Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg jobber på en avdeling hvor det alltid har vært en veldig sammensveiset «hard kjerne» hvor nye mennesker har enten blitt veldig innlemmet eller veldig utenfor. Jeg har hatt en posisjon hvor jeg stort sett jobber alene og ikke har hatt behov for å samarbeide med resten, og har dermed vært «utenfor». Dette har ikke plaget meg, så lenge kollegaene mine er hyggelige og behandler meg greit når jeg møter dem, har jeg virkelig ikke behov for å være med i Snapchat-grupper eller drikke vin med dem utenfor arbeidstid, sånn egentlig.

Det siste året har avdelingen min blitt slått sammen med andre avdelinger. Da en av kollegaene mine inviterte meg til et julebord med «de gamle», regnet jeg derfor med at det var for alle de som hadde pleid å jobbe på avdelingen før sammenslåingen, og at de andre avdelingene gjerne hadde tilsvarende. Når jeg nå fikk detaljene om julebordet for noen dager siden, ble det i en bisetning nevnt noen som ikke var invitert til dette julebordet, igjen med at dette julebordet var for «den gamle gjengen». De som ble nevnt, har jobbet på avdelingen i 2-3 år, jeg har vært her i 6 år, men altså litt mer perifert. Jeg fikk en uggen følelse av dette, jeg vet jo ikke helt nå hvem som er invitert og hvem som ikke er det, men regner med at et sted mellom halvparten og to tredjedeler av de ansatte er regnet som «gamle gjengen». 

Jeg hadde i utgangspunktet sagt at jeg skulle komme på dette julebordet, da jeg trodde at alle fra den tidligere avdelingen var invitert. Nå er jeg veldig usikker på om jeg skal delta - jeg syns jo det er en uting å ekskludere en liten gruppe, og det at jeg nå har blitt invitert til det «hemmelige» julebordet, bekrefter jo langt på vei min mistanke om at det har vært en del tilsvarende arrangementer tidligere som jeg har vært ekskludert fra. Dette er jo imot mine prinsipper om at man skal inkludere alle, i hvert fall når det er på en arbeidsplass. Samtidig må jeg jo innrømme at det føles litt bra å få være med i «gamle gjengen», jeg er ganske sikker på at det kommer til å bli hyggelig, og det kommer også til å komme folk som har pensjonert seg, sluttet eller er sykemeldt, som det hadde vært fint å treffe igjen. 

Hadde dere gått på det julebordet?

Anonymkode: 92b7f...b24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at det er en stor uting å ikke inkludere alle. Dette er noe som ledelsen burde tatt tak i for lengst.

Om du skal gå eller ikke, må du vurdere selv, men jeg ville også ha fått en "uggen følelse" om jeg visste at flere ble utelatt. Så skal liksom de som er "innafor" gå rundt og takke for sist og tiske og hviske om julebordet etterpå, mens det sitter folk rundt som har blitt utelatt. Selvfølgelig vil dette bli oppdaget av de som ikke er invitert.

Har du tenkt på å spørre hvorfor det er slik på din arbeidsplass? Har aldri hørt om noen arbeidsplass der de har hemmelige julebord kun for spesielt inviterte kolleger, det er jo oppskriften på dårlig arbeidsmiljø.

Anonymkode: f20a6...fea

• Liker 4
Skrevet

"Hemmelig"? Må man invitere alle bare fordi det skjer noe? Vi er da ikke barn?

Jeg har selv blitt beskyldt for ikke å inkludere alle på et vorspiel til et julebord på jobben en gang. Men da var alle velkomne. Jeg hadde bare snakket med de som bodde et stykke unna (i feil retning) og som ville slippe å kjøre en time for å kjøre tilbake og videre en halvtime. Jeg bor i nærheten av jobben og foreslo at vi kunne ha vorspiel hos meg slik at de slapp å kjøre frem og tilbake. Da hadde visst en av dem som bodde nær julebordet blitt fornærmet over at jeg ikke spesifikt hadde invitert ham og følte seg utenfor. Selv om han aldri har invitert meg med på noe, jeg henger ALDRI med ham og hadde han hatt lyst til å komme, så var han hjertelig velkommen. 

Vi deler oss også opp på privaten (og i lunsjrommet). De "unge" drar på fest / lønningspils sammen. Vi kunne også funnet på å ha et lite julebord for noen av oss. For eksempel jentene på avdelingen, som er 50% av avdelingen. 

Anonymkode: b4725...d49

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Hemmelig"? Må man invitere alle bare fordi det skjer noe? Vi er da ikke barn?

Jeg har selv blitt beskyldt for ikke å inkludere alle på et vorspiel til et julebord på jobben en gang. Men da var alle velkomne. Jeg hadde bare snakket med de som bodde et stykke unna (i feil retning) og som ville slippe å kjøre en time for å kjøre tilbake og videre en halvtime. Jeg bor i nærheten av jobben og foreslo at vi kunne ha vorspiel hos meg slik at de slapp å kjøre frem og tilbake. Da hadde visst en av dem som bodde nær julebordet blitt fornærmet over at jeg ikke spesifikt hadde invitert ham og følte seg utenfor. Selv om han aldri har invitert meg med på noe, jeg henger ALDRI med ham og hadde han hatt lyst til å komme, så var han hjertelig velkommen. 

Vi deler oss også opp på privaten (og i lunsjrommet). De "unge" drar på fest / lønningspils sammen. Vi kunne også funnet på å ha et lite julebord for noen av oss. For eksempel jentene på avdelingen, som er 50% av avdelingen. 

Anonymkode: b4725...d49

Herrefred, dette er ikke det samme.

Anonymkode: f8f42...4d7

• Liker 5
Skrevet

Jeg fatter ikke at det er mulig å komplisere mellommenneskelige relasjoner så mye som du gjør. Kjernen, hemmelig, innafor/utafor... Man skal være ganske paranoid og anstrengt for å føle det slik som voksen. 

Jeg har aldri vært på en arbeidsplass der det bevisst har vært klikker, og utfrysing. Men har opplevd at andre opplever det slik da de nærmest forventer "alle eller ingen" regler for enhver setting, og føler seg fryst ut så snart de ser noen ta en kaffekopp sammen uten at de har fått en formell invitasjon. Når de som står der og drikker kaffen bare hadde satt pris på om man slang seg med. 

Det finnes garantert arbeidsplasser med idioter, men det er nok unntaket. De fleste, voksne mennesker er inkluderende og hyggelige. 

Anonymkode: 9e577...ae4

• Liker 5
Skrevet

Kommer jo an på hva du vil selv. Her tenker jeg at hvis du ikke går blir det trøbbel med gjengen. Går du så er du med på utfrysing. 

Anonymkode: 0f762...b16

Gjest Smeltemann
Skrevet

Tenk på hva du selv vil,så handler du ut i fra det.  

Skrevet

Det er jo som regel godt med idioter på hver en arbeidsplass, spesielt i offentlig sektor, og man ønsker jo å omgås disse så lite som mulig. Spesielt i sosiale situasjoner. Så at man har et julebord og filtrerer gjestene litt er jo helt innafor. 

Anonymkode: 8a6ef...85d

• Liker 1
Skrevet

Tja, jeg hadde kanskje stilt dette året bare for å se hvem denne gjengen består av? :)

Kan være greit å vite også i jobbsammenheng. 

Anonymkode: 544ce...478

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Er dette julebordet noe jobben betaler, eller er det noe de ansatte betaler for selv. Hvis det er jobben som betaler synes jeg det er på tide at noen reiser seg opp og sier tydelig fra om ukultur der arbeidsgiver støtter klikkdannelse. Disse som mener at man skal kvalifisere til å delta på julebordet ved å "pisse seg inn" med eliten bør bli utmeldt av arrangementskomiteen.

Hva ansatte gjør på fritiden for egen regning sammen med hvem kan ikke bedriften blande seg i. Man passer naturlig bedre sammen med noen enn andre. 

Og du over her som blander sammen vorspiel med fest arrangert av bedriften har ikke skjønt så mye. Det er forskjell på hvem du inviterer til ditt private hjem og hvem bedriften inviterer på julebord. Jeg har også invitert noen få hjem hit på privat fest og på vorspiel før julebord. Jeg har bare plass til noen ytterst få og må da velge. Skal jeg ikke få invitere da mener du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja, jeg hadde kanskje stilt dette året bare for å se hvem denne gjengen består av? :)

Kan være greit å vite også i jobbsammenheng. 

Anonymkode: 544ce...478

Dette hadde jeg også gjort, tror jeg. Greit å vite hvor man har folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...