AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner hvilken effekt det vil gi på min uføretrygd. Jeg har hatt en jobb med god lønn, altså god timelønn. Én dags jobb gir meg lønn på nærmere 2.500,- før skatt. Dette inkl IKKE ev tillegg. Før dere henger meg for uføretrygd, så må jeg si at jeg har en høy utdanning og flere etterutdanninger og én videreutdanning og over 20 år i arbeid FØR jeg ble syk. Så jeg får høyere uførsats. Men nå er det ikke det saken gjelder. Jeg har gradert ufør. Jeg jobber lav stillingprosent. Men 0-2 dager med ekstra vakter i måneden, når jeg i perioder klarer det. De fleste månedene 0 ekstra. De gangene jeg takker ja, også Presser meg gjennom vakta, fordi avdelingen trenger meg. Ligger som en slakt etterpå, men allikevel med god følelse. Enkelte ganger takker jeg ja til ekstra vakt fordi jeg trenger ekstra penger, andre ganger fordi avdelingen virkelig trenger meg. De som er helsepersonell her skjønner sikkert hva jeg mener. Nå til det jeg egentlig lurer på. Nav har beregnet at min inntekt for den delen jeg jobber utgjør 210.000,- som da gir ca. 250.000,- som inntektsgrense, med dagens regelverk. Altså jeg kan hjelpe avdelingen (og økonomisk meg selv), uten trekk, inntil det beløpet. Dette står i uførvedtaket jeg fikk ifjor. Ser i vedtaket at kompensasjonsgraden min er 51,91%. Hva betyr det for min del? Jeg leste et sted at det lønner seg først å jobbe når man bikker over 85.000,- i inntekt, med det nye forslaget. Jeg er ikke i nærheten av det en gang. Så jeg tenker da at jeg ikke kan ta ekstra vakter for å hjelpe avdelingen en gang. Om jeg mister mye. Det er ikke verdt det. Det koster meg fysisk mye, når jeg jobber, og hvis jeg da skulle mistet en stor prosentsats, og jeg sitter igjen med en liten brøkdel av det. Nei. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det nye forslaget, påvirker meg. Noen som skjønner som kan forklare meg. Anonymkode: 291ee...80c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Nå er ikke dette vedtatt, så tipper det vil bli bedre forklart hvis det skjer. Etter hva jeg har forstått så blir kompensasjonsgraden halvert, men gjelder fra første krone over 210 000kr i ditt tilfelle. Tjener du da 250 000 kr så vil du nå bli trukket 25,995% av de 40 000 kr i trygd. Da sitter du igjen med 29 602 kr minus skatt på ekstrainntekten. Det vil jo alltid lønne seg å jobbe, men med det nye forslaget vil det lønne seg litt mindre inntil 85 000kr. Anonymkode: 23651...22f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Det lønner seg å jobbe uansett hvor mye du jobber. Men med det nye forslaget så lønner deg seg mer enn før når du bikker over 85.000 i inntekt. Kompensasjonsgrad er hvor mye av det du tjener ved siden av som blir trukket fra uføretrygden. Men inntil 1,2G vil du bare bli trukket halvparten av kompensasjonsgraden. Anonymkode: 1e0e5...061
Leo Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Dette gjelder kun de som har 100% uføretrygd så dette vil ikke ramme de som har gradert ufør og f.eks. er 70% uføre.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Det vil vel gjelde for alle, i det de går over 100 %? Enten de er 100% ufør og jobber litt ekstra, eller har 80% ufør, rom for å jobbe 20% uten endring fra i dag, og så skulle ende opp med å ta noen vakter ekstra og ende opp på 110 % totalt? Da gjelder det vel dem og? Anonymkode: 337c5...d6d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det vil vel gjelde for alle, i det de går over 100 %? Enten de er 100% ufør og jobber litt ekstra, eller har 80% ufør, rom for å jobbe 20% uten endring fra i dag, og så skulle ende opp med å ta noen vakter ekstra og ende opp på 110 % totalt? Da gjelder det vel dem og? Anonymkode: 337c5...d6d Sånn jeg har forstått det så stemmer det du sier ja. Anonymkode: 1e0e5...061
Leo Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det vil vel gjelde for alle, i det de går over 100 %? Enten de er 100% ufør og jobber litt ekstra, eller har 80% ufør, rom for å jobbe 20% uten endring fra i dag, og så skulle ende opp med å ta noen vakter ekstra og ende opp på 110 % totalt? Da gjelder det vel dem og? Anonymkode: 337c5...d6d Det er ikke antall % stilling som er avgjørende, men inntekt og så lenge denne ikke overstiger den individuelle inntektsgrensen man får ved delvis uføretrygd vil ikke dette forslaget ha noen betydning. Inntektsgrensen vil imidlertid kunne endre seg noe fordi beregningsgrunnlaget endres, men så lenge TS nå ligger godt under sitt individuelle vil ikke denne endringen ha noe å si for vedkommende. Å gi et eksakt svar på akkurat på hvilket inntektsnivå dette evt. vil slå ut for TS og når/om det vil slå positivt eller negativt ut krever tilgang til de reelle tallene til en hver tid. Derav svaret mitt om at dette i utgangspunktet rammer kun de som er 100% uføre og har forholdt seg direkte til fribeløpet på 0,4G Og hvis noen synes dette er vanskelig så er det det. Faktisk så vanskelig at jeg tviler på om de som skal stemme over dette på Stortinget egentlig har kapasitet til å sette seg inn i hva det egentlig handler om 😞 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 Det skal gjelde alle utenom de med VTA plass Anonymkode: d66c5...81b 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 Leo skrev (47 minutter siden): Det er ikke antall % stilling som er avgjørende, men inntekt og så lenge denne ikke overstiger den individuelle inntektsgrensen man får ved delvis uføretrygd vil ikke dette forslaget ha noen betydning. Inntektsgrensen vil imidlertid kunne endre seg noe fordi beregningsgrunnlaget endres, men så lenge TS nå ligger godt under sitt individuelle vil ikke denne endringen ha noe å si for vedkommende. Å gi et eksakt svar på akkurat på hvilket inntektsnivå dette evt. vil slå ut for TS og når/om det vil slå positivt eller negativt ut krever tilgang til de reelle tallene til en hver tid. Derav svaret mitt om at dette i utgangspunktet rammer kun de som er 100% uføre og har forholdt seg direkte til fribeløpet på 0,4G Og hvis noen synes dette er vanskelig så er det det. Faktisk så vanskelig at jeg tviler på om de som skal stemme over dette på Stortinget egentlig har kapasitet til å sette seg inn i hva det egentlig handler om 😞 TS her. Med dagens regelverk så er inntektsgrensen 250.000,- +/- Med nytt forslag så blir den 210.000,-+/- med trekk fra første krone. Ikke sant. Anonymkode: 291ee...80c 1
Leo Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): TS her. Med dagens regelverk så er inntektsgrensen 250.000,- +/- Med nytt forslag så blir den 210.000,-+/- med trekk fra første krone. Ikke sant. Anonymkode: 291ee...80c Inntektsgrensen er basert på flere faktorer så det er ikke slik at dette nødvendigvis vil slå negativt ut for deg for du må bl.a. huske at trekket er på 0,5xkompensasjonsgrad og at det fortsetter å være det opp til 1,2G hvis forslaget går gjennom. Ikke slik som nå at trekker er hele kompensasjonsgraden på alt over 1G.
Angelheart2 Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 Leo skrev (9 minutter siden): Inntektsgrensen er basert på flere faktorer så det er ikke slik at dette nødvendigvis vil slå negativt ut for deg for du må bl.a. huske at trekket er på 0,5xkompensasjonsgrad og at det fortsetter å være det opp til 1,2G hvis forslaget går gjennom. Ikke slik som nå at trekker er hele kompensasjonsgraden på alt over 1G. Men her som TS sier at hun bare har en kompensasjonsgrad på 51% fra før så vil det jo slå negativt ut. Hun trekker allerede kun omtrent 50% på det over fribeløpet, mens med den nye ordningen vil hun trekke 50% fra første krone, der hun i dag kan tjene 40.000,- uten trekk. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner hvilken effekt det vil gi på min uføretrygd. Jeg har hatt en jobb med god lønn, altså god timelønn. Én dags jobb gir meg lønn på nærmere 2.500,- før skatt. Dette inkl IKKE ev tillegg. Før dere henger meg for uføretrygd, så må jeg si at jeg har en høy utdanning og flere etterutdanninger og én videreutdanning og over 20 år i arbeid FØR jeg ble syk. Så jeg får høyere uførsats. Men nå er det ikke det saken gjelder. Jeg har gradert ufør. Jeg jobber lav stillingprosent. Men 0-2 dager med ekstra vakter i måneden, når jeg i perioder klarer det. De fleste månedene 0 ekstra. De gangene jeg takker ja, også Presser meg gjennom vakta, fordi avdelingen trenger meg. Ligger som en slakt etterpå, men allikevel med god følelse. Enkelte ganger takker jeg ja til ekstra vakt fordi jeg trenger ekstra penger, andre ganger fordi avdelingen virkelig trenger meg. De som er helsepersonell her skjønner sikkert hva jeg mener. Nå til det jeg egentlig lurer på. Nav har beregnet at min inntekt for den delen jeg jobber utgjør 210.000,- som da gir ca. 250.000,- som inntektsgrense, med dagens regelverk. Altså jeg kan hjelpe avdelingen (og økonomisk meg selv), uten trekk, inntil det beløpet. Dette står i uførvedtaket jeg fikk ifjor. Ser i vedtaket at kompensasjonsgraden min er 51,91%. Hva betyr det for min del? Jeg leste et sted at det lønner seg først å jobbe når man bikker over 85.000,- i inntekt, med det nye forslaget. Jeg er ikke i nærheten av det en gang. Så jeg tenker da at jeg ikke kan ta ekstra vakter for å hjelpe avdelingen en gang. Om jeg mister mye. Det er ikke verdt det. Det koster meg fysisk mye, når jeg jobber, og hvis jeg da skulle mistet en stor prosentsats, og jeg sitter igjen med en liten brøkdel av det. Nei. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det nye forslaget, påvirker meg. Noen som skjønner som kan forklare meg. Anonymkode: 291ee...80c Så når pengenøden er stor, da er du frisk nok til å jobbe? OK. Anonymkode: 7a7b8...f21
Leo Skrevet 18. november 2021 #13 Skrevet 18. november 2021 Angelheart2 skrev (2 minutter siden): Men her som TS sier at hun bare har en kompensasjonsgrad på 51% fra før så vil det jo slå negativt ut. Hun trekker allerede kun omtrent 50% på det over fribeløpet, mens med den nye ordningen vil hun trekke 50% fra første krone, der hun i dag kan tjene 40.000,- uten trekk. For det første er det snakk om halv kompensasjonsgrad og for det andre er TS delvis ufør og dermed har en individuelt beregnet inntektsgrense som beregnes ut fra flere faktorer. Det er også andre ting som kan slå inn her bl.a. regelen om at man ikke kan tjene mer enn 80% av trygden før den avkortes i sin helhet. Hvordan dette vil slå ut for TS er med andre ord helt umulig uten å ha hele bildet.
Leo Skrevet 18. november 2021 #14 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så når pengenøden er stor, da er du frisk nok til å jobbe? OK. Anonymkode: 7a7b8...f21 Spar deg. TS er delvis ufør og følgelig avklart av NAV og helsevesenet til å kunne jobbe noe. 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #15 Skrevet 18. november 2021 Med den nye ordningen må du jobbe mye for småkroner og det begynner først å lønne seg etter du er oppi rundt 80.000. Det blir mange vakter før det lønner seg med andre ord og som ufør er det lite sannsynlig at du har helse til det. Anonymkode: 133fb...64e 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #16 Skrevet 18. november 2021 Leo skrev (2 minutter siden): For det første er det snakk om halv kompensasjonsgrad og for det andre er TS delvis ufør og dermed har en individuelt beregnet inntektsgrense som beregnes ut fra flere faktorer. Det er også andre ting som kan slå inn her bl.a. regelen om at man ikke kan tjene mer enn 80% av trygden før den avkortes i sin helhet. Hvordan dette vil slå ut for TS er med andre ord helt umulig uten å ha hele bildet. Men det blir feil å si at dette kun går ut over de med 100% uføregrad. De med gradert vil få et nytt vedtak med ny inntektsgrense over nyttår hvis forslaget går gjennom. Da er det lettere å se hva som gjelder individuelt for de med gradert. Anonymkode: db3f0...0d5 1
Leo Skrevet 18. november 2021 #17 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det blir feil å si at dette kun går ut over de med 100% uføregrad. De med gradert vil få et nytt vedtak med ny inntektsgrense over nyttår hvis forslaget går gjennom. Da er det lettere å se hva som gjelder individuelt for de med gradert. Anonymkode: db3f0...0d5 Du har rett i at bildet er litt mer nyansert, men i første rekke rammer dette de som har 100% uføretrygd og jobber litt ved siden av fordi de får trekk fra første krone. Siden inntektsgrensen påvirkes av flere faktorer har jeg ikke sett noe sted at det vil påvirke inntektsgrensen negativt for de med gradert trygd (Men det kan kanskje gjøre det for noen) og for mange vil det uansett ikke spille noen rolle fordi de ikke er nærheten av denne grensen uansett. På den annen side ser jeg heller ikke bort fra at enkelte kan slå positivt ut for det er ikke slik at dette forslaget nødvendigvis påvirker alle 100% uføre negativt heller fordi det kommer an på hva de tjener ved siden av trygden.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #18 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Så når pengenøden er stor, da er du frisk nok til å jobbe? OK. Anonymkode: 7a7b8...f21 Det er for sånne som deg at jeg skrev første del av hovedinnlegget. Jeg har ikke helse til at å jobbe det jeg jobber en gang, ikke det lille % jeg jobber. Men jeg jobber for å komme meg ut. Jeg jobber for å kunne si og føle at jeg bidrar og har en sosial omgang med mine venner og kolleger. Jeg tok ikke all den utdanningen og jobbe i 20 år, for å få ufør. Jeg har allerede tapt et par hundre tusen på å bli syk. Så om du er interessert i å bytte med meg, og bare få gratis penger rett på kontoen uten å gjøre en dritt, så bytter jeg gjerne. Det er ikke noe liv for meg, så jeg bytter gjerne. TS Anonymkode: 291ee...80c 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #19 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er for sånne som deg at jeg skrev første del av hovedinnlegget. Jeg har ikke helse til at å jobbe det jeg jobber en gang, ikke det lille % jeg jobber. Men jeg jobber for å komme meg ut. Jeg jobber for å kunne si og føle at jeg bidrar og har en sosial omgang med mine venner og kolleger. Jeg tok ikke all den utdanningen og jobbe i 20 år, for å få ufør. Jeg har allerede tapt et par hundre tusen på å bli syk. Så om du er interessert i å bytte med meg, og bare få gratis penger rett på kontoen uten å gjøre en dritt, så bytter jeg gjerne. Det er ikke noe liv for meg, så jeg bytter gjerne. TS Anonymkode: 291ee...80c Bytterne er på plass, vettu. Anonymkode: 94bc2...f47 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #20 Skrevet 18. november 2021 Jeg skjønner ikke helt dette her. Jeg tjener penger på chatting og er 100% ufør. Chattingen gir meg et par tusen mer i måneden men er ikke jobb i den forstand fordi jeg ligger i sengen hele tiden og det er langt fra daglig jeg chatter mot betaling. Det er menn som sender meg disse pengene som gave. Er dette noe jeg må melde fra om og skatte av? Anonymkode: 4f6ca...f99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå