Gjest Gjest_sliten_* Skrevet 8. oktober 2005 #1 Skrevet 8. oktober 2005 Jeg har et alvorlig sykt barn som krever meg 24 timer i døgnet. Jeg får et par timer med hjelp daglig, da han er for syk til å være i barnehage. Ellers står jeg og mannen min ansvarlig for pleie og omsorg for ham døgnet rundt. Mannen min reiser mye i jobben sin og jeg har derfor hovedansvaret. Gutten min har også to søsken på 5 og 9 år som trenger foreldrene sine. Fra kommunen har vi fått innvilget en helgeavlastning pr mnd, men vi strever nå for å få mer hjelp. Problemet er at den helgen vi har avlastning ønsker jeg å ha fri. Slippe å lage avtaler og stresse rundt å besøke alle som vi ikke ser ellers i måneden. Jeg har forklart til min familie og venner at siden situasjonen er slik den er har jeg lyst å bare slappe av sammen med mann og barn de helgene vi har fri. Og dette er ikke fordi vi ikke har lyst å besøke noen, vi må bare prioritere annerledes. Livet vårt er ikke slik det var før lillegutt ble født. Min familie og venner aksepterer dette. De stikker innom av og til ellers når vi alle er hjemme. Hans familie derimot aksepterer ikke dette. Så snart de vet at vi skal ha avlastning kommer de på besøk, eller de passer på å invitere oss (uten å akseptere et nei). Jeg har snakket med mannen min om dette og bedt ham si klart i fra. Jeg mener at det ikke er min oppgave å forklare dette for hans familie. Likevel ringer de kanskje en time før de kommer og sier at de stikker innom fordi de har lagt kake eller middag til oss. Jeg er kanskje utakknemlig, men jeg ønsker også litt tid for meg selv og min famile. Slik jeg regner med at alle familier gjør. Er jeg egoistisk som forventer at de kan komme la være å komme de 2 dagene i måneden når vi liksom skal få "ta oss litt inn igjen"?
Gjest Piper Skrevet 8. oktober 2005 #2 Skrevet 8. oktober 2005 Hvorfor må de komme akkurat den helgen? Hva med å komme og hjelpe til de andre dagene, når dere kanskje behøver det som mest? Syns det er utrolig egoistisk av de, som ikke klarer å ta hensyn til dere. Og nei, du er ikke egoistisk, for alle behøver vi å bare ha tid med nærmeste familie også.
Gjest Gjest_sliten_* Skrevet 8. oktober 2005 #3 Skrevet 8. oktober 2005 Hvorfor de må komme den helgen har jeg også stilt spørsmål ved. Slik jeg ser det ønsker de vel at situasjonen skal være slik den var FØR lillegutt ble født. Da hadde vi tid til det meste. Vi har det daglige ansvaret og er mildt sagt utslitt når avlastningshelgen kommer. Jeg tror bare at de ikke skjønner hvordan vi har det..........de er så og si aldri her når lillegutt er hjemme. Og på den måten distanserer de seg fra situasjonen.
Brunhilde Skrevet 8. oktober 2005 #4 Skrevet 8. oktober 2005 Du er ikke egoistisk. Det er det faktisk svigerfamilien din som er! Håper det ordner seg.
Gjest Gjesta Skrevet 8. oktober 2005 #5 Skrevet 8. oktober 2005 Som søsken av et multihandikappet barn berettiger jeg meg til å si dette: Still krav til omverdenen om at de skal forstå at dere fire trenger hverandres selskap som en normal familie. Ikke bry dere om hva de måtte mene, men investèr i de to andre barna dine, og i ekteskapet ditt, når du har sjansen. Det er av uvurderlig verdi i forhold til hva slags kontakt du vil ha med de funksjonsfriske barna dine når de er blitt voksne. Take it from me, I know.
Gjest Violetta Skrevet 8. oktober 2005 #6 Skrevet 8. oktober 2005 Jeg synes du virker som alt annet enn egoistisk. Om familien ikke kan komme på besøk når lillegutt er der har de ingenting der å gjøre spør du meg.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #7 Skrevet 10. oktober 2005 DU er ikke egoistisk. Alle trenger tid for seg selv. Det bør jo selv svigermor forstå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå