AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Venninna mi hadde en i familien som drev med psykisk vold som barn. Hun bodde med han i flere år, og enda alle andre rundt henne fikk psykologhjelp ble hun glemt. Hun har alltid vært dødsflink på skolen, men siden hun flyttet derfra har hun mistet troa tror jeg. Hun studerte veterinær i flere år i utlandet, hun var der i 5 år uten å klare å komme seg gjennom. Dette har resultert i at hun har endt opp med en skyhøy studiegjeld. Fordi hun ikke har råd til å leie alene flyttet hun hjem i kjelleren til broren sin. Hun deler kjøkken og bad med familien hans. Selv om hun har dårlig økonomi kjøpte hun seg både hund og ny bil til nesten 300.000 kr. Så nå har hun ikke bare studiegjelda, men i tillegg billån. Hun har vært åpen med meg om at hun ikke har klart å spare noe, penga flyr fort ut... Hun bruker det ikke på luksusting til seg selv, men til bilen, bikkja og til ungene til broren. Hun driver nå og tar opp fag for å komme seg inn på veterinærhøyskolen i Oslo. Hun har igjen sånn 2 år med studiestøtte som hun får mens hun studerer. Resten av årene må hun jobbe ved siden av for å klare seg. Problemet er bare at hun har skaffet seg så mange utgifter, at jeg ikke kan se hvordan hun skal klare det. Hun har ikke råd til å bosette seg i Oslo, så hun er fast bestemt til å pendle. Problemet er bare at det tar 2 timer inn til Oslo. 4 timer totalt på en dag det.... Jeg sitter med en klump i magen når jeg tenker på det. Bare for å oppsummere: - Hun har over en million i gjeld, noe nå betjenes under studiene, så hun må jo jobbe minst 50% ved siden av studiene har hun sagt - Hun bruker 4 timer tur retur til skolen når hun starter - Tøft studie som krever sitt - Hun må bo i kjelleren til broren sin til hun er nærmere 40 Problemet er det at hun ikke jobber noe særlig med skole når hun er igang. Hun starter å lese noen dager før (som hun selv sier). Likevel er hun fast bestemt på å studere Jeg kan ikke se hvordan dette skal gå, og jeg skriver her fordi jeg er redd hun kommer til å mislykkes og havne enda lenger nede.... Her er det altså ikke det at hun sliter med å sette seg ned å jobbe, men hun skal gå et tøft studie. I tillegg til en pendlevei som tilsvarer en 50% stilling hvis man skal tenke antall timer. I tillegg til å jobbe 50%. I tillegg er hun elendig med penger, og sparer ikke noe av det hun har..... 100% arbeid ved siden av et tøft studie - uten studiestøtte i flere år. Jeg er bekymra fordi jeg er redd hun enten brenner seg på skolen eller økonomien og må hoppe av IGJEN. Har jeg grunn til å være bekymra? Jeg er redd dette er «slutten» for henne - for hun endra totalt personlighet og var på bånn i flere år etter hun hoppet av studiet forrige gang. Var som om livet hennes var over Overreagerer jeg? Kan hun klare dette? Jeg bryr meg fordi dette påvirker henne så mye som det gjør.. Anonymkode: c86ce...68e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Dette er ikke ditt problem. Hun er voksen Anonymkode: 3cb7c...142 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ikke ditt problem. Hun er voksen Anonymkode: 3cb7c...142 Det er lov å bry seg om gode venner selvom man er voksne Anonymkode: c86ce...68e 12
Eeemil Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Må hun absolutt bli veterinær da? Hva med å droppe studiene, få jobb som avløser på en gård og gifte seg med odelsgutten? Det siste er faktisk alvorlig ment. Dersom hun finner en mann med god økonomi og eget hus er mye gjort. Om hun i tillegg vil jobbe med dyr er en bonde helt perfekt! 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Huff, det høres ut som et prosjekt som er dømt til å mislykkes. Anonymkode: e4551...c99
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Huff, det høres ut som et prosjekt som er dømt til å mislykkes. Anonymkode: e4551...c99 Ja... hadde sånn sett vært bedre å la være å studere og heller starte å spare til EK. Så man ikke kommer noen vei... 😕 Anonymkode: c86ce...68e
Taluno Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er lov å bry seg om gode venner selvom man er voksne Anonymkode: c86ce...68e Ja, det er lov å bry seg. Men det er ikke å bry seg å henge henne ut med svært mye detaljer på ett åpent forum. Er du bekymret så snakker du med henne, eller felles bekjente.
Khloe P.T Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 Hvordan er livskvaliteten til hunden hennes når hun er så opptatt?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 Taluno skrev (25 minutter siden): Ja, det er lov å bry seg. Men det er ikke å bry seg å henge henne ut med svært mye detaljer på ett åpent forum. Er du bekymret så snakker du med henne, eller felles bekjente. Enig, det er lett å skjønne at det gjelder henne hvis noen som kjenner henne leser dette. Ellers synes jeg planen virker urealistisk. Er dyrlege selv, bare sånn at det er sagt. Men det er ikke ulovlig å ta dårlige valg. 🤷🏻♀️ Anonymkode: e2f63...01d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Overreagerer jeg? Kan hun klare dette? Anonymkode: c86ce...68e Overreagere ville jeg ikke sagt, men du bør så absolutt lære deg å tenke over hva du legger ut i offentlighet! Din venninne får det neppe lettere ved å lese sånt om seg selv på et åpent forum, eller hva? Spørsmål nummer to: Ja, det kan hun. Du skriver at hun er skoleflink og motivert. Det er to svært viktige faktorer. Jeg sier ikke at det er alt som skal til, eller at det blir et lett løp for henne, men det er det ikke for noen. Du skriver også at hun ikke har fått hjelp. Psykisk vold i oppveksten kan ødelegge mer enn folk greier å forestille seg, men det er også slik at mange har nytte av proff hjelp. Jeg anbefaler at hun skaffer seg dette. Anonymkode: 179bc...8c3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 Når det gjelder selve studiene, er det ikke umulig at hun vil synes det er betydelig enklere og mer «menneskelig» å studere ved NMBU enn det hun er vant til (avhengig av hvor i utlandet hun har vært). Vet om flere som har fått seg store psykiske knekker i Øst-Europa. Det kan hjelpe å studere i Norge. Men manglende studiestøtte vil åpenbart bli et problem. Anonymkode: e2f63...01d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 Taluno skrev (42 minutter siden): Ja, det er lov å bry seg. Men det er ikke å bry seg å henge henne ut med svært mye detaljer på ett åpent forum. Er du bekymret så snakker du med henne, eller felles bekjente. Jeg har jo selvsagt endret småting så hun ikke blir gjenkjennelig. Dette er jo en uskreven regel her inne! Anonymkode: c86ce...68e 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #13 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Enig, det er lett å skjønne at det gjelder henne hvis noen som kjenner henne leser dette. Ellers synes jeg planen virker urealistisk. Er dyrlege selv, bare sånn at det er sagt. Men det er ikke ulovlig å ta dårlige valg. 🤷🏻♀️ Anonymkode: e2f63...01d Har jo endret smådetaljer, hun blir ikke gjenkjent. Anonymkode: c86ce...68e 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Skrevet 18. november 2021 Til alle som vurderer å kommentere at hun blir gjenkjent: JEG HAR ENDRET DETALJER SLIK AT HUN ALDRI BLIR GJENKJENT. Dette er unødvendig å kommentere. Selvsagt henger man ikke ut folk på et offentlig forum. Værsåsnill og hold dere til tema. Anonymkode: c86ce...68e 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #15 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til alle som vurderer å kommentere at hun blir gjenkjent: JEG HAR ENDRET DETALJER SLIK AT HUN ALDRI BLIR GJENKJENT. Dette er unødvendig å kommentere. Selvsagt henger man ikke ut folk på et offentlig forum. Værsåsnill og hold dere til tema. Anonymkode: c86ce...68e Det var absolutt ikke unødvendig å kommentere i utgangspunktet, for sjokkerende mange utleverer sjokkerende mye på internett. Det skjer på daglig basis her inne. Godt du ikke er en av dem, men det var det umulig for oss å vite. Anonymkode: e2f63...01d 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #16 Skrevet 18. november 2021 Kunne hun tenke seg å vente med å begynne å studere til høsten 2023 eller 2024, og så jobbe og tjene seg opp en del penger frem til det? Enten penger til å betale ned gjeld slik at hun slipper den utgiften mens hun er student, eller penger til å leve av slik at hun kan slippe å måtte jobbe fullt under studiene. Anonymkode: f9270...fb0
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #17 Skrevet 18. november 2021 Hva tenker du konkret du skal hjelpe henne med? Anonymkode: 7dab7...651
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #18 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Venninna mi hadde en i familien som drev med psykisk vold som barn. Hun bodde med han i flere år, og enda alle andre rundt henne fikk psykologhjelp ble hun glemt. Hun har alltid vært dødsflink på skolen, men siden hun flyttet derfra har hun mistet troa tror jeg. Hun studerte veterinær i flere år i utlandet, hun var der i 5 år uten å klare å komme seg gjennom. Dette har resultert i at hun har endt opp med en skyhøy studiegjeld. Fordi hun ikke har råd til å leie alene flyttet hun hjem i kjelleren til broren sin. Hun deler kjøkken og bad med familien hans. Selv om hun har dårlig økonomi kjøpte hun seg både hund og ny bil til nesten 300.000 kr. Så nå har hun ikke bare studiegjelda, men i tillegg billån. Hun har vært åpen med meg om at hun ikke har klart å spare noe, penga flyr fort ut... Hun bruker det ikke på luksusting til seg selv, men til bilen, bikkja og til ungene til broren. Hun driver nå og tar opp fag for å komme seg inn på veterinærhøyskolen i Oslo. Hun har igjen sånn 2 år med studiestøtte som hun får mens hun studerer. Resten av årene må hun jobbe ved siden av for å klare seg. Problemet er bare at hun har skaffet seg så mange utgifter, at jeg ikke kan se hvordan hun skal klare det. Hun har ikke råd til å bosette seg i Oslo, så hun er fast bestemt til å pendle. Problemet er bare at det tar 2 timer inn til Oslo. 4 timer totalt på en dag det.... Jeg sitter med en klump i magen når jeg tenker på det. Bare for å oppsummere: - Hun har over en million i gjeld, noe nå betjenes under studiene, så hun må jo jobbe minst 50% ved siden av studiene har hun sagt - Hun bruker 4 timer tur retur til skolen når hun starter - Tøft studie som krever sitt - Hun må bo i kjelleren til broren sin til hun er nærmere 40 Problemet er det at hun ikke jobber noe særlig med skole når hun er igang. Hun starter å lese noen dager før (som hun selv sier). Likevel er hun fast bestemt på å studere Jeg kan ikke se hvordan dette skal gå, og jeg skriver her fordi jeg er redd hun kommer til å mislykkes og havne enda lenger nede.... Her er det altså ikke det at hun sliter med å sette seg ned å jobbe, men hun skal gå et tøft studie. I tillegg til en pendlevei som tilsvarer en 50% stilling hvis man skal tenke antall timer. I tillegg til å jobbe 50%. I tillegg er hun elendig med penger, og sparer ikke noe av det hun har..... 100% arbeid ved siden av et tøft studie - uten studiestøtte i flere år. Jeg er bekymra fordi jeg er redd hun enten brenner seg på skolen eller økonomien og må hoppe av IGJEN. Har jeg grunn til å være bekymra? Jeg er redd dette er «slutten» for henne - for hun endra totalt personlighet og var på bånn i flere år etter hun hoppet av studiet forrige gang. Var som om livet hennes var over Overreagerer jeg? Kan hun klare dette? Jeg bryr meg fordi dette påvirker henne så mye som det gjør.. Anonymkode: c86ce...68e Vet,høgskolen ligger i Ås nå, ikke oslo Anonymkode: affe9...a1e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #19 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det var absolutt ikke unødvendig å kommentere i utgangspunktet, for sjokkerende mange utleverer sjokkerende mye på internett. Det skjer på daglig basis her inne. Godt du ikke er en av dem, men det var det umulig for oss å vite. Anonymkode: e2f63...01d For meg er dette en selvfølge. Synes også litt av vitsen med å endre en historie faktisk forsvinner når man skriver at man har endret den..... Anonymkode: c86ce...68e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå