AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Del Skrevet 18. november 2021 Jeg har begynt å jogge/løpe igjen etter mange år med pause. Første milepæl jeg har satt meg er å jogge 30 min sammenhengende på 10 km/t. I dag klarte jeg en halvtime sammenhengende ved å jogge tre ganger : 7,6 km i fem min, så ett minutt på 8, 8,5, 9, 9,5 og 10. Hvordan bør jeg øke fremover og hvor lang tid tenker dere det tar før jeg når målet? Kan jeg gjøre dette fem-seks ganger i uka? Hvordan har dere andre jobbet dere opp mot å klare 10 km / t? Anonymkode: d58cd...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #2 Del Skrevet 19. november 2021 Dersom du faktisk klarer å jogge regelmessig, hver eneste uke (3 ganger i uken er nok i starten) så når du målet i løpet av kort tid. Men cluet er å holde det ved like. Jeg husker ikke helt hvor lang tid det gikk før jeg var på 6 min/km (10 km/t), men mener at det tok rundt 2 måneder. Men så ble jeg lei, og hadde pause i noen uker, og da var jeg helt tilbake til start. Som sagt: Løping er ferskvare. Du når gjerne målet ditt raskt, men du vil forfalle fort om du ikke holder det ved like. Derfor anbefaler jeg heller 3 faste joggeturer hver eneste uke, uten noen unnasluntring, så får det bare ta den tiden det tar for å nå første mål. Dersom du er for ambisiøs så kan du også risikere å bli lei eller skadet. Anonymkode: 45cb5...aeb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #3 Del Skrevet 20. november 2021 Det er nok individuelt, men med 2-4 økter vil du i alle fall se tydelig progresjon for hver uke. Jeg varierte mellom distansetrening der jeg løp 5 km i eget tempo og intervalltrening der jeg bygde opp utholdenhet på å holde 10kmt. Kan også være lurt å legge inn annen kardiotrening også, f.eks. sykling eller ellipsemaskin. Da får du trent kondis uten at du risikerer skader av for mye løping. 5-6 jogge-økter i uka høres veldig hardt ut for kroppen, særlig om man er nybegynner. For meg så tok det 2 måneder å bygge opp den farten. Men da trente jeg ganske variert og hadde ikke primærfokus mot løping. Jogget kun to ganger i uka, men varierte med annen kondisjon + litt styrke i tillegg. Jeg var i veldig dårlig form da jeg startet. Et veldig godt tips som jeg fikk fra en erfaren mosjonist da jeg startet var: fokuser på å få til en jevn rutine med løpingen fremfor å tenke at du skal «vinne» hver økt. Restitusjon er like viktig for resultater og å holde seg skadefri. Anonymkode: d77d6...03b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå