Gå til innhold

når kvinnen får rettighet til å velge etternavn familien skal bruke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg analyserer at det er den som er den sterkeste iblant ekteparet er det etternavnet de skal bruke. 

Når kvinnen har sterkest personlighet så er det hennes etternavn ektepar blir å benytte sammen. 

Når mannen har sterkest personlighet da er det mannens etternavn som blir benyttet på begge. 

Sitter du med det samme inntrykket?

Anonymkode: f65c6...70a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg analyserer at det er den som er den sterkeste iblant ekteparet er det etternavnet de skal bruke. 

Når kvinnen har sterkest personlighet så er det hennes etternavn ektepar blir å benytte sammen. 

Når mannen har sterkest personlighet da er det mannens etternavn som blir benyttet på begge. 

Sitter du med det samme inntrykket?

Anonymkode: f65c6...70a

ehhh nei

• Liker 9
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 505cf...5a1

• Liker 9
Skrevet

Mer tradisjon enn personlighet

Anonymkode: de24f...94c

• Liker 5
Skrevet

Nei. Mitt inntrykk er at det ofte blir det etternavnet som er sjeldnest som blir tatt videre, uavhengig av hvem som hadde det fra før.

• Liker 23
Skrevet

Hvorfor skal noen skifte etternavn ved ekteskap? 

Anonymkode: c27db...e44

• Liker 10
Skrevet

Jeg har ikke funnet noen pålitelig målemetode for personlighetsstyrke, så det kan jeg ikke si. 

På meg virker det mest som om det handler om hvor tradisjonsbundne og konservative folk er. 

• Liker 14
Skrevet

Eh, nei.

De fleste endrer ikke etternavn.

Og velger det som er mest uvanlig på barna. 

Anonymkode: 383e1...c43

• Liker 7
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal noen skifte etternavn ved ekteskap? 

Anonymkode: c27db...e44

Det er ingen grunn til det.

Skrevet

Nei.

De jeg kjenner som bytter navn i forbindelse med bryllup.gjør det for at hele familien skal ha samme navn og velger det etternavnet de liker best eller har størst tilknytning til. 

Anonymkode: 4bd24...450

• Liker 9
Skrevet

Haha, nei.

Jeg valgte å legge til mannen min sitt navn fordi jeg hadde lyst. Jeg liker etternavnet hans, og det er enklere enn mitt. Jeg er verken konservativ eller tradisjonell, jeg hadde bare lyst.

Mitt gamle etternavn er mellomnavnet mitt nå. Vi er enige i at om vi får barn, så får de mitt mellomnavn og hans etternavn.

Mannen min forventet ikke at jeg skulle ta hans, men syns det er hyggelig å hete det samme. Det syns jeg også.

Anonymkode: 667f4...d09

• Liker 2
Skrevet

Av de jeg kjenner som har giftet seg de siste 20 årene tror jeg det er ganske likt fordelt av de som tar mannens navn, de som tar kvinnens navn og de som beholder hvert sitt.

I mitt tilfelle tok jeg hans fordi det var kortest (vi har begge lange mellomnavn) og mest uvanlig. Min bror som nettopp giftet seg tok sin nye kones navn. 

Jeg opplever det absolutt ikke som deg TS.

Anonymkode: 1100c...44a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Eh, nei.

De fleste endrer ikke etternavn.

Og velger det som er mest uvanlig på barna. 

Anonymkode: 383e1...c43

ikke min erfaring. De fleste kvinner skifter etternavn etter de er gift. De fleste velger tradisjonelt. kanskje mer vanlig å beholde pikenavnet i tillegg. i noen tilfeller vet jeg om par der begge har tatt hverandres etternavn

• Liker 2
Skrevet

Vi har mitt etternavn. Egentlig fordi det er et sjeldent navn. Jeg bestemte ingenting, vi ble enige. Jeg kan love deg at han ikke lar seg bestemme over på den måten.

Anonymkode: 5350b...6ff

Skrevet

Hmmm… jeg føler i alle fall at det er de  med mest tradisjonelt kjønnsrollemønster som i 2021 velger å droppe sitt eget etternavn helt og også kun gi barna mannens etternavn. 

Anonymkode: 86b4e...dd7

• Liker 2
Skrevet

Nope. Mannen har dårlig kontakt med fraværende far men hadde Hansen etter ham. Jeg har et skjeldent etternavn og mannen er tatt inn som en ekstra sønn hos hele familien. Han ønsket derfor mitt da vi giftet oss. 

Anonymkode: dedc0...b2b

• Liker 7
Skrevet

Jeg byttet til hans etternavn, vi synes det fint å vise at vi er gift på den måte. Både hans og mitt etternavn var i utgangspunktet like uvanlige men hans familie har sterkere bånd seg i mellom så derfor ønsket jeg å heller ta hans navn. 

Anonymkode: 2848a...43e

• Liker 1
Skrevet

Eh, nei. Hvis de i det hele tatt endrer etternavn så er det oftest mannens og tar de kvinnens så er det gjerne fordi hun har et mindre vanlig etternavn enn han har. Tenker det er ganske lett å bytte ut en "Olsen" eller "Hansen" med en "Fjellestad", f.eks. 

• Liker 6
Skrevet

Kjenner få som har tatt mannens navn. Vi endret ikke, jeg ville ikke at han skulle ha mitt utenlandsk-klingende etternavn, og hans etternavn klinger ikke godt med mitt fornavn.

Anonymkode: 3105c...bae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...