AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Mer kan jeg ikke optimere. Jeg vet de fleste sliter, men jeg må jo ha mat, varme, vann? Jeg har sett på fastprisavtaler på "Prismatch Strøm" men de er jo elendige alle sammen. Hva gjør man nå da? Anonymkode: f5c49...553 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Hvis du tør å gamble litt så kan du gå for Bolig eller idrettsstrøm fra Polar kraft. Der settes prisen den femte i måneden etter, så man vet ikke prisen på forhånd. For øvrig imponert over strømbruken din. Jeg klarer ikke tilpasse forbruket sånn. Anonymkode: b56d8...7b8 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Du tror ikke at de har laget det slik at du skal betale mest mulig? Anonymkode: 12a54...3b5 2
Ost Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Dersom du holder forbruket ditt i forhold til den grafen der fra og med 1. januar vil du få litt rimeligere nettleie når det nye effektleddet kommer inn i bildet. Hva er det som har brukt så mye strøm kl 03/04? Elbillader og/eller varmtvannstank? og kl 23? Her er mitt forbruk i går. Kan nevnes at alt i leiligheten min blir styrt - når jeg lager mat trykker jeg på en knapp i en app som slår av alt annet av oppvarming og slikt. Klesvask og oppvaskmaskin slår seg på slik at det er ferdig til jeg er hjemme fra jobb kl 16:30 ca. Fra klokken 01-14 skrus alle varmeapparater (ovner, gulvvarme) ned til 15 grader. Jeg spiser frokost og dusjer osv på jobb, så trenger ikke varme på morgenen. Kan nevens at jeg har fastpris, så gårsdagen kostet meg bare 7 kroner. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Ost skrev (16 minutter siden): Dersom du holder forbruket ditt i forhold til den grafen der fra og med 1. januar vil du få litt rimeligere nettleie når det nye effektleddet kommer inn i bildet. Hva er det som har brukt så mye strøm kl 03/04? Elbillader og/eller varmtvannstank? og kl 23? Her er mitt forbruk i går. Kan nevnes at alt i leiligheten min blir styrt - når jeg lager mat trykker jeg på en knapp i en app som slår av alt annet av oppvarming og slikt. Klesvask og oppvaskmaskin slår seg på slik at det er ferdig til jeg er hjemme fra jobb kl 16:30 ca. Fra klokken 01-14 skrus alle varmeapparater (ovner, gulvvarme) ned til 15 grader. Jeg spiser frokost og dusjer osv på jobb, så trenger ikke varme på morgenen. Kan nevens at jeg har fastpris, så gårsdagen kostet meg bare 7 kroner. Dette klarer jeg vanligvis ikke - det nye nettleieopplegget er jeg riv ruskende uenig i. Det undergraver jo alt vi har lært, og alt vi har investert i! "Bruk strøm når nettet er lite belastet og strømmen er billig". Føler meg lurt, rett og slett. I går ladet vi nok ikke elbilen, da kommer vi fort opp i 9 kWt. Det som går på nattestid er VVB, oppvaskmaskin, div. varmekabler og slikt. @Polarstrøm, jeg har sett litt på det, men det virker jo enda mindre rettferdig. Må vi som kunder la oss lure vekk fra transparente strømavtaler fordi fellesgodene våre er solgt til utlandet og vi har ingen makt eller rettigheter igjen? Jeg er generelt sur på hele dette kjeltringmarkedet. Anonymkode: f5c49...553 4
Pachka Sigaret Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 Det å spare på strømmen er vanskelig, men frykt ikke! Jeg har en rekke tips og triks med vensignelse fra miljøbevegelsen: * Lag middag når strømmen er billig, og spis den når strømmen er dyr. Da slipper du å betale dyrt for oppvarmingen! Aller helst så fortjener du ikke varm middag, du kan unne deg kalde måltid som brød med en tynn trasig skive ost på. * Bad i fjorden. Det er både sunt og bra for deg å ta en kald svømmetur. Da kan du også benytte en mindre varmtvannstank og bruke mindre penger på oppvarming av va.. * Kvitt deg med elbilen. Hvis du klarer deg med buss, tog og trikk, så gå for det. Må du ha bil så skaff deg en fossilbil! Den går nemlig ikke på strøm! Smart, hva? * Nedgradert hovedsikringen. Visste du at du betaler nettleien etter størrelsen på hovedsikringen? Ved å halvere kapasiteten så kan du spare opp til 50% på den faste nettleien! Det er fort 1000 kr spart i året på strømregningen i nettleie. Ikke bruker du strøm tilsvarende kapasiteten til hovedsikringen, så du kan like godt kvitte deg med all den overflødige kapasiteten. Bra for elsikkerheten og bra for lommeboken * Fyr med ved. Du får kjøpt tre-brikketer på mange forskjellige forretninger, det er foredlet tre hogget i EU og så transportert til Norge med utenlandske lastebiler. Bra for trafikksikkerheten, sosial dumping og miljøet. * Kvitt deg med fjernvarme. Visste du at fjernvarme er like dyrt som strømmen for oppvarming? Dette fordi loven gir dem anledning til å prise dette slikt langt over produksjonskostnader, og derfor gjør alle leverandørene det. Du kan da med et godt hjerte selge alt av utstyret brukt på Finn til noen uvitende, og det kan finansiere strømforbruket. Ikke monter nytt utstyr i ditt borettslag, du får hakeslepp når du ser hvor mye det koster å ta imot søppelvarmen til Fortum! 2
Ost Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette klarer jeg vanligvis ikke - det nye nettleieopplegget er jeg riv ruskende uenig i. Det undergraver jo alt vi har lært, og alt vi har investert i! "Bruk strøm når nettet er lite belastet og strømmen er billig". Føler meg lurt, rett og slett. I går ladet vi nok ikke elbilen, da kommer vi fort opp i 9 kWt. Det som går på nattestid er VVB, oppvaskmaskin, div. varmekabler og slikt. @Polarstrøm, jeg har sett litt på det, men det virker jo enda mindre rettferdig. Må vi som kunder la oss lure vekk fra transparente strømavtaler fordi fellesgodene våre er solgt til utlandet og vi har ingen makt eller rettigheter igjen? Jeg er generelt sur på hele dette kjeltringmarkedet. Anonymkode: f5c49...553 Min tanke er at den nye nettleiemodellen kan sammenlignes med bompenger. Opprinnelig en avgift for å finansiere / betale ned finansiering, som i nyere tid også blir brukt for å få folk til å kjøre mindre. Den nye nettleiemodellen er inne på det samme - få folk til å bruke mindre strøm på én gang, som vil redusere belastningen på strømnettet, noe som egentlig er en positiv ting. Problemet er jo bare at dette går utover folks økonomi, som allerede blir ekstra belastet av høye strømpriser. Dersom folk har en El-billader så vil denne alene kunne gjøre at man hopper fra første til andre eller til og med tredje effektledd nivå - uten at de bruker strøm på noe annet den timen. Det finnes produkter som bistår med å styre strømmen, som også kan forhindre slike effekttopper, men den investeringen koster jo noen tusenlapper. Kanskje dette er noe Enova bidrar med å støtte etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 25 minutter siden, Pachka Sigaret said: Det å spare på strømmen er vanskelig, men frykt ikke! Jeg har en rekke tips og triks med vensignelse fra miljøbevegelsen: * Lag middag når strømmen er billig, og spis den når strømmen er dyr. Da slipper du å betale dyrt for oppvarmingen! Aller helst så fortjener du ikke varm middag, du kan unne deg kalde måltid som brød med en tynn trasig skive ost på. * Bad i fjorden. Det er både sunt og bra for deg å ta en kald svømmetur. Da kan du også benytte en mindre varmtvannstank og bruke mindre penger på oppvarming av va.. * Kvitt deg med elbilen. Hvis du klarer deg med buss, tog og trikk, så gå for det. Må du ha bil så skaff deg en fossilbil! Den går nemlig ikke på strøm! Smart, hva? * Nedgradert hovedsikringen. Visste du at du betaler nettleien etter størrelsen på hovedsikringen? Ved å halvere kapasiteten så kan du spare opp til 50% på den faste nettleien! Det er fort 1000 kr spart i året på strømregningen i nettleie. Ikke bruker du strøm tilsvarende kapasiteten til hovedsikringen, så du kan like godt kvitte deg med all den overflødige kapasiteten. Bra for elsikkerheten og bra for lommeboken * Fyr med ved. Du får kjøpt tre-brikketer på mange forskjellige forretninger, det er foredlet tre hogget i EU og så transportert til Norge med utenlandske lastebiler. Bra for trafikksikkerheten, sosial dumping og miljøet. * Kvitt deg med fjernvarme. Visste du at fjernvarme er like dyrt som strømmen for oppvarming? Dette fordi loven gir dem anledning til å prise dette slikt langt over produksjonskostnader, og derfor gjør alle leverandørene det. Du kan da med et godt hjerte selge alt av utstyret brukt på Finn til noen uvitende, og det kan finansiere strømforbruket. Ikke monter nytt utstyr i ditt borettslag, du får hakeslepp når du ser hvor mye det koster å ta imot søppelvarmen til Fortum! Dette stemmer ikke etter 1. januar 2022. Det er heller ikke alle som har det slik i dag Anonymkode: 4cd2b...e3b
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Polarstrøm, jeg har sett litt på det, men det virker jo enda mindre rettferdig. Må vi som kunder la oss lure vekk fra transparente strømavtaler fordi fellesgodene våre er solgt til utlandet og vi har ingen makt eller rettigheter igjen? Jeg er generelt sur på hele dette kjeltringmarkedet. Anonymkode: f5c49...553 Absolutt enig! Jeg vet ikke om du er medlem av Prismatch Strøm på Facebook? Jeg så det var noen der som hadde snakket med kundeservicen deres og fått beskjed om at de regnet med en pris på 50 øre ca ut året. Det er under halv pris det. Jeg har råd til en dyr regning hvis det skulle vise seg å være et dumt valg. Det er ikke noe bindingstid, så veien tilbake til spot er kort eventuelt. Spotprisen kommer nok ikke til å ligge under krona inkl moms på denne siden av nyttår i hvert fall! Anonymkode: b56d8...7b8 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 Pachka Sigaret skrev (1 time siden): Fyr med ved. Du får kjøpt tre-brikketer på mange forskjellige forretninger, det er foredlet tre hogget i EU og så transportert til Norge med utenlandske lastebiler. Bra for trafikksikkerheten, sosial dumping og miljøet. Det varmer godt også, i flere omganger. I og med at bilen er solgt så er det bare å fylle ryggsekken og gå til butikken, gang på gang på gang på gang. Anonymkode: b56d8...7b8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 Ost skrev (1 time siden): Den nye nettleiemodellen er inne på det samme - få folk til å bruke mindre strøm på én gang, som vil redusere belastningen på strømnettet, noe som egentlig er en positiv ting. Hvorfor er det en positiv ting? Burde vi ikke bygge ut strømnettet? Det er jo ikke slik at vi blir færre folk her i landet. Vi blir jo bare flere og flere. I stedet for å oppgradere allerede nå så blir vi fortalt at vi skal dusje og spise middag mellom 22 og 06? Anonymkode: b56d8...7b8 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Absolutt enig! Jeg vet ikke om du er medlem av Prismatch Strøm på Facebook? Jeg så det var noen der som hadde snakket med kundeservicen deres og fått beskjed om at de regnet med en pris på 50 øre ca ut året. Det er under halv pris det. Jeg har råd til en dyr regning hvis det skulle vise seg å være et dumt valg. Det er ikke noe bindingstid, så veien tilbake til spot er kort eventuelt. Spotprisen kommer nok ikke til å ligge under krona inkl moms på denne siden av nyttår i hvert fall! Anonymkode: b56d8...7b8 Ja, jeg er det. Men hvordan kan de klare å selge strøm til halv pris, og hva skjer når sannheten viser seg å være mer realistisk? Hvilke rettigheter har kunden da? Dessuten vil jeg også støtte foretak som Tibber og Motstraum. Bedrifter som er ikke er fylt til randen med løgn og utransparente rabattavtaler. Dette her gjør meg ordentlig sint også: https://www.nettavisen.no/okonomi/norge-oker-strom-eksporten-kraftig-na-tommes-kraftmagasinene-igjen-for-vann/s/12-95-3424206571 Anonymkode: f5c49...553 3
Ost Skrevet 18. november 2021 #13 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det en positiv ting? Burde vi ikke bygge ut strømnettet? Det er jo ikke slik at vi blir færre folk her i landet. Vi blir jo bare flere og flere. I stedet for å oppgradere allerede nå så blir vi fortalt at vi skal dusje og spise middag mellom 22 og 06? Anonymkode: b56d8...7b8 Flere grunner til at det er positivt. Mindre belastning på nettet vil i lengden gi mindre behov for vedlikehold og også mindre behov for å bygge ut nettet. Kan sammenlignes med en fiberlinje på 100Mbps som blir delt på 10 husstander. Her kan hver husstand gjerne ha et abonnement på 50Mbps hver, noe som i utgangspunktet er uproblematisk - med mindre de alle bruker hele sin kapasitet samtidig, da strupes hastigheten deres Det er ingen tilfeller der Telenor eller andre nettleverandører ikke overselger kapasiteten på en node på denne måten, det er det som er lurt å gjøre. Se for deg det samme med strømmen. Men - i stedet for at "hastigheten" går ned (som er tilfellet for de med bredbånd), så må strømselskapene kjøpe mer strøm. Dersom du noen gang har lurt på hvorfor strømmen er dyrest mellom 7-9 og 16-20 ca, så er det fordi det er da folk bruker strøm på en gang = mer belastning i nettet = mer etterspørsel = høyere pris. Dette gjelder også spesielt om vi ikke kan dekke etterspørselen selv og må importere strøm. Kostnaden for å oppgradere strømnettet vil være så latterlig mye høyere enn det det er for oss forbrukere å bare jevne ut forbruket vårt. Den nye nettleiemodellen gir oss en økonomisk motivasjon til dette. Når det er sagt så er jeg ingen fan av effektledd metoden de skal bruke fremover. Synes det burde vært flere nivåer, og basert på snitteffekt per time i tidsrommet 15-20 eller noe slikt, slik at folk ikke kan ende opp med å betale mer, selv om de bruker strøm utenfor "rushtiden".
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, jeg er det. Men hvordan kan de klare å selge strøm til halv pris, og hva skjer når sannheten viser seg å være mer realistisk? Hvilke rettigheter har kunden da? Dessuten vil jeg også støtte foretak som Tibber og Motstraum. Bedrifter som er ikke er fylt til randen med løgn og utransparente rabattavtaler. Dette her gjør meg ordentlig sint også: https://www.nettavisen.no/okonomi/norge-oker-strom-eksporten-kraftig-na-tommes-kraftmagasinene-igjen-for-vann/s/12-95-3424206571 Anonymkode: f5c49...553 De har kjøpt strøm tidligere i år eller i fjor og kjører en blanding av tidligere kjøpt strøm og spotpris. Mener jeg forklaringen var. Jeg aner ikke, men jeg tar en sjanse nå i hvert fall. Jeg tipper at det uansett ikke blir høyere enn spotprisen. Ost skrev (5 minutter siden): Flere grunner til at det er positivt. Mindre belastning på nettet vil i lengden gi mindre behov for vedlikehold og også mindre behov for å bygge ut nettet. Kan sammenlignes med en fiberlinje på 100Mbps som blir delt på 10 husstander. Her kan hver husstand gjerne ha et abonnement på 50Mbps hver, noe som i utgangspunktet er uproblematisk - med mindre de alle bruker hele sin kapasitet samtidig, da strupes hastigheten deres Det er ingen tilfeller der Telenor eller andre nettleverandører ikke overselger kapasiteten på en node på denne måten, det er det som er lurt å gjøre. Se for deg det samme med strømmen. Men - i stedet for at "hastigheten" går ned (som er tilfellet for de med bredbånd), så må strømselskapene kjøpe mer strøm. Dersom du noen gang har lurt på hvorfor strømmen er dyrest mellom 7-9 og 16-20 ca, så er det fordi det er da folk bruker strøm på en gang = mer belastning i nettet = mer etterspørsel = høyere pris. Dette gjelder også spesielt om vi ikke kan dekke etterspørselen selv og må importere strøm. Kostnaden for å oppgradere strømnettet vil være så latterlig mye høyere enn det det er for oss forbrukere å bare jevne ut forbruket vårt. Den nye nettleiemodellen gir oss en økonomisk motivasjon til dette. Når det er sagt så er jeg ingen fan av effektledd metoden de skal bruke fremover. Synes det burde vært flere nivåer, og basert på snitteffekt per time i tidsrommet 15-20 eller noe slikt, slik at folk ikke kan ende opp med å betale mer, selv om de bruker strøm utenfor "rushtiden". Skjønner fortsatt ikke hvorfor det ikke er bedre å oppgradere nettet. Det bygges jo nye boliger i et rasende tempo. Om disse skal kobles på det eksisterende nettet så må jo kapasiteten utvides. Samfunnet er også lagt opp slik at vi bruker mest strøm i de tidsrommene som er oppgitt, enten vi vil eller ikke. Jobb og skole begynner klokka 8-8-30 og er ferdig rundt 16. Småbarn skal spise middag og dusje før det er natta klokka 19.30. Tissetøyet som kom hjem fra barnehagen kan vente til 22 før man hiver det i maskina, men man vil jo helst bli kvitt det med en gang. Innen kl er 23 er de fleste i seng, da kan man ikke vaske klær og kjøre oppvaskmaskin. Det eneste som er godkjent for nattbruk er elbillader. Anonymkode: b56d8...7b8 5
Gjest ytmnd Skrevet 18. november 2021 #15 Skrevet 18. november 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: De har kjøpt strøm tidligere i år eller i fjor og kjører en blanding av tidligere kjøpt strøm og spotpris. Mener jeg forklaringen var. Jeg aner ikke, men jeg tar en sjanse nå i hvert fall. Jeg tipper at det uansett ikke blir høyere enn spotprisen. Skjønner fortsatt ikke hvorfor det ikke er bedre å oppgradere nettet. Det bygges jo nye boliger i et rasende tempo. Om disse skal kobles på det eksisterende nettet så må jo kapasiteten utvides. Samfunnet er også lagt opp slik at vi bruker mest strøm i de tidsrommene som er oppgitt, enten vi vil eller ikke. Jobb og skole begynner klokka 8-8-30 og er ferdig rundt 16. Småbarn skal spise middag og dusje før det er natta klokka 19.30. Tissetøyet som kom hjem fra barnehagen kan vente til 22 før man hiver det i maskina, men man vil jo helst bli kvitt det med en gang. Innen kl er 23 er de fleste i seng, da kan man ikke vaske klær og kjøre oppvaskmaskin. Det eneste som er godkjent for nattbruk er elbillader. Anonymkode: b56d8...7b8 Hvorfor oppgradere nettet når du kan 4-5 doble prisen til kunden og tjene mad cash? Heia kapitalismen 😍 Jeg visste dette var baktanken når de automatiske målerne kom, slik at kunden kunne tynes enda mer.
Pachka Sigaret Skrevet 18. november 2021 #16 Skrevet 18. november 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Det varmer godt også, i flere omganger. I og med at bilen er solgt så er det bare å fylle ryggsekken og gå til butikken, gang på gang på gang på gang. Anonymkode: b56d8...7b8 Ja, det er gratis treningsstudio så her får du mye for pengene! 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #17 Skrevet 18. november 2021 Som vanlig går det utover barnefamilier!! Anonymkode: b5539...c9f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #18 Skrevet 19. november 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor er det en positiv ting? Burde vi ikke bygge ut strømnettet? Det er jo ikke slik at vi blir færre folk her i landet. Vi blir jo bare flere og flere. I stedet for å oppgradere allerede nå så blir vi fortalt at vi skal dusje og spise middag mellom 22 og 06? Anonymkode: b56d8...7b8 Ja, men hvis vi skal oppgradere strømnettet så blir strømmen dyrere for alle. Også de som klarer seg med lavere maksimal effekt, og som får lavere regning med den nye ordningen. Anonymkode: c28d6...3fa
ops2 Skrevet 19. november 2021 #19 Skrevet 19. november 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men hvis vi skal oppgradere strømnettet så blir strømmen dyrere for alle. Også de som klarer seg med lavere maksimal effekt, og som får lavere regning med den nye ordningen. Anonymkode: c28d6...3fa Strømnettet har ikke blitt oppgradert på årevis, for kraftselskapene må legge ut penger da, selvsagt. Det er bedre å øke nettleien og ikke bruke penger. Maksimalt utbytte! 😡 Så Norge har et gammelt nettverk som har blitt fikset på bitvis når det har vært absolutt nødvendig. En gang må det ryke over store deler, og bli en enorm oppgradering. Hvem skal betale for det? Ikke snakk om at kraftselskapene vil ta ansvaret for at de har drevet uforsvarlig. Staten toer sine hender og politikerene er i lomma på kraftselskapene. Vi må vel tømme barnas sparekontoer for å dekke det et nytt strømnett koster... 1
ops2 Skrevet 19. november 2021 #20 Skrevet 19. november 2021 19 hours ago, Ost said: Min tanke er at den nye nettleiemodellen kan sammenlignes med bompenger. Opprinnelig en avgift for å finansiere / betale ned finansiering, som i nyere tid også blir brukt for å få folk til å kjøre mindre. Den nye nettleiemodellen er inne på det samme - få folk til å bruke mindre strøm på én gang, som vil redusere belastningen på strømnettet, noe som egentlig er en positiv ting. Problemet er jo bare at dette går utover folks økonomi, som allerede blir ekstra belastet av høye strømpriser. Dersom folk har en El-billader så vil denne alene kunne gjøre at man hopper fra første til andre eller til og med tredje effektledd nivå - uten at de bruker strøm på noe annet den timen. Det finnes produkter som bistår med å styre strømmen, som også kan forhindre slike effekttopper, men den investeringen koster jo noen tusenlapper. Kanskje dette er noe Enova bidrar med å støtte etter hvert. Pengene skal inn uansett, så når folk har vent seg til å sette på vaskemaskinen klokken 12 og stå opp klokka 03 for å legge vasken over i tørketrommelen, samt ha tidsstyring på hver eneste ting så de skal unngå pristoppene, så må kraftselskapene øke noen andre steder for å fremdeles tjene mer penger. Sammenligningen med bompenger: Først var det avgift i rushtiden og avgiftsfritt på søndager. Så endret man det så det er avgift hver time i døgnet, alle dager. Og blodpris i rushtiden, billigere utenom. Men folk som må på jobb og skole kan ikke unngå rushtiden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå