Gå til innhold

Er meldt til barnevernet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en veldig vond situasjon nå. Mitt barn ble mobbet på skolen, nå er det slutt på mobbingen men det har resultert i utestenging. Læreren tok opp problemet i klassen og pekte ut de som mobbet henne foran hele klassen. Dette ble bare verre og de utestengte henne totalt. Dette har resultert i nedstemthet/ depresjon hos min datter og hun har en del fravær da hun mistrives på skolen. 
vi har hatt møter med skolen og tiltak er skrevet ned. Men ikke gjennomført fra skolen sin side. Jeg har kontaktet helsesøster og ppt for hjelp. Helsesøster snakker ukentlig med henne. 
mJeg tar kontakt med skolen i ny og ned for å ha en dialog om situasjonen. Føler de gjør seg utilgjengelig og ringer meg heller ikke tilbake. 
Hun er nå henvist til bup for behandling av nedstemtheten. 
Jeg har ikke hatt noe kontakt med skolen på en måned, kun på sms om jeg tar kontakt og spør hvordan det går. 
i dag fikk jeg brev fra barnevernet. Bekymringsmelding fra skolen om fravær. 
kjenner jeg er helt satt ut, sint, skuffet, redd og alt på en gang. Barnevernet?? Jenta er deprimert og har et helse apparat rundt seg nå som også skolen er informert om. 
Skolen har ikke tatt kontakt med meg ang dette. Da mobbesaken var avsluttet for 6 uker siden hørte vi ingenting. I forrige uke ba jeg rektor om et evalueringsmøte etter mobbesaken for å snakke om hva de har gjort, hva som har fungert/ ikke fungert, hva vi må jobbe videre med osv. rett og slett status. Jeg hørte ingenting.

i dag får jeg brev fra barnevernet. 
Føler tilliten til skolen er lik null nå. 
Vi er en ressurssterk familie. Forutsigbarhet, er sammen med barna, de har alt av klær og utstyr, kjærlighet og trygghet. 
Jeg skjønner ingenting 

Anonymkode: 74b20...0b7

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har jo dokumentasjon på at du har gjort ditt. Barnevernet vil være en god støttespiller i dialog med skolen.

Anonymkode: 27060...f15

Jeg ser på barnevernet som en instans der barnet ikke har det bra hjemme. Noe hun har. Jeg skal til fastlegen min i morgen og skal snakke med henne om hele greia. Hun kjenner jo til situasjon med datteren min da det er hun som har henvist til bup 

• Liker 12
Skrevet

Bytt skole.

Anonymkode: 70382...d21

• Liker 45
Skrevet

Det forstår jeg veldig godt er skuffende. Jeg er sosionom, det er en delvis lik utdanning som barnevern.

Skolen er absolutt anbefalt å si i fra til foresatte at de varsler barneverntjenesten, med unntak av akutte situasjoner. Det er ikke noe hyggelig når det kommer uforberedt fra skolen.

Skjønner at dette er nok veldig vanskelig, trist og frustrerende. Med et perspektiv på barneverntjenesten sin side, så har du nok ingenting å bekymre deg for hvis fraværet kan begrunnes (som det høres ut som dere kan).

Dere får kanskje sjansen til ekstra og bedre hjelp. Barneverntjenesten kan være de som pusher skolen det lille ekstra for å gjøre en bedre jobb. 
Lykke til, og håper på alt godt for din datter❤️

Anonymkode: 9494f...c6b

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser på barnevernet som en instans der barnet ikke har det bra hjemme. Noe hun har. Jeg skal til fastlegen min i morgen og skal snakke med henne om hele greia. Hun kjenner jo til situasjon med datteren min da det er hun som har henvist til bup 

Barnevernet vernet om barnet. Ikke bare hjemme. Du får legge av deg din mistillit til barnevernet og tenke på barnet ditt. Barnevernet er der for å hjelpe barnet ditt. Det er en bra ting! Det ordner seg nok.

Anonymkode: f34ef...dff

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ifølge deg selv har jo ikke barnet ditt det bra. Er det ikke da naturlig å få støtte fra en institusjon som er eksperter på nettopp slikt?

• Liker 25
Skrevet

Bytt skole.

Anonymkode: 70382...d21

Hvis vi skal bytte skole må vi flytte. Både bytte jobber og det som er. Vi har også flere barn som trives her og har det fint på skolen. 
men ja. Første tanken var at jeg ønsker å flytte da jeg er veldig skuffet og har lite tillit til skolen nå

• Liker 5
Skrevet
FYFARAON skrev (Akkurat nå):

Ifølge deg selv har jo ikke barnet ditt det bra. Er det ikke da naturlig å få støtte fra en institusjon som er eksperter på nettopp slikt?

Barnet mitt får hjelp fra helsesøster og lege. Har snart time på bup. De er spesialister. Barnevernet er ikke ekspertise på barnets helse. 

• Liker 23
Skrevet

Her bmir barnevernet brukt av skolen for å dekke over for sin egen manglende kompetanse. Skolen skyver problemet over på DEG. Det har vært så ufattelig mange slike saker nå, med nettopp denne problemstillingen, det er skrevet om og tatt opp mange ganger de siste årene. Jeg vet at enkelte anlegger sak mot skolen når de tyr til slike knep. Eller, bruk lokalavisa. Sett fokus på hvordan de forsøker å sno seg unna ansvaret sitt. Og helt ærlig, barnevernet har mistet all troverdighet. De brukes som et verktøy til det ene og andre for tiden, og har ikke noe kvalitetsstempel lenger. Alle kjenner en eller annen som har blitt berørt av det korrupte systemet. Alle har en personlig historie å fortelle. De har gått for langt, de har krenket så mange at alle nå på en eller annen måte enten er berørt, eller kjenner noen som er berørt. Derfor har de ingen troverdighet lenger.

Det er ikke lenger noen skam å bli meldt til barnevernet. Alle vet at det som regel står en skitten spiller bak noe slikt, og alle vet at de som jobber i barnevernet er udugelige fjols uten egen vurderingsevne. Når de gjentatte ganger presterer å gå inn i barnefordelingssaker og støtte OVERGRIPEREN, da har de utspilt sin rolle. Da har de mistet ALL troverdighet, og ALL respekt. Fjols hele gjengen. 

Anonymkode: 02531...0ee

• Liker 15
Skrevet

Barnet mitt får hjelp fra helsesøster og lege. Har snart time på bup. De er spesialister. Barnevernet er ikke ekspertise på barnets helse. 

Jeg tror du har litt feil oppfatning av hva barnevernet gjør. Barnevernet er ikke bare involvert i familier hvor barna ikke har det bra hjemme. I denne situasjonen tror (og håper) jeg at barnevernet kan bidra til bedre tiltak, og at ting blir gjort.

Anonymkode: 68644...da9

• Liker 26
Skrevet

Gjennom media kjenner jeg flere lignende saker der skolen har sendt bekymringsmelding til barnevernet grunnet fravær. I de sakene jeg leste mente skolen de var forpliktet til å gjøre dette. Kan det være det som har skjedd her? Barnevernet kan raskt sjekke ut en bekymring om det ikke er grunnlag for den. Ville snakket med dem om utfordringene med skolen og spurt om hvilke muligheter de har for å pushe på der.

Anonymkode: 98158...0e3

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis vi skal bytte skole må vi flytte. Både bytte jobber og det som er. Vi har også flere barn som trives her og har det fint på skolen. 
men ja. Første tanken var at jeg ønsker å flytte da jeg er veldig skuffet og har lite tillit til skolen nå

Ja skjønner, så fordi du synes det er stress med flytting oh å finne ny jobb og de andre barna trives så kan datteren din ofres? 

Mother of the year du.

Anonymkode: c37e0...c54

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjennom media kjenner jeg flere lignende saker der skolen har sendt bekymringsmelding til barnevernet grunnet fravær. I de sakene jeg leste mente skolen de var forpliktet til å gjøre dette. Kan det være det som har skjedd her? Barnevernet kan raskt sjekke ut en bekymring om det ikke er grunnlag for den. Ville snakket med dem om utfordringene med skolen og spurt om hvilke muligheter de har for å pushe på der.

Anonymkode: 98158...0e3

Bør jeg kontakte skolesjefen i kommunen? Fylkesmannen? Om skolens håndtering av saken? Eller vil det gjøre vondt verre? 
jeg vil hvertfall ta med meg legen vår på møte med skolen neste uke. 

• Liker 6
Skrevet

Som du beskriver det er det sannsynlig at dette er en melding skolen ikke hadde lov å sende. Kriteriet for å se bort fra taushetsplikten og melde, er for skolen at de har grunn til å tro at barnet er utsatt for mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt. 

Terskelen for grunn til å tro er lav, men for alvorlig omsorgssvikt høy. 

Barnevernet kan ikke avvise meldingen selv om den skulle være sendt uten hjemmel. 

Det sagt, så er det ganske utbredt at barneverntjenesten fungerer som en nyttig mellommann i slike saker og bidrar til å sørge for at andre instanser gjør det de skal. 

Anonymkode: 953c2...312

• Liker 18
Skrevet

Jeg tror skolen er pliktig å sende det til barnevernet når fraværet er stort. Men det er i bunn og grunn for å få hjelp. Jeg ville snakker med barnevernet før jeg snakket med fylkesmann o.l Forstår godt din frustrasjon i måten det er gjort på. Husk at de er ikke ute etter deg som mor, men en god løsning og hjelp til barnet ditt og deg.

Anonymkode: c8eb7...55c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror skolen er pliktig å sende det til barnevernet når fraværet er stort. Men det er i bunn og grunn for å få hjelp. Jeg ville snakker med barnevernet før jeg snakket med fylkesmann o.l Forstår godt din frustrasjon i måten det er gjort på. Husk at de er ikke ute etter deg som mor, men en god løsning og hjelp til barnet ditt og deg.

Har lest ulike artikler, og fravær er ikke grunnlag for melde til barnevernet. 
nå vet skolen at jenta er deprimert og får hjelp av helse. 
jeg tror helt ærlig at skolen vet de ikke har fulgt opp og legger det videre på oss 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror skolen er pliktig å sende det til barnevernet når fraværet er stort. 

Det er, som sagt, feil. Men en utbredt feilforståelse av loven også hos skoleansatte. 

Kriterier for meldeplikt mot foresattes ønske fremgår av opplæringslovens §15-3.

Anonymkode: 953c2...312

• Liker 6
Skrevet

Høyt skolefravær kan gi grunn for en bekymringsmelding til barnevernet. ... Opplæringsloven pålegger alle ansatte i skolen å melde bekymring til barnevernet. Det er ikke klageadgang på bekymringsmeldinger, fordi slike meldinger ikke er enkeltvedtak etter forvaltningsloven.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja skjønner, så fordi du synes det er stress med flytting oh å finne ny jobb og de andre barna trives så kan datteren din ofres? 

Mother of the year du.

Anonymkode: c37e0...c54

Slutt æ. Det er ikke bare å pakke sakene og flytte. Dette høres ut som en mamma som strekker seg langt for barnet sitt, og det er vel ikke så innmari vanskelig å forstå at det sitter langt inne å flytte?

Anonymkode: 68644...da9

• Liker 28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...