Gå til innhold

Har det blitt vanskeligere å få legetime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 5 åring som har hatt lett feber i 14 dager ca, da rundt 38 på kveldene. Nå i dag har den steget til 39.5 og sier har vondt i hodet. Ringte derfor legevakten da stigende temp ofte betyr at det har gått over til noe bakterielt. 

Legevakt sier at vi ikke er nødvendig å komme og at vi heller kan vurdere det dersom almenntilstanden blir verre i morgen og ringe fastlegen. Gjorde det i går, fikk da time om 14 dager. Er det noe nytt de har begynt med dette her?

Anonymkode: 59a15...5d8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det vel et halvt år siden vi var hos lege sist, men har alltid fått time samme dag eller dagen etter når det gjelder barn. Når jeg bestiller time til meg selv så hender det jeg må vente 2-3 uker om det ikke er akutt.

Anonymkode: 83bfb...2e0

Skrevet

Får time samme dag eller neste uansett hva det gjelder.

Anonymkode: 9fd42...1a0

Skrevet

Her må vi vente en til to uker før vi får komme til lege. Idag ringte jeg for å få legetime til min sønn på 4 år som stadig sliter med magesmerter, da måtte vi vente i 3 f.. Uker.. Blir så oppgitt! 

Anonymkode: d30fe...fd9

Skrevet

Du må ringe når legekontoret åpner og be om ø-hjelp (øyeblikkelig hjelp) time for å få time samme dag. De har et begrenset antall ø-hjelpstimer hos legen per dag.

Anonymkode: 05de9...f37

• Liker 16
Skrevet

Time samme dag må man ringe når de åpner om morgenen for å få. "Normale" timer er det gjerne 2-3 uker å vente på her ja....

• Liker 5
Skrevet

Jeg må som regel vente i 5 uker om ikke mer om jeg ønsker fysisk legetime, men jeg bruker legetjeneste for studenter. Dersom det er noe som gjør at jeg ikke kan vente i 5 uker så må jeg ringe legekontoret om hastetime. Da får jeg som regel legetime på dagen eller dagen etter

Anonymkode: 3be61...5eb

Skrevet

feber i to uker er ikke en oppgave for legevakten, det er fastlegemateriale. Ring med en gang de åpner og be om en øh-time samme dag. 

Anonymkode: c421e...8e6

• Liker 4
Skrevet

Mange er syke nå, med all slags forkjølelsesvirus o.l. Ja, det er kjipt at det er langvarig. Men det er faktisk ikke alt en fastlege kan fikse på magisk vis - virussykdommer må i all hovedsak gå over av seg selv. Og ja, sykdomsforløpet er langvarig hos mange, mange, mange nå. 

Er allmenntilstanden bra, respirasjonen bra, man har normal kontakt med barnet, det drikker og tisser tilfredsstillende - ja, da er det ikke så mye mer å gjøre enn å lindre symptomer og vente på at det hele går over. Mange av barna nå er syke av og på, med korte mellomrom. 

Det er ikke slik at fastlegene verken har kapasitet til, eller ønsker alle med typiske virussykdommer inn på legekontoret. Det er smittsomt, og tar opp tid man skal bruke pasienter som virkelig trenger hjelp. 

Det går fint an å ringe til legekontoret for å få råd, og en avgjørelse på om man faktisk bør komme til time eller avvente. Akkurat som på legevakt. 

Anonymkode: 1c5e3...a72

• Liker 5
Skrevet

Jeg godtar aldri å vente i mange uker på time. Jeg ringer ikke doktor mer enn når det er noe som må undersøkes på dagen og lar meg ikke avspise med en fjern time. 

Anonymkode: b66b8...9d2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg godtar aldri å vente i mange uker på time. Jeg ringer ikke doktor mer enn når det er noe som må undersøkes på dagen og lar meg ikke avspise med en fjern time. 

I min erfaring har man alltid måttet vente et par uker (minst) på standard legetimer. Jeg skjønner det heller ikke, hva er det man ringer leger for som kan vente i ukesvis? Om tre uker er jeg enten frisk igjen eller død, for å sette det på spissen.

Som andre har sagt, det eneste som går er å ringe tidlig om morgenen og håpe at du får en av "øyeblikkelig hjelp"-timene for den dagen.

Anonymkode: 9e8d8...b36

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om det du sier medfører riktighet, så får du jo time fordi du trenger øyeblikkelig hjelp. Om ikke, har legekontoret ditt god kapasitet. Og det er fint. Men dette er ikke normalen landet rundt. Fastlegekrisen lever i beste velgående.

• Liker 2
Skrevet

Hos oss er det fastlegekrise nå, mange på venteliste hos alle fastlegene. Er man heldig så trenger man bare å vente en uke, ellers er det fort både to og tre ukers ventetid. Vi har en god legevaktordning her da, så jeg har aldri opplevd å ikke få komme dit hvis det er noe som ikke bør vente, virker som at de sender en del dit når de kan for å ta unna noe av presset for fastlegene. 

Anonymkode: 4b79d...283

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om det du sier medfører riktighet, så får du jo time fordi du trenger øyeblikkelig hjelp. Om ikke, har legekontoret ditt god kapasitet. Og det er fint. Men dette er ikke normalen landet rundt. Fastlegekrisen lever i beste velgående.

Som sagt ; jeg ringer ikke hvis jeg ikke trenger en time samme dag eller til nød neste dag. Hvis det kan vente 3 uker så er det ingenting å ringe for. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt ; jeg ringer ikke hvis jeg ikke trenger en time samme dag eller til nød neste dag. Hvis det kan vente 3 uker så er det ingenting å ringe for. 

Og det er ikke øyeblikkelig hjelp men noe som har plaga meg så lenge at nok er nok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og det er ikke øyeblikkelig hjelp men noe som har plaga meg så lenge at nok er nok. 

For DEG, ja. En objektiv vurdering av helsepersonell kan gi et helt annet utfall - for eks. at situasjonen din helt klart kan vente dager eller en uke til. I ditt tilfelle, bør du jo heller ringe litt før, og avtale en time en uke eller to frem i tid.

Fordi om du har hatt vondt i skulderen i fire uker, trumfer ikke dette hjerteinfarkt, lungebetennelse, sårskader som må syes, suicidalitet, blødninger, frakturer eller hva det måtte være. 

Folk aner lite om hva fastlegene håndterer. Det er MYE.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Mange er syke nå, med all slags forkjølelsesvirus o.l. Ja, det er kjipt at det er langvarig. Men det er faktisk ikke alt en fastlege kan fikse på magisk vis - virussykdommer må i all hovedsak gå over av seg selv. Og ja, sykdomsforløpet er langvarig hos mange, mange, mange nå. 

Er allmenntilstanden bra, respirasjonen bra, man har normal kontakt med barnet, det drikker og tisser tilfredsstillende - ja, da er det ikke så mye mer å gjøre enn å lindre symptomer og vente på at det hele går over. Mange av barna nå er syke av og på, med korte mellomrom. 

Det er ikke slik at fastlegene verken har kapasitet til, eller ønsker alle med typiske virussykdommer inn på legekontoret. Det er smittsomt, og tar opp tid man skal bruke pasienter som virkelig trenger hjelp. 

Det går fint an å ringe til legekontoret for å få råd, og en avgjørelse på om man faktisk bør komme til time eller avvente. Akkurat som på legevakt. 

Ved langvarig feber skal man kontakte lege. Langvarig feber og langvarig sykdom er to forskjellige ting i denne sammenhengen. Hadde barnet mitt hatt feber i 2 uker hadde jeg ønsket nærmere undersøkelse. 

Anonymkode: dd727...6f0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ved langvarig feber skal man kontakte lege. Langvarig feber og langvarig sykdom er to forskjellige ting i denne sammenhengen. Hadde barnet mitt hatt feber i 2 uker hadde jeg ønsket nærmere undersøkelse. 

Ja. Men mange barn har nå feber av og på, altså med opphold. Og de er ellers syke av og på. 

Om barnet har feber to uker i strekk, er det en annen sak. Alder og allmenntilstand har likevel mye å si i disse tilfellene. Og nettopp dette får man rådgivning på ved kontakt med legekontor eller fastlege. Bør barnet sees av lege, blir det selvsagt tatt inn.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Men mange barn har nå feber av og på, altså med opphold. Og de er ellers syke av og på. 

Om barnet har feber to uker i strekk, er det en annen sak. Alder og allmenntilstand har likevel mye å si i disse tilfellene. Og nettopp dette får man rådgivning på ved kontakt med legekontor eller fastlege. Bør barnet sees av lege, blir det selvsagt tatt inn.

*legekontor eller legevakt

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hvor ofte får man snakke direkte med fastlegen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...