AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #1 Skrevet 17. november 2021 Jeg var på språkkurs i Spania men det varte bare i 3 måneder. Kan jeg si jeg har bodd i Spania eller var det kun ferie? Anonymkode: a2950...9da
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #2 Skrevet 17. november 2021 Da ville jeg sagt at jeg var på språkkurs der. Anonymkode: ce75b...a62 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #3 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg var på språkkurs i Spania men det varte bare i 3 måneder. Kan jeg si jeg har bodd i Spania eller var det kun ferie? Anonymkode: a2950...9da Jeg var på ferie i Spania i 3 mnd. Anonymkode: 5d71c...d3e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #4 Skrevet 17. november 2021 Du har oppholdt deg i Spania for å lære deg språket. Du var ikke på ferie. Ergo du har bodd i Spania i 3 måneder. Anonymkode: f795b...995
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #5 Skrevet 17. november 2021 For meg hovedspørsmålet: Var du del av samfunnet? Hvis du hadde jobb, gikk på skole med lokale, hadde barn som gikk på lokal skole e.l. så tok du del i samfunnet og den lokale kulturen og da mener jeg at det kvalifiserer til at man har bodd der. Dersom man har oppholdt seg et sted, selv om det har vart vover lengre tid, men ikke vært del av samfunnet så mener jeg at man bare har vært på ferie. Folk som bor i et annet land men som kun henger med folk fra hjemlandet og overhodet ikke deltar på noe med den lokale kulturen har jo ikke fått noen nye erfaringer. Anonymkode: 86870...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #6 Skrevet 17. november 2021 Jeg ser ikke på tre måneder som å ha flyttet til et sted. Hadde du bolig hjemme i mellomtiden? Det er jo isåfall definitivt et klart tegn på at du ikke flyttet dit. Tror jeg ville sagt språkkurs i tre måneder, uten å nevne verken ferie eller å ha bodd der, for ingen av de to er jo helt riktige. Anonymkode: 4f8dc...d48
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 Dette er spørsmål som ikke bare diskuteres lett over en kaffekopp. Det er også et komplisert juridisk spørsmål som har og fortsatt skaper massevis av rettssaker verden over. For hvor du "bor" påvirker blant annet hvor man skatter, mottar trygd og har foreldreansvar. Generelt kan man si at det kreves kortere oppholdstid i et land dersom man jobber eller studerer der. Gjør man verken av delene, bør ha en bolig leid eller eid fremskaffet i det ordinære boligmarkedet. Da vil jeg si at man "bor" der allerede etter 6 måneder til 1 år. Har man verken jobb, studier eller ordinær bolig, så må man ha oppholdt seg der uavbrutt i minst 2 år før jeg vil si at man har "bodd" der. Anonymkode: 69a89...58b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå