AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #21 Skrevet 17. november 2021 Jeg skjønner mistilliten til skolen. Selvsagt skulle de ha fortalt deg om bekymringsmeldingen. Det er helt utrolig at de ikke har gjort det, da det er noe de skal gjøre i alle situasjoner det det ikke er bekymring for at barnet er utsatt for vold eller overgrep. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror skolen er pliktig å sende det til barnevernet når fraværet er stort. Men det er i bunn og grunn for å få hjelp. Jeg ville snakker med barnevernet før jeg snakket med fylkesmann o.l Forstår godt din frustrasjon i måten det er gjort på. Husk at de er ikke ute etter deg som mor, men en god løsning og hjelp til barnet ditt og deg. Anonymkode: c8eb7...55c Skolen er pliktig til å gi barnet et tilpasset opplæringstilbud. Hva skal barnevernet gjøre med skolefravær? Barnet blir nå fulgt opp av BUP, og trenger først og fremst å få jobbet med sin psykiske helse. Om noe er det skolen her som har behov for veiledning, så frem det ts skriver er korrekt. Anonymkode: 5e4de...36d 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #22 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høyt skolefravær kan gi grunn for en bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: c8eb7...55c Du kan jo ikke bare plukke enkeltsitater slik. Det du siterer er fra Statsforvalteren i Rogaland og fortsetter med å konkretisere i hvilke sjeldne tilfeller skolefravær kan gi grunn til å tro at det bunner i alvorlig omsorgssvikt. (Det er også tvilsomt om tolkningen deres står seg helt, jf senere uttalelser fra Sivilombudsmannen, men det er litt på siden her). Anonymkode: 953c2...312 10
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #23 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Bør jeg kontakte skolesjefen i kommunen? Fylkesmannen? Om skolens håndtering av saken? Eller vil det gjøre vondt verre? jeg vil hvertfall ta med meg legen vår på møte med skolen neste uke. Anonymkode: 74b20...0b7 Om noe kan du klage inn skolen til Fylkesmannen, etter opplæringsloven paragraf 9A. Om hun kommer inn til BUP kan du be dem organisere møte med skolen. Anonymkode: 5e4de...36d 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #24 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan jo ikke bare plukke enkeltsitater slik. Det du siterer er fra Statsforvalteren i Rogaland og fortsetter med å konkretisere i hvilke sjeldne tilfeller skolefravær kan gi grunn til å tro at det bunner i alvorlig omsorgssvikt. (Det er også tvilsomt om tolkningen deres står seg helt, jf senere uttalelser fra Sivilombudsmannen, men det er litt på siden her). Anonymkode: 953c2...312 Statsforvalteren mener nok akkurat det samme i alle fylker. Alle skoler er pliktige til å melde om bekymring pga stort fravær. Det har jo stadig vært saker om det. Vet ikke hvor mange sitater du trenger, men dette enkeltsitatet sier det jo som det er. "Plikt" er et nøkkelord her. Anonymkode: c8eb7...55c 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #25 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har en veldig vond situasjon nå. Mitt barn ble mobbet på skolen, nå er det slutt på mobbingen men det har resultert i utestenging. Læreren tok opp problemet i klassen og pekte ut de som mobbet henne foran hele klassen. Dette ble bare verre og de utestengte henne totalt. Dette har resultert i nedstemthet/ depresjon hos min datter og hun har en del fravær da hun mistrives på skolen. vi har hatt møter med skolen og tiltak er skrevet ned. Men ikke gjennomført fra skolen sin side. Jeg har kontaktet helsesøster og ppt for hjelp. Helsesøster snakker ukentlig med henne. mJeg tar kontakt med skolen i ny og ned for å ha en dialog om situasjonen. Føler de gjør seg utilgjengelig og ringer meg heller ikke tilbake. Hun er nå henvist til bup for behandling av nedstemtheten. Jeg har ikke hatt noe kontakt med skolen på en måned, kun på sms om jeg tar kontakt og spør hvordan det går. i dag fikk jeg brev fra barnevernet. Bekymringsmelding fra skolen om fravær. kjenner jeg er helt satt ut, sint, skuffet, redd og alt på en gang. Barnevernet?? Jenta er deprimert og har et helse apparat rundt seg nå som også skolen er informert om. Skolen har ikke tatt kontakt med meg ang dette. Da mobbesaken var avsluttet for 6 uker siden hørte vi ingenting. I forrige uke ba jeg rektor om et evalueringsmøte etter mobbesaken for å snakke om hva de har gjort, hva som har fungert/ ikke fungert, hva vi må jobbe videre med osv. rett og slett status. Jeg hørte ingenting. i dag får jeg brev fra barnevernet. Føler tilliten til skolen er lik null nå. Vi er en ressurssterk familie. Forutsigbarhet, er sammen med barna, de har alt av klær og utstyr, kjærlighet og trygghet. Jeg skjønner ingenting Anonymkode: 74b20...0b7 Dette er skolens måte å få dere til å tie på. Er beklageligvis ikke første gang skoler bruker bv som hevn Anonymkode: 38715...a82 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #26 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Slutt æ. Det er ikke bare å pakke sakene og flytte. Dette høres ut som en mamma som strekker seg langt for barnet sitt, og det er vel ikke så innmari vanskelig å forstå at det sitter langt inne å flytte? Anonymkode: 68644...da9 Hvis barnet mitt ble mobbet, så hadde det ikke sittet så langt inne. begynne å se etter jobb andre steder nei. Anonymkode: c37e0...c54 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #27 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Statsforvalteren mener nok akkurat det samme i alle fylker. Alle skoler er pliktige til å melde om bekymring pga stort fravær. Det har jo stadig vært saker om det. Vet ikke hvor mange sitater du trenger, men dette enkeltsitatet sier det jo som det er. "Plikt" er et nøkkelord her. Anonymkode: c8eb7...55c Det har vært en større diskusjon rundt dette i fagmiljøet siste par år, anført av jusprofessor Bente Ohnstad. Det har endret fokus på skolers feiltolkning av eget lovverk. Men som sagt, leser du resten av websiden du siterer fra ser du jo at skoler aldeles ikke har noen generell meldeplikt ved skolefravær. Selv om skolefravær i sjeldne tilfeller kan gi slik grunn til å tro at barnet lever i alvorlig omsorgssvikt som opplæringslovens §15-3 setter som kriterium for pålagt melding. Anonymkode: 953c2...312 7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #28 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det har vært en større diskusjon rundt dette i fagmiljøet siste par år, anført av jusprofessor Bente Ohnstad. Det har endret fokus på skolers feiltolkning av eget lovverk. Men som sagt, leser du resten av websiden du siterer fra ser du jo at skoler aldeles ikke har noen generell meldeplikt ved skolefravær. Selv om skolefravær i sjeldne tilfeller kan gi slik grunn til å tro at barnet lever i alvorlig omsorgssvikt som opplæringslovens §15-3 setter som kriterium for pålagt melding. Anonymkode: 953c2...312 Det er helt sant. Nå vet jo skolen om at jenta vår har depresjon. Helsesøster er på skolen og har samtale med henne hver uke, har også hatt samtaler sammen med lærer og henne. Så skolen er fullt informert. jeg tror også at skolen gjør dette for at de selv ser hvor mye de har feilet ved å ikke følge opp. Det eneste jeg ønsker er at min datter skal få det bra på skolen og få det lettere til sinns. At skolen har gjort noen feil bryr jeg meg ikke om, det hjelper ikke min datter å klage inn skolen og lage masse styr. Det som hjelper min datter er at vi har god dialog med skolen og at vi har en felles forståelse og tiltak vi er enige om, som de gjennomfører. Anonymkode: 74b20...0b7 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #29 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det eneste jeg ønsker er at min datter skal få det bra på skolen og få det lettere til sinns. At skolen har gjort noen feil bryr jeg meg ikke om, det hjelper ikke min datter å klage inn skolen og lage masse styr. Det som hjelper min datter er at vi har god dialog med skolen og at vi har en felles forståelse og tiltak vi er enige om, som de gjennomfører. Anonymkode: 74b20...0b7 Det er nok en klok tilnærming. Jeg tror dere vil kunne ha nytte av et samarbeid med barneverntjenesten, da mest for å ha noen andre til å pushe på tilbudet på skolen. I mindre kommuner er det ofte også barnevernet som sitter på tiltaksapparatet med miljøterapeuter etc som i noen tilfeller kan være til hjelp. Anonymkode: 953c2...312 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #30 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja skjønner, så fordi du synes det er stress med flytting oh å finne ny jobb og de andre barna trives så kan datteren din ofres? Mother of the year du. Anonymkode: c37e0...c54 Idiot!! Skal en hel familie rømme fordi skolen ikke klarer å gjøre jobben sin? Anonymkode: bcd4a...adc 10
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #31 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her bmir barnevernet brukt av skolen for å dekke over for sin egen manglende kompetanse. Skolen skyver problemet over på DEG. Det har vært så ufattelig mange slike saker nå, med nettopp denne problemstillingen, det er skrevet om og tatt opp mange ganger de siste årene. Jeg vet at enkelte anlegger sak mot skolen når de tyr til slike knep. Eller, bruk lokalavisa. Sett fokus på hvordan de forsøker å sno seg unna ansvaret sitt. Og helt ærlig, barnevernet har mistet all troverdighet. De brukes som et verktøy til det ene og andre for tiden, og har ikke noe kvalitetsstempel lenger. Alle kjenner en eller annen som har blitt berørt av det korrupte systemet. Alle har en personlig historie å fortelle. De har gått for langt, de har krenket så mange at alle nå på en eller annen måte enten er berørt, eller kjenner noen som er berørt. Derfor har de ingen troverdighet lenger. Det er ikke lenger noen skam å bli meldt til barnevernet. Alle vet at det som regel står en skitten spiller bak noe slikt, og alle vet at de som jobber i barnevernet er udugelige fjols uten egen vurderingsevne. Når de gjentatte ganger presterer å gå inn i barnefordelingssaker og støtte OVERGRIPEREN, da har de utspilt sin rolle. Da har de mistet ALL troverdighet, og ALL respekt. Fjols hele gjengen. Anonymkode: 02531...0ee Her bommer du jo totalt, men det var sikkert godt å få ut litt gruff selv om det ikke var relevant en plass. Nå vet jeg ikke hva som står i bekymringsmeldingen, men det ser ut til at skolen ikke oppfyller vilkårene i meldeplikten. Det har ingenting med bv å gjøre, men altså skolen. Ts, bupa kan sikkert veilede skolen og er rette instans for hennes psykiske helse. Bv kan bli en pådriver opp mot de instanser og lovverk innen helse og skole som skal følge henne opp Anonymkode: 7c309...e02 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #32 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvis barnet mitt ble mobbet, så hadde det ikke sittet så langt inne. begynne å se etter jobb andre steder nei. Anonymkode: c37e0...c54 Det gjorde min familie da storebroren min ble kraftig mobbet og skolen gjorde lite for å hjelpe. Vi flyttet til nytt fylke. Foreldrene mine fikk seg nye jobber og vi begynte på ny skole alle tre, selv om jeg og han mellomste likte oss der. Vi har ikke angret på det ett sekund. Alle tre og foreldrene våre føler at det nye stedet vi flyttet til er hjemstedet vårt. Og eldstemann ble aldri mobbet igjen. Han sier at det var som natt og dag. På den nye skolen følte han seg inkludert fra dag 1 og det var ingen som mobbet der. Anonymkode: f34ef...dff 18
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #33 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Idiot!! Skal en hel familie rømme fordi skolen ikke klarer å gjøre jobben sin? Anonymkode: bcd4a...adc Tja, hva er viktigest for deg, å stå på din rett og risikere å ødelegge livet til barnet ditt, eller at barnet ditt får sjansen til å få en ok ungdomstid og senere et godt liv? Litt som å gå rett ut i veien på et fotgjengerfelt foran en bil som råkjører på glatta, fordi du har retten på sin side. Men det hjelper lite at du hadde rett hvis du blir påkjørt og blir kvestet eller dør. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det gjorde min familie da storebroren min ble kraftig mobbet og skolen gjorde lite for å hjelpe. Vi flyttet til nytt fylke. Foreldrene mine fikk seg nye jobber og vi begynte på ny skole alle tre, selv om jeg og han mellomste likte oss der. Vi har ikke angret på det ett sekund. Alle tre og foreldrene våre føler at det nye stedet vi flyttet til er hjemstedet vårt. Og eldstemann ble aldri mobbet igjen. Han sier at det var som natt og dag. På den nye skolen følte han seg inkludert fra dag 1 og det var ingen som mobbet der. Anonymkode: f34ef...dff ❤️ Anonymkode: c37e0...c54 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #34 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Tja, hva er viktigest for deg, å stå på din rett og risikere å ødelegge livet til barnet ditt, eller at barnet ditt får sjansen til å få en ok ungdomstid og senere et godt liv? Litt som å gå rett ut i veien på et fotgjengerfelt foran en bil som råkjører på glatta, fordi du har retten på sin side. Men det hjelper lite at du hadde rett hvis du blir påkjørt og blir kvestet eller dør. ❤️ Anonymkode: c37e0...c54 Det er i gen garanti for at hun ikke kan bli mobbet på en ny skole. Nå er mobbingen opphørt og det som skjer nå er at hun er skjør og sår pga det som er skjedd og føler seg utestengt, noe hun nok blir også. Men hun føler nok på mer enn det som er reelt utifra hennes opplevelser. Anonymkode: 74b20...0b7 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #35 Skrevet 18. november 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror du har litt feil oppfatning av hva barnevernet gjør. Barnevernet er ikke bare involvert i familier hvor barna ikke har det bra hjemme. I denne situasjonen tror (og håper) jeg at barnevernet kan bidra til bedre tiltak, og at ting blir gjort. Anonymkode: 68644...da9 Jeg tror heller at du har misoppfattet barnevernets jobb. De har nettopp gått ut i medi og fortalt at de allerede er overbelastet også bryter helsepersonell og lærere loven og taushetsplikten over en lav sko. Det er ulovlig å melde bekymring til barnevernet uten samtykke fra forelder dersom man ikke mistenker grov omsorgssvikt eller overgrep. Det kan også være straffbart. De skal i all hovedsak hjelpe barn som ikke har det bra/sliter hjemme. Her er det åpenbart at barnet sliter på skolen! Barnevernet er belastet fra før, de får ikke tatt hånd om de som virkelig trenger det når skoler misbruker systemet ved å melde foreldre inn pga egen inkompetanse og utilstrekkelighet. Gjerne også som straff når de blir presset, og ønsker å skremme eller endre maktbalansen. Det er så stygt gjort. De kan hjelpe til med å utarbeide en individuell plan for barnet etter barnevernloven men da skal det foreligge et klart samtykke fra forelder til skolen om å i kalle hjelp fra bv. Anonymkode: d4921...48c 6
HerKommerMummi Skrevet 18. november 2021 #36 Skrevet 18. november 2021 Det er en gruppe på Facebook som heter skolevegring/ufrivillig skolefravær. Der snakkes det mye om det at skoĺen ikke har lov til å melde kun pga fravær på skolen. Det er flere der som har klagd skolen inn til statsforvalteren og fått medhold. Forøvrig er det ikke skoleplikt i Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #37 Skrevet 18. november 2021 80% av barn blir mobbet en eller annen gang. De er kanskje bekymret for at du har satt igang hele helseapparatet og ikke ser datteren din. Tips er å se karrieremoren på tv serien kongsvik videregående Anonymkode: 93aa5...92a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #38 Skrevet 18. november 2021 På juristen.no kan du lese om at meldeplikten til barnevernet tolkes feil. Jeg ser at offentlig ansatte i denne tråden også tar feil. Håpløst system TS. Anonymkode: 28073...a10 3
lillevill Skrevet 18. november 2021 #39 Skrevet 18. november 2021 Fortell om skolen, om at de ikke kommuniserer, hvordan de skapte mer splid i klassen. og spør om råd.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #40 Skrevet 18. november 2021 Tror det automatisk blir meldt til barnevernet ved veldig stort fravær. Det er jo en måte å få hjelp på også! Du mister ikke omsorgen av det. De er ofte god støtte på ansvarsgruppemøter. Anonymkode: 4c5b6...33d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå