Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter mitt første barn til våren. For en liten stund siden forstod jeg at ei av venninnene mine tekstet med mannen om babyshower, og sa tydelig til ham at jeg følte det var skremmende såpass tidlig, for om barnet skulle fødes da ville det ikke overlevd. Dette har han tatt som et definitivt nei til babyshower, og gitt beskjed til mine venninner om.

Dessverre er det en misforståelse.. jeg er den som alltid steller i stand og styrer og ordner for mine venninner med bursdagsfesten, overraskelser og i det hele tatt forsøker å stille opp og gi det lille ekstra både ved større anledninger og i hverdagen. Jeg hadde håpet veldig at det for en gangs skyld skulle få være min tur til å få være den som blir overrasket og satt pris på når vi nærmer oss termin. (Ikke lengre enn halvveis på tidspunktet dette ble kommunisert, vel og merke). Ikke fordi vi trenger noe til babyen, men fordi det hadde vært veldig hyggelig nettopp å vite at vi blir satt pris på.

Nå som jeg vet at han har sagt at jeg ikke ønsker babyshower regner jeg med at toget er gått. Jeg føler meg som en sippete unge som i det hele tatt tenker på det, men jeg er faktisk oppriktig lei meg for at ikke jeg for en gangs skyld kan få være den som blir tatt vare på. 

Vet egentlig ikke hvor jeg vil med dette engang, jeg trengte bare å få det ut av systemet, tror jeg. Er jeg helt på villspor her?

Anonymkode: 7a1d4...2e2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si til mannen din at han har misforstått da så kan han si det til venninnene dine. Alternativt kan du jo arrangere det selv og be venninnene dine om hjelp. Det at de planla babyshower viste jo nettopp det at de setter pris på deg og ville gjøre noe hyggelig for deg.

Anonymkode: e0a90...0c6

• Liker 16
Skrevet

Ja, du er helt på villspor her, ts.

Du bør øve mer på å være presis i kommunikasjonen din. Å drive å hinte og sippe og tulle sånn når du anser deg selv som moden nok til å oppdra barn blir litt teit.

Vil du ha babyshower? Si "jeg ønsker meg så gjerne at dere arrangerer babyshower for meg" til vennene dine. Ikke hint gjennom mannen som en redd 3-åring.

Vil du ikke ha babyshower? Si "jeg ønsker meg ikke babyshower" til vennene. Igjen: voksne folk snakker ikke gjennom mannen!

Ville du ikke ha men vil ha når eller omvendt? Innled setningen med "jeg har ombestemt meg og vil nå gjerne ha/ikke ha" Igjen: det er ikke ok for en voksen dame å kommunisere gjennom mannen.

Og ikke lat som om dette er en overraskelse. Avtal ting direkte og vær presis på ønsker for gaver/ikke gaver/type gaver, mat, sted, tidspunkt etc. Den eneste grunnen til "melding via partner" er å skape drama av hverdagen. 

Anonymkode: fe0a9...5c1

• Liker 14
Skrevet

Babyshower er harry. Inviter heller vennene dine etter at ungen er født.

Anonymkode: 1f772...d8f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

No ynskjer jo ts ein babyshower, så at du syns det er harry har vel kanskje ikkje så mykje å sei :)

Ts, snakk med mannen din! Sei at du håpar veninnene dine steller i stand babyshower, og ta det derifrå. Forhåpentlegvis tek han hintet og snakkar med dei 🤞😅 Er ein vant med å stelle istand for andre er det koseleg å få det tilbake, og då er det ikkje like kjekt å invitere til det sjølv.

• Liker 9
Skrevet

Du dreit deg ut og da blir det ikke noe. Det tåler du.

Anonymkode: 45b65...455

• Liker 5
Skrevet

Det hadde vel ikke gjort noe om det ble arrangert for tidlig? Babyshower blir jo alltid arrangert før babyen er født, så,drt er no aldri noen garanti for at det går bra.

Anonymkode: 0c164...54e

• Liker 1
Skrevet

Snakk med mannen din! Han er din allierte, du skal kunne snakke med han om det du tenker og ønsker :)

"Jeg er litt lei meg nå for jeg angrer på at jeg da til deg at jeg ikke ville ha babyshower. Jeg var bare litt stressa over at ting kunne gå galt og mente bare at det var litt tidlig å ha det nå. Jeg har veldig lyst på babyshower og at jentene kan samles før jeg blir mamma, så jeg håper at noen arrangerer det for meg, det hadde jeg blitt så glad for"

Anonymkode: 85cb6...d4d

• Liker 4
Skrevet

Si det direkte til venninnen din at du hørte fra mannen at han sa til henne at du ikke ønsket babyshower og forklar at han misforsto, at du veldig gjerne vil ha babyshower. At du bare var litt stresset da du hørte om det og var redd det var for tidlig i svangerskapet. 

Eventuelt si det til mannen din om overraskelses-delen er veldig viktig for deg. Si at du gjerne vil at han oppklarer misforståelsen til venninnene dine, han kan jo bare sende en melding og enkelt si at han misforsto deg og at du gjerne vil ha babyshower. 

Burde være ganske enkelt å klare opp i. Er jo ikke sånn at siden han sa det til venninnen din så har de mistet all evne til å arrangere, det er jo ikke et så avansert arrangement. 

Anonymkode: b3745...070

• Liker 3
Skrevet
On 11/17/2021 at 10:04 PM, AnonymBruker said:

Nå er ikke jeg noen stor babyshower-fan men i "disse tider" med fremdeles pandemi og rs-smitte så er det vel ikke anbefalt å invitere masse venninner inn i barselstiden. Ikke alle som er i form til masse besøk da heller, mens graviditeten er en ganske kjedelig tid, så skjønner godt at man heller vil ha et lite selskap før baby blir født. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå er ikke jeg noen stor babyshower-fan men i "disse tider" med fremdeles pandemi og rs-smitte så er det vel ikke anbefalt å invitere masse venninner inn i barselstiden. Ikke alle som er i form til masse besøk da heller, mens graviditeten er en ganske kjedelig tid, så skjønner godt at man heller vil ha et lite selskap før baby blir født. 

Når du skal dra inn pandemien så er det ikke så lurt å ha masse venninner på besøk nå heller.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du skal dra inn pandemien så er det ikke så lurt å ha masse venninner på besøk nå heller.

Litt tryggere med x voksne som sannsynligvis er fullvaksinert som kan holde avstand og smitteregler uten baby til stede enn med baby til stede var mitt poeng. Og RS-virus er ikke et problem før fødsel. Personen jeg svarte foreslo jo treff etter fødsel ikke å droppe alle treff helt, så jeg svarte ut i fra hva jeg tenker er best når man likevel skal treffes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...