AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #61 Del Skrevet 19. november 2021 Skybe skrev (På 17.11.2021 den 20.41): Poenget er kostandene. ! ! Burde selvsagt bedt om eit pristilbud først, og samanlignet det med andre tilbud. Det kan her reises spørsmål om prisen på oljen, og tidsbruken. Å bruke 1 time på å løse 2 muttere, tappe ned oljen, og fylle oppatt 2.5 l. burde ta maks 30 min. Verkstedet kunne, og med fordel bestilt rimligere Gearolje ettersom det var snakk om eldre bil. vel nå er det en kjent sak at enkelte verksteder suger penger ut av kundene! og ikke alle som er klar over hvor lang tid eller hvordan olje tappes i bil! hvordan ber du om pristilbud? Anonymkode: 01dea...a3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #62 Del Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (På 17.11.2021 den 21.42): Antar det er elbil? Har gammel bil selv. Antar verditapet på din er verdien av min, hvert år. Mer det første... Så lever med kostnadene til oljeskift jeg... 😂 Anonymkode: 1c4dc...34a mindre verdi, mindre kostnader på verksted? Anonymkode: 01dea...a3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 19. november 2021 #63 Del Skrevet 19. november 2021 (endret) PetterKanin skrev (15 timer siden): Bilverksted er kostbart ja. Spesielt om man ikke forhører seg om pris først. Det koster å ha folk i arbeid. Det koster å ha lokaler. Det koster å ha diagnoseutstyr. Det koster å ha lisenser til diverse systemer, både regnskap og tekniske data. Det koster å ha billøftere. Det koster å ha bremseprøver. Det koster å kjøpe håndverktøy. Det koster å kjøpe spesialverktøy. Det koster å være med i en kjede. Det koster å kurse ansatte. Som kunde er man ofte tjent med å finne de som har lavest kostnader. Det er gjerne de som driver alene uten ansatte. Har arb. som bilmek. 30 år m/ motor-og understellsreprasjoner ved henholdvis både tyngre-og lette kjøretøy, og stått for oppfølgning av EU-kontroller. Måtte etterhvert kaste inn håndkleet å skifte jobb på grunn av stress,og belastningskader. Har nå forlengst gjordt min borgerplikt etter 48 års yrkesaktivitet, og mye har utvilsamt endret seg til det bedre, men mye har også endret seg til det langt dårligere. Lov om godkjenning av bilverkstader vart innført 1967 med påskriften "Autorisert verksted", og herunder også krav til byggninger, kompetanse teknisk leder, og utsyr. Oppgradering av personell, og utsyr må skje kontinuerlig ettersom bilparken også endres endres raskt. Bilmekanikere før måtte tidligere vera lydhøre ettersom de ofte stilte diagnose igjennom øre og ærfaring. Oljeskift på motorer , gearkasse , og overhaling av startere, dynamoer, motorer, radiatorer,vindusheiser, var hverdagskost. Idag er det datamaskinen som skal stille diagnosene, og det er bruk,og kast av deler. Bilmekaniker er eit håndverksyrke,og livsnerven innenfor verkstadene,men i norge har håndverksyrker vert nedpriortert i mange år til fordel for akademiske utdannelser. 1998 bestemte byråkratene i Brussel at det skulle innførest jevnleg EU-kontroller av alle biler, og kravene til utstyr, tekniske ledere m.v skulle skjerpes. Norge er blandt de land som håndhever EU-reglene strengest. Norske veier er bl.a. blitt innvadert av utenlanske vogntok som har ligget strødd langs veiene, og ikkje bare med dårlege dekk, men også jevnt over svært i dårlig teknisk standard. Norske bileiere blir idag flådd økonomisk m/ høye verkstadpriser, bomavgifter, bensinpriser, avgifter, delepriser etc. Endret 19. november 2021 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 19. november 2021 #64 Del Skrevet 19. november 2021 Skybe skrev (6 minutter siden): Har arb. som bilmek. 30 år m/ motor-og understellsreprasjoner ved henholdvis både tyngre-og lette kjøretøy, og stått for oppfølgning av EU-kontroller. Måtte etterhvert kaste inn håndkleet å skifte jobb på grunn av stress,og belastningskader. Har nå forlengst gjordt min borgerplikt etter 48 års yrkesaktivitet, og mye har utvilsamt endret seg til det bedre, men mye har også endret seg til det langt dårligere. Lov om godkjenning av bilverkstader vart innført 1967, og herunder også krav til byggninger, kompetanse teknisk leder, og utsyr med vidare oppfølgning. Oppgradering av personell, og utsyr må skje kontinuerlig ettersom bilparken også endres. En bilmekaniker måtte tidligere vera lydhør, og så han kunne stille den rette diagnosen. Oljeskift på motorer , gearkasse , og overhaling av startere, dynamoer, motorer, radiatorer,vindusheiser, etc. var hverdagskost. Idag er det datamaskinen som skal stille diagnosene, og det er bruk,og kast av deler. Bilmekaniker er håndverksyrker,og livsnerven innenfor verkstadene,men i norge har håndverksyrker vert nedpriortert i mange år til fordel for akademiske utdannelser. 1998 bestemte byråkratene i Brussel at det skulle innførest jevnleg EU-kontroller av alle biler, og kravene til utstyr, tekniske ledere m.v skulle skjerpes. Norge er blandt de land som håndhever EU-reglene strengest. Norske veier er bl.a. blitt innvadert av utenlanske vogntok som har ligget strødd langs veiene, og ikkje bare med dårlege dekk, men også jevnt over svært i dårlig teknisk standard. Norske bileiere blir idag flådd økonomisk m/ høye verkstadpriser, bomavgifter, bensinpriser, avgifter, delepriser etc. Har et tiår på baken i faget jeg også. Da var jeg dritt lei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 19. november 2021 #65 Del Skrevet 19. november 2021 (endret) PetterKanin skrev (8 timer siden): Har et tiår på baken i faget jeg også. Da var jeg dritt lei. Dei fleste bilmekanikere blir "utbrendt" i faget lenge før pensjonsalderen. Endret 19. november 2021 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #66 Del Skrevet 19. november 2021 Til alle de som klager på pris hos fagfolk; gjør det selv og slutt å klage - det er helt innafor å betale for en tjeneste. Anonymkode: 0abee...c1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 19. november 2021 #67 Del Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Til alle de som klager på pris hos fagfolk; gjør det selv og slutt å klage - det er helt innafor å betale for en tjeneste. Anonymkode: 0abee...c1c Synes det er helt greit å klage på prisnivået. Men man kan jo gjøre litt selv for å redusere det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #68 Del Skrevet 19. november 2021 Det er dyrt med bil verksted. Anonymkode: bbdfb...935 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 19. november 2021 #69 Del Skrevet 19. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Til alle de som klager på pris hos fagfolk; gjør det selv og slutt å klage - det er helt innafor å betale for en tjeneste. Anonymkode: 0abee...c1c Håndverksarbeiderne er ikkje blandt de høytlønte i Norge idag, og de fortjener hver en krone. Problemet idag er at det er formange ledd som også skal ha sin lønn av det fagarbeiderne gjør, og de er ikkje så ineffektive ,men de har ofte jevnt over høyere lønn en fagarbeideren. Endret 19. november 2021 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå