Gå til innhold

Leggetid for 11-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en snart 11-åring, i 5.klasse, som strever med å få lagt seg på kvelden.
Hun går på fritidsaktivitet 2 ganger i uken, og dette året har de lagt aktiviteten en time senere på kvelden, slik at de ikke er ferdig før kl.20 og hjemme litt over 20.30. Dermed blir det sent i seng de dagene, etter som det skal spises og dusjes også.
Ên dag i uka sitter jeg selv på kveldsundervisning til kl.21, og før jeg begynte med dette studiet, forberedte jeg barnet på at hun måtte ordne seg å være klar til kl.21, slik at vi bare kunne gå å legge oss, men det skjer sjelden.

I fjor var vi flinke på å lese på senga på kvelden, eller ligge å snakke litt, men nå er det sjelden tid til det. Og de få gangene vi har tid til det, er det ikke så intr. for henne. Selv jobber jeg 0730-1530 nesten hver dag, så jeg liker også å sove tidlig, helst være i seng rundt 22. Og det ender som oftest med at hun også ikke er i seng før 22, og sovner mellom 22-23. Hun blir vekket kl. 7, og jeg ser at hun ikke er uthvilt, for det er vanskelig å stå opp og hun er i dårlig humør. Hun er aktiv etter skoletid nesten hver dag, er ute å leker og nå har også skøytesesongen begynt.

Hvordan på en endring på dette? Etter en viss tid på kvelden, sliter jeg med å "ta kampen", fordi jeg selv får ikke sove om det blir krangling rett før leggetid. Hun er også i en alder hvor den minste ting blåses opp, som resulterer i smelling med dører og skriking, og vi har tross ale naboer å ta hensyn til. Har fått "tilsnakk" av en nabo èn gang pga. barnets oppførsel, og etter dette gjør jeg alt jeg kan for å roe situasjonen fremfor at det skal eskalere. 

Anonymkode: 77923...ede

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barnebarn på 11 år legger seg kl 2030. Broren på 14 er i seng senest kl 2200 på hverdager.

Anonymkode: a5b01...cc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...