Gå til innhold

Hvorfor får noen svart stripe mellom tennene med årene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor får noen mennesker svarte striper mellom tennene? Har sett det på både 30 og 40 åringer.

Har ei venninne som er avhengig av brus. Hun er 3 år yngre enn meg. (46 år)Hvite tenner. Men hun har fått svarte striper mellom tennene de siste to årene.. Jeg sjekker ofte mine ser ikke antydning til svarte striper ennå. Redd jeg å får det med alderen. Vi begge har tannlegeskrekk. Så vi går ikke til tannlegen foruten innkallingen en gang i året. Syns det er rart ikke tannlegen pusser bort svarte striper?

Anonymkode: c529d...7e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som de snuser eller røyker. 

Anonymkode: 2e5b7...154

• Liker 2
Skrevet

Tannstein?

Anonymkode: 0c599...107

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Høres ut som de snuser eller røyker. 

Anonymkode: 2e5b7...154

Nei hun som er 46 har aldri tatt i verken røyk eller snus. Vi begge blir allergiske å  kvalme av røyklukt.Dem andre i 30 årene kan jeg ikke svare for.

Skrevet

Mellomrom? Det kan jo se ut som svarte striper. Kan ikke si at jeg har lgt merke til at noen har svarte striper som ikke er et bittelite mellomrom..

Anonymkode: 0fd89...ba6

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Misfarging av mat og drikke? Kaffe for eksempel. 

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke si jeg kjenner noen med "svarte striper" mellom tennene. Jeg har sett folk med misfargede tenner pga snus og røyk, ja, men det er vel mer brune enn svarte striper.

Hvordan din venninne har fått svarte striper mellom tennene aner jeg ikke, men jeg antar det er en form for tannstein. Min tannstein er fargeløs og jeg har ingen MELLOM tennene, bare bak tennene nede foran. Den er fargeløs siden jeg ikke røyker eller snuser, og heller ikke drikker kaffe lenger (en ytterst sjelden gang en kopp bare).

Det er kjent at kaffe, røyk og snus misfarger tannstein og får den til å se mye mørkere ut. Mange har tannstein bak tennene foran nede i underkjeven (som er rett foran hullet under tunga der spyttkjertelen har utløp), men noen får tannstein litt over alt mellom tennene, der tannbørsten ikke kommer så godt til.

Jeg tror det er en form for tannstein din venninne har, selv om det høres rart ut at den er virkelig beksvart og ikke brun. Det må være noe hun spiser eller drikker som misfarger tannsteinen sånn. Lakris?

Endret av Million
Skrevet

Man får ikke svarte striper mellom tennene uten dårlig tannpuss. 

Moren min har drikki kaffe og røyket i 40 år og tennene hennes er finere enn mine. 

Anonymkode: 5bc16...bdc

Skrevet

Jeg vet hva du mener, aner ikke hvorfor det skjer men jeg har lagt merke til at eldre kaffedrikkere alltid har det så kanskje en sammenheng? 

Anonymkode: 01400...3c1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått det. Det er tannemaljen som er dårlig fikk jeg beskjed om av tannlegen. Sikkert misfarging (forklarer kanskje den svarte fargen)?

Jeg snuser ikke og drikker ikke kaffe. Men gikk på medisiner som svekket tannemaljen.

Anonymkode: 39765...521

Skrevet

Jeg har lagt merke til litt misfarging helt nede ved tannhalsene.

Røyker ikke, snuser ikke - men drikker kaffe.

Har veldig god tannhygiene. 

Anonymkode: eac15...8be

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2021 den 22.46):

Hvorfor får noen mennesker svarte striper mellom tennene? Har sett det på både 30 og 40 åringer.

Har ei venninne som er avhengig av brus. Hun er 3 år yngre enn meg. (46 år)Hvite tenner. Men hun har fått svarte striper mellom tennene de siste to årene.. Jeg sjekker ofte mine ser ikke antydning til svarte striper ennå. Redd jeg å får det med alderen. Vi begge har tannlegeskrekk. Så vi går ikke til tannlegen foruten innkallingen en gang i året. Syns det er rart ikke tannlegen pusser bort svarte striper?

Jeg er 40 selv og har ikke det. Ingen av de jeg kjenner i 30 og 40-årene har det heller. Kan være tilfeldig. 

Anonymkode: 35e9f...51f

Skrevet

TS her. ingen av oss drikker kaffe som flere skal mene er årsaken til de svarte stripene. Kresen på godteri er hun også. og heller ikke alkohol, te og kakao liker hun. Kun brus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...