Gå til innhold

Fremtidsfullmakt, min svigerxxx som stedfortreder eller en nøytral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å skrive fremtidsfullmakt som vil tre inn og fullmektigen vil ivareta mine interesser, selge boligen og gjøre opp arven hvis den dagen kommer at jeg får varig opphold på sykehjem. Har bare ett barn og hen skal være fullmektig, og er også eneste arving. Har barnebarn, men ikke skrevet testamente der jeg gir litt til dem ved min død. Arven stoler jeg på vil gå videre når eller hvis barnebarna har behov for det. 

Foreldrene bor sammen og har vært sammen i over ti år. Det virker som et godt forhold, men jeg kan ikke si at jeg har et nært forhold til den andre forelderen, min svigerxxxxx. Vi har en grei tone, men vi er ikke nære. Jeg kan spørre hen om hen vil være stedfortreder hvis mitt barn blir innlagt på sykehus blir fraværende eller er på jobbreise en stund. Jeg kan også spørre en i familien som er på samme alder som dem som vil være helt nøytral. Han har bolig, en godt betalt jobb i en høy stilling, og jeg tviler på at han vil misbruke sin rolle hvis han må gå inn som stedfortreder. 

I et parforhold vil det nesten alltid oppstå gnisninger, og er redd min svigerxxxxx kan dra opp det med fremtidsfullmakten til den dumme, alkoholiserte kjerringa i en krangel. Det vil såre mitt barn hvis det skjer, og krangelen kan gå over til full konflikt. Jeg tror ikke min svigerxxxxxx er typen til å gjøre det, men vet at hen har temperament. Det har moren sagt. Jeg er tørrlagt alkoholiker, men jeg kan sprekke. Det har jeg ingen garanti for. 

Hvem ville dere valgt som stedfortreder? Min svigerxxxxx eller han i familien som er en nøytral person? Begrunn gjerne svaret. 

ts

Anonymkode: ea944...027

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke helt det konfliktfulle i saken - hvorfor sårer det barnet ditt om partneren tar opp fullmakten i en konflikt (og hvorfor skulle vedkommende gjøre det?), og hvorfor skal denne krangelen gå over i full konflikt på grunn av en fullmakt?

Anonymkode: 70d13...586

• Liker 3
Skrevet

Den som får fremtidsfullmakten vil ha ansvar for å delegere om han/ hun ikke kan ta ansvar. 
Er vedkommende syk så han/hun ikke kan delegere tenker jeg at det er Statsforvalteren som er neste instans. 

Anonymkode: bec7a...b95

Skrevet

Dette ble altfor rotete forklart til at jeg klarer å fange opp hva greia er..?

Anonymkode: a96d2...4e9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt det konfliktfulle i saken - hvorfor sårer det barnet ditt om partneren tar opp fullmakten i en konflikt (og hvorfor skulle vedkommende gjøre det?), og hvorfor skal denne krangelen gå over i full konflikt på grunn av en fullmakt?

Selvfølgelig vil barnet mitt bli såret om en liten krangel begynner å handle om meg hvis jeg sprekker. Fullmektigen vil kunne få meg innlagt, men er usikker på regelverket på det. Jeg har barnebarn og hvis jeg begynner å drikke igjen bryter jeg ofte avtaler, men jeg er ikke av den kranglete typen. Jeg vet ikke hvorfor en eventuell krangel kan gå over i en full konflikt, men som stedfortreder må personen kunne forholde seg til meg. Jeg vet at demente også kan drikke selv om de er lagt inn på sykehjem. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den som får fremtidsfullmakten vil ha ansvar for å delegere om han/ hun ikke kan ta ansvar. 
Er vedkommende syk så han/hun ikke kan delegere tenker jeg at det er Statsforvalteren som er neste instans. 

Anonymkode: bec7a...b95

Jeg har lest mye om dette, og aldri hørt statsforvalteren bli nevnt. Fullmektiger kan også dø i verste fall. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette ble altfor rotete forklart til at jeg klarer å fange opp hva greia er..?

Anonymkode: a96d2...4e9

Hva vet du om fremtidskontrakter? Hvis du har satt deg inn i det ville du ikke svart på denne måten? Hva er det du ikke forstår? 

Spørsmålet er om dere ville valgt deres svigersønn /svigerdatter som stedfortreder eller en i familien som er nøytral? 

Jeg spør ikke venninner om de vil være stedfortreder. De er på min alder, og derfor foretrekker jeg en stedfortreder som er rundt 30 år. 

Ts 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig vil barnet mitt bli såret om en liten krangel begynner å handle om meg hvis jeg sprekker. Fullmektigen vil kunne få meg innlagt, men er usikker på regelverket på det. Jeg har barnebarn og hvis jeg begynner å drikke igjen bryter jeg ofte avtaler, men jeg er ikke av den kranglete typen. Jeg vet ikke hvorfor en eventuell krangel kan gå over i en full konflikt, men som stedfortreder må personen kunne forholde seg til meg. Jeg vet at demente også kan drikke selv om de er lagt inn på sykehjem. 

Jeg har lest mye om dette, og aldri hørt statsforvalteren bli nevnt. Fullmektiger kan også dø i verste fall. 

Hva vet du om fremtidskontrakter? Hvis du har satt deg inn i det ville du ikke svart på denne måten? Hva er det du ikke forstår? 

Spørsmålet er om dere ville valgt deres svigersønn /svigerdatter som stedfortreder eller en i familien som er nøytral? 

Jeg spør ikke venninner om de vil være stedfortreder. De er på min alder, og derfor foretrekker jeg en stedfortreder som er rundt 30 år. 

Ts 

En fremtidsfullmakt kommer ikke til å slå inn om du får tilbakefall, kun om du blir varig ute av stand til å ta vare på dine verdier. Og da dreier det seg om verdiene dine. 

Du må sette deg litt bedre inn i dette, en fullmektig kan ikke få deg lagt inn noe sted. 

Ring Statsforvalteren og snakk med dem. Juristene på Vergemål kan alt om dette.

Skrevet

Jeg er enebarn, og mine foreldre har skrevet fremtidsfullmakt.

Mine foreldre har i første omgang utnevnt hverandre, selvfølgelig (de har vært gift i snart 50 år). Dersom det skulle gjelde dem begge, står jeg. Jeg er enebarn. Jeg er i den forstand ikke "stedfortreder" (det kan jo, Gud forby, skje at de kommer ut for en ulykke sammen og blir "grønnsak" begge to), men i første omgang er de for hverandre. Det er ingen stedfortreder for meg.

• Liker 1
Skrevet

Ville uansett valgt den nøytrale. Rett og slett lettere å forholde seg til.

Anonymkode: 2b670...928

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ville uansett valgt den nøytrale. Rett og slett lettere å forholde seg til.

Anonymkode: 2b670...928

Det tenker jeg også. Skilsmissestatistikken er høy, og siden jeg er alkoholiker, selv om jeg er tørrlagt, kan det føre til kaos. På hvilken måte vet jeg ikke, men en som er nøytral er enklere å forholde seg til. 

ts

Skrevet
Ulrikke skrev (5 timer siden):

Jeg er enebarn, og mine foreldre har skrevet fremtidsfullmakt.

Mine foreldre har i første omgang utnevnt hverandre, selvfølgelig (de har vært gift i snart 50 år). Dersom det skulle gjelde dem begge, står jeg. Jeg er enebarn. Jeg er i den forstand ikke "stedfortreder" (det kan jo, Gud forby, skje at de kommer ut for en ulykke sammen og blir "grønnsak" begge to), men i første omgang er de for hverandre. Det er ingen stedfortreder for meg.

Men hvorfor har du ingen stedfortreder? Det kan være en venninne eller en advokat eller en annen i familien. For hva hvis noe skjer med deg? En eldre dame har to fullmektiger siden søsknene ikke samarbeider og har kuttet ut kontakten med  hverandre. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hvorfor har du ingen stedfortreder? Det kan være en venninne eller en advokat eller en annen i familien. For hva hvis noe skjer med deg? En eldre dame har to fullmektiger siden søsknene ikke samarbeider og har kuttet ut kontakten med  hverandre. 

Ts

Jeg har ikke tenkt så over det før nå.... Har liksom tenkt at jeg er stedfortreder for den av mine foreldre som blir igjen.... Men klart, det kan skje noe med meg.... Får kanskje ta en prat med min mor (min far er mulig begynnende dement). 

Skrevet

Jeg ville valgt en annen enn svigerbarn. Folk blir skilt og mister hodet fullstendig. Moren min hadde fremtidsfullmakt og jeg hadde ansvaret når hun ikke kunne ta vare på seg selv mer. Det skal veldig mye til, at du begynner å drikke er ikke nok, du må være ute av stand til å gjøre rede for deg og ta egne valg. Og det må være varig. Moren min hadde lungekreft og det var først helt på slutten at fullmakten slo inn. Da var det til gjengjeld veldig mye jeg måtte ta stilling til, til sist om behandling/livredning skulle avsluttes. 

Anonymkode: 092af...3eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...