AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Flere ganger har jeg fått kommentarer på vekten min og magen min, blant annet at jeg har tydeligvis blitt kjempestor og magen er liten🙈 Det er ikke så gøy å bli hilst med "Hei feita"😑 Spesielt siden jeg har slitt med spiseforstyrrelser tidligere. Har måttet jobbe med meg selv for å ikke falle i gamle mønstre igjen. Folk får jo nesten sjokk når jeg sier at jeg "bare" har gått opp 10kg... Og ja, jeg vet jeg har gått opp i vekt. Både fett, vann og alt med baby, men det gjør det ikke noe lettere å få slike kommentarer... Hva kan jeg si til folk når de kommenterer vekta mi og/eller magen min? Anonymkode: 5f45f...6b4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Én gang kan man kanskje le det bort, men sier de det igjen, ville jeg sagt noe frekt tilbake eller spurt "Føler du deg bedre nå?" Anonymkode: 76a9c...895 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Er du gravid eller har du født? Anonymkode: d39ea...c70 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Hæ? Hva slags psychoer er det som sier sånt? Jeg tror ærlig talt den beste måten å svare på sånt er å si at det er ufint å kommentere vekt på den måten og at du blir lei deg. Anonymkode: 3c60a...750 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Altså hva slags folk er det du omgir deg med ? Ville nok bare blitt sinna og slengt noe sårende tilbake. Folk ass Anonymkode: 08c06...095 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 At noen kommentere andre sin vekt og kroppsfasong er ikke bra. Om noen hadde sagt hei feita til meg -uavhengig av om det stemmer eller ikke så er det faktisk helt uakseptabelt. Det hadde jeg sagt rett ut til vedkommende. Anonymkode: 126ed...149 6
Pappi Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 Si at du sliter litt med egne følelser og tanker rundt kropp og derfor ikke vil ha slike kommentarer. Antar at det ikke er vilt fremmede som tillater seg å kommentere slikt? 2
I Grosny Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Flere ganger har jeg fått kommentarer på vekten min og magen min, blant annet at jeg har tydeligvis blitt kjempestor og magen er liten🙈 Det er ikke så gøy å bli hilst med "Hei feita"😑 Spesielt siden jeg har slitt med spiseforstyrrelser tidligere. Har måttet jobbe med meg selv for å ikke falle i gamle mønstre igjen. Folk får jo nesten sjokk når jeg sier at jeg "bare" har gått opp 10kg... Og ja, jeg vet jeg har gått opp i vekt. Både fett, vann og alt med baby, men det gjør det ikke noe lettere å få slike kommentarer... Hva kan jeg si til folk når de kommenterer vekta mi og/eller magen min? Anonymkode: 5f45f...6b4 Jeg tenker et kort og hardt "Hold kjeft!" passer her. 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 Off, blir irritert av å lese dette her. Hvorfor tenker folk at det er innafor å kommentere en gravid kvinnes kropp? Jeg tror jeg ville sagt "hvorfor tenker du at det er innafor å kommentere kroppen min på denne måten?" Anonymkode: 195fc...9df 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 Skjønner ikke hvordan folk tenker at dette er greit. Du skal ikke måtte håndtere dette. Kanskje du skulle snakket med legen/helsesøsteren din om dette, og få noen råd fra dem. Anonymkode: b671e...338 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 Det er så rart hvordan kroppskommentarer plutselig er helt "OK" når man er gravid, og folk kommenterer de utroligste ting. Jeg fikk en kommentar av en kollega for noen uker siden som sa "du bærer den ekstra vekten din veldig godt", da sa jeg bare "takk i lige måde". Vedkommende har ikke kommentert mer etter det. De gangene folk spør "synes du at du har blitt stor?", eller hvor mye jeg har lagt på meg, har jeg svart at det vet jeg ikke, for jeg veies ikke under svangerskapskontroller av helsehensyn. Da skjønner de fleste at vekt er sårt, og slutter å kommentere og spørre. Men det må virkelig jobbes i dette samfunnet for å få folk til å skjønne at en gravidkropp også er, om ikke mer, sårbar og ens egen, og ikke noe som er frittvilt for hvemsomhelst til å kommentere eller ta på. Anonymkode: 76f83...4a5 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 Se sjokkert ut, stirr de inn i øynene og spør "Oi! Er du virkelig komfortabel med å snakke slik til et annet menneske?". Alternativt "ja det smalt fra rett person. Føles det godt å få kommentar på egen vekt uten at man ber om det? Nei? Så slutt". Syns det er helt vilt at man skal kommentere en annen persons kropp, gravid eller ei. Anonymkode: 53fd9...29c 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #13 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Er du gravid eller har du født? Anonymkode: d39ea...c70 Jeg er gravid. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Altså hva slags folk er det du omgir deg med ? Ville nok bare blitt sinna og slengt noe sårende tilbake. Folk ass Anonymkode: 08c06...095 Det lurer jeg også på🙈 Pappi skrev (36 minutter siden): Si at du sliter litt med egne følelser og tanker rundt kropp og derfor ikke vil ha slike kommentarer. Antar at det ikke er vilt fremmede som tillater seg å kommentere slikt? Det kan jeg prøve på å si. Kjenner de ikke så godt, men helt fremmed er de ikke. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skjønner ikke hvordan folk tenker at dette er greit. Du skal ikke måtte håndtere dette. Kanskje du skulle snakket med legen/helsesøsteren din om dette, og få noen råd fra dem. Anonymkode: b671e...338 Skjønner ikke jeg heller. Det rare er at hun ene som har kommentert "hei feita" la på seg mye mer enn meg i sin graviditet. Mulig derfor hun føler hun har lov til kommentere sånn? Skal ta en prat med jordmor om det neste gang jeg skal dit. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er så rart hvordan kroppskommentarer plutselig er helt "OK" når man er gravid, og folk kommenterer de utroligste ting. Jeg fikk en kommentar av en kollega for noen uker siden som sa "du bærer den ekstra vekten din veldig godt", da sa jeg bare "takk i lige måde". Vedkommende har ikke kommentert mer etter det. De gangene folk spør "synes du at du har blitt stor?", eller hvor mye jeg har lagt på meg, har jeg svart at det vet jeg ikke, for jeg veies ikke under svangerskapskontroller av helsehensyn. Da skjønner de fleste at vekt er sårt, og slutter å kommentere og spørre. Men det må virkelig jobbes i dette samfunnet for å få folk til å skjønne at en gravidkropp også er, om ikke mer, sårbar og ens egen, og ikke noe som er frittvilt for hvemsomhelst til å kommentere eller ta på. Anonymkode: 76f83...4a5 Off, rart det der hvordan gravide plutselig blir allemannseie😤 Vet ikke om jeg vil klare å si takk i like måte eller hold kjeft til folk, da jeg er konfliktsky, men jeg skal absolutt prøve å si noe neste gang det skjer! Teit at man må si noe i det hele tatt egentlig for at folk skal skjønne, vekt kan være sårt for alle. Uavhengig om man er gravid eller ei. -TS Anonymkode: 5f45f...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er så rart hvordan kroppskommentarer plutselig er helt "OK" når man er gravid, og folk kommenterer de utroligste ting. Jeg fikk en kommentar av en kollega for noen uker siden som sa "du bærer den ekstra vekten din veldig godt", da sa jeg bare "takk i lige måde". Vedkommende har ikke kommentert mer etter det. De gangene folk spør "synes du at du har blitt stor?", eller hvor mye jeg har lagt på meg, har jeg svart at det vet jeg ikke, for jeg veies ikke under svangerskapskontroller av helsehensyn. Da skjønner de fleste at vekt er sårt, og slutter å kommentere og spørre. Men det må virkelig jobbes i dette samfunnet for å få folk til å skjønne at en gravidkropp også er, om ikke mer, sårbar og ens egen, og ikke noe som er frittvilt for hvemsomhelst til å kommentere eller ta på. Anonymkode: 76f83...4a5 Fantastisk strategi hvis du kommer og må ha sectio 1 i narkose. Og ingen aner vekta di. Da blir narkosen litt deretter. Anonymkode: 25341...3d9 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #15 Skrevet 18. november 2021 Det er helt drøyt hvis noen du ikke kjenner så godt sier det. 😱 Svigerfaren min pleide å kalle meg "tjukka" da jeg var gravid, men jeg vet ihvertfall at det er hyggelig/vitsete ment selv om det er på trynet. Anonymkode: 9f2f6...7a9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #16 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt drøyt hvis noen du ikke kjenner så godt sier det. 😱 Svigerfaren min pleide å kalle meg "tjukka" da jeg var gravid, men jeg vet ihvertfall at det er hyggelig/vitsete ment selv om det er på trynet. Anonymkode: 9f2f6...7a9 Ja, altså, jeg tror ikke noen av de mente noe vondt med det. Skjønner jo at det kommer som et lite sjokk når de ser meg nå og de ikke har sett meg på en stund liksom. Jeg har jo blitt større i forhold til det jeg var før, men jeg har ikke blitt sååå svær heller😅 Allikevel veldig unødvendig å si noe. Takk for forslag forresten, til hva jeg kan si til folk når de kommenterer!😊 -TS Anonymkode: 5f45f...6b4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #17 Skrevet 18. november 2021 Jeg ville svart med "hei idiot" Anonymkode: 47181...137 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #18 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fantastisk strategi hvis du kommer og må ha sectio 1 i narkose. Og ingen aner vekta di. Da blir narkosen litt deretter. Anonymkode: 25341...3d9 Lol, det er ikke derfor man veies gjennom svangerskapet. Anonymkode: c1474...9a8 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #19 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Flere ganger har jeg fått kommentarer på vekten min og magen min, blant annet at jeg har tydeligvis blitt kjempestor og magen er liten🙈 Det er ikke så gøy å bli hilst med "Hei feita"😑 Spesielt siden jeg har slitt med spiseforstyrrelser tidligere. Har måttet jobbe med meg selv for å ikke falle i gamle mønstre igjen. Folk får jo nesten sjokk når jeg sier at jeg "bare" har gått opp 10kg... Og ja, jeg vet jeg har gått opp i vekt. Både fett, vann og alt med baby, men det gjør det ikke noe lettere å få slike kommentarer... Hva kan jeg si til folk når de kommenterer vekta mi og/eller magen min? Anonymkode: 5f45f...6b4 Bare si at det er midlertidig og ikke bry deg. Vekta forsvinner en tid etter fødselen. Mange går opp mye og blir skikkelig store i svangerskapet. Men det er ikke tiden for å bekymre seg for vektoppgang. Nyt graviditeten og bekymre deg heller om kiloene hvis du er overvektig når permisjonen din er over. Anonymkode: 0e050...83b 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #20 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Lol, det er ikke derfor man veies gjennom svangerskapet. Anonymkode: c1474...9a8 Jeg vet jo det. Men syns du det er greit å få alt fir mye eller alt for lite narkose? Spesielt ved innledning gir vi etter vekt. Men awareness er jo en høydare. Anonymkode: 25341...3d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå