Gå til innhold

Hvor mye vasker dere til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppvokst med rundvask, og vil helst ha det rent og pent til jul. Men helsa skranter, og jeg må senke kravene. Samtidig ønsker jeg jo å være komfortabel med hvor mye som blir gjort 🙆🏻‍♀️

Hva gjør dere andre? Er godt voksen, så får hjelp fra utflyttede barn om det er noe jeg ønsker å gjøre, og ikke klarer, men vil ikke pålegge dem for mye heller. 

Anonymkode: 996e0...b1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er oppvokst med rundvask, og vil helst ha det rent og pent til jul. Men helsa skranter, og jeg må senke kravene. Samtidig ønsker jeg jo å være komfortabel med hvor mye som blir gjort 🙆🏻‍♀️

Hva gjør dere andre? Er godt voksen, så får hjelp fra utflyttede barn om det er noe jeg ønsker å gjøre, og ikke klarer, men vil ikke pålegge dem for mye heller. 

Helt vanlig ukesvask tar jeg. Tar hellet litt ekstra i ny og ne enn å samle alt til jul. 

Anonymkode: 7bdd7...bae

• Liker 6
Skrevet

Vasker ikke noe mer enn vanlig

• Liker 2
Gjest rampenissen72
Skrevet

Vanlig ukesvask. Har man det generelt rent og ryddig slipper man slike storvasker til jul/påske/vår osv 

Skrevet

Vasker ikke noe mer en vanlig jeg heller. 

Skrevet

Vasker som vanlig. Vi har storrengjøring hver høst og vår.

Anonymkode: 8b18c...cfa

Skrevet

Helt vanlig helgevask.

Anonymkode: 8b4ab...cf3

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De fleste her inne er vel vokst opp med generasjonen som rundvasket til jul. Både vegger og tak ble skrubbet.

Jeg tilhører heldigvis ikke den generasjonen. Og nøyer meg med en grundig vask av hele huset. Ser på det som en utvidet fredagsvask. 

Noe mer enn det mener jeg er bortkastet energi og sløsing av krefter. Det kan man heller bruke på å kose seg meg venner og familie.

Anonymkode: bd8da...afd

• Liker 3
Skrevet

Også skrantende helse her. 

Tar ikke noe mer enn normalt faktisk, men sørger for at gulvene er vasket (de tas kvartalvis) og at vinduene er vasket på innsida i de rommene vi bruker mest - stue, kjøkken, soverom. Det er begrenset hvor mye poeng det er å vaske vegger og tak. Helt ærlig tror jeg det kommer fra en generasjon hvor røyking var mer vanlig inne.

Spar på kreftene dine. Ingen går og kikker etter støv hjemme hos deg, og klager de kan du si "vaskebøtta står der, bare å gå i gang du som har energi "😅

Anonymkode: 8a783...ab5

• Liker 4
Skrevet

Vasker bare helt vanlig. Tar skikkelig vask til våren igjen.

Anonymkode: bce7d...981

Skrevet

Blir vanlig husvask. 

Anonymkode: 326a3...f75

Skrevet

Blir kun ukevask her også. Er litt usikker på hva en rundvask skulle være, som jeg ikke gjør. Vasker aldri vegger og tak, kun på badet der det blir støv på flisene.

Skrevet

Vasker vanlig, litt ekstra nøye med støvtørking før jeg drar frem julepynten og når jeg tar den ned igjen. Rundvask gidder jeg ikke, vinduer etc tas på våren når det blir lysere. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg vasker ned til jul. 🙂

Jeg har også skrantende helse, men begynner i midten av november, tar ett rom i uken, og blir ferdig i god tid før jul 😊 

(Det samme gjør  jeg i mai/juni)

Spoiler

Vi er nærmeste nabo til en åker, er omringet av små skogholt, har ekstremt støvete kjæledyr, og en godt trafikkert vei som går 10 meter fra huset.   Kombinasjonen av disse faktorene gjør at tak og vegger trenger en vask to ganger i året.

Vi merker det veldig godt hvis vi hopper over vaskingen av tak og vegger etter bjørkepollenspredningen i april/mai,og innhøstingen i midten/slutten av oktober. 

Anonymkode: 026a6...15c

Skrevet

Jeg planlegger å fordele rengjøringen over hele desember, slik at det ikke blir like krevende. Min helse begrenser hvor mye jeg kan gjøre hver dag, og ofte trenger jeg hviledager. Da er det dumt å gjøre alt siste uke før jul, og være utslitt på juleaften.

Først tar jeg kjøkkenet, dvs utsiden av skap, innside kjøleskap og kjøkkenvifta, i tillegg til vanlig støvsuging og ekstra støvtørking. Innsiden av vinduet og gardinene må vaskes før stjerna henges opp, fordi leverposteiflekkene og fingermerkene blir veldig synlige. Det er godt å ha kjøkkenet rent før jeg begynner å bake.

Neste uke tar jeg badet, som trenger en grundig vask. Det har jeg ikke fått gjort på en stund, så det trengs.

Tredje uke er det generell rydding, støvtørking og støvsuging i hele huset.

Fjerde uke er sjarmøretappen inn mot juleaften. Da trenger jeg bare å vedlikeholde mitt rene og ryddige hus, før jeg begynner å pynte. Pynting tenker jeg å ta over flere dager, så jeg har krefter til å kose meg med treet lillejuleaften.

Anonymkode: 2622a...776

Skrevet

Tørker støv når jeg henger opp adventpynten og så igjen når jeg skal ha opp julepynten. Skulle gjerne hatt energi og tid til å vaske tak og vegger men jeg prioriterer og bake mine 10 slag med kaker. 

Anonymkode: d16f4...dee

Skrevet

Blir et utvidet vask. Holder på å rydde her hjemme (konmari), så skuffer og skap tas underveis. Håper å få ryddet litt mer før jul, for vask hadde vært null stress om det ikke hadde vært for at det er så mye ting her i huset.

Skrevet

Det blir vanlig helgevask - det er julenissen som kommer, ikke mattilsynet. Blir ikke vasket inni skap heller - jeg har ikke tenkt til å feire jula inni der 😅

Vasking inni skap og sånt tas når jeg har tid og lyst med ujevne mellomrom - i desember har jeg mer lyst til å gjøre julekoselige ting, ikke kjedelig pliktvask.

Anonymkode: 98023...1f0

• Liker 3
Skrevet

Vasker like lite som vanlig😉 Med full jobb og tre barn er det mindre tid til overs i desember enn ellers i året, og tiden jeg har vil jeg bruke til førjulskos😊 

De årene jeg klarer å få tak i det, bestiller jeg inn vaskehjelp.

Anonymkode: 10c3a...ca6

Skrevet

Ikke rundvask, men ekstra grundig støvtørk/gulvvask. Pleier å vaske rundt badet da, men det prøver jeg å ta i november. 

Full jobb +studier+overgangsalder = for lite energi igjen til storvasking. Syns det er koseligete å bake +se julefilmer med mann og ungdommene i huset 🤗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...