Gå til innhold

De som tror de kan alt om babyer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere vet de som kommer inn i tråder og bare «vi lærte babyen å sove på eget rom fra den var 5 dager gammel», «babyen dør ikke av å gråte litt, man kan fint legge den fra seg for å dusje», «man skal legge fra seg barnet når det er døsig, ikke søvnig, så lærer det seg å sovne selv», «man bør ikke skjemme bort barnet med byssing» osv. De som overhodet ikke kan forstå at det faktisk kan være umulig å ta seg en dusj med baby i hus, eller kan faktisk være vanskelig å få i seg mat. 

Jeg har alltid mistenkt at disse ikke har vært helt realitetsorientert og har tatt litt for mye av æren for noe det faktisk ikke går an å styre på alle babyer. Og nå som jeg sitter her med min fire uker gamle sovebaby, som sover fint om natten, som kan legges ned døsig og finne søvnen selv, som sier ifra med høflig gråt som jeg fint kan ignorere de fem minuttene dusjen tar, så innser jeg at det er helt rett. Disse foreldrene har virkelig ikke peiling! 

Så til alle dere som lurer på hva dere gjør feil, når andre mener de har en «oppskrift» på en baby som sover; det er bare juks! Dere som ikke forstår hvorfor andre kan kose seg ihjel i permisjon, mens dere står med blå ringer under øynene og bysser dere ihjel; de bare har fått en annen baby enn deg! ❤️

Hilsen hun som hadde kronisk hylskrikende baby med førstemann, som aldri kunne legges ned, en dusj var helt umulig, mat fikk jeg såvidt i meg - mens med andremann har jeg i dag vasket hus, dusjet, spist frokost og lunsj og rukket å se en episode av en serie... 

Anonymkode: 62174...bbf

• Liker 46
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er så sykt frustrerende med de som påstår at man gjør noe feil når man f.eks. ikke får babyen til å sove i egen seng, sovne alene, ligge på ei matte mens man dusjer, osv. osv. De forstår ikke at de kanskje bare har vært heldige, og at de samme triksene ikke fungerer på alle babyer 😅

Bestemora mi har tre barn. Med de to første merket hun knapt nok at hun hadde barn, og så kom den tredje .. 😄 Var ikke akkurat sånn at hun gjorde noe annerledes.

Anonymkode: 3f3ee...3dc

• Liker 8
Skrevet

Det har med at ikke har et stort nettverk rundt seg, og er tvungen til å lære seg å finne metoder til fungerer ang det å kunne gå på do og dusje uten at det blir katastrofe i heimen. 
Når en har fått voksne barn så kan en diskutere hva som funket og hva som ikke funket. 
Men jeg har lagt merke til at mange mødre blir sinte når modne mødre kommenterer tråder her inne. 
Vi har liksom overhodet ikke peiling 

Anonymkode: a2144...132

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har med at ikke har et stort nettverk rundt seg, og er tvungen til å lære seg å finne metoder til fungerer ang det å kunne gå på do og dusje uten at det blir katastrofe i heimen. 
Når en har fått voksne barn så kan en diskutere hva som funket og hva som ikke funket. 
Men jeg har lagt merke til at mange mødre blir sinte når modne mødre kommenterer tråder her inne. 

Hæ?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ?

Du likte jo ikke at de med erfaring kommer med råd og sine erfaringer ? 
Jeg har prøvd noen ganger å komme med råd til de som ikke får barnet til å sove om natta, pottetrening og bleieslutt rundt 2 års alder feks.

Jeg har fått så mye kjeft fra yngre mødre at det har jeg sluttet med. 
De vet alltid best sjøl, men har fremdeles store barn med bleier og senga full av barn som ikke greier å sove i egen seng. 
Glemmer aldri hvor sinte de ble de som ammet barn til 6-7 års alder, men men hver sin glede  

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har prøvd noen ganger å komme med råd til de som ikke får barnet til å sove om natta, pottetrening og bleieslutt rundt 2 års alder feks.

De vet alltid best sjøl, men har fremdeles store barn med bleier og senga full av barn som ikke greier å sove i egen seng. 
Glemmer aldri hvor sinte de ble de som ammet barn til 6-7 års alder, men men hver sin glede  

Du skjønte overhodet ikke HI?

De med sovebabyer trenger ikke komme med såkalte råd til de med babyer som gråter hele tiden, som ikke får til å sove osv. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva får du forresten ut av å fortelle folk som ammer barn oppi årene at det de gjør er feil? 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skjønte overhodet ikke HI?

De med sovebabyer trenger ikke komme med såkalte råd til de med babyer som gråter hele tiden, som ikke får til å sove osv. 

Jeg bare registerte at det var så ille med de som hadde barn som de hadde lyktes med å få til å sove osv.  

Det er de som har barn som gråter mye som har de beste rådene ? 
Jeg har hatt kolikkbarn og barn som det var bare å legge i sengen. 
Jeg bare leser at det har mye klaging fra TS 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva får du forresten ut av å fortelle folk som ammer barn oppi årene at det de gjør er feil? 

Hvem har sagt at jeg gjorde det ? 
Jeg noterte bare hvor sinte de ble når de fikk kritikk fra andre 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Uavhengig av nettverk - kan du beskrive steg for steg hvordan man tar en dusj når du har en nyfødt med sterk refluks/dårlig lukkemuskel som spyr så fort han ikke lenger sitter oppreist? Det skulle jeg nemlig fremdeles likt å vite...

Anonymkode: 084fe...f76

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uavhengig av nettverk - kan du beskrive steg for steg hvordan man tar en dusj når du har en nyfødt med sterk refluks/dårlig lukkemuskel som spyr så fort han ikke lenger sitter oppreist? Det skulle jeg nemlig fremdeles likt å vite...

Jeg dusjet med babyen hengende oppå brystet mitt. Helt seriøst. Jeg fikk ikke vasket håret, fikk kun til å vaske over kroppen min. Samtidig som jeg holdt babyen med den ene armen. Ja, det var gøy, gitt.

Anonymkode: 9cf5f...6d1

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med deg 👏🏻 Babyer er så forskjellige! Det som funker gull på en, funker ikke på en annen. 

Anonymkode: ab3ff...98f

• Liker 3
Skrevet

Delvis enig, delvis ikke. Jeg hadde ingen enkel baby men fikk fortsatt til å dusje, spise osv. Man må bare finne måter der det går på, og det som funket på min baby trenger så absolutt ikke å funke på din. Men om man spør i et forum feks, så må man forvente å få forskjellige svar, og så må man velge å ikke ta seg nær av at andre får det så enkelt til mens man selv sliter. 

Det som derimot er en uting er råd som blir gitt uten at de blir bedt om. Hvis man feks sier «jeg fikk ikke til ammingen» og da blir bombadert med «MEN PRØVDE DU Å..» uten at man spurte om råd, da blir det feil og mammapolititendenser. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde sikkert tatt en lett dusj sammen m med barnet . Tatt en grundigere dusj når far var hjemme. 
Husker hvordan jeg levde når jeg hadde kolikkbarn . Drakk bare fenikkel-te og veldig enkel enspora meny for å minisere luftsmerter. Han gulpa i store mengder. 
Vi brukte håndklær til gulpekluter. 

Det var en liv uten søvn og normal mat , og ungen sov kun i vogna si , både på natt og på dagtid , men alt blir bedre når en endelig finner en metode som funker 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er så sykt frustrerende med de som påstår at man gjør noe feil når man f.eks. ikke får babyen til å sove i egen seng, sovne alene, ligge på ei matte mens man dusjer, osv. osv. De forstår ikke at de kanskje bare har vært heldige, og at de samme triksene ikke fungerer på alle babyer 😅

Bestemora mi har tre barn. Med de to første merket hun knapt nok at hun hadde barn, og så kom den tredje .. 😄 Var ikke akkurat sånn at hun gjorde noe annerledes.

Anonymkode: 3f3ee...3dc

ja merkelig det der at individuelle forskjeller liksom ikke gjelder babyer selv om de nettopp er forskjellige individer

• Liker 7
Skrevet

Jeg kan alt om min baby, men ingenting om noen andres babyer. :fnise:

Anonymkode: 50e2b...4cd

• Liker 7
Skrevet
Heln skrev (32 minutter siden):

Delvis enig, delvis ikke. Jeg hadde ingen enkel baby men fikk fortsatt til å dusje, spise osv.

Men her presumerer du at du har hatt akkurat samme baby som alle andre med vanskelig baby, men at du fikk til noe som de andre fikk til - og at det ikke hadde noe med babyen å gjøre?

• Liker 7
Skrevet

Ja, jeg er den teite gamle mammaen, som har hatt barn og sitter med erfaring.

Men jeg og, tenkte på samme måten som dere, de trur de veit alt, også ble jeg sint, forbanna. Kjenner igjen følelsen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Regner med det er en far inni bildet.

Anonymkode: b62b5...037

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du misforstår totalt.  Det handler ikke om å gi råd, men måten man gjør det på.

Altså. Hvorfor tror du utslitte mødre poster her på forumet om utfordringene? Det er typisk for a) klage og få litt medynk,  b) få tips og råd som kan funke og c) forsikringer om at DETTE HELVETET GÅR OVER, de kommer ikke leve sånn i all evighet.

Men når alle rådene er så innmari bedreviterske og à la "du må bare lære han å sovne selv, det gjorde vi da han var 3mnd og siden har legging og søvn gått som en drøm! Hvorfor gjør du ikke bare sånn som vi gjorde, det gikk kjempefint og lett." Helt uten å forstå at de hadde en enkel baby, det er ikke nødvendigvis fordi de har skjønt dette med babyer og søvn.

Og nei, ikke alle av disse bedreviterne er erfarne mødre, mange av de er førstegangs som har en superenkel første baby og tror derfor de er verdensmestere. De har hatt flaks, evt. funnet hva som funka for den babyen. 

Anonymkode: 3f111...71d

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...