Gå til innhold

Når kan leiekontrakten sies opp? Hjelp meg ❤️

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står: 

leieforholdet starter den 01.05.2021

I denne kontrakten gjøres det unntak fra kravet om minstetid, fordi leieobjektet er en loft eller sokkelbolig i enebolig ++ her er minstetiden 1 år. 
leieforholdet oppfører uten oppsigelse 31.04.2022

Leieforholdet kan i leietiden sies opp av begge parter med 3 mnd frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåneden fristen løper i. 

vil dette si at enten må jeg bo til 31.04, eller så kan jeg si opp nå med 3 mnd oppsigelsetid? Er sånn jeg forstår det, men så står det jo lengre oppe at minstetid er 1 år. 😅

Anonymkode: 9b2e6...b5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står: 

leieforholdet starter den 01.05.2021

I denne kontrakten gjøres det unntak fra kravet om minstetid, fordi leieobjektet er en loft eller sokkelbolig i enebolig ++ her er minstetiden 1 år. 
leieforholdet oppfører uten oppsigelse 31.04.2022

Leieforholdet kan i leietiden sies opp av begge parter med 3 mnd frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåneden fristen løper i. 

vil dette si at enten må jeg bo til 31.04, eller så kan jeg si opp nå med 3 mnd oppsigelsetid? Er sånn jeg forstår det, men så står det jo lengre oppe at minstetid er 1 år. 😅

Anonymkode: 9b2e6...b5f

Hvis du har signert på en minstetid på 1 år  vil det si at du minst må bo der i ett år. Så det du da gjør er å sende en oppsigelse når det er 3mnd igjen. (husk at den kun er gyldig fra 1. neste mnd). Etter det første året har gåått kan du si opp med 3 mnd.

Anonymkode: 6fafa...595

Skrevet

Du kan si opp etter ni måneder, altså først 1.februar. Men avtalen går jo ut av seg selv så sånn sett trenger du jo ikke å si den opp.

Anonymkode: ea891...fa6

Skrevet

Jeg leier ut og har eksakt samme tekst i standardavtale  fra huseiernes landsforbund. Det er ikke minstetid for leieboer på ett år her, når det er åpent for oppsigelse. Det som står om minstetid viser til at utleier gir deg en ettårskontrakt som er unntatt fra standard regel om tre års varighet fordi det er i samme hus som utleier bor  

Du kan si opp i dag, og flytte ut siste dagen i februar. 

Anonymkode: 71ca5...91f

• Liker 4
Skrevet

Du kan si opp når du måtte ønske, med tre måneders oppsigelsetid.
Dersom ingen av dere faktisk skriver en oppsigelse, så vil leieforholdet avsluttes på den angitte datoen.

At det er angitt minstetid handler bare om at utleieboligen er untatt det alminnelige kravet om tre års minstetid. Minstetid er ikke bindingstid.

• 4 uker senere...
Skrevet

Må man ikke finne en ny leietager  for resten av leieperioden så h*n som opprinnelig leier, slipper å betale dobbel leie?

Anonymkode: c1008...756

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må man ikke finne en ny leietager  for resten av leieperioden så h*n som opprinnelig leier, slipper å betale dobbel leie?

Anonymkode: c1008...756

Nei, ikke når kontrakten er utformet slik med oppsigelsestid. 

Anonymkode: 71ca5...91f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...