Gå til innhold

Bruk av felleskort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok er jeg bare sur og firkantet her?

Skulle på felleskontoen for å betale noen regninger og ser mannen har brukt 1000 kroner på polet. Han kom hjem med en polpose her en dag og der var det 2 store flasker med type sprit som jeg aldri drikker.

Så nå sitter jeg og er irritert over at han brukt felleskortet på noe som til syvende og sist er kun til han selv...

La det gå? Føler meg så dum som kommer med pekefingeren på noe slikt samtidig så irriterer deg med.

Vi har god råd så det er ikke det. Er prinsippet med at han brukte felleskortet til noe som er hans eget.

Anonymkode: fb4c8...d3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker ikke som om du er klar for verken felleskort eller felles økonomi.

Anonymkode: ea9c5...725

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utdyp? 

Har hatt felleskort i ca 10 år. Jeg bruker det aldri på ting som går kun til meg selv (type sminke, parfyme, klær). Og det gjør som regel ikke han heller.

Han påpekte en gang at lånekasseregningen min hadde gått fra felleskontoen (jeg hadde trykt feil) og da førte jeg pengene tilbake til felleskontoen (2000 kroner).

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man har jo felleskort nettopp fordi man ikke har felles økonomi:rolleyes:

Anonymkode: fd573...30c

• Liker 12
Skrevet

Hadde også blitt sur om mannen brukte så mye penger av felleskortet på bare seg selv. Her betaler alt av alkohol, nikotin og andre sånne unødvendigheter av den som skal ha det, ikke av felleskontoen.

Anonymkode: 80156...92d

• Liker 5
Skrevet

Støtter deg, TS. Men det hjelper forbausende lite å sitte og sture på KG. Om dere virkelig har vært i lag i 10 år, overrasker det meg at du ikke bare kan ta det opp med han direkte. "Du, gubben, de 1000 kr med gubbesprit kan dy vel betale for selv?", og vipps, er den saken ut av verden.

• Liker 7
Skrevet

Kan det være han rett og slett har brukt feil kort og ikke tenkt over det? HAr du snakket med han om det eller bare irritert deg og skrevet om det på KG? 

• Liker 4
Skrevet
catman skrev (17 minutter siden):

Støtter deg, TS. Men det hjelper forbausende lite å sitte og sture på KG. Om dere virkelig har vært i lag i 10 år, overrasker det meg at du ikke bare kan ta det opp med han direkte. "Du, gubben, de 1000 kr med gubbesprit kan dy vel betale for selv?", og vipps, er den saken ut av verden.

😅 Sant. Jeg bare føler meg så smålig som i det hele tatt tar det opp. Og mulig jeg er smålig også.

Men bare det å lufte det her har gjort at jeg er mindre irritert iallefall 😊😊

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør dere med sjokolade og brus? Og annet som ikke er høyst nødvendig for å holde seg i live? 

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Hva gjør dere med sjokolade og brus? Og annet som ikke er høyst nødvendig for å holde seg i live? 

Regner med de deler på godene da? Her er det snakk om alkohol hun ikke drikker.

Anonymkode: 16b0c...128

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Regner med de deler på godene da? Her er det snakk om alkohol hun ikke drikker.

Hun drikker sikkert noe annet eller spiser noe annet. De fleste bruker mye mer penger på godteri, brus og snacks enn på alkohol. Og damer kjøper mer av det enn menn.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

I helgen bruker vi felleskortet på godteri og brus, og noen ganger ellers i uken om det er noe spesielt. Men finner en av oss plutselig ut at jeg vil ha noe søtt så går det fra egen lomme, ikke felles, selv om det gjerne blir delt.

Anonymkode: 80156...92d

• Liker 2
Skrevet

Det spørs hvordan dere kategoriserer varer som skal kjøpes med kortet. Kanskje han tenker at dette er i kategori «mat og drikke», mens du kategoriserer det som «eget forbruk»

Når vi handler inn til lørdag så betaler vi med felleskortet. Selv om vi handler godteri som bare han spiser, så tar vi det likevel fra felleskortet, fordi det er «mat og drikke»

1000 kr er mye penger, så jeg skjønner at du reagerer. Ta en samtale og bli enige om det. 

Anonymkode: d3e22...78e

• Liker 1
Skrevet
catman skrev (31 minutter siden):

Når man spør om noe på KG så er det jo gjerne fordi man vil høre om man er urimelig eller ikke. Så får man noen andres perspektiver som gjør at man enten tenker at man tok feil, eller en forståelse at man har rett. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når man spør om noe på KG så er det jo gjerne fordi man vil høre om man er urimelig eller ikke. Så får man noen andres perspektiver som gjør at man enten tenker at man tok feil, eller en forståelse at man har rett. 

Sant det. Men i mitt hode er det fillesak, er vel det jeg prøver å si. Jeg konsumerer selv betydelig mer sjokolade og øl enn kona, og en del av det betales med fellesen - men ikke alt. Felleskort vil aldri bli 100% rettferdig, men et målrettet kjøp som TS ikke føler er til henne i det hele tatt...det må gå an å ta en prat om det.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (38 minutter siden):

Hun drikker sikkert noe annet eller spiser noe annet. De fleste bruker mye mer penger på godteri, brus og snacks enn på alkohol. Og damer kjøper mer av det enn menn.

Hvorfor skal du blande kjønn inn i en diskusjon som i utgangspunktet ikke handler om det?

• Liker 3
Skrevet

Vi har ikke felleskort, men vi har en felles utgiftskonto og sparekontoer. Ingenting tas ut av disse uten om det som er avtalt på forhånd, eller med  mindre vi spør hverandre.

Vi har snakket om å ha et felleskort til å bruke på matbutikken, og da hadde vi nok blitt enige om noen begrensninger. Mitt snusforbruk skulle selvfølgelig ikke blitt belastet på fellesen, og hvis han skal på fylla så får han betale selv osv. Har dere regler for hva kortet skal brukes til så er det helt innafor å si at han kan betale for spriten selv😊

Hvis dere ellers bruker dette kortet på polet så er det noe annet.

Anonymkode: d2f5f...20b

Skrevet

1000 kr på alkohol du ikke drikker syns jeg er helt innafor at du tar opp med han.

Samboeren min sine smålige "du må kjøpe juicen som du og barnet drikker på egen konto, fordi den koster 20 kr mer enn den billigste juicen (som ikke er like god)" oppleves mye værre.

Ja, han er gjerrig, men heldigvis har han mange andre gode kvaliteter. 

Anonymkode: f5ced...6aa

Skrevet
Brunello skrev (55 minutter siden):

Er vi på ukeshandling putter vi begge favorittsnacks og/eller godteri i vogna. 

Av og til er jeg innom butikken fordi jeg fikk akutt lyst på sjokolade eller noe annet godt. Da tar jeg automatisk mitt eget kort. Og uansett, hadde jeg tatt felleskortet så hadde det da dreid seg om maks 70 kroner, ikke 1000.

Er jeg f.eks hjemme alene en helg og handler noe godt til meg selv som jeg vet kun jeg kommer til å få glede av så bruker jeg mitt eget kort.

• Liker 1
Skrevet

Det hender seg at vi bruker felleskortet på polet men da er det fordi vi skal ha en flaske vin vi skal dele på fredagskvelden (eksempelvis).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...