Gå til innhold

Bor jeg for nærme barnefar ift stønader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en tobarnsmor som skal flytte fra far.Pga barnas alder blir jeg det jeg den som får hovedomsorgen.Sett på leilighet som ligger ca 400 m fra leiligheten til far.Ikke i samme gate/vei.Noen som har bodd såpass nærme og likevel fått stønader?Det er veldig få leiligheter ute akkurat nå,og leiligheta ligger like ved bhg til jentene

Anonymkode: 746f4...3ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal ha overgangsstønad kan det ha noe og si. Usikker på om 400 meter faller innenfor den grensa eller ikke. Her er et rundskriv angående overgangsstønad, og under nære boforhold skriver de blant annet dette. 

Sitat

Bestemmelsen viser dessuten til andre nære boforhold. Dette kan f.eks. omfatte tilfeller hvor foreldrene bor på samme gårdstun i, samme boligblokk eller i hus svært nær hverandre. I slike tilfeller er det lagt til grunn at begge foreldrene bidrar med avlastning mv. på samme måte som i en vanlig familiesituasjon, og at eventuelle avtaler om samvær ikke lar seg gjennomføre i praksis.

Så. Om overgangsstønad er aktuelt for deg hadde jeg ringt nav for å forhøre deg om det

Anonymkode: 18fa0...c7d

Skrevet

Ts her,

Fikk dette i innboksen fra nav når jeg spurte.Ser ikke at jeg faller innenfor noe av dette,men vet nav plutselig kan velge å bruke skjønn

Nære boforhold

Foreldre som bor i samme hus, og huset har fire eller færre boenheter, har et nært boforhold som innebærer at ingen av dem skal anses å være alene om omsorgen.

Også andre boforhold kan anses å tilsvare det å bo i et hus med fire eller færre boenheter, slik at ingen av foreldrene skal anses å være alene om omsorgen. Dette gjelder når foreldrene bor i

a) selvstendige boliger på samme tomt eller gårdsbruk,
b) selvstendige boliger rundt samme gårdstun,
c) nærmeste boliger eller rekkehus i samme gate,
d) tilstøtende boliger med atkomst mellom boligene, eller
e) samme boligblokk eller annen bolig som har mer enn fire boenheter

Skrevet

Jeg bodde 300 meter fra far, samme gate. Mulig de har skjerpet inn siden dengang men samtidig er det jo mye fokus på at foreldrene bør bo slik at barna kan være med venner uavhengig om de er hos mor eller far.

Anonymkode: 47e92...038

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2021 den 20.45):

Vi ble anbefalt av familievernkontoret å fortelle det med en gang, selvom det tok tid for far, i vårt tilfelle, å flytte ut. Vi voksne har bearbeidet bruddet lenge, det bør barna også få lov til. 

Når flyttingen skjer er det uansett en kjempeforandring, men da er man på en måte forberedt.

Mitt barn var 5 år. 

Anonymkode: 511ff...92e

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bodde 300 meter fra far, samme gate. Mulig de har skjerpet inn siden dengang men samtidig er det jo mye fokus på at foreldrene bør bo slik at barna kan være med venner uavhengig om de er hos mor eller far.

Fikk du OS?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her,

Fikk dette i innboksen fra nav når jeg spurte.Ser ikke at jeg faller innenfor noe av dette,men vet nav plutselig kan velge å bruke skjønn

Nære boforhold

Foreldre som bor i samme hus, og huset har fire eller færre boenheter, har et nært boforhold som innebærer at ingen av dem skal anses å være alene om omsorgen.

Også andre boforhold kan anses å tilsvare det å bo i et hus med fire eller færre boenheter, slik at ingen av foreldrene skal anses å være alene om omsorgen. Dette gjelder når foreldrene bor i

a) selvstendige boliger på samme tomt eller gårdsbruk,
b) selvstendige boliger rundt samme gårdstun,
c) nærmeste boliger eller rekkehus i samme gate,
d) tilstøtende boliger med atkomst mellom boligene, eller
e) samme boligblokk eller annen bolig som har mer enn fire boenheter

Jeg kan ikke se at 400 meters avstand faller inn under noe av dette.

Anonymkode: d5e1a...5fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk du OS?

Du må bevise at dere ikke har mer enn faktiske samvær. Flyttet kun til samme tettsted, 3 km i mellom oss og måtte sende inn alt på nytt. 

Anonymkode: a1134...5a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du må bevise at dere ikke har mer enn faktiske samvær. Flyttet kun til samme tettsted, 3 km i mellom oss og måtte sende inn alt på nytt. 

Anonymkode: a1134...5a1

Hvordan beviser man dette da?Alt står i samarbeidsavtalen.Sette opp kamera i leilighetene å sende nav?😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk du OS?

Ja fikk det.

Skrevet

Jeg bor 103 meter fra eksen og i samme gate. 40-60-fordeling. Det har ikke vært noe problem, men jeg har kun søkt om stønad til barnetilsyn. 

Anonymkode: 8eb56...9d1

Skrevet

Hvor bor stønadene da? Siden du skriver at du bor for nærme barnefar i forhold til stønadene. Kan du spørre stønadene om de kan oppholde seg et annet sted, sånn at du ikke ville bodd for nærme far i forhold til hvor langt unna stønadene bor?

Anonymkode: 85c6f...ab7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor bor stønadene da? Siden du skriver at du bor for nærme barnefar i forhold til stønadene. Kan du spørre stønadene om de kan oppholde seg et annet sted, sånn at du ikke ville bodd for nærme far i forhold til hvor langt unna stønadene bor?

Anonymkode: 85c6f...ab7

Jeg spurte. «Ingen kommentar»,sa de

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bor 103 meter fra eksen og i samme gate. 40-60-fordeling. Det har ikke vært noe problem, men jeg har kun søkt om stønad til barnetilsyn. 

Anonymkode: 8eb56...9d1

De stiller vel samme krav til barnetilsyn vil jeg tro

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kan ikke se at 400 meters avstand faller inn under noe av dette.

Anonymkode: d5e1a...5fa

Ikke jeg heller.Men man vet jo aldri

Skrevet

Eksen kjøpte meg ut av huset vi hadde eid sammen, og jeg kjøpte meg hus i samme gate. Det er tre hus mellom oss. Vi har 60/40-samværsavtale siden det er det beste vi får til pga hans skiftjobb.

Jeg fikk en ekstra barnetrygd og søkte om stønad til barnetilsyn. Det fikk jeg. Jeg søkte ikke om overgangsstønad fordi jeg trodde ikke jeg hadde krav på det siden jeg var i 100% jobb.

Stønad til barnepass gis for et skoleår om gangen. Da jeg hadde sendt inn søknaden for år 2 siden jenta mi  brukte SFO, ringte en saksbehandler fra NAV og sa jeg burde søke overgangsstønad også. Da jeg sa jeg jobbet 100%,sa hun at jeg likevel kunne ha rett på litt OS hvis jeg tjente mindre enn 6 G ( tror det var grensen, dette er noen år siden). Så jeg søkte og fikk 300-400 kr pr mnd i OS. 

Har aldri vært et problem  ifht rettigheter hos NAV at jeg og barnefar bor så nær hverandre. 

Anonymkode: 81068...1a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eksen kjøpte meg ut av huset vi hadde eid sammen, og jeg kjøpte meg hus i samme gate. Det er tre hus mellom oss. Vi har 60/40-samværsavtale siden det er det beste vi får til pga hans skiftjobb.

Jeg fikk en ekstra barnetrygd og søkte om stønad til barnetilsyn. Det fikk jeg. Jeg søkte ikke om overgangsstønad fordi jeg trodde ikke jeg hadde krav på det siden jeg var i 100% jobb.

Stønad til barnepass gis for et skoleår om gangen. Da jeg hadde sendt inn søknaden for år 2 siden jenta mi  brukte SFO, ringte en saksbehandler fra NAV og sa jeg burde søke overgangsstønad også. Da jeg sa jeg jobbet 100%,sa hun at jeg likevel kunne ha rett på litt OS hvis jeg tjente mindre enn 6 G ( tror det var grensen, dette er noen år siden). Så jeg søkte og fikk 300-400 kr pr mnd i OS. 

Har aldri vært et problem  ifht rettigheter hos NAV at jeg og barnefar bor så nær hverandre. 

Anonymkode: 81068...1a7

Så rart det skal være så forskjellig.Nav må jo forholde til reglene.

Skrevet

Flere med erfaring?

Skrevet

Kanskje du kan leie deg en hybel i Trondheim og melde det som folkeregistrert adresse?

Anonymkode: 5892b...f06

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kanskje du kan leie deg en hybel i Trondheim og melde det som folkeregistrert adresse?

Anonymkode: 5892b...f06

Det er en eller annen Trond som visstnok har et rom ledig... 

Anonymkode: bd17c...7ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er en eller annen Trond som visstnok har et rom ledig... 

Anonymkode: bd17c...7ca

?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...