende forholdet løser dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen ganger er det sånn ja. Vi blir venner igjen og har lidenskapelig, vanvittig deilig sex. Masse magisk nærhet, men så om ikke så mange dager etter krangler vi igjen så jeg gråter og tror at nå er det slutt. Og ny syklus igjen. Hver gang sier vi til hverandre at vi skal slutte å krangle, vi fortjener bedre etc.

Det er enormt frustrende og jeg forstår ikke hvorfor vi ikke klarer å slutte med det. Kanskje kun å ende forholdet løser dette.

Hvorfor skal det være et mål å slutte å krangle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...