Gå til innhold

Kjæresten mener jeg ikke tåler "den minste utfordring"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min sier omtrent hver gang vi krangler, at jeg ikke tåler den minste utfordring. At jeg ikke takler noen som helst motgang.

Og dette til tross for at han vet jeg mistet faren min da jeg var 8, og at mamma da ble alkoholiker og deprimert. Jeg fikk null økonomisk støtte da jeg studerte og senere da jeg kjøpte bolig. Har hatt fulltidsjobb siden jeg ble ferdig med utdannelsen min, og alltid klart meg selv.

Eksen hans, imidlertid, som han har et felles barn med, har tigget penger fra både foreldrene sine og fra barnefar(kjæresten min). Ikke bare noen hundre kroner iblant, men titusenvis av kroner - hvert år. Likevel, han har skrytt av at hun klarer seg godt etc. Why??

Når vi krangler fremstiller han meg som en hjelpeløs og ikke tåler noe, fordi jeg blir skuffet og trist om det skjer noe negativt mellom oss.

Synes det er urettferdig å fremstille meg sånn.

Hva burde jeg si til at han snakker sånn om meg?

Anonymkode: e668e...6db

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si "her har du en utfordring, dra til helvete" og stikk. Han fucker med hodet ditt og han bryter deg ned. Det han sier sier han for kontroll og makt så du skal føle deg liten. Og han der kaller du kjæreste? Jeg kaller det søppel. Men du kommer ikke til å innse det før du selv synes at DU fortjener bedre. 

Anonymkode: 845e5...33f

• Liker 35
Skrevet

Han projiserer. Det er når folk begynner å peke på andre og snakke om andre, i stedet for å stå for det som skjer inne i de selv. Noe med dynamikken imellom dere trigger noe i ham som han ikke vil se på, og han unngår det ved å skylde på deg.

Still ham spørsmål om han selv. Han må ta ansvar for sine egne følelser og å kommunisere dem.

Anonymkode: d5269...117

• Liker 10
Skrevet

"Hold kjeften på deg, drittsekk, jeg er ferdig med deg."

Så går du og ser deg aldri tilbake.

Skrevet

Jeg ville nok sagt at det sårer meg at du sier sånn. Vitner egentlig om en usikker person som skal rakke ned på deg fordi du klarer deg bra (veldig bra mtp. bakgrunnen din)

Hvis det ikke blir bedre, bør du dra, fordi dette virker ikke som en som forstår eller bryr seg om å forstå, dine følelsesmessige behov.

Det går an å krangle, men ikke hvis det blir respektløst. Kanskje par-terapi hadde vært bra, men høres ut som det blir vanskelig med en sånn person, er verdt å spørre da.

Har du behov for en partner? Hva er det med en partner du liker? Hva trenger du av en partner? Disse tingene er lurt å spørre seg selv om. 

Stå på videre! Du fortjener uansett en på ditt nivå, som er villig til å prøve å forstå deg og ikke kommer med masse urelevant i en krangel/diskusjon  

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor sier han det når dere krangler? Spør om han er tom for argumenter. Det han jo tydeligvis siden han må gå til angrep på deg og ikke snakker om saken dere krangler om.

Men helt ærlig, han virker som en dårlig fyr som driver på slikt under krangel. Er dette noe du ønsker å høre hver gang dere krangler? 

Anonymkode: 1aa18...d17

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Si "her har du en utfordring, dra til helvete" og stikk. Han fucker med hodet ditt og han bryter deg ned. Det han sier sier han for kontroll og makt så du skal føle deg liten. Og han der kaller du kjæreste? Jeg kaller det søppel. Men du kommer ikke til å innse det før du selv synes at DU fortjener bedre. 

Anonymkode: 845e5...33f

Hahaha - innertier! Bra sagt!! 

• Liker 2
Skrevet
IchLiebeDichOder? skrev (38 minutter siden):

Jeg ville nok sagt at det sårer meg at du sier sånn. Vitner egentlig om en usikker person som skal rakke ned på deg fordi du klarer deg bra (veldig bra mtp. bakgrunnen din)

Hvis det ikke blir bedre, bør du dra, fordi dette virker ikke som en som forstår eller bryr seg om å forstå, dine følelsesmessige behov.

Det går an å krangle, men ikke hvis det blir respektløst. Kanskje par-terapi hadde vært bra, men høres ut som det blir vanskelig med en sånn person, er verdt å spørre da.

Har du behov for en partner? Hva er det med en partner du liker? Hva trenger du av en partner? Disse tingene er lurt å spørre seg selv om. 

Stå på videre! Du fortjener uansett en på ditt nivå, som er villig til å prøve å forstå deg og ikke kommer med masse urelevant i en krangel/diskusjon  

Takk. Men bare for å klargjøre så har jeg ikke fremstilt meg som et offer pga oppveksten min, men vi har snakket om det fordi det er jo gjerne ting man snakker om når man blir kjent. 
Det er heller ikke noe jeg forteller til venner eller kollegaer; ingen vet at jeg vokste opp med en ustabil mor som misbrukte alkohol og kom med selvmordstrusler når hun ble sint.

Bla derfor blir jeg lett lei meg når kjæresten og jeg krangler, spesielt om han blir sint og hever stemmen. Jeg vil ha et rolig liv med trygghet og uten for mye konflikt.

Skulle ønske han ikke kritiserte meg på en så personlig måte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor sier han det når dere krangler? Spør om han er tom for argumenter. Det han jo tydeligvis siden han må gå til angrep på deg og ikke snakker om saken dere krangler om.

Men helt ærlig, han virker som en dårlig fyr som driver på slikt under krangel. Er dette noe du ønsker å høre hver gang dere krangler? 

Anonymkode: 1aa18...d17

Vet ikke hvorfor,men kanskje han blir ekstra irritert og vil såre meg.

Skrevet

Men helt ærlig - om man tåler utfordringer eller ikke, har da vel ikke noe med økonomi og om man klarer seg selv å gjøre...

Spørsmålet er vel mer hvordan du reagerer på motgang, 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bla derfor blir jeg lett lei meg når kjæresten og jeg krangler, spesielt om han blir sint og hever stemmen. Jeg vil ha et rolig liv med trygghet og uten for mye konflikt.

Det er vel kanskje dette han snakker om, hvis du er konfliktsky og gråter og reagerer negativt på konflikter?
MERK: Jeg mener ikke at han har rett, eller at du ikke har lov til å reagere, spesielt med den bakgrunnen du har - men jeg bare finner det merkelig at du sammenligner din og hans eks måte å klare seg økonomisk på.

• Liker 4
Skrevet

Hersketeknikk for å bryte deg ned. Til slutt tror du at du ikke klarer deg uten han. Forteller han deg at det er noe rart med alle vennene dine også, sånn at du trapper ned kontakten med de litt?

Kvitt deg med han og gå videre, du fortjener veldig mye bedre.

Anonymkode: 0b3f4...4d8

• Liker 3
Skrevet

Har du tatt det opp utenom krangel? Tror du du vil få et svar da, eller er du redd for å skape en krangel ved i det hele tatt å spørre hva han mener med det og hvorfor han sier slikt?

Jeg har vært i et helseskadelig forhold hvor h*n selv sa at det viktigste var å såre meg når h*n ble sinna. Det å finne en løsning om man ikke var enige var ikke aktuelt, bare å "vinne". Er det noe lignende hos dere så vil jeg anbefale å avslutte forholdet om han ikke er villig til å endre måten han håndterer konflikter eller egne følelser.

Anonymkode: 1d451...502

• Liker 2
Skrevet

Han rakker ned på deg uten grunn. Han er problemet ikke du.. Desverre høres han ut som en av de type mennene som jakter damer som har hatt mye å stri med, fordi de tenker at disse kan de herse med så de føler at de har makt og kontroll. Helt ærlig bør du slå opp medhan for dette her kommer til å ødelegge deg fullstendig i lengden.. 

Anonymkode: 7c429...5f9

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.11.2021 den 20.40):

Kjæresten min sier omtrent hver gang vi krangler, at jeg ikke tåler den minste utfordring. At jeg ikke takler noen som helst motgang.

Og dette til tross for at han vet jeg mistet faren min da jeg var 8, og at mamma da ble alkoholiker og deprimert. Jeg fikk null økonomisk støtte da jeg  og senere da jeg kjøpte bolig. Har hatt fulltidsjobb siden jeg ble ferdig med utdannelsen min, og alltid klart meg selv.

Eksen hans, imidlertid, som han har et felles barn med, har tigget penger fra både foreldrene sine og fra barnefar(kjæresten min). Ikke bare noen hundre kroner iblant, men titusenvis av kroner - hvert år. Likevel, han har skrytt av at hun klarer seg godt etc. Why??

Når vi krangler fremstiller han meg som en hjelpeløs og ikke tåler noe, fordi jeg blir skuffet og trist om det skjer noe negativt mellom oss.

Synes det er urettferdig å fremstille meg sånn.

Hva burde jeg si til at han snakker sånn om meg?

Huff....👀👀👀😊

Endret av Solskinn i sinn
  • Liker 1
Skrevet

Selv om man har mistet foreldre og klart seg økonomisk, så kan man jo likevel slite med å takle daglige utfordringer.

Noen sliter jo med små ting nettopp fordi de har en større bagasje.

Kan godt hende han har rett.

MEN. Man sier det jo ikke høyt. 

En god kjæreste hadde støttet deg, ikke lagt bør på små byrder. 

Virker ikke helt som han er en god kjæreste for deg.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Teatrica said:

Men helt ærlig - om man tåler utfordringer eller ikke, har da vel ikke noe med økonomi og om man klarer seg selv å gjøre...

Spørsmålet er vel mer hvordan du reagerer på motgang, 

Det er vel kanskje dette han snakker om, hvis du er konfliktsky og gråter og reagerer negativt på konflikter?
MERK: Jeg mener ikke at han har rett, eller at du ikke har lov til å reagere, spesielt med den bakgrunnen du har - men jeg bare finner det merkelig at du sammenligner din og hans eks måte å klare seg økonomisk på.

Dette tenker jeg også.

Sier ikke at det er ok at han sier dette til deg, så ikke misforstå meg, det kan hende han bare er en dust og uansett så formulerer han seg dårlig og bør ikke angripe på den måten for å få frem det han mener. Men kan det være du misforstår hva han mener? At han ikke snakker om økonomi eller slik motgang, men at han føler at du reagerer veldig kraftig følelsesmessig når han feks blir irritert for noe, er uenig med deg eller dere krangler om noe?

Min kjæreste synes jeg feks innimellom også at "tåler lite" fordi jeg føler han veldig fort blir såra eller furt om han mener jeg er "sur" mot ham, mens jeg mener at jeg bare snakker på en vanlig måte men ikke "diller" eller gjør meg flid med å formulere meg pent og snilt i alle situasjoner...om det gir mening. Samme om jeg er uenig med ham, jeg tenker det er sunt og lov å være uenig også i et forhold men han reagerer fort negativt om jeg er uenig med ham og tror jeg vil krangle, noe som ikke stemmer. Jeg driver ikke å anklager ham og sier han ikke tåler noe da. 

Anonymkode: fadf4...a85

Skrevet

Og jeg mener ikke at han skal få lov å diktere dine følelser altså. Men det kan være vanskelig å forholde seg til noen som reagerer veldig kraftig på noe man kanskje ikke en gang mente negativt. 

Anonymkode: fadf4...a85

Skrevet (endret)

Den der har min kjære forsøkt seg på også. Det regner jeg som irrasjonelt forsøk på manipulering. Det er bull shit, og det vet han også, men i kampens hete har mange det med å bruke det som sårer. Det de vet virker. 

Han sluttet med det da det ble kaldt avfeid. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...