Gå til innhold

Våkner av hjertebank når jeg sovner…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier…

Ikke så lett og sovne igjen da. Fler som har det sånn? Begynner og bli ganske sliten av lite søvn, Noen råd?

Anonymkode: 86a8a...98e

• Liker 1
Skrevet

Angst

Anonymkode: c6318...c48

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Angst

Anonymkode: c6318...c48

Tenkte det var det ja… Hatt det mindre på dagtid men tydeligvis fått det på natta…

• Liker 1
Skrevet

Nattangst….?

Jeg slet med det lenge, i nærmere 2 måneder, og skjønte ikke hva det var før jeg googlet, og diskuterte det med legen.  Hadde aldri slitt mer angst før, og brått fikk jeg stor søvnproblemer. Jeg hadde litt diffuse symptomer, men hadde blant annet høy puls og kunne skjelve, og siden jeg gikk så lenge uten behandling eller hjelp, utviklet jeg angst mot angsten, og var redd for å legge meg. Jeg er på vei mot å bli frisk, men må ha ikke-vanedannende beroligende hver kveld for å klare å sove gjennom natta. Kan fortsatt kjenne at enkelte kvelder har jeg mer uro enn andre, og da økes dosen litt. Har Imovane liggende i skapet, i tilfelle det virkelig surrer seg til igjen.  

Mitt råd, etter egen erfaring, er at det er viktig å då hjelp tidligst mulig. Ikke vent. Hadde jeg oppsøkt hjelp i starten, hadde jeg sluppet unna angst anfall natt etter natt i lang tid, som resulterte i angst mot angsten. 

Anonymkode: bee63...e90

Skrevet

Hvordan føler du deg når du våkner om morgenen? I god form eller har du hjertebank da også?

Anonymkode: 017c5...371

Skrevet

Angst, ja. Jeg har det svært ofte og angst er en diagnose jeg har. Men dersom du er usikker skal du alltid sjekke med lege. Hjerte skal tas på alvor. I starten opplevde jeg det som skremmende og det ødela søvnen min, men nå som jeg vet hva det er så kan jeg som regel gå litt igjennom hva som ev utløser det, berolige meg selv med pusteteknikk og fortelle meg selv at det er ikke noe alvorlig. Stort sett sovner jeg og dersom jeg er for urolig så står jeg heller opp, slapper av litt i sofaen og kikker på mobilen. Da prøver jeg bevisst å flytte fokuset. 

Anonymkode: 9b894...cb1

• Liker 1
Gjest Anonym373
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som overskriften sier…

Ikke så lett og sovne igjen da. Fler som har det sånn? Begynner og bli ganske sliten av lite søvn, Noen råd?

Drikker du kaffe på ettermiddag..  Pepsi på kvelden?

Skrevet

Det kan godt være angst, ja. Hadde noe liknende selv i et par måneder og det var angst.

Jeg sovnet, men våknet igjen med en gang med hjertebank og annet ubehag i kroppen. Det ballet på seg jo mer sliten og fortvilet jeg ble. Noen netter sov jeg ingenting. Jeg var tilfeldigvis hos legen for noe annet i samme periode og nevnte problemet. Da fikk jeg prøve en liten dose betablokker og det dempet mye av symptomene.

Tror ikke at man må ha medisiner for å få det bedre, det meste sitter nok i hodet. Men jeg hadde kommet inn i en ond sirkel hvor jeg nesten var blitt redd for senga, så jeg trengte litt drahjelp.

Jeg må holde stressnivået mitt lavt og ha god søvnhygiene ellers kommer det tilbake.

Anonymkode: e8a59...476

Skrevet

Du kan alltids be fastlegen henvise deg til Holter undersøkelse. Da går du med hjerteovervåkning i 24 timer som overvåker hjerterytmen din. Da kan de fange opp om du har hjerterytmeforstyrrelse som er farlig. Såkalte ekstra hjerteslag har vanligvis alle friske mennesker, men i sjeldne tilfeller kan man ha alvorlige rytmeforstyrrelser som bør utredes. 

Hilsen sykepleier på hjerteavdeling :)

Anonymkode: 7d835...41f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...