Gå til innhold

Kaffe i julegave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en pose kaffebønner fra et lokalt brenneri som jeg skulle gi til noen i julegave. Men før jeg fikk summa meg hadde hun i butikken helt bønnene over i ei kvern og filtermalt dem, før hun hadde dem tilbake i posen igjen. 

Så da begynte jeg å lure: Når man gir kaffe i gave, skal man gi bønner eller kverna kaffe? Mottaker er en utstyrsfreak som har alt mulig, og jeg vet han har ei fancy kaffemaskin. Lager man da kaffe rett fra bønna, eller må den kvernes først? 

Og er bønner kverna i starten av november fortsatt gode til jul? Posen er åpna, men lukka med zip-lock. Men det lukter veldig kaffe av den. Kan jeg gi denne kaffen i gave, eller må jeg kjøpe ny? 

Anonymkode: 273c5...ddf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kaffien er helt fin den. Om det er bønner eller filtermalt har ikke så mye å si.

Anonymkode: f69af...18c

Skrevet

Hvis mottaker har "fancy" kaffemaskin, så vil jeg tro at sjansen er stor for at den kverner bønner. :) 

• Liker 6
Skrevet
Brunhilde skrev (1 time siden):

Hvis mottaker har "fancy" kaffemaskin, så vil jeg tro at sjansen er stor for at den kverner bønner. :) 

Enig. Og siden mottaker er utstyrsfreak har vedkommende sikkert en fancy kaffekvern dersom maskina ikke kverner bønnene selv. 

Kvernede kaffebønner har egentlig ikke særlig lang holdbarhet. De blir ikke bedervet, men taper smak. 

• Liker 2
Skrevet
Brunhilde skrev (1 time siden):

Ullvott skrev (24 minutter siden):

Enig. Og siden mottaker er utstyrsfreak har vedkommende sikkert en fancy kaffekvern dersom maskina ikke kverner bønnene selv. 

Kvernede kaffebønner har egentlig ikke særlig lang holdbarhet. De blir ikke bedervet, men taper smak. 

Ja, jeg er ganske sikker på at han har noe som kan kverne. Så jeg tenkte det var bedre med bønner og nykverna smak og sånn. Men jeg er ikke så nøye på kaffe selv, og ble i tvil da hun begynte å male den opp med så stor selvfølgelighet. 

Tror jeg går for nye bønner og drikker den oppmalte selv 😊

• Liker 8
Skrevet

Kvernede kaffebønner har en holdbarhet på 2-3 uker før smaken taper seg. Hele kaffebønner har holdbarhet på 12 uker fra tidspunktet de er brent. Det var det jeg lærte på kundekveld med et lokalt microbrenneri.

Anonymkode: 8cea9...7d2

• Liker 1
Skrevet

Trakter tar kverbet kaffe, kaffemaskiner (som ikke tar kapsler) tar hele bønner.

Ferdig malt kaffe høres ubruklig ut slik du hadde planer for dem.

Hvirfor sa du ikke fra da hun kvernet dem? Måtte da fått en ny pose.

Anonymkode: 987d6...be2

• Liker 4
Skrevet

Neste gang må du si ifra TS, så kunne du fått en ny pose. Du ønsket jo å kjøpe bønner ikke kvernet kaffe. Og tenk om du ikke hadde kaffetrakter men hadde ønsket presskanne- eller koke-malt feks men så spurte ikke ekspeditøren? Stå opp for deg selv ;) 

Jeg synes ikke man kan gi bort nesten 2 mnd gammel kvernet kaffe til jul til en kaffe-entusiast egentlig.. iallfall ikke når den ikke er forseglet pose, det blir mindre smak. 

Anonymkode: 3ed3c...d35

• Liker 4
Skrevet

TS her. 

Hadde litt språkproblemer da jeg kjøpte den. Hun sa ett-eller-annet om "filtermalt", jeg trodde hun advarte meg om at det var hele bønner. Så jeg sa at det går bra, jeg kan kverne selv. Og så sa hun "ja, filtermale?" elns, så jeg sa ja, jeg kan filtermale. Og så tok hun posen min og forsvant bak en vegg og lagde gruselyder. Så skjønte jeg etter hvert hva hun hold på med bak der og hva jeg hadde svart på. 

Jeg er ikke så opptatt av kaffe (jeg drikker den gule fra coop, liksom), og hun er en kul amerikansk barista, så jeg tenkte kanskje det var sånn det var normalt å gjøre det. 

Men takk for alle svarene, nå vet jeg bedre. Jeg skal kjøpe nye bønner når det nærmer seg jul (og klumholde på posen!). 

Skrevet

Ville drukket den kaffen selv, den smaker rimelig tamt i jula.

Holder omtrent 2 uker som kvernet, bønner noe lengre. 

Skrevet

Fra en kaffenerd: Kvernet kaffe holder ca 24 timer før de begynner å mister aroma og smak, og etter 2-3 dager er det ikke mye av særpreget igjen og de smaker bare vanlig svart kaffe. Da kan du like gjerne kjøpe en pose på Rema. 

I utgangspunktet kan du vente noen dager før jul før du kjøper kaffebønnene. Jo ferskere jo bedre, men espresso kan gjerne være en uke gammel, men da mener jeg fra brenningsdato, ikke kjøpsdato. Alt lysbrent, gjerne fra Solberg Hansen, Austrått, Supreme Roastworks, Langøra, Tim Windelboe el. er kjekt for en kaffenerd. 

Anonymkode: 46926...571

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...