Gå til innhold

Dere som fikk mer enn 5 ganger inntekt i lån, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, overskriften sier det meste. Hvorfor fikk du/dere mer enn 5 ganger inntekt? 

Anonymkode: 6dbfd...bee

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

FIkk ikke helt 5 ganger inntekt, men mer 5.5 ganger inntekt.

Jeg hadde ikke egenkapital, så banken løste det med å gi meg topplån for "egenkapitalen" på 15%. Dette innebærer at hele boligen er belånt og jeg har lånt meg selv til pipa :)

Renten på topplånet er forresten 5% og er det du betaler ned først.

Endret av Pachka Sigaret
Skrevet

Vi har en høy inntekt. Da er ikke banken så opptatt av antall barn, hvor mye studielån/billån etc du har, eller 5 ganger inntekts regelen. 

Anonymkode: 86c78...945

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har grublet litt på hvorfor... Beklager at jeg ikke skrev det i posten over, det er litt vanskelig å vite nøyaktig hvorfor noen gir deg lån når du har fått det? Man tenker liksom ikke gjennom det noe særlig, man har bare fått lånet og så er man glad for det.

Dette er nok grunnen:

* Lav alder: bankene virker som om de er villige til å ta høyere risiko for unge kunder. Spesielt siden jeg bytter om til å ha dem som dagligbank, og potensielt de neste 30 årene.

* Lav andel annen gjeld: Jeg har ingen annen gjeld, og derfor kunne jeg låne maksimalt det loven tillater. Hadde jeg hatt studielån, så ville jeg fått mindre utbetalt. Til gjengjeld angrer jeg nå på at jeg ikke tok ut studielån, for dette lånet har lavere rente :) 

* Faste utgifter: jeg har ikke husdyr, jeg har ikke bil, jeg har ikke barn. Dette teller ikke negativt på bankens budsjettestimat for hvor mye jeg tåler i renteutgifter og hvor mye jeg forbruker i måneden.

* Usikret gjeld: banken kan gi meg topplån i form av usikret kreditt, dette er en enorm risiko for banken og noe de tilbyr unge mennesker hvis de består visse strenge kriterier?

Det som er paradoksalt er at jeg har fått avslag på kredittkort pga. for høy risiko for at min gruppe yngre mennesker misligholder kreditt, men jeg har fått innvilget et digert boliglån...

Endret av Pachka Sigaret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...