Gå til innhold

Hvor mye varme forsvinner ubrukt ut av skorsteinen - og har noen prøvd å bruke den til noe fornuftig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i disse strømkjeltringstider bruker vi vedovner til oppvarming. Det er et stort hus vi har her, heldigvis med mye skog rundt, og mens jeg tar en pause fra hjemmekontoret og legger i nytt i hver av de tre etasjeovnene vi har, lurer jeg på hva som egentlig skjer med all den varmen som skyter rett opp. Pipa er isolert og blir kun lunkevarm etter en hel dags fyring. Så veldig mye av flammenes varme må jo gå rett opp.

Det plager meg.

Kan man ikke fange dette opp på noe fornuftig vis? Enten ved å la pipen gå rundt huset, istdf. rett opp (vanskelig å feie?), eller ved å ha en eller annen slags væske- eller metallbasert varmefangstinstallasjon øverst i pipen...? Noen som har prøvd? Noen som har grublet? Få høre! Og, ja, jeg kjeder vettet av meg på hjemmekontoret. Så kjør på, folkens!

Anonymkode: c9889...e77

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå i disse strømkjeltringstider bruker vi vedovner til oppvarming. Det er et stort hus vi har her, heldigvis med mye skog rundt, og mens jeg tar en pause fra hjemmekontoret og legger i nytt i hver av de tre etasjeovnene vi har, lurer jeg på hva som egentlig skjer med all den varmen som skyter rett opp. Pipa er isolert og blir kun lunkevarm etter en hel dags fyring. Så veldig mye av flammenes varme må jo gå rett opp.

Det plager meg.

Kan man ikke fange dette opp på noe fornuftig vis? Enten ved å la pipen gå rundt huset, istdf. rett opp (vanskelig å feie?), eller ved å ha en eller annen slags væske- eller metallbasert varmefangstinstallasjon øverst i pipen...? Noen som har prøvd? Noen som har grublet? Få høre! Og, ja, jeg kjeder vettet av meg på hjemmekontoret. Så kjør på, folkens!

Anonymkode: c9889...e77

Det varierer enormt, nye ovner er veldig mye mer effektive.

Nei, å "fange" varmen øverst i pipen vil ikke ha noen nevneverdig effekt.... tenk litt over det fra et termodynamisk ståsted.

Anonymkode: 38d6f...f89

• Liker 1
Skrevet

Man kan utnytte mer av varmen ved å ha lengre piperør. Da er det mindre av varmen som går opp i pipa. Gammeldagse etasjeovner og kakkelovner er også konstruert på en slik måte at mer av varmen går ut i rommet.

Ellers mener jeg å ha sett løsninger, men de var enten dyre eller ikke i tråd med brannforskriftene. 

Man kan ikke utnytte att varmen fra pipa, for da vil den ikke fungere skikkelig. Varm luft stiger opp, kald luft synker ned. Hvis lufta blir for mye avkjølt kan den slå tilbake, og fylle stua med røyk.

Det er nok bedre å bruke penger og innsats på å isolere huset, så ikke så mye varme forsvinner ut gjennom vinduer, vegger og tak. Der har de fleste mye å hente. 

Anonymkode: 58ecc...592

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...