Anders Eid Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Folkens! Jobber med en sak til Klikk.no og lurer på følgende. Hva er deres erfaringer med non-stick-stekepanner? Uansett hvor forsiktig man er, så virker de å ha en høyst begrenset levetid? Hva er det lengste din stekepanne har holdt og hvilke stekepanne anbefaler du? Tenkte å ta med noen erfaringer og anbefalinger fra leserne i saken - så svar ærlig :-)
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Min erfaring er at bruken er avgjørende. Sterk varme ødelegger belegget i pannen raskt. Mora mi er ekstrem med sterk varme, og bytter ut stekepanner minst en gang i året. Jeg har hatt min i syv år, og jeg har prøvd å gi henne samme type som min, men det hjelper ikke. Har Jamie Oliver, veldig fornøyd med den jeg. Men jeg bruker middels, jevn varme. Genial oppfinnelse, men man må bruke den riktig 😊 Og så er det helt sikkert varierende kvalitet der ute. Anonymkode: 644c2...0e2 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Ikke for sterk varme og ingen brå avkjøling i kaldt vann. Anonymkode: 00391...4aa 4
Sola de Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Kommer an på redskaper man bruker. Har hatt stekepanner som har vart i mange år, samt hatt noen jeg har ødelagt veldig raskt, da jeg har brukt noe som har skrapet den opp. 1
K.B. Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Anders Eid skrev (11 timer siden): Folkens! Jobber med en sak til Klikk.no og lurer på følgende. Hva er deres erfaringer med non-stick-stekepanner? Uansett hvor forsiktig man er, så virker de å ha en høyst begrenset levetid? Hva er det lengste din stekepanne har holdt og hvilke stekepanne anbefaler du? Tenkte å ta med noen erfaringer og anbefalinger fra leserne i saken - så svar ærlig 🙂 Stekepanner, kjeler osv. Kommer i flere kvaliteter og du får stort sett hva du betaler for. Hvordan du bruker produktene har stor innvirkning på holdbarheten. Mange billige produkter tåler gass og induksjon dårlig. Non-stick panner er enda mer følsomme for feil bruk. Skarpe redskaper riper opp belegget, oppvaskmaskin ødelegger ofte belegget, gå fra høy varme til kaldt vann like så. Woll, Demeyere, Tools, De Buyer og anerkjente merker lønner seg i lengden. Jeg har stort sett bare Tools og Demeyere og disse kjelene og pannene har jeg hatt i 10-15 år og de har sett mye bruk på gass og induksjon. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 Har gitt opp panner med nonstick-belegg. Bruker jernpanner og karbonstålpanner. Brukt riktig blir de så godt som nonstick etter en stund. Karbonstålpannene fra deBuyer er fantastiske. Anonymkode: 0ba02...974 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 Du får det du betaler for. Hadde en fantastisk en fra Fiskars til 1499 som jeg var dum og putta i oppvaskmaskinen. Beste panna jeg har hatt! Nå har jeg en til 149 kroner fra Rusta. Den er skikkelig dårlig. Ønsker meg ny Fiskars til jul. Anonymkode: bbbe1...be0 2
Teardrop Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 Ca 1år. Bruker aldri metall i dem, kun plast eller tre. Svak varme først og vasker den alltid for hånd når den er kald. Kjøpt dyre merker og en billig rosa og blå på Rustad. Samme kvalitet. 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 Dette er helt ukjent for meg 🤷🏼♀️ Har aldri kastet en non-stick panne, har vel hatt mine 5 forskjellige siden 2015. Vasker for hånd og bruker ikke metallredskaper, null problem. Sterk varme bruker jeg og til tider. Anonymkode: ace46...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 Min erfaring er at levetiden varierer basert på merke (kvalitet?). Jeg hadde forrige panne i seks-syv år, før jeg fikk en ny i gave for et år tilbake. Den er allerede på grensen til å kunne kastes, med tydelige merker i belegget. Det fikk ikke den forrige før det hadde gått vesentlig lenger tid. Hel lik bruk av begge pannene, av den samme, ene personen, så jeg har rimelig god kontroll sånn sett. Bruker aldri metall i pannen, og vaskes kun for hånd. Har en litt mindre non-stick-panne også, som jeg bruker mer sjeldent, men som ser ut som ny selv etter ti års tid. Anonymkode: 80c37...8bf 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 Jeg har en karbonstålpanne fra Clas Ohlsson som ser ut til å være veldig bra. Den ble fort stygg på overflaten, men ingen ting sitter fast. Anonymkode: 14915...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 Jeg har kuttet ut non-stick. Vil ikke ha de kjemikaliene i kroppen. Bruker bare jernpanner og karbonstål. Non-sticken lager jeg selv ved å behandle de skikkelig. Anonymkode: 46ecf...b18 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #13 Skrevet 19. november 2021 Porselenspanner funker overraskende bra - og du slipper teflonproblematikk Anonymkode: 7164a...ff0 1
Loff77 Skrevet 19. november 2021 #14 Skrevet 19. november 2021 1-2 år så er den kastet uansett hvor dyr og flott den skal være, bare driten
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #15 Skrevet 19. november 2021 Nonstickpanner er forbruksmateriale. Det vet selv profesjonelle kokker. De varer aldri mer enn høyst et par år, selv om man aldri bruker metallredskaper og alltid vasker for hånd. Jeg har prøvd både dyre og billige og det er ingen forskjell i levetid. Jeg har nå landet på Ikea 365+ og er veldig fornøyd med det. Anonymkode: c4484...333 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #16 Skrevet 19. november 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Dette er helt ukjent for meg 🤷🏼♀️ Har aldri kastet en non-stick panne, har vel hatt mine 5 forskjellige siden 2015. Vasker for hånd og bruker ikke metallredskaper, null problem. Sterk varme bruker jeg og til tider. Anonymkode: ace46...b2c Har du bruk for fem forskjellige stekepanner? Anonymkode: 3a7ea...0a5 2
Humleguri Skrevet 20. november 2021 #17 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (På 19.11.2021 den 9.31): Nonstickpanner er forbruksmateriale. Det vet selv profesjonelle kokker. De varer aldri mer enn høyst et par år, selv om man aldri bruker metallredskaper og alltid vasker for hånd. Jeg har prøvd både dyre og billige og det er ingen forskjell i levetid. Jeg har nå landet på Ikea 365+ og er veldig fornøyd med det. Anonymkode: c4484...333 Samme her. Vi måtte reklamere på ikke mindre enn 3 (!) dyre Woll-panner fordi alle gikk i stykker i teflonen, til tross for riktig bruk. Ikea holder lenger, og er rimelige.
Anders Eid Skrevet 23. november 2021 Forfatter #18 Skrevet 23. november 2021 Takk for mange bra svar! Tar gjerne imot flere også 🙂
Gjest AprilRyan Skrevet 25. november 2021 #19 Skrevet 25. november 2021 Jeg har en fra OBH Nordica og litt usikker på type, men den er veldig god. Den tåler høy varme veldig godt og er lett å vaske. Jeg har vel brukt den i 3-4 år nå og den er fortsatt like fin. Hadde en fra Jamie Oliver før, men den ble ødelagt kjapt. Jeg brukte sikkert for høy varme, men synes at stekepanner bør tåle litt uten at de blir ødelagt med engang.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #20 Skrevet 25. november 2021 Jeg klarer ikke å slutte å steke mat på høy varme, så alle mine blir ødelagt veldig fort. Ca. et år før de ble ødelagt høres normalt ut for meg. Etter et år er de oppskrapte og stygge, og non-sticken er bare ikke så bra lengre. Fikk noen dyre keramiske stekepanner til jul i fjor. De ble skrapt opp og ødelagte innen våren var omme, og begynte bare å brenne fast alt jeg stekte uansett hvor forsiktig jeg var. Byttet de ut med noen gamle støpejernspanner jeg arvet etter min mor, og de er de eneste jeg har hatt som fortsatt er minst like fine som når jeg tok de i bruk. Og de er allerede veldig, veldig gamle. Går aldri tilbake til noe annet. Ingenting brenner seg fast (så lenge jeg bruker nok fett), sammenlignet med non-stick. Og iallefall ikke de dyre, keramiske pannene. Anonymkode: 796f6...946 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå