Gå til innhold

Bør barn med forstyrrende tics kunne gå på kino?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at NRK i dag kjører en sak om en 10-åring med tics som skulle på kino med kompisene. Han fikk visst tilsnakk av en dame, som mente hun hadde fått ødelagt kinoopplevelsen. Linker ikke til saken, for vil ikke skape noen debatt rundt denne gutten spesifikt, da jeg så klart skjønner at det var en kjip opplevelse for han, og at damen helt sikkert kunne ordlagt seg på en annen måte. 

Men, så må jeg si... Mulig jeg er hard nå, altså.. Bør virkelig bar/unge (voksne for så vidt også) med tics som er såpass forstyrrende for omverdenen gå på kino? I alle fall når foreldrere sier at de visste at han var inne i en periode med mye tics? Kinoopplevelsen betinger jo rimelig stillhet for å ha noen særlig verdi. Blir det vanlig med alle mulige slags tics i en kinosal, så kommer jo kinoene til å gå konk rimelig fort? Ingen kommer til å gidde. 

Er det ikke også foreldres oppgave å lære unge realistiske begrensninger? Skjønner at man vil tilrettelegge for et normalt liv, så godt som mulig, men jeg tenker det kan være sunt å lære dem realismen i at noen ting vil de være begrenset fra å gjøre? Alle er vi jo begrenset i livet, noen mer enn andre, men er det ikke like greit å bare forholde seg til ting realistisk?

All respekt til gutten altså. Synes selv saken er vanskelig. 

Anonymkode: d8784...043

• Liker 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lettere å tolerere når en er klar over det

Anonymkode: 40beb...987

• Liker 14
Skrevet

Synes det er vanskelig.

Anonymkode: d8fa7...463

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Nå skal det sies at dette var en barnefilm med 6 års grense, da. Så tenker at det gjør omstendighetene litt annerledes. Tenker alle er forberedt på høyere terskel for bråk på barnefilm. 

• Liker 23
Skrevet

Jeg skjønner litt hva du mener, men jeg har også fått kino opplevelsen ødelagt av skravlet tenåringer og skrikende unggutter som det ikke var noe galt med. Så når man går på kino vet man generelt aldri hvilket publikum man sitter med. Grunnen til at jeg aldri drar på premiærer 😅

Anonymkode: 952b6...419

• Liker 39
Skrevet

Selvfølgelig må han få gå på kino! Men det går jo an å bestille plasser litt på siden eller noe. Det gjorde jeg med min sønn i perioder hvor han hadde mye tics.

Anonymkode: 66611...03e

• Liker 38
Skrevet

Selvfølgelig bør de få lov til det! Om barn/voksne med utfordringer av diverse slag ikke får prøve ut ting fordi det kan føre til at andre blir litt forstyrret vil de jo ende opp med å isolere seg, noe som er enda verre enn en litt bråkete kinoopplevelse!

Anonymkode: 62f14...66a

• Liker 46
Skrevet

Selvfølgelig skal barn med tics få dra på kino på lik linje som hvilke som helst andre. 

Anonymkode: 1ed3f...b0a

• Liker 39
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig må han få gå på kino! Men det går jo an å bestille plasser litt på siden eller noe. Det gjorde jeg med min sønn i perioder hvor han hadde mye tics.

Anonymkode: 66611...03e

Hvordan hjelper det om dere sitter litt på siden hvis han f.eks. sitter og brøler «fitte!» av full hals hele filmen? Nå er det veldig stor forskjell på tics, men dette var tydeligvis en type tics som er sjenerende for omverdenen, og dermed neppe noe som at han blunker eller rister på hodet eller en fot eller hånd…

Anonymkode: b0b3f...262

• Liker 22
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Barn med tics, har like mye rett til å gå på kino som alle andre!

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg blir lei meg og flau av noen av holdningene her. Hadde virkelig håpet at samfunnet var mer inkluderende enn dette. Selvfølgelig skal han få gå på kino med tics. Stakars barna deres som evt reagerer på dette. Da har de vært for lite sammen med mennesker med andre behov. Heier på mangfold❤️

Anonymkode: 0547b...6dd

• Liker 32
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser at NRK i dag kjører en sak om en 10-åring med tics som skulle på kino med kompisene. Han fikk visst tilsnakk av en dame, som mente hun hadde fått ødelagt kinoopplevelsen. Linker ikke til saken, for vil ikke skape noen debatt rundt denne gutten spesifikt, da jeg så klart skjønner at det var en kjip opplevelse for han, og at damen helt sikkert kunne ordlagt seg på en annen måte. 

Men, så må jeg si... Mulig jeg er hard nå, altså.. Bør virkelig bar/unge (voksne for så vidt også) med tics som er såpass forstyrrende for omverdenen gå på kino? I alle fall når foreldrere sier at de visste at han var inne i en periode med mye tics? Kinoopplevelsen betinger jo rimelig stillhet for å ha noen særlig verdi. Blir det vanlig med alle mulige slags tics i en kinosal, så kommer jo kinoene til å gå konk rimelig fort? Ingen kommer til å gidde. 

Er det ikke også foreldres oppgave å lære unge realistiske begrensninger? Skjønner at man vil tilrettelegge for et normalt liv, så godt som mulig, men jeg tenker det kan være sunt å lære dem realismen i at noen ting vil de være begrenset fra å gjøre? Alle er vi jo begrenset i livet, noen mer enn andre, men er det ikke like greit å bare forholde seg til ting realistisk?

All respekt til gutten altså. Synes selv saken er vanskelig. 

Du tror ikke du overvurdere antall barn og unge (som du selv valgte som målgruppe) med forstyrrende tics?

Anonymkode: ce7d5...6f5

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner litt hva du mener, men jeg har også fått kino opplevelsen ødelagt av skravlet tenåringer og skrikende unggutter som det ikke var noe galt med. Så når man går på kino vet man generelt aldri hvilket publikum man sitter med. Grunnen til at jeg aldri drar på premiærer 😅

Ja, men sånn i teorien så skal det jo være kinovakter tilstede som kan hysje på disse. I verste fall kan man si ifra til vakten selv. ts

• Liker 3
Skrevet

Hallo.

Av alle folk så er en en voksen person som synes barnefilmen blir ødelagt 🙈

Folk som svarer på mobil, tekster, maser, snakker, knitrer med papir osv irriterer meg - og de har jo ikke noen legitim grunn. 

Kino = mange ulike mennesker = tåle forstyrrelser. 

• Liker 26
Skrevet

Jeg ser aldri en film på kino hvis jeg vil være sikker på å ikke bli forstyrret

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men sånn i teorien så skal det jo være kinovakter tilstede som kan hysje på disse. I verste fall kan man si ifra til vakten selv. ts

Har aldri opplevd at det er noen som går rundt å hysjer 😅

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tror ikke du overvurdere antall barn og unge (som du selv valgte som målgruppe) med forstyrrende tics?

Jo, kanskje. Ts

Skrevet

Det verste jeg vet med kino da jeg var barn, vel å merke (går ikke på kino i voksen alder😅) det var sånne høye voksne med gjerne masse hår i veien og store hoder! 

Anonymkode: 54039...c76

• Liker 10
Skrevet

Kjenner jeg er litt delt. Har selv vært på kino og fått hele kinoopplevelsen fullstendig ødelagt av psykisk utviklingshemmede som har ropt og hoiet gjennom hele filmen. Ledsager har hysjet på dem uten at det hjalp. Blir jo feil om de ikke får gå på kino, men samtidig så er det utrolig kjipt for oss andre i salen som rammes og får ødelagt hele opplevelsen. 

Anonymkode: 12db6...2e0

• Liker 43
Skrevet

Et forslag: En god idé dersom du har tics hadde kansje vært og å se film hjemme eller at man jobber med og å trene bort tics før man drar på offentlig kino osv(da noen med tourettes gjør dette også)? 

Men ellers synes jeg det er dumt og å skjelle ut noen for noe de ikke kan styre 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...