AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Eller kan man like gjerne kjøpe en vanlig bamse? Skjønner ikke helt greia med den kluten på😅 Anonymkode: dd508...c62
Patriotpaula Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Det er veldig individuelt. Sånne kluter er vel mest ment som en trygghet for barnet (kjent gjenstand, kjent lukt++). Vårt barn har fått tilbud om en sånn klut siden hun var bitteliten, men aldri vist noen spesiell interesse for det. Kan like gjerne kjøpe en vanlig bamse
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Mange barn liker det. Mitt barn derimot bryr seg ikke, for han trenger noe å legge armen rundt. Anonymkode: db7ba...7c2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 (Litt av) greien med kluten er at i en del land (f.eks USA og Storbritannia) er det ikke anbefalt med bamser - de anbefaler en helt tom seng, dette fordi de er redd for at ting i sengen skal kunne utgjøre en kvelningsfare for barnet, men disse klutene er tydeligvis små og lette nok til at de er lov likevel, eller i hvert fall det minste ondet. Norge har jo ikke slike retningslinjer, og likevel lavere krybbedødsforekomst enn de fleste av disse landene, så jeg ville ikke vært bekymret for å la babyen ha en bamse, men er forsåvidt enig i at man trenger ikke fylle sengen med bamser, akkurat. I hvert fall ikke når de er under ett år. Anonymkode: e7ff9...573
Nikea Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Jeg tenker at de kan være lettere å holde i for bittesmå fingre enn en bamse?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 Det er vel like individuelt som ungene selv. Min ville bare ha gulpekluter i flanell. Og de måtte være i en spesiell farge. Har de først lagt sin elsk på noe så er det det samme hva det er, du får ikke bytta det ut uansett. Er det gave er jo en sånn klut med bamse på litt finere å gi bort da. Enn flanellsgulpekluter liksom. Anonymkode: bf3e7...aa2
BunnyChester Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 Vår har en klut med bamsehode på toppen, men bruker den aldeles ikke som noe sutteklutt. Æsj 😅 Men ja, som nevnt over tror jeg det handler litt om at den er lettere å holde enn en bamse. Vi har aktivt gitt den til barnet som kos og trøst siden hun var et par-tre mnd gammel, da er det greit at hun kan styre litt selv hvor den skal være etc. Det var ikke som om det var en umiddelbar trøst for henne, hun ble vant med den over tid. Nå er hun 3 år og den er fortsatt med i seng og ved dupp, kanskje trøst som syk, men ikke ellers. Hun forbinder den med avslapping og kos, så det er fint 🙂
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): (Litt av) greien med kluten er at i en del land (f.eks USA og Storbritannia) er det ikke anbefalt med bamser - de anbefaler en helt tom seng, dette fordi de er redd for at ting i sengen skal kunne utgjøre en kvelningsfare for barnet, men disse klutene er tydeligvis små og lette nok til at de er lov likevel, eller i hvert fall det minste ondet. Norge har jo ikke slike retningslinjer, og likevel lavere krybbedødsforekomst enn de fleste av disse landene, så jeg ville ikke vært bekymret for å la babyen ha en bamse, men er forsåvidt enig i at man trenger ikke fylle sengen med bamser, akkurat. I hvert fall ikke når de er under ett år. Anonymkode: e7ff9...573 De samme anbefalingene finner vi her i Norge jo. Det skal være minst mulig i sengen. Anonymkode: dd508...c62 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 Vi har hatt sånne til våre tre. De to første brydde seg ikke, men tredjemann liker godt å ha den helt oppi ansiktet når han skal sove. Har en i vogna og en i senga. Anonymkode: b154b...f67
Gjest 123 eller noe Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 Vi har en liten dragebamse med grønn klut på klar til babyen, det var 3åringen her som insisterte på å kjøpe den i gave til lillesøster.. han brydde seg ikke om den blå kaninkluten selv som han fikk av oss da, men vi prøver igjen 🙂
Sariou Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 Nikea skrev (1 time siden): Jeg tenker at de kan være lettere å holde i for bittesmå fingre enn en bamse? Jeg tror det er dette som er "greia" ja. Og at de er bedre å kose med. Begge mine har slike, han som er 11 har fremdeles sin i senga. Han har hatt den siden han var nyfødt, og den har vært enormt viktig for ham helt siden han var 4-5 måneder. Yngste fikk også av storebror i gave da hun var nyfødt, men hun har vært relativt uinteressert i sin frem til hun begynte i barnehage da hun var 1,5 år. Da ble den plutselig viktig likevel. Hun har også ganske mange bamser som hun har fått i gave av familiemedlemmer, men disse er hun ikke interessert i. Selv om det kalles sutteklut er det ingen av mine som har suttet på dem. Eldste brukte smokk, men ikke yngste. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 En annen ting som et fint med disse koseklutene er at de tørker raskere enn en bamse. Uansett om man kjøper bamse eller koseklut må den kunne vaskes i vaskemaskin. Foreldre har ikke lyst til å håndvaske koser når barnet spyr midt på natten! Anonymkode: db7ba...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #13 Skrevet 18. november 2021 Ulikt fra barn til barn, eldste prefererte puta si, mellomste en bamse og yngste en såkalt klut. Anonymkode: ea86a...c2f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Skrevet 18. november 2021 En slik kanin med klut festet til er hellig her i huset, favoritten til 3åringen, og det er kriiiise når den er på avveie 🙉 Anonymkode: b6218...47d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå