Solskinn i sinn Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 (endret) Hei😊 Jeg har noen venner og bekjente som ikke har tatt vaksinen. De vil vente og "se det an" på hvordan vaksinene virker på sikt. Men er allikevel uvørne ift smittevern, anbefalinger og tiltak. Noen av de er vaksinemotstandere. De er oppegående og voksne mennesker alle sammen. Mannen min syntes også at det er trasig at våre venner ikke har vaksinert seg og at de ikke ønsker å gjøre det. Et par av de har jeg kjent i mange år og vi har gjort masse morsomt sammen, dratt på turer i inn og utland og hatt uendelig mange gode samtaler og mye latter, hjulpet hverandre og vært gode venner som gjør kule venneting sammen. Og jeg er glad i de. Det har blitt litt anspent (må presisere litt og ikke mye) mellom våre venner og i hovedsak meg da det er jeg som som regel er jeg som prater med disse. Den ene av våre venner syntes at jeg er nærmest hysterisk, og gjør narr av det på en "indirekte" måte og har begynt å droppe å ta kontakt. Og en av de har helt sluttet å ta kontakt. Hovedgrunnen for det er at de ikke godtar at jeg reagerer på deres utsvevende adferd i Pandemien. Jeg føler meg utestengt, på grunn av at jeg ikke vil feste i byen. Jeg synes at det hele er veldig trist. De er Egentlig bra folk som jeg digger, men pandemien har skapt avstand mellom oss. Vi er glade i de og savner de, MEN hva med at de forstår vår oppfatning? Vi har fulgt rådene, anbefalinger og tiltakene fra myndighetene. Vi har gått på butikker og buss/drosje med maske og antibac. Vi bare vært relativt rolige og levd helt normalt tatt i betraktning situasjonen, men altså ikke tatt full rulle på byen. Og jeg har foreslått å ta ei pils i parken eller å tilbringe/gå turer ute i naturen/gjøre andre ting. Det har ikke vært interessant. Vi har verken isolert oss eller vært særlig redde under pandemien. Litt bekymret i starten, men hvem var ikke det?!😊 Den ene har t o m "skrytt" av at hen hadde vært så dritings etter en utested-til-utested-runde (under bølge 3) at hen ble nektet inngang etterhvert. Vedkommende sa også par av følget var forkjølet og at de hadde vært ute tre kvelder på rad fre/lør/søn. Jeg syntes det er uforsiktig og ugreit. Men jeg har fortalt at jeg er bekymret for å få long covid og følgesykdommer hvis jeg blir smittet, noe som kan være aktuelt med den sykdommen jeg har. Er ikke hysterisk må sies og det har jeg aldri vært heller. Vi bor alle i en storby med høye smittebølger innimellom. De er veldig sosiale og noen har jobber med masse kolleger. De er glade i å gå ut på byen og de elsker å gå på konserter og events og går så ofte de kan på det de har lyst til. Just saying = VI ville gjort mye av det samme hvis vi ikke hadde vært i en pandemi fordi vi liker også å gjøre kule ting, vi vil også ha det GØY! Og det er viden kjent at utelivsbransjen ofte har blitt nedstengt ble.a pga uvørne folk på byen så det har vi valgt bort. Den ene av de har direkte gjort narr av maskebruk og antibac. Ikke greit. Min bror døde i sommer og jeg har ikke deltatt i begravelsen. Jeg/vi tok hensyn til min far som er gammel + alvorlig syk og i høyeste risikosonen - min far kan faktisk dø av en forkjølelse bare, og han har hatt løpestreng til/fra sykehuset i perioder. Vi hadde stort smitteutbrudd på det tidspunktet her i byen da begravelsen skulle arrangeres - og mine foreldre bor på et lite sted med lang vei til nærmeste sykehus. Jeg tok en beslutning at det viktigste av hele greia var at mine foreldre fikk begrave sitt barn i fred og ro, og vi snakket Mye på telefon i den tiden. Er det å ta hensyn eller er det at Jeg gir F og er hysterisk? Mine foreldre syntes Ikke det. De støtter meg 100%. Min mor sa til meg at vi kan klemme og være sammen når det er mer passende tider for det - Jeg er heldig som har så fine mennesker som skjønner det jeg prøver å si her inne. Vi har takket nei til enkelte bursdager og feiringer men ikke Alt, ila hele pandemien. Såklart unner vi folk å gå ut å kose seg av og til uansett om det er pandemi, men det er ikke kult å bli sett ned på av folk som gir F og stenger oss ut og gjør narr bare fordi vi er forsiktige/følger anbefalinger osv. Det er trist og jeg har vært av/og på deprimert av det. Jeg har ikke fått besøke mine foreldre i pandemien da min far er i høy risikogruppe som sagt. OG Ift alder så er også min mor i risikogruppe. Jeg har fått endel kritikk her inne - Alt fra ingen ville vært venn med meg, at jeg er hysterisk og at vi overdriver og skyver folk vekk fra oss and so on. Men også litt støtte heldigvis Puh😅 Kunne vært litt forløsende å fått høre litt om andre også har opplevd lignende ting.  Endret 22. november 2021 av Solskinn i sinn 6
IdaC Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Skjønner veldig godt at de unngår dere, jeg hadde gjort det samme. Dere høres overhysteriske ut. 27
Enda en tulling Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Bare et perspektiv fra den andre siden: Det er som å være vitne til at bekjente dras inn i en religiøs sekt, med stadig merkeligere påbud, forbud og ritualer. En kan gjøre noen forsøk på å dra dem ut igjen. Det er som regel nytteløst, og siden man ikke lenger har noen felles virkelighetsforståelse må man nesten bare la dem gå. 20
Elidaa Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Kanskje de merker holdningen din da. Virker som at du ser ned på dem. De merker kanskje i tillegg at du ikke er ekte når du snakker med de om tema. Å helt ærlig, det virker jo ikke som at du vil være venn med de heller.. Har du i det hele tatt hørt med de med en åpent sinn hvorfor de ikke ønsker å vaksinere seg? Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at noen du er glad i har en annen mening enn deg? Jeg tror de hadde respektert deg mer om du var ærlig med dem, men samtidig aksepterte at de tenker annerledes enn deg. 19
MIapernille Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Solskinn i sinn skrev (33 minutter siden): Hei😊 Jeg har noen venner og bekjente som ikke har tatt vaksinen. Våre venner vil vente og se det an. De jeg "kaller" bekjente er vaksinemotstandere. Jeg snakker om tett under 10 stykker. De er oppegående mennesker alle sammen og jeg Vet (men støtter ikke fullstendig) at det er frivillig å ikke ta vaksinen under en pandemi som herjer over hele jordkloden. Hvis man ikke har en Jæv.... god grunn da. Det at helsepersonell som ikke vaksinerer seg får være på jobb tett på sårbare grupper blir jeg forbanna av, faktisk lynforbanna! De sier at de vil bestemme over sin egen kropp, men faktum er at de påtvinger sårbare grupper å ta risken på å dø. Men det er en annen diskusjon. Saken: jeg er provosert over mine venner og bekjente selvom jeg vet at det er frivillig å ta koronavaksina. Jeg har ikke fortalt noen av de at jeg er provosert. Mannen min syntes også at det er trasig at de ikke har vaksinert seg og at de ikke ønsker å gjøre det. Og nå ser det dessverre ut som at noen av de har begynt å unngå meg/oss. What to do? Et par av de har jeg kjent i over 15 år og vi har gjort masse morsomt sammen, dratt på turer i inn og utland og hatt uendelig mange gode samtaler og mye latter, hjulpet hverandre og vært gode venner som gjør kule venneting sammen. Og jeg er glad i de. Det har blitt litt anspent mellom våre venner og i hovedsak Meg, fordi jeg har sagt hva Jeg mener om det, på en grei og saklig og vennlig måte - og sagt at jeg helt fra pandemien startet har sett på det hele som et solidaritetsprosjekt! (Hvordan behandle hverandre under en pandemi, og hvilke følger får våre valg). Den ene av våre venner syntes jeg er hysterisk, og gjør narr av det på en "indirekte" måte og har begynt å droppe å ta kontakt. Og en av de har helt sluttet å ta kontakt. Jeg føler på meg at jeg blir baksnakket men har ingen bevis på det. Og jeg føler meg utestengt. Jeg synes at det hele er veldig trist og jeg har grått av det flere ganger. Jeg føler meg Ikke som et offer for noe og jeg er ingen klageånd - Det vet jeg! Jeg anser meg som en person med et rikt følelsesliv, men ikke en selfpitter eller urasjonell. Men mye ensomhet og alenetid under pandemien har påvirket meg og jeg har også lyst til å gå ut og ha det gøy! Da det var gjenåpning i hele landet så valgte vi å være hjemme. Da var det VI som ville se det an. Min mann og jeg har faktisk bare fulgt rådene, anbefalinger og tiltakene fra myndighetene. Vi har gått på butikker og buss/drosje med maske og antibac, ved få anledninger gått på kafe under perioder hvor smitten har vært lav og ved en anledning gått på en fin restaurant for å spise for å feire fremgangen til poden, og én restaurant bare oss to i sensommer da smitten var lav. Vi bare vært relativt rolige og levd helt normalt tatt i betraktning situasjonen. Jeg har fortalt våre venner som ikke har tatt vaksinen at jeg ikke syntes at folk skal gå ut på byen på flere steder på én kveld, jeg har sagt at jeg ikke kommer til å besøke dem før pandemien er over hvis de ikke tar vaksinen, og at de ikke får komme på besøk til oss og at vi ikke kan gjøre noe kulturelt eller gå på restaurant sammen så lenge pandemien pågår. Vi har ved noen anledninger hatt besøk av venner som har vaksinert seg (og som før vaksinen var kommet hadde intensjon om å ta vaksinen, og som tar pandemien på alvor). Høyest antall besøkende på to kvelder har vært på ca et halvt dusin. Vi har verken isolert oss eller vært særlig redde under pandemien. Litt bekymret i starten, men hvem var ikke det?!😊 Den ene av våre venner har t o m "skrytt" av at hen hadde vært så dritings etter en utested til utested-runde (under bølge 3) at hen ble nektet inngang på det siste stedet. Vedkommende sa også at to av følget var forkjølet og at de hadde vært "ute" tre dager på rad fre/lør/søn. Dette er godt voksne folk og de såkalte bekjente jeg snakker om er nylig blitt pensjonister. Vel, selv har jeg og min mann tatt 2 doser. Ikke bare for min egen skyld, men også for andre. Jeg trodde i starten av pandemien at jeg hadde en underliggende sykdom(pga en muskelsykdom), men det fikk jeg opplysninger om at ikke stemte. Dette fortalt mine venner da jeg trodde jeg var i risikosonen. Men jeg har også fortalt de at jeg er bekymret for å få long covid og følgesykdommer hvis jeg blir smittet noe som er høyst aktuelt. Så vi er váre og forsiktige, men vi er ikke hysteriske og det har vi aldri vært heller. Våre venner som vil "vente å se" bor midt i byen(vi bor i en storby i Norge alle sammen). De er veldig sosiale og har ikke barn. Begge har jobber med masse kolleger rundt seg daglig i store bedrifter. Og begge er glad i å gå ut på byen, de går på flere restauranter hver måned, er ute på byen å drikker hver helg og noen dager ellers i uka, de elsker å gå på konserter og går så ofte de kan på det de har lyst til. De reiser rundt i Norge når de har mulighet og de bruker verken antibac eller masker. De har kun brukt masker når det har vært påbudt på restauranter og utesteder og irritert seg over det. Den ene av de har også gjort narr av maskebruk og for mye antibac blandt folk. Og de irriterte seg over hele koronaen ei stund fordi de var drit LEI av å sitte på konserter istedetfor å mingle og syntes alle restriksjonene var Helt fullstendig å overdrive. De mener at det dør flere av influensa hvert år enn av korona og den ene av de er oppriktig forbannet innimellom fordi hen ikke får gjøre alt som hen har vært vant til før pandemien startet. Den ene av de ba meg med på bursdagsparty hos felles bekjent nøyaktig 1 uke etter at pandemien startet og landet stengte ned og var i krisemodus. Min bror døde i sommer av selvmord og jeg har ikke fått dratt i begravelsen. Jeg hadde mulighet, men jeg tenkte på min far og vi hadde stort smitteutbrudd på det tidspunktet her vi bor og mine foreldre bor på et lite sted med lang vei til nærmeste sykehus. Vi har takket nei til bursdager og feiringer. Jeg har ikke fått dra å besøke mine foreldre siden pandemien startet da min far er i høy risikogruppe. Ift alder så er også min mor i risikogruppe. En venn har dødd av kreft og jeg ønsket, men fikk ikke dratt i begravelsen pga pandemien. Men vi har kjørt dagsturer i fylket og ved 2 tilfeller kjørt til Østlandet for å hente sønn hjem fra studiested på sommerferie fordi vi ville minimere risikoen for å smitte andre og ikke å bli smittet selv. Hva syntes dere om alt dette? Er jeg hysterisk? Er jeg en dårlig venn? Hvordan ville dere forholdt dere til disse menneskene og er det noen der ute i dette landet som har det likedan?  Jeg er en av de som har vært veldig forsiktig, men du slår meg der. Det jeg reagerer på er når du skriver at vennene dine unngår deg. Men du har jo sagt til den at du/dere ikke drar til dem, og at de ikke får besøke dere? Nå er jeg vaksine tilhenger og er på langt vei enig med deg. Forstår ikke en gang hvordan det kan være tillatt å jobbe med sårbare grupper uten å være vaksinert. Jeg synes heller ikke du er hysterisk som de over her mener- Vi har tross alt blitt foret med dårlige nyheter rundt denne pandemien hele tiden. Jeg har nær familie som ikke er vaksinerte, men jeg tenker at det får de ta stilling til selv. Jeg liker ikke at verken de som tar vaksinen eller de som ikke tar vaksinen er nedlatende og slenger med leppa til andre. Man kan søren i meg få lov til å være så redd eller uredd man bare vil. Det å latterlig gjøre andre for valgene de tar er feil uavhengig av hvilken side man står på. Så stålsett deg for kg og kommentarene som kommer i denne tråden. 2
HanneH1980 Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 (endret) Du har gitt klar beskjed til dine uvaksinerte venner at besøk, gå på restaurant, eller gjøre noe kulturelt sammen er helt uaktuelt før pandemien er over med mindre de vaksinerer seg...og når de nå ikke tar kontakt føler du deg utestengt? Det kan jo hende de rett og slett tror at du ikke vil ha noe med dem å gjøre, og at det er derfor de unngår deg? Edit: ser nå etter at jeg postet dette, at hovedinnlegget ble redigert og at avsnittet angående besøk osv. er tatt bort. Endret 18. november 2021 av HanneH1980 Hovedinnlegget ble redigert 13
Solskinn i sinn Skrevet 18. november 2021 Forfatter #7 Skrevet 18. november 2021 HanneH1980 skrev (23 minutter siden): Du har gitt klar beskjed til dine uvaksinerte venner at besøk, gå på restaurant, eller gjøre noe kulturelt sammen er helt uaktuelt før pandemien er over med mindre de vaksinerer seg...og når de nå ikke tar kontakt føler du deg utestengt? Det kan jo hende de rett og slett tror at du ikke vil ha noe med dem å gjøre, og at det er derfor de unngår deg? Edit: ser nå etter at jeg postet dette, at hovedinnlegget ble redigert og at avsnittet angående besøk osv. er tatt bort. Beklager redigering, men det kom helt feil ut. Hovedsaken var at vi ikke ønsker å besøke eller å bli besøkt av folk som ikke vaksinerer seg da uvaksinerte står mer disponibel til å få smitte og å smitte andre. Jeg mener at man kan ringe til hverandre, finne på ting ute i frisk luft og å tilbringe fine samtaler og opplevelser sammen uten å sitte hjemme hos hverandre eller gå ut på byen. Og det har jeg formidlet til de det gjelder. Dette har ikke vært godt mottatt, for når jeg har spurt om å gå tur ilag f.eks så har det ikke vært aktuelt. Vi er ikke uvenner, men jeg merker at på lik linje med at jeg ikke respekterer deres syn. - så respekterer ikke de vårt syn. Jeg syntes det er trist at folk tar avstand til hverandre og avslutter vennskap pga uenigheter angående håndtering av pandemien og jeg har ikke vært pådriver av det. Og jeg har prøvd å snakke med den av de som står meg nærmest om hvordan jeg opplever dette, men hen forstår ikke(eller vil ikke forstår) hvorfor jeg tar pandemien på så stort alvor. 2
Honey Dew Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 De er ikke oppegående når de er vaksinemotstandere. Heller tvert om... 11
Gjest Lawyam Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 IdaC skrev (1 time siden): Skjønner veldig godt at de unngår dere, jeg hadde gjort det samme. Dere høres overhysteriske ut.  Solskinn i sinn skrev (1 time siden): Hei😊 Jeg har noen venner og bekjente som ikke har tatt vaksinen. Våre venner vil vente og se det an. Noen av de er vaksinemotstandere. De er oppegående mennesker alle sammen og jeg Vet (men støtter ikke 100%) at det er frivillig å ikke ta vaksinen. Det at helsepersonell som ikke vaksinerer seg får være på jobb tett på sårbare grupper blir jeg forbanna av. De sier at de vil bestemme over sin egen kropp, men faktum er at de påtvinger sårbare grupper å ta risken på å dø. Jeg syntes de kan jobbe med folk som ikke er i risikosonen. Men det er en annen diskusjon. Mannen min syntes også at det er trasig at våre venner ikke har vaksinert seg og at de ikke ønsker å gjøre det. Og nå ser det ut som at noen av de har begynt å unngå meg/oss. What to do? Et par av de har jeg kjent i over 15 år og vi har gjort masse morsomt sammen, dratt på turer i inn og utland og hatt uendelig mange gode samtaler og mye latter, hjulpet hverandre og vært gode venner som gjør kule venneting sammen. Og jeg er glad i de. Det har blitt litt anspent mellom våre venner og i hovedsak Meg, fordi jeg har sagt hva Jeg mener om det, på en grei og saklig og vennlig måte - og sagt at jeg helt fra pandemien startet har sett på det hele som et solidaritetsprosjekt! (Hvordan behandle hverandre under en pandemi, og hvilke følger får våre valg). Den ene av våre venner syntes jeg er hysterisk, og gjør narr av det på en "indirekte" måte og har begynt å droppe å ta kontakt. Og en av de har helt sluttet å ta kontakt. Og jeg føler meg utestengt. Jeg synes at det hele er veldig trist og jeg har grått av det flere ganger. Jeg har fulgt rådene, anbefalinger og tiltakene fra myndighetene. Vi har gått på butikker og buss/drosje med maske og antibac. Vi bare vært relativt rolige og levd helt normalt tatt i betraktning situasjonen. Vi har verken isolert oss eller vært særlig redde under pandemien. Litt bekymret i starten, men hvem var ikke det?!😊 Den ene av våre venner har t o m "skrytt" av at hen hadde vært så dritings etter en utested til utested-runde (under bølge 3) at hen ble nektet inngang på det siste stedet. Vedkommende sa også at to av følget var forkjølet og at de hadde vært "ute" tre dager på rad fre/lør/søn.t Jeg har tatt 2 doser. Ikke bare for min egen skyld, men også for andre. Jeg trodde i starten av pandemien at jeg hadde en underliggende sykdom(pga en muskelsykdom), men det fikk jeg opplysninger om at ikke stemte. Dette fortalte jeg mine venner da jeg trodde jeg var i risikosonen. Derfor var jeg forsiktig i starten. Men jeg har også fortalt de at jeg er bekymret for å få long covid og følgesykdommer hvis jeg blir smittet noe som er høyst aktuelt med den sykdommen jeg har. Så er ikke hysterisk og det har jeg aldri vært heller. Våre venner som vil "vente å se" bor midt i byen(vi bor i en storby i Norge alle sammen). De er ganske sosiale og noen har jobber med masse kolleger rundt seg daglig. Flere av de er glade i å gå ut på byen, de er ofte ute på byen og de elsker å gå på konserter og går så ofte de kan på det de har lyst til. Jeg ville gjort mye av det samme hvis vi ikke hadde vært i en pandemi fordi jeg elsker å gjøre kule ting og vil også ha det GØY! De har brukt masker når det har vært påbudt på restauranter og utesteder og irritert seg over det. Den ene av de har også gjort narr av maskebruk og for mye antibac blant folk og irriterte seg over hele koronaen ei stund fordi de var drit LEI av å sitte på konserter istedetfor å mingle og syntes alle restriksjonene var Helt fullstendig å overdrive. De mener at det dør flere av influensa hvert år enn av korona. Min bror døde i sommer av selvmord og jeg har ikke fått dratt i begravelsen. Jeg hadde mulighet, men jeg tenkte på min far og vi hadde stort smitteutbrudd på det tidspunktet her vi bor og mine foreldre bor på et lite sted med lang vei til nærmeste sykehus. Vi har takket nei til noen bursdager og feiringer men ikke alt. Jeg har ikke fått dra å besøke mine foreldre siden pandemien startet da min far er i høy risikogruppe. Ift alder så er også min mor i risikogruppe. En venn har dødd av kreft og jeg ønsket, men fikk ikke dratt i begravelsen pga pandemien. Hva syntes dere om alt dette? Er jeg hysterisk? Er jeg en dårlig venn? Hvordan ville dere forholdt dere til disse menneskene og er det noen der ute i dette landet som har det likedan?  Hadde bare vært glad de unngikk meg, jeg. Vil ikke ha den type nær meg overhode. De burde heller ikke fått anledning å komme nær andre. Jeg snakker om de som ikke tar dette på alvor og instisterer på å leve som før. Ikke de som holder seg i ro som uvaksinerte og tar valg om å 'isolere seg' istedenfor.
Elidaa Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 Solskinn i sinn skrev (5 minutter siden): Beklager redigering, men det kom helt feil ut. Hovedsaken var at vi ikke ønsker å besøke eller å bli besøkt av folk som ikke vaksinerer seg da uvaksinerte står mer disponibel til å få smitte og å smitte andre. Jeg mener at man kan ringe til hverandre, finne på ting ute i frisk luft og å tilbringe fine samtaler og opplevelser sammen uten å sitte hjemme hos hverandre eller gå ut på byen. Og det har jeg formidlet til de det gjelder. Dette har ikke vært godt mottatt, for når jeg har spurt om å gå tur ilag f.eks så har det ikke vært aktuelt. Vi er ikke uvenner, men jeg merker at på lik linje med at jeg ikke respekterer deres syn. - så respekterer ikke de vårt syn. Jeg syntes det er trist at folk tar avstand til hverandre og avslutter vennskap pga uenigheter angående håndtering av pandemien og jeg har ikke vært pådriver av det. Og jeg har prøvd å snakke med den av de som står meg nærmest om hvordan jeg opplever dette, men hen forstår ikke(eller vil ikke forstår) hvorfor jeg tar pandemien på så stort alvor.  Solskinn i sinn skrev (6 minutter siden): Beklager redigering, men det kom helt feil ut. Hovedsaken var at vi ikke ønsker å besøke eller å bli besøkt av folk som ikke vaksinerer seg da uvaksinerte står mer disponibel til å få smitte og å smitte andre. Jeg mener at man kan ringe til hverandre, finne på ting ute i frisk luft og å tilbringe fine samtaler og opplevelser sammen uten å sitte hjemme hos hverandre eller gå ut på byen. Og det har jeg formidlet til de det gjelder. Dette har ikke vært godt mottatt, for når jeg har spurt om å gå tur ilag f.eks så har det ikke vært aktuelt. Vi er ikke uvenner, men jeg merker at på lik linje med at jeg ikke respekterer deres syn. - så respekterer ikke de vårt syn. Jeg syntes det er trist at folk tar avstand til hverandre og avslutter vennskap pga uenigheter angående håndtering av pandemien og jeg har ikke vært pådriver av det. Og jeg har prøvd å snakke med den av de som står meg nærmest om hvordan jeg opplever dette, men hen forstår ikke(eller vil ikke forstår) hvorfor jeg tar pandemien på så stort alvor. Om en venn av meg hadde fortalt meg at siden jeg ikke var vaksinert så kunne jeg ikke komme på besøk eller få besøk av deg.. Så ville jeg nok tatt avstand til deg jeg også. Det blir bare ubehagelig å være sammen med deg, når du sier noe sånt. Hadde tenkt at du var helt styrt av frykt, og hadde mest sannsynlig fått dårlige vibber av holdningen din om vi hadde møttes. Dessverre. Ønsker du å være venner med dem fremdeles, kan du prøve å åpne deg litt opp og forklare hvor redd du er. Kanskje de forstår deg bedre da, at det ikke er ment vondt i fra din side. Om det er slik det er da såklart. 23
Gjest Gagaen Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 Dette blir to motpoler og jeg tror ikke det gÃ¥r an Ã¥ ha et normalt vennskap. Jeg er veldig forsiktig og jeg kjenner pÃ¥ at jeg kunne ikke hatt et vennskap med vaksinemotstandere som driver med risikofyllt aktivitet smittemessig. Av og til er det bare slik at man glir fra hverandre fordi interessene og holdningen blir for forskjellig. Og det er helt greit.Â
Elidaa Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 Gagaen skrev (6 minutter siden): Dette blir to motpoler og jeg tror ikke det går an å ha et normalt vennskap. Jeg er veldig forsiktig og jeg kjenner på at jeg kunne ikke hatt et vennskap med vaksinemotstandere som driver med risikofyllt aktivitet smittemessig. Av og til er det bare slik at man glir fra hverandre fordi interessene og holdningen blir for forskjellig. Og det er helt greit. Mrna vaksiner er ikke som tidligere vaksiner. En er ikke vaksine motstander bare pågrunn av en ikke ønsker å ta en vaksine. 21
Tripptrapp1 Skrevet 18. november 2021 #13 Skrevet 18. november 2021 Solskinn i sinn skrev (17 minutter siden): Beklager redigering, men det kom helt feil ut. Hovedsaken var at vi ikke ønsker å besøke eller å bli besøkt av folk som ikke vaksinerer seg da uvaksinerte står mer disponibel til å få smitte og å smitte andre. Jeg mener at man kan ringe til hverandre, finne på ting ute i frisk luft og å tilbringe fine samtaler og opplevelser sammen uten å sitte hjemme hos hverandre eller gå ut på byen. Og det har jeg formidlet til de det gjelder. Dette har ikke vært godt mottatt, for når jeg har spurt om å gå tur ilag f.eks så har det ikke vært aktuelt. Vi er ikke uvenner, men jeg merker at på lik linje med at jeg ikke respekterer deres syn. - så respekterer ikke de vårt syn. Jeg syntes det er trist at folk tar avstand til hverandre og avslutter vennskap pga uenigheter angående håndtering av pandemien og jeg har ikke vært pådriver av det. Og jeg har prøvd å snakke med den av de som står meg nærmest om hvordan jeg opplever dette, men hen forstår ikke(eller vil ikke forstår) hvorfor jeg tar pandemien på så stort alvor. Du behandler de jo som om de har pest, så jeg syns ikke at det er veldig rart om de ikke gidder å henge så mye med deg mer.  Jeg har både vaksinerte og vaksinerte venner, og behandler alle likt. Jeg spurte hvorfor de valgte som de gjorde, fordi jeg var nyskjerrig, og så var vi ferdig med den saken. Vi har en gjensidig respekt for hverandre og ingen av oss har noe behov for å belære den andre om hvor idiot den andre siden er. Det er de uvaksinerte som sies å være mest utsatt både for å bli smittet og pådra seg mer alvorlig sykdom, så som vaksinert er selv så man relativt trygg. Forstår derfor ikke hvorfor du lager et nummer utav at de har valgt annerledes enn deg, og syns også at du har en nedlatende tone over vennene dine. 20
Gjest Gagaen Skrevet 18. november 2021 #14 Skrevet 18. november 2021 Elidaa skrev (Akkurat nÃ¥): Mrna vaksiner er ikke som tidligere vaksiner. En er ikke vaksine motstander bare pÃ¥grunn av en ikke ønsker Ã¥ ta en vaksine. Her dreier det seg vel om korona og dagens situasjon. Og for meg er det fullt forstÃ¥elig at et vennskap med motpoler ang dagens situasjon ikke funker.Â
Gjest Optimo Skrevet 18. november 2021 #15 Skrevet 18. november 2021 (endret) At noen velger å ikke ta vaksine er egentlig det samme for meg. Men bikker det over i fullstendig galskap, vaksinene skal drepe oss alle og at pandemien er en bløff iscenesatt av "eliten" osv, da takker jeg for meg. Heldigvis bare møtt på én slik i vennekretsen til nå. Endret 18. november 2021 av Optimo
Anonymous33 Skrevet 18. november 2021 #16 Skrevet 18. november 2021 Du er klar over at vaksinerte kan bli smittet og smitte andre like lett som uvaksinerte? Det vil si at du har like lett for å bli smittet fra dine vaksinerte venner som dine uvaksinerte venner. Folk bør ta vaksinen for seg selv, ingen andre, for både uvaksinerte og vaksinerte smitter og blir smittet. Man kan også si at det er et argument at uvaksinerte er tryggere å være rundt, da de vil ta mer forholdsregler når de beveger seg rundt i samfunnet, mens vaksinerte tror de er trygge og løper rundt på byen, konserter etc. Jeg har tatt vaksinen. Min søster har ikke tatt vaksinen, og det har jeg null problemer med. Hun har gode argumenter for hvorfor hun ikke har tatt den (nei, hun er ikke antivaxx). Det er så idiotisk å skulle kutte ut venner og familie som ikke har tatt vaksinen, når man VET at vaksinerte smitter korona like lett som uvaksinerte.  17
LeneXCII Skrevet 18. november 2021 #17 Skrevet 18. november 2021 Anonymous33 skrev (3 minutter siden): Du er klar over at vaksinerte kan bli smittet og smitte andre like lett som uvaksinerte? Det vil si at du har like lett for å bli smittet fra dine vaksinerte venner som dine uvaksinerte venner. Nettopp dette gjør coronasertifikatet rimelig meningsløst! 17
Gjest Sirisiri10 Skrevet 18. november 2021 #18 Skrevet 18. november 2021 Det kommer litt an pÃ¥ hvordan du la frem dine tanker om covid og vaksinen tenker jeg. Jeg har venner og bekjente pÃ¥ begge "ekstreme" sider. Eneste jeg misliker er dÃ¥rlig holdninger ovenfor andres valg og dømming, ellers kan de ha sine egne meninger. Eneste er at jeg ville holdt meg litt unna folk som generelt er uforsiktig slike som dine venner hvis man ikke vil bli smittet. Men snakk med de, det er nok det eneste som kan løse dette. Eneste jeg reagerer sterkt pÃ¥ er Ã¥ ikke dra i sin egen brors begravelse. Det synes jeg er drøyt med mindre man har et elendig forhold til personen. Man kan fint holde avstand, bruke munnbind og sprite hendene sine.Â
Solskinn i sinn Skrevet 18. november 2021 Forfatter #19 Skrevet 18. november 2021 Sirisiri10 skrev (12 minutter siden): Det kommer litt an på hvordan du la frem dine tanker om covid og vaksinen tenker jeg. Jeg har venner og bekjente på begge "ekstreme" sider. Eneste jeg misliker er dårlig holdninger ovenfor andres valg og dømming, ellers kan de ha sine egne meninger. Eneste er at jeg ville holdt meg litt unna folk som generelt er uforsiktig slike som dine venner hvis man ikke vil bli smittet. Men snakk med de, det er nok det eneste som kan løse dette. Eneste jeg reagerer sterkt på er å ikke dra i sin egen brors begravelse. Det synes jeg er drøyt med mindre man har et elendig forhold til personen. Man kan fint holde avstand, bruke munnbind og sprite hendene sine. Jeg dro ikke i begravelsen av hensyn til mine foreldre, især min far som har høyrisiko for å dø hvis han blir smittet. Han kan dø av bare en forkjølelse og har vært gjentatte gang inne på sykehuset. Da dette var aktuelt så hadde vi høy smitte her jeg bor og det var viktigst for meg at foreldrene mine fikk dra i begravelsen til sitt barn. Jeg hadde gode samtaler med både far og mor og min mor presiserte at det var både fornuftig og omtenksomt tross alt. De støtter meg fullt ut. Pappa sier bl.a at pga at folk er flinke og å ta vaksiner og å ta hensyn til hverandre og å være forsiktig (ikke far out hysterisk altså) så beskytter man faktisk de som driter i pandemien også. Hvis vi hadde latt som pandemien så vidt eksisterte så ville tusenvis av folk dødd og blitt alvorlig syke og hele pandemien i Norge ville vært totalt annerledes. Og jeg HAR snakket med mine venner på vennlige måter, flere ganger. Men det nytter ikke(hvis du har lest innlegget) 😊 Og jeg er absolutt FOR at folk skal være forskjellige, det er ikke alltid myndighetene har rett i alt. Men angående pandemien så syntes jeg at myndighetene har taklet det hele veldig bra. Det er ikke Jeg som skviser noen vekk fra mitt liv, det er dem som syntes at vanlige folk og demmes venner(altså oss) som følger anbefalinger og tiltak gjort av myndighetene, som ser hysterisk på Pandemien for at DE ikke får gjøre som dem vil. Vi beskytter dem jo, fordi vi er glad i dem. 2
Gjest Chroma Skrevet 18. november 2021 #20 Skrevet 18. november 2021 Solskinn i sinn skrev (1 time siden): Vi er ikke uvenner, men jeg merker at pÃ¥ lik linje med at jeg ikke respekterer deres syn. - sÃ¥ respekterer ikke de vÃ¥rt syn. Du respekterer ikke vennene dine, men forventer respekt fra de? Det er ikke en god venn. Det virker som om du dytter de vekk.Â
Anbefalte innlegg