AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Min eksmann og jeg har delt omsorg og fast delt bosted for barnet vårt. Vi har omtrent lik inntekt, så det er ikke aktuelt med bidrag. Samværsavtalen vår definerer dessuten at vi begge dekker egne kostnader i forbindelse med samvær. Barnet har klær og leker hos begge, så det er bare yttertøy/-sko, sykkel og liknende som følger barnet frem og tilbake. I praksis er det stort sett jeg som står for dette, men det er greit, jeg gidder ikke ta den kampen med far hver gang noe må kjøpes. Noen utgifter som egentlig gjelder begge, må likevel dekkes av en av oss. Dette gjelder for eksempel SFO (oppsagt nå), avgift for fritidsaktiviteter og forsikring. Dette er ting som ble etablert lenge før vi flyttet fra hverandre, og som da av helt tilfeldige grunner ble trukket av min konto (avtalegiro). Det fortsatte vi med etter at vi flyttet fra hverandre, og delingen ble løst ved at jeg månedlig sendte et Vipps-krav. Vipps-kravet har kun blitt sendt på de faste utleggene, og har aldri omfattet andre utgifter jeg har hatt som egentlig burde ha blitt dekket av begge. Nå har far fått det for seg at han kun vil dekke utlegg dersom jeg fremlegger originalfaktura. Jeg har forsøkt å få endret slik at han mottar fakturaene, men det er selvfølgelig ikke avsenderen villig til, så lenge far ikke godtar det, og det gjør han ikke. Far har ikke protestert mot noen av opphavene til utgiftene, foruten SFO-avgiften. Den plassen sa jeg opp samme dag som far ytret at han ikke lenger ville bruke den, så kravet mitt her gjelder kun oppsigelsestiden. Barnet deltar på fritidsaktivitetene i fars uker også. Hvordan løser jeg dette? I noen av tilfellene er det sikkert mulig å få fatt i originalfakturaene (mot gebyr), mens andre ikke er det. Kommunen henviser for eksempel bare til hjemmesidene sine, der satsen for SFO er oppført. Jeg synes dessuten det er ganske unødvendig at jeg skal bruke tid på å dokumentere krav han utmerket godt kjenner både størrelse og hyppighet på. Kan NAV hjelpe meg å inndrive dette? Forliksrådet? Det hører med til historien at dette bare er ett av fars mange krumspring. Hadde det bare vært det ene, hadde jeg nok latt det gå, men jeg vet dessverre at om jeg gir etter en gang kommer det bare opp nye ting, også har jeg det gående. Anonymkode: a88bf...f38
Governorswife Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Sett opp en ny konto hvor alle slike utgifter trekkes fra, full brukertilgang hvor han legges til på denne kontoen. Da må dere begge sette opp et fast månedlig trekk til denne kontoen og ser begge hva som går inn og ut.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Governorswife skrev (4 minutter siden): Sett opp en ny konto hvor alle slike utgifter trekkes fra, full brukertilgang hvor han legges til på denne kontoen. Da må dere begge sette opp et fast månedlig trekk til denne kontoen og ser begge hva som går inn og ut. Det tror jeg verken han eller jeg har interesse av. Han: fordi det innebærer at han faktisk må betale, og det er jo det han vil unngå. Jeg: Fordi det sannsynlig vis kun medfører at han tar ut de pengene jeg setter inn, pga av en eller annen utgift han mener han bør få dekket, og/eller at han selv lar være å sette inn penger av samme grunn. Jeg ser ingen grunn til at en sånn ordning skal fungere noe bedre nå, enn da vi var gift. Anonymkode: a88bf...f38
Governorswife Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Da ønsker jeg deg bare lykke til, hvis han ikke vil betale så er det ikke så mye annet å gjøre enn enten å dra han med på familievernkontoret eller bruke familien hans til å få han til å skjønne hvor egoistisk han er og hvor lite han tenker på barna eller å betale det selv.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Hvorfor har dere 50/50 når samarbeidet er så vanskelig? Min eksmann er ganske lik din. Vi har ikke delt fast bosted, så da må han betale barnebidrag til meg, og så dekker jeg alle utgifter for barna. Anonymkode: 8c5fb...06e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor har dere 50/50 når samarbeidet er så vanskelig? Min eksmann er ganske lik din. Vi har ikke delt fast bosted, så da må han betale barnebidrag til meg, og så dekker jeg alle utgifter for barna. Anonymkode: 8c5fb...06e Rett og slett fordi barnets rett til en god relasjon til begge foreldrene er så utrolig mye viktigere enn penger. Barnet ønsker å bo like mye hos begge. Heldigvis er barnet stort sett forskånet for konfliktene. Anonymkode: a88bf...f38
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Rett og slett fordi barnets rett til en god relasjon til begge foreldrene er så utrolig mye viktigere enn penger. Barnet ønsker å bo like mye hos begge. Heldigvis er barnet stort sett forskånet for konfliktene. Anonymkode: a88bf...f38 Men selv om barnets rett til en god relasjon til begge foreldrene er viktigere enn penger for deg, så vurderer du å møte faren i forliksrådet pga et økonomisk krav...? 🤔 Da blir nok samarbeidet veldig godt fremover. Anonymkode: aa1eb...923
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 Hvordan gjorde dere det da dere var gift, var det du alene som betalte disse utgiftene da? Anonymkode: edabb...2b5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 Kan du ikke få tak i kopi av faktura? Får du dem ikke enten på e-faktura eller avtalegiro, da er det enkelt å lagre en pdf å sende faren? Jeg skjønner ikke helt problemet🤷♀️ Anonymkode: 442d0...3f7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 Avtalegiro er da en originalfaktura? Bare å printe ut det. Du kan skaffe kvitteringer på alt i nettbanken. Anonymkode: 4d22e...9b9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 Send pdf eller bilde av faktura til far. Enkelt og greit. Krangler han på det hadde jeg sendt han et nytt bilde hvor jeg viser fingeren altså. Anonymkode: da473...2df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå