AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #1 Skrevet 17. november 2021 Også deles alt likt om man blir skilt? Anonymkode: d5102...1d8
nordlending Skrevet 17. november 2021 #2 Skrevet 17. november 2021 (endret) Arvelater (den som faller fra) kan bestemme i testament at arven er arvtaker særeie. Se ekteskapsloven § 48. Man kan også kreve arv skjevdelt etter § 59. Endret 17. november 2021 av nordlending 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #3 Skrevet 17. november 2021 Arv er i utgangspunktet særeie, men dersom du setter pengene inn i felles bo ,eller bruker dem på fellesskapet, så kan du ikke kreve arven som særeie i etterkant ved skilsmisse. Anonymkode: 21bb2...dad 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #4 Skrevet 17. november 2021 kjenner noen som skrev i arven at datteren arvet uten mannen hadde noe rett på pengene Anonymkode: 9efa4...d1f
Optimusprime Skrevet 17. november 2021 #5 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Også deles alt likt om man blir skilt? Anonymkode: d5102...1d8 Golddigger spottet 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 Optimusprime skrev (48 minutter siden): Golddigger spottet Det er åpenbart ts som kvinnen som har god arv her. Hun er ikke golddigger men lurer på om partner har krav på halve arven hennes. Det har partner selvsagt ikke. Hvorfor har du et problem med kvinner som vil ivareta sin egen økonomi? Høres mer ut som du er golddiggern som syns partner skal få halve arven fra noen andres foreldre Anonymkode: e5098...2cc 12
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Også deles alt likt om man blir skilt? Anonymkode: d5102...1d8 Hold evt arv utenfor felles verdier som boliger, hytte, oppussing, biler etc. Da er et evt skilsmisseoppgjør lettere. Om boliglån feks er klart delt, så betal gjerne ut egen andel. Men rent økonomisk er ikke det smarteste. Invester heller i eget navn i fond, aksjer etc. Anonymkode: 1af84...767 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Arv er i utgangspunktet særeie, men dersom du setter pengene inn i felles bo ,eller bruker dem på fellesskapet, så kan du ikke kreve arven som særeie i etterkant ved skilsmisse. Anonymkode: 21bb2...dad Nei! Arv er ikke særeie! Hvor kommer denne feilinformasjonen fra? Arv kan kreves skjevdelt hvis midlene klart kan spores. Men det er ikke særeie med mindre man avtaler det eller arvelater bestemte det i testament. Anonymkode: 36649...e66 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 Du har full råderett over det du tjener, arver eller får på annen måte selv om du er gift jf. ekteskapsloven paragraf 31. Ved oppløsning av ekteskapet kan arv som kan spores kreves skjevdelt jf. ekteskapsloven paragraf 59. Anonymkode: 1bb11...72c 2
Chiubi Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 Det er da ikke din ektefelle som arver dine foreldre. 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 Arv er særeie, din ektefelle kan ikke kreve arv fra dine foreldre.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 Athena79 skrev (1 time siden): Arv er særeie, din ektefelle kan ikke kreve arv fra dine foreldre. Feil, arv er ikke særeie med mindre arvelater har bestemt det. Arv kan kreves skjevdelt ved skilsmisse hvis de kan spores. Anonymkode: 1bb11...72c 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #13 Skrevet 18. november 2021 Athena79 skrev (2 timer siden): Arv er særeie, din ektefelle kan ikke kreve arv fra dine foreldre. Du tar feil. Arv er ikke særeie. Anonymkode: 36649...e66 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tar feil. Arv er ikke særeie. Anonymkode: 36649...e66 DU tar feil. Arv er særeie. Horribelt at ektefelle skulle hatt rett på arv som ikke er deres Anonymkode: b5da5...5d8 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #15 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): DU tar feil. Arv er særeie. Horribelt at ektefelle skulle hatt rett på arv som ikke er deres Anonymkode: b5da5...5d8 Hvorfor uttaler du deg om noe du ikke har greie på? Ekteskapsloven "§ 59.Skjevdeling. Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." Anonymkode: 1bb11...72c 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #16 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): DU tar feil. Arv er særeie. Horribelt at ektefelle skulle hatt rett på arv som ikke er deres Anonymkode: b5da5...5d8 Vis meg paragrafen. Den finnes ikke. Særeie og skjevdelingskrav er ikke det samme. Anonymkode: 36649...e66 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #17 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor uttaler du deg om noe du ikke har greie på? Ekteskapsloven "§ 59.Skjevdeling. Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." Anonymkode: 1bb11...72c Hvorfor nekte på noe du selv legger inn bevis for at er korrekt? Arv kan kreves holdt utenfor delingen. Uavhengig av om dem man arvet fra har spesialisert det i testamentet. Men ja, det må kunne spores, og ikke ha blitt implementert i fellesøkonomien. Som jeg skrev allerede i første innlegg du protesterte på. Anonymkode: 21bb2...dad
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #18 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor nekte på noe du selv legger inn bevis for at er korrekt? Arv kan kreves holdt utenfor delingen. Uavhengig av om dem man arvet fra har spesialisert det i testamentet. Men ja, det må kunne spores, og ikke ha blitt implementert i fellesøkonomien. Som jeg skrev allerede i første innlegg du protesterte på. Anonymkode: 21bb2...dad Du tar fortsatt feil. Skjevdeling og særeie er ikke der samme. Anonymkode: 1bb11...72c 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #19 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor uttaler du deg om noe du ikke har greie på? Ekteskapsloven "§ 59.Skjevdeling. Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." Anonymkode: 1bb11...72c Jeg legger merke til ordbruken av ordet" Kan" i "kan holdes utenfor delingen. Det betyr at det ikke automatisk skal holdes utenfor delingen sånn jeg tolker loven, og jeg kjenner til et tilfelle der gjenlevende ektefelle og avdødes egne barn (ikke barn med ektefellen) havnet i kjempesplid fordi ektefellen tok huset og halve bankkontoen etter avdøde, mens tre barn skulle dele resterende halvdel av bankkonto mellom seg. Barna holdt på med rettsaker i et års tid mot ektefellen men jeg vet ikke hvordan det endte. I det tilfellet hadde ikke avdøde skrevet noe i testamentet om at halve arven eller huset skulle gå til ektefellen men ektefellen mente at hen hadde rett på det Anonymkode: e5098...2cc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #20 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg legger merke til ordbruken av ordet" Kan" i "kan holdes utenfor delingen. Det betyr at det ikke automatisk skal holdes utenfor delingen sånn jeg tolker loven, og jeg kjenner til et tilfelle der gjenlevende ektefelle og avdødes egne barn (ikke barn med ektefellen) havnet i kjempesplid fordi ektefellen tok huset og halve bankkontoen etter avdøde, mens tre barn skulle dele resterende halvdel av bankkonto mellom seg. Barna holdt på med rettsaker i et års tid mot ektefellen men jeg vet ikke hvordan det endte. I det tilfellet hadde ikke avdøde skrevet noe i testamentet om at halve arven eller huset skulle gå til ektefellen men ektefellen mente at hen hadde rett på det Anonymkode: e5098...2cc Skilsmisse og arv er to forskjellige forhold. Ved skilsmisse gjelder ekteskapsloven, ved arv gjelder arveloven. Anonymkode: 1bb11...72c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå