Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg? Fikk en melding som sto følgende i morges:

Du har en ny faktura fra Lyko.no med forfallsdato 30.11.2021.

men jeg har ikke bestilt noe eller aner hva det er engang. Meldingen kom fra noe som heter Qliro. er det bare å la det gå en forbi? Har ikke bestilt noe..

Anonymkode: ac3ef...a44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både lyko og qliro er legitime sider. Hva står det i www-linken du får beskjed om å åpne? 

Anonymkode: be51c...67d

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Både lyko og qliro er legitime sider. Hva står det i www-linken du får beskjed om å åpne? 

Anonymkode: be51c...67d

https://lyko.com/no
 

Anonymkode: ac3ef...a44

Skrevet

Det har blitt feilsendt deg. Ser du noen småfeil i epostadressen? Hvis ikke, kontakt dem og fortell at de har sendt fakturaen til feil person og at du ikke har bestilt noe. Sier du ikke i fra, blir det du som får purringer og ev inkasso også.

Skrevet

Du tar direkte kontakt med firmaet, ikke trykk på lenker i meldingen.

Anonymkode: 0612c...3ee

  • Liker 2
Skrevet

Det er helt vanlig at phising-angrep ser ut som helt legitime meldinger. De som driver med slikt har blitt svært populære, og både epost og særlig SMS kan enkelt "spoofes", altså man kan utgi seg for å være en annen.

Hvis det er epost, kan du på PC holde over lenken for å se hvordan faktisk fører deg.

Har du ikke bestilt noe, så er det heller ingen grunn til å få faktura. Du kan gå inn på qliro.no og logge deg på der (ikke trykk noen linker i meldingen du har fått!), om du vil være helt sikker.

Anonymkode: 728ce...424

  • Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du tar direkte kontakt med firmaet, ikke trykk på lenker i meldingen.

Anonymkode: 0612c...3ee

Det som er veldig greit når andre utgir seg for å være legitime aktører på denne måten, er at man kan gå direkte til aktøren og sjekke. Aldri trykk lenker i slike meldinger, ta heller "bryet" å gå på siden som man ville åpnet enhver annen nettside.

Anonymkode: 728ce...424

  • Liker 2
Skrevet

Fikk den på melding. Begynte å stress automatisk da jeg ikke hadde bestilt noe. Har ikke bruker der heller. 

kan være feilsendt ja. 

Anonymkode: ac3ef...a44

Skrevet

Har ikke bruker på noen av stedene. Derfor jeg begynte å lure på hva det var.

men hvordan skal jeg logge inn da? Eller bare la det gå å se om det skulle skje noe videre?

Anonymkode: ac3ef...a44

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Fikk den på melding. Begynte å stress automatisk da jeg ikke hadde bestilt noe. Har ikke bruker der heller. 

kan være feilsendt ja. 

Anonymkode: ac3ef...a44

Qliro bruker bankid for innlogging, så der trenger man ikke bruker for å sjekke. Det er helt legitimt, og hvis du går direkte til siden kan du logge inn og se, bare for å være helt sikker på at det ikke er skjedd noe tull (som at noen har klart å bestille noe i ditt navn).

Anonymkode: 728ce...424

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har ikke bruker på noen av stedene. Derfor jeg begynte å lure på hva det var.

men hvordan skal jeg logge inn da? Eller bare la det gå å se om det skulle skje noe videre?

Anonymkode: ac3ef...a44

BankID

Anonymkode: 728ce...424

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Qliro bruker bankid for innlogging, så der trenger man ikke bruker for å sjekke. Det er helt legitimt, og hvis du går direkte til siden kan du logge inn og se, bare for å være helt sikker på at det ikke er skjedd noe tull (som at noen har klart å bestille noe i ditt navn).

Anonymkode: 728ce...424

Men jeg har ikke bruker der? 

sjekket å der sto det e-post men har ingen bruker der. Bank id så har man allerede opprettet en bruker. Kan ikke logge inn når man ikke er bruker. Så kan være at det er feilsendt. 

Anonymkode: ac3ef...a44

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fikk den på melding. Begynte å stress automatisk da jeg ikke hadde bestilt noe. Har ikke bruker der heller. 

kan være feilsendt ja. 

Anonymkode: ac3ef...a44

Var det sms, så kan det være nok med én siffer feil i mottakerfeltet, så blir den sendt feil. Gjør avsender oppmerksom på dette, så slipper du at purringer osv kommer til samme mobilnummer...altså deg.

Anonymkode: 8ecc5...3f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det sms, så kan det være nok med én siffer feil i mottakerfeltet, så blir den sendt feil. Gjør avsender oppmerksom på dette, så slipper du at purringer osv kommer til samme mobilnummer...altså deg.

Anonymkode: 8ecc5...3f9

Kom på at jeg har fått en lignende tidligere å da var det en ung jente på andre siden av landet som hadde kjøpt noe. Kanskje det er hun som er på handletur igjen. 

Anonymkode: ac3ef...a44

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg har ikke bruker der? 

sjekket å der sto det e-post men har ingen bruker der. Bank id så har man allerede opprettet en bruker. Kan ikke logge inn når man ikke er bruker. Så kan være at det er feilsendt. 

Anonymkode: ac3ef...a44

Ah, sorry, jeg trodde det var som klarna. Nei, da hadde jeg oversett det helt.

Jeg jobber som sikkerhetsekspert i veldig stor organisasjon, og vi stopper slike henvendelser i hopetall daglig. Da er det som regel et eller annet som vi klarer å identifisere som rart, om det er i epost-headere, domener som ligner (som Inkedin.com (og ikke linkedin.com) osv. Mye som kan være vanskelig å se for en vanlig bruker.

Hvis de skulle sende deg et krav som ikke er berettiget, så har du ingenting å frykte på den fronten heller, om det skulle være noe som er feilsendt. ID-tyveri kan selvsagt forekomme, du kan ev. lage deg en bruker for å sjekke siden, men jeg hadde latt det være.

Anonymkode: 728ce...424

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...