Gå til innhold

Har man rett til å ta igjen ferien under svangerskapspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har gått på svangerskapspenger fra januar til baby kom i august.

Jeg lurer på om jeg har rett på å ta igjen ferien min? Finner ingen svar på det. Forstår om jeg ikke får det,siden jeg har hatt fri likevel. Men må jo sjekke, vet jo aldri :)

Takker for svar :)

Anonymkode: c97c8...6c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem betaler deg? Er du trukket for ferie?

Anonymkode: c06d5...756

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvem betaler deg? Er du trukket for ferie?

Anonymkode: c06d5...756

Jobben betaler. Ser ut som jeg er trekt ferie på junilønn ja.

Skrevet

Ja, du får igjen ferien. 

Anonymkode: 05870...e6c

Skrevet

Hvis du er trukket for ferie av jobben så bør du jo også ha rett til å ta ut den ferien, jobben fikk vel utbetalt foreldrepenger også for den måneden så om du ikke fikk lønn da så skal du få ferie. Hør med din arbeidsplass om du kan overføre til neste år, mener min arbeidsplass har egne regler for permisjon der man kan overføre mer enn vanlig. 

Anonymkode: 0b29e...fc3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2021 den 17.26):

Hvis du er trukket for ferie av jobben så bør du jo også ha rett til å ta ut den ferien, jobben fikk vel utbetalt foreldrepenger også for den måneden så om du ikke fikk lønn da så skal du få ferie. Hør med din arbeidsplass om du kan overføre til neste år, mener min arbeidsplass har egne regler for permisjon der man kan overføre mer enn vanlig. 

Ok, dette er svaret jeg fikk da jeg spurte. Tenker dere fortsatt jeg får igjen? 

TS

Screenshot_20211120-113139__01.thumb.jpg.eb77d7a14e0e9911e2467e846e98dd6f.jpg

Skrevet

Så nå at du skrev svangerskapspenger ikke foreldrepenger, da blir det jo litt annerledes siden det ikke er perm-uker som brukes (perm likestilles på en måte med arbeid). Svaret der synes jeg høres ut som at du skulle avviklet ferie som vanlig og at de mener du da hadde ferie de ukene du ble trukket i lønn siden du ikke jobbet da og ikke fikk noe utbetalt da. Fikk du svangerskapspenger fra NAV eller jobb?

Synes godt de kunne svart deg litt mer tydlig og utfyllende for jeg forsto ikke svaret helt, mulig du må ta en prat med dem da, jeg vet feks ikke hva ferieskjema er som dere tydligvis har på deres arbeidsplass :)

Skrevet

Vil tro de påpeker det med frisk ikke syk siden når man er sykemeldt så får man tilbake/kan utsette ferie, men med svangerskapspenger blir det annerledes da vil jeg tro de forsøker å si.

Vet det er forskjellige regler for sykemelding&ferie og foreldrepermisjon&ferie men fant ikke noe spesifikt om svangerskapspenger i arbeidsmiljøloven så vet ikke om det er samme som foreldrepermisjon eller andre regler igjen..

Skrevet

Når du har svangerskapspenger og ikke sykepenger er du ikke syk. Derfor må du avvikle ferien din i denne perioden.

Skrevet

Anbefaler deg å sjekke med arbeidstilsynet. Arbeidsgiver tenker på seg selv først og fremst, ikke arbeidstsker, spesielt når det gjelder ferie og fravær. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Anbefaler deg å sjekke med arbeidstilsynet. Arbeidsgiver tenker på seg selv først og fremst, ikke arbeidstsker, spesielt når det gjelder ferie og fravær. 

Dette har ikke med arbeidsgiver å gjøre, men NAV. NAV krever at man er 100% sykemeldt for å få tilbake ferien, og det er ikke TS

Skrevet
Alvario skrev (11 minutter siden):

Dette har ikke med arbeidsgiver å gjøre, men NAV. NAV krever at man er 100% sykemeldt for å få tilbake ferien, og det er ikke TS

NAV har da ingenting med ferien å gjøre, det er arbeidstilsynet sitt område. 

Skrevet

TS skriver at jobben betaler henne - ikke NAV. (Sorry TS jeg spurte deg etter du skrev det)

Hun ble trukket for ferie i juni, antar de trakk det vanlig månedslønn TS slik som man pleier (eventuelt + de ekstra dagene om måneden var under 25 arbeidsdager og jobben din praktiserer 5 uker ferie)

Spm da er jo om jobben fikk svangerskapspengene fra NAV de ukene som de ikke ga TS utbetaling. Jeg mener at om de fikk det så skal TS få igjen ferie, men om de ikke fikk det så har hun allerede tatt ferie i de ukene. På samme måte som gjøres med foreldrepenger, der får jobben foreldrepenger og da har man ferien til gode, eller man pauser foreldrepengene og avvikler ferie. Men hva loven sier er jeg usikker på, finner altså ikke noe spesifikt om svangerskapspenger. 

Du kan jo høre med NAV om de betalte jobben din svangerskapspenger hele perioden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...