AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #1 Skrevet 17. november 2021 Jeg synes en av mine kollegaer har ett veldig ubehagelig vesen. Sympati er ikke hennes sterkeste side, hun er både frekk og kan baksnakke andre på jobben. Dette er noe hun gjør ofte. Hun er en som kan komme med nedsettende bemerkninger om folk som er hjemme med sykt barn, eller som er sykemeldte. Hun kan komme med kommentarer som «Jada, deilig med en sykemelding etter en ukes ferie» eller «passer fint med sykt barn på fredag». Dette sier hun høyt på teamrommet. Det tragiske her er at hun også er hjemme med sykt barn og er sykemeldt, minst like ofte som alle andre. Men dette er en person som virkelig ikke ser seg selv. Det siste året har jeg jobbet ganske tett på henne og hennes «bestevenn», og det begynner å bli ubehagelig. Jeg er heldig med helsa og har kun ett barn som sjeldent er syk, så har generelt lite fravær fra jobben. Men de få gangene jeg har vært syk har jeg tenkt at nå sitter hun sikkert der og snakker dritt om meg. Hun kan ha en ganske krass og lite hyggelig tone når hun snakker til meg, føler ofte at hun snakket «til meg» og ikke «med meg». I dag satt vi 8 stykker å jobbet med et prosjekt, med en gang leder forlot rommet, gikk hun rett over på å baksnakke en nyansatt på jobben. En kollega fra ett annet team sa ifra om at det var upassende å snakke slik om andre. Jeg greier aldri å si ifra til henne. Synes hun er ubehagelig, synes hennes oppførsel er på grensen til krenkende innimellom. Det mest åpenbare her er å si ifra til min nærmeste leder, men føler ikke det er rette stedet å gå da denne kollegaen er god venninne av henne. Nærmeste leder er veldig fornuftig og profesjonell i sin rolle. Jeg har heller ikke noe spesifikt å ta opp, for det er ikke noe stort, men likevel nok til at jeg synes det er ubehagelig å være rundt henne. Jeg kommer til å be om å få jobbe med noen andre og bli flyttet til ett annet team, men må dessverre holde ut i 7 måneder til. Og bare tanken gir meg vondt i magen. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: e5632...2a8 11
Gjest venom31 Skrevet 17. november 2021 #2 Skrevet 17. november 2021 (endret) Prøv å ignorere henne så mye som mulig og ikke si noe om det hun kommenterer. Kanskje hun går lei når hun ikke får oppmerksomhet? Endret 17. november 2021 av venom31
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #3 Skrevet 17. november 2021 Ta en prat med leder selv om det er ubehagelig. Hvis hun er profesjonell som du sier skal hun kunne takle det. (Men jeg har bare jobbet i mannsdominerte miljø der en gjerne er mer direkte). Som sjef må en sette denne rollen over vennskap. Det er garantert flere som plages av denne personen og det er giftig for miljøet. Anonymkode: 7752c...4c8 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #4 Skrevet 17. november 2021 Oh, sånne folk er kreft i en organisasjon! Jeg tror jeg ville bitt tennene sammen. 7 mnd, med juleferie, påskeferie... Det går på et vis. Bare hold kjeft, ikke bli med på baksnakking. Det er jo tydeligvis andre som reagerer på hennes atferd, og det er bra! Da legger de også merke til at du ikke deltar. Men du MÅ holde henne på en armlengdes avstand. Hun kan fort dra deg ned i dragsuget. Anonymkode: 63899...181 14
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #5 Skrevet 17. november 2021 venom31 skrev (28 minutter siden): Prøv å ignorere henne så mye som mulig og ikke si noe om det hun kommenterer. Kanskje hun går lei når hun ikke får oppmerksomhet? Snakk om å være konfliktsky. Derfor sånne folk får fortsette å være rasshøl... Anonymkode: 1b8c9...8d1 23
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #6 Skrevet 17. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Snakk om å være konfliktsky. Derfor sånne folk får fortsette å være rasshøl... Anonymkode: 1b8c9...8d1 Tror vi er mange som har sett hvordan det går med folk som går i konflikt med noen som ikke følger spillereglene. Oppsummert - ikke bra. Det oppløftende er at karma pleier å ordne opp med sånne folk til slutt. Men med mindre man virkelig har god relasjon til en leder som tør å ta i slikt, så kan det være best å holde lav profil. Stillingsvernet er så sterkt at slike folk er vanskelig å bli kvitt Anonymkode: 63899...181 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #7 Skrevet 17. november 2021 Du sier det er rart at noen som har både jobb og familie kan oppføre seg slik, men jeg synes i grunn det er like rart at voksne folk ikke evner å si ifra når en kollega oppfører seg såpass uprofesjonelt og bedritent. Du trenger tross alt ikke å kjefte på henne eller være utrivelig, . Som et minimum burde du tørre å ta det opp med nærmeste leder. Anonymkode: 987cb...0e5 23
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tror vi er mange som har sett hvordan det går med folk som går i konflikt med noen som ikke følger spillereglene. Oppsummert - ikke bra. Det oppløftende er at karma pleier å ordne opp med sånne folk til slutt. Men med mindre man virkelig har god relasjon til en leder som tør å ta i slikt, så kan det være best å holde lav profil. Stillingsvernet er så sterkt at slike folk er vanskelig å bli kvitt Anonymkode: 63899...181 Du sier noe her. Denne kollegaen har jobbet her i mer enn 10 år, er god venninne av nærmeste leder pga samme hobby. Og har flere andre gode venner på jobben, for å ikke snakke om at hennes samboer gjennom flere år også jobber her. Tror jeg holder lav profil. Orker ikke å komme i konflikt med henne, men har lovet meg selv at hvis hun fortsetter å snakke til meg i en nedlatende tone går jeg videre til nærmeste leder. Hele poenget her er at man må ha bevis. Uten det har di ingenting å slå i bordet med. Det er vanskelig å skaffe bevis på «usynlig» mobbing som hun driver med til tider. For å gjøre det hele enda verre jobber vi aktivitet med å lære unger å ikke mobbe og vise respekt ovenfor hverandre, rart når man ikke greier det selv. Anonymkode: e5632...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 Det trenger ikke å bli en konflikt bare fordi du sier ifra. Du kan jo f.eks si "Ja, er man syk så er det jo ikke så mye å gjøre. Man velger ikke hvilken dag." Så for du jo bare se om personen svarer eller ei. Anonymkode: d7f1a...22b 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Snakk om å være konfliktsky. Derfor sånne folk får fortsette å være rasshøl... Anonymkode: 1b8c9...8d1 Nja....Jeg er den som alltid sier fra når sånne ting skjer. Tror du at jeg er godt likt? Anonymkode: 9192d...e90 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg synes en av mine kollegaer har ett veldig ubehagelig vesen. Sympati er ikke hennes sterkeste side, hun er både frekk og kan baksnakke andre på jobben. Dette er noe hun gjør ofte. Hun er en som kan komme med nedsettende bemerkninger om folk som er hjemme med sykt barn, eller som er sykemeldte. Hun kan komme med kommentarer som «Jada, deilig med en sykemelding etter en ukes ferie» eller «passer fint med sykt barn på fredag». Dette sier hun høyt på teamrommet. Det tragiske her er at hun også er hjemme med sykt barn og er sykemeldt, minst like ofte som alle andre. Men dette er en person som virkelig ikke ser seg selv. Det siste året har jeg jobbet ganske tett på henne og hennes «bestevenn», og det begynner å bli ubehagelig. Jeg er heldig med helsa og har kun ett barn som sjeldent er syk, så har generelt lite fravær fra jobben. Men de få gangene jeg har vært syk har jeg tenkt at nå sitter hun sikkert der og snakker dritt om meg. Hun kan ha en ganske krass og lite hyggelig tone når hun snakker til meg, føler ofte at hun snakket «til meg» og ikke «med meg». I dag satt vi 8 stykker å jobbet med et prosjekt, med en gang leder forlot rommet, gikk hun rett over på å baksnakke en nyansatt på jobben. En kollega fra ett annet team sa ifra om at det var upassende å snakke slik om andre. Jeg greier aldri å si ifra til henne. Synes hun er ubehagelig, synes hennes oppførsel er på grensen til krenkende innimellom. Det mest åpenbare her er å si ifra til min nærmeste leder, men føler ikke det er rette stedet å gå da denne kollegaen er god venninne av henne. Nærmeste leder er veldig fornuftig og profesjonell i sin rolle. Jeg har heller ikke noe spesifikt å ta opp, for det er ikke noe stort, men likevel nok til at jeg synes det er ubehagelig å være rundt henne. Jeg kommer til å be om å få jobbe med noen andre og bli flyttet til ett annet team, men må dessverre holde ut i 7 måneder til. Og bare tanken gir meg vondt i magen. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: e5632...2a8 Jeg har en slik kollega på jobben! Jeg aldri møtt et slikt menneske i mitt liv. Hun baksnakker folk KONSTANT og er lystløgner. Jeg måtte jobbe ganske nære henne en periode, og det er var en spesiell opplevelse. Hun sitter på mobilen og bryter reglene som bare det, men klager når andre gjør det. Snakker om hvorfor folk er borte fra jobben. Ofte har hun teorier om hvorfor. Hun finner på de villeste ting, og skaper dårlig stemning på jobben. Det verste er at flere av oss har tatt dette opp med leder, og ingenting har skjedd. Har også hørt at hun mistet sin tidligere jobb på grunn av lignende oppførsel 👍🏻 Jeg vil råde deg til å si ifra til leder, gjerne igjen og igjen. Det kan skape store problemer, og det er ikke alltid like lett å si ifra til personen det gjelder, spesielt om hen vrir om ordene dine eller ikke hører etter. Anonymkode: 8e237...106 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 Men hva er det du gjør nå? Jo, baksnakker henne. Anonymkode: 9192d...e90
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #13 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men hva er det du gjør nå? Jo, baksnakker henne. Anonymkode: 9192d...e90 På ett anonymt forum. Der ingen vet hvem hun er eller jeg er. Anonymkode: e5632...2a8 14
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På ett anonymt forum. Der ingen vet hvem hun er eller jeg er. Anonymkode: e5632...2a8 Er ikke det samme som baksnakking. Da kan hen jo like så godt gå til sjefen og fortelle om oppførselen hennes, så kan du kalle det baksnakking. Anonymkode: 8e237...106 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #15 Skrevet 18. november 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva er det du gjør nå? Jo, baksnakker henne. Anonymkode: 9192d...e90 Du later til å være en god samtalepartner.. Anonymkode: 987cb...0e5 17
Lovis Fenja Skrevet 18. november 2021 #16 Skrevet 18. november 2021 Jeg skjønner ikke at du klarer å ikke si noe direkte til henne. Du kan f eks le litt og si at det at hun hele tiden mistenker andre for å skulke gjør at du tror det samme om henne, siden det ofte er sånn. Gjør litt humor ut av det, bare for å få henne til å se det uten at det er et angrep. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #17 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du later til å være en god samtalepartner.. Anonymkode: 987cb...0e5 Jeg ER en god samtalepartner. Jeg gjør ts oppmerksom på hva hun selv gjør. Finnes det forresten mennesker som aldri har baksnakket noen? Anonymkode: 9192d...e90
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #18 Skrevet 18. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg ER en god samtalepartner. Jeg gjør ts oppmerksom på hva hun selv gjør. Finnes det forresten mennesker som aldri har baksnakket noen? Anonymkode: 9192d...e90 Så når TS legger frem en problemstilling om en kollega som åpenbart forgifter arbeidsmiljøet, på leting etter tips om hva hun skal gjøre, så føler du det er relevant å påpeke at TS også "baksnakker"? Hvorfor det? På hvilken måte hjelper dette? Er det er forsøk på å bagatellisere kollegaens dårlige oppførsel? Er det for å få TS til å føle at hun ikke har noe hun skulle sagt? Hva er hensikten? Er det sånn du ville svart en venninne eller et familiemedlem også? Og nei, det finnes ingen mennekser som aldri baksnakker, men hvorfor er det relevant i denne sammenhengen? Anonymkode: 987cb...0e5 15
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #19 Skrevet 18. november 2021 Jeg kan godt si ifra på sånt. Men blir som regel uglesett etterpå, fordi disse går jo da og baktanker til alle andre. Og alle andre er glade det ikke er dem og lar de holde på. Skulle ønske flerekollektivt kunne stllte hverandre opp litt i slike situasjoner. For da hadde måtte roet ned oppførselen sin, når de innser at de ikke når frem. Feks ved klager på at noen er hjemme pga sykdom selv eller pga barna. Så er det ikke værre enn å si ja godt de ikke kommer syke på jobben og smitter hele gjengen. Eller at det bra de rar seg av syke barn, så de slipper å ligge alene hjemme i alder av 5. Eller bare: ja det er vel vanlig å være hjemme når barna er syke. Det er jo mye sykdom i barnehage /skole om dagen Anonymkode: dbb93...b49 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #20 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du sier noe her. Denne kollegaen har jobbet her i mer enn 10 år, er god venninne av nærmeste leder pga samme hobby. Og har flere andre gode venner på jobben, for å ikke snakke om at hennes samboer gjennom flere år også jobber her. Tror jeg holder lav profil. Orker ikke å komme i konflikt med henne, men har lovet meg selv at hvis hun fortsetter å snakke til meg i en nedlatende tone går jeg videre til nærmeste leder. Hele poenget her er at man må ha bevis. Uten det har di ingenting å slå i bordet med. Det er vanskelig å skaffe bevis på «usynlig» mobbing som hun driver med til tider. For å gjøre det hele enda verre jobber vi aktivitet med å lære unger å ikke mobbe og vise respekt ovenfor hverandre, rart når man ikke greier det selv. Anonymkode: e5632...2a8 I et sånt tilfelle er det best å holde munnen lukket. Hun har for mange relasjoner på jobb som gjør det ubehagelig for dem å konfrontere henne ryddig. De ser nok ditt poeng, men ihht arbeidsmiljølov osv er det ikke alvorlig nok. Så da 🤷♀️ Min erfaring med å si ifra er at man plutselig blir en del av en konflikt fremfor at denne ene forpester miljøet. Anonymkode: ace43...678 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå