AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Har nettopp kjøpt oss en nydelig kattunge. Har aldri hatt en katt tidligere. Vi skulle ha en innekatt og valget falt på Britisk korthår. Hva kan vi forvente? Vet at de er litt roligere enn mange andre raser bl.annet. Ellers er kattungen pottetrent og bare herlig. Han får litt våtfor på morningen og tørrfor tilgjengelig resten av dagen. Sove mye gjør han også. Anonymkode: 1a935...ba8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Gratulerer! Jeg har kattunge (4-5mnd) nå jeg også, men har hatt katt mange ganger. Den første tiden nå er ganske lik uavhengig av rase. Pus sover mye ja, gjerne 20 t i døgnet. På kveldinga kan kattunger få raptuser, løper overalt og henger i gardiner osv. Det er mye morro og fine overraskelser med kattunge i hus. Vår pus sovner i armkroken min på natta, men jeg våkner opp å bli bitt i tærne😂 Vi har også 2-3 ladekabler og en vekkerklokke der ladekabelen er tygget i stykker. Var nok litt uansvarlig av oss, men det er jo ledninger overalt. Vet ikke om dere kan forvente dere det, men vit at katter liker å sleike og tygge og smake på alt mulig rart. Pus her hadde også fått tak i en hårstrikk hun hadde tygget i stykker, SVELGET og så Kastet opp igjen! Jeg skjønner den er morsom å tygge på, men trodde ikke hun var så dum som svelget den. Alt i alt, man vet aldri med kattunger, de gjør mye rart 😂 Gode rutiner for ting er viktig nå i nytt hus. Lik mat, hvilke rom skal være lukket, samme folk i huset osv. Etterhvert bør det åpnes for mer variasjon, så det ikke blir en sær pus innenfor matveien, og dere får en katt som er vant til mennesker. Nå trener vi på navn, så jeg har en godbit pose alltid i nærheten, så hun får en når hun lyder. Også prøver jeg å lære henne «nei», men den er ikke like enkel 😂 Jeg vet ikke om dette er ønskelig, men jeg er svært opptatt av pus, og vil gjerne komme med noen tips og råd! Flere ting her som dere sikkert er klar over da Vær så mye mulig hjemme med pus nå den første tiden. Det er kjempeviktig for å bli godt kjent, og så pus føler seg trygg. Selvom de sover mye, blir de ensomme, så hvis dere er borte i mange timer om gangen er det lurt å sette på en radio. Flere av mine katter jeg har hatt, drikker ikke vann når den står ved siden av matskålen. Jeg har satt vannskåla på badet, og nå drikker pusen flere ganger løpet av dagen. Noen kattunger, kanskje spesielt deres som er rolig av seg, vil ofte trenge hjelp til å leke og være i aktivitet. Kjøp også leker som pus klarer å holde på med uten igangsetting av dere. Vi har f.eks en fjær som er bundet fast i en tråd på klorestativet. En STOR glede for vår katt som elsker fjær mer enn alt. Lekemusa her blir liksom bare liggende på gulvet. Kjøp klorestativ, jeg kjøpte et på Zooplus.no for en billig penge, og god kvalitet! Jeg er også superfornøyd med kattesanden til Everclean, det er stor forskjell i kvalitet på kattesand. Som kattunge er også tiden inne for å vende seg til fysiske ubehageligheter. Løft pus, se i munnen, sjekk poter, puss tenner osv, det dere tenker katten deres har behov for. Husk også vaksine, ormkur og chip. Jeg skrev helt sykt mye jeg, obs Anonymkode: c289d...406 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Som kattunge er også tiden inne for å vende seg til fysiske ubehageligheter. Løft pus, se i munnen, sjekk poter, puss tenner osv, det dere tenker katten deres har behov for. Anonymkode: c289d...406 Dette er veldig viktig! Å blir vant med å bli rutinemessig håndtert på denne måten vil spare pus for mye lidelse. Både når det faktisk trenger undersøkelse og for at du skal kunne oppdage endringer. Jeg anbefaler også øve på å være i bur og i bil, og sosialisere pus med forskjellige mennesker og situasjoner som kan gi positive erfaringer senere i livet. F.eks kan det være dere vil ha hund? La pus treffe trygge hunder når de er små. Eller om det er noen som skal passe den når dere skal på ferie el. Pass på at pus blir godt kjent med dem og hjemmene deres. Anonymkode: cd56a...7d7 2
Taluno Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Jeg passer noen britisk korthårede, og har huskatter selv. Den britiske på ett år er roligere enn mine huskatter var ett år gamle. Den ene voksne er like rolig og skeptisk som en av mine voksne, den andre voksne er like leken, sosial og energisk som den andre voksne huskatten min. Kattungene har vært like energisk 🤔 Så nei, jeg ser egentlig ikke noe mye forskjell på adferd på de fem britisk korthårede jeg passer versus de fem huskattene jeg har hatt.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Gratulerer! Jeg har kattunge (4-5mnd) nå jeg også, men har hatt katt mange ganger. Den første tiden nå er ganske lik uavhengig av rase. Pus sover mye ja, gjerne 20 t i døgnet. På kveldinga kan kattunger få raptuser, løper overalt og henger i gardiner osv. Det er mye morro og fine overraskelser med kattunge i hus. Vår pus sovner i armkroken min på natta, men jeg våkner opp å bli bitt i tærne😂 Vi har også 2-3 ladekabler og en vekkerklokke der ladekabelen er tygget i stykker. Var nok litt uansvarlig av oss, men det er jo ledninger overalt. Vet ikke om dere kan forvente dere det, men vit at katter liker å sleike og tygge og smake på alt mulig rart. Pus her hadde også fått tak i en hårstrikk hun hadde tygget i stykker, SVELGET og så Kastet opp igjen! Jeg skjønner den er morsom å tygge på, men trodde ikke hun var så dum som svelget den. Alt i alt, man vet aldri med kattunger, de gjør mye rart 😂 Gode rutiner for ting er viktig nå i nytt hus. Lik mat, hvilke rom skal være lukket, samme folk i huset osv. Etterhvert bør det åpnes for mer variasjon, så det ikke blir en sær pus innenfor matveien, og dere får en katt som er vant til mennesker. Nå trener vi på navn, så jeg har en godbit pose alltid i nærheten, så hun får en når hun lyder. Også prøver jeg å lære henne «nei», men den er ikke like enkel 😂 Jeg vet ikke om dette er ønskelig, men jeg er svært opptatt av pus, og vil gjerne komme med noen tips og råd! Flere ting her som dere sikkert er klar over da Vær så mye mulig hjemme med pus nå den første tiden. Det er kjempeviktig for å bli godt kjent, og så pus føler seg trygg. Selvom de sover mye, blir de ensomme, så hvis dere er borte i mange timer om gangen er det lurt å sette på en radio. Flere av mine katter jeg har hatt, drikker ikke vann når den står ved siden av matskålen. Jeg har satt vannskåla på badet, og nå drikker pusen flere ganger løpet av dagen. Noen kattunger, kanskje spesielt deres som er rolig av seg, vil ofte trenge hjelp til å leke og være i aktivitet. Kjøp også leker som pus klarer å holde på med uten igangsetting av dere. Vi har f.eks en fjær som er bundet fast i en tråd på klorestativet. En STOR glede for vår katt som elsker fjær mer enn alt. Lekemusa her blir liksom bare liggende på gulvet. Kjøp klorestativ, jeg kjøpte et på Zooplus.no for en billig penge, og god kvalitet! Jeg er også superfornøyd med kattesanden til Everclean, det er stor forskjell i kvalitet på kattesand. Som kattunge er også tiden inne for å vende seg til fysiske ubehageligheter. Løft pus, se i munnen, sjekk poter, puss tenner osv, det dere tenker katten deres har behov for. Husk også vaksine, ormkur og chip. Jeg skrev helt sykt mye jeg, obs Anonymkode: c289d...406 Du glemte det viktigeste; KASTRERING! Anonymkode: 4651d...031 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du glemte det viktigeste; KASTRERING! Anonymkode: 4651d...031 Han skal være innekatt, så hvis de ikke kastrerer så går det bare ut over dem selv, i forhold til markering og sånt... Men det har de sikkert en avtale med oppdretter om... Anonymkode: 3cc6a...8ae
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han skal være innekatt, så hvis de ikke kastrerer så går det bare ut over dem selv, i forhold til markering og sånt... Men det har de sikkert en avtale med oppdretter om... Anonymkode: 3cc6a...8ae Det har vi avtalt:). TS Anonymkode: 1a935...ba8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Gratulerer! Jeg har kattunge (4-5mnd) nå jeg også, men har hatt katt mange ganger. Den første tiden nå er ganske lik uavhengig av rase. Pus sover mye ja, gjerne 20 t i døgnet. På kveldinga kan kattunger få raptuser, løper overalt og henger i gardiner osv. Det er mye morro og fine overraskelser med kattunge i hus. Vår pus sovner i armkroken min på natta, men jeg våkner opp å bli bitt i tærne😂 Vi har også 2-3 ladekabler og en vekkerklokke der ladekabelen er tygget i stykker. Var nok litt uansvarlig av oss, men det er jo ledninger overalt. Vet ikke om dere kan forvente dere det, men vit at katter liker å sleike og tygge og smake på alt mulig rart. Pus her hadde også fått tak i en hårstrikk hun hadde tygget i stykker, SVELGET og så Kastet opp igjen! Jeg skjønner den er morsom å tygge på, men trodde ikke hun var så dum som svelget den. Alt i alt, man vet aldri med kattunger, de gjør mye rart 😂 Gode rutiner for ting er viktig nå i nytt hus. Lik mat, hvilke rom skal være lukket, samme folk i huset osv. Etterhvert bør det åpnes for mer variasjon, så det ikke blir en sær pus innenfor matveien, og dere får en katt som er vant til mennesker. Nå trener vi på navn, så jeg har en godbit pose alltid i nærheten, så hun får en når hun lyder. Også prøver jeg å lære henne «nei», men den er ikke like enkel 😂 Jeg vet ikke om dette er ønskelig, men jeg er svært opptatt av pus, og vil gjerne komme med noen tips og råd! Flere ting her som dere sikkert er klar over da Vær så mye mulig hjemme med pus nå den første tiden. Det er kjempeviktig for å bli godt kjent, og så pus føler seg trygg. Selvom de sover mye, blir de ensomme, så hvis dere er borte i mange timer om gangen er det lurt å sette på en radio. Flere av mine katter jeg har hatt, drikker ikke vann når den står ved siden av matskålen. Jeg har satt vannskåla på badet, og nå drikker pusen flere ganger løpet av dagen. Noen kattunger, kanskje spesielt deres som er rolig av seg, vil ofte trenge hjelp til å leke og være i aktivitet. Kjøp også leker som pus klarer å holde på med uten igangsetting av dere. Vi har f.eks en fjær som er bundet fast i en tråd på klorestativet. En STOR glede for vår katt som elsker fjær mer enn alt. Lekemusa her blir liksom bare liggende på gulvet. Kjøp klorestativ, jeg kjøpte et på Zooplus.no for en billig penge, og god kvalitet! Jeg er også superfornøyd med kattesanden til Everclean, det er stor forskjell i kvalitet på kattesand. Som kattunge er også tiden inne for å vende seg til fysiske ubehageligheter. Løft pus, se i munnen, sjekk poter, puss tenner osv, det dere tenker katten deres har behov for. Husk også vaksine, ormkur og chip. Jeg skrev helt sykt mye jeg, obs Anonymkode: c289d...406 Takk for svar:) HI Anonymkode: 1a935...ba8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 Jeg har en britisk korthår på fem år, og han er fremdeles veldig leken. Vær obs på vekta etter kastrering, det er en rase som har lett for å legge på seg. Anonymkode: ea9af...1bc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har en britisk korthår på fem år, og han er fremdeles veldig leken. Vær obs på vekta etter kastrering, det er en rase som har lett for å legge på seg. Anonymkode: ea9af...1bc Ok tusen takk:) Når ca kastrerte dere han? Anonymkode: 1a935...ba8
Tulling Skrevet 20. november 2021 #11 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (På 19.11.2021 den 0.33): Ok tusen takk:) Når ca kastrerte dere han? Anonymkode: 1a935...ba8 5-6 måneder er fin alder. Spør gjerne vetrinær hvilken vekt de foretrekker at katten når før de vil legge den i narkose.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå