Gå til innhold

kr. 2738,- for gearoljeskift !


Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Du sier ingenting om hvilken bil. Men ulike biler og ulike girkasser har ulike fremgangsmåter. VAG med DSG kasse feks. Her byttes olje på hver 60.000. Filteret sitter på toppen av kassa og skal byttes samtidig.Olja tappes, (Tappeplugg+Nivåplugg) fyll på 6L via en dunk du henger på panser kroken, (fylles på via tappehullet med eget adapter) når alt har rent på så skal girolje temperaturen være mellom 35-45c før du skrur igjen pluggen (Bilen skal gå når du skrur på igjen tappepluggen, du skal da starte bilen, gå gjennom girene å la den gå til temp er innenfor 35-45). Er olja over 45c så skal den avkjøle før du starter opp.

Det tar ikke 5 minutter. Jeg stusset egentlig ikke på prisen jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har stusset på alle verkstedpriser. I fjord fikset jeg min bil og det kostet 300,- i deler og tok meg to timer, brukte minst en av de to på å lete frem verktøy. Aldri gjort det før. Verkstedet skulle ha 8500,- pluss deler, pluss mva. 
 

En fingernem nabo hjalp meg for et par uker siden. Da var det 700,- i deler, tok to timer, verksted skulle ha 6700,- for jobben. Naboen klarte seg med to flasker vin. 
 

Bilverksteder er blitt mafia. 

Anonymkode: 1c4dc...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg fått 7500 i pris på oljeskift (med flushing) på automatgir. Hadde jeg fått prisen her hadde jeg hoppet på... 😂

Anonymkode: 1c4dc...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om jeg er glad for at jeg har investert i bil uten girkasse! Service består i å bytte pollenfilter.

Anonymkode: a78c7...951

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjett om jeg er glad for at jeg har investert i bil uten girkasse! Service består i å bytte pollenfilter.

Anonymkode: a78c7...951

Antar det er elbil? Har gammel bil selv. Antar verditapet på din er verdien av min, hvert år. Mer det første... Så lever med kostnadene til oljeskift jeg... 😂

Anonymkode: 1c4dc...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jordeboer skrev (25 minutter siden):

Dessverre så er nok ikke dette langt unna forventet pris. Lavviskositets girolje er også priset ekstremt høyt, en 75W90 ville vært et rimeligere alternativ, men 75W80 kan godt være produsentspec for bilen. Nyere biler bruker gjerne dette pga drivstoffbesparing.

Dersom   det var snakk om en splitter ny bil så hadde det ikke j vert snakk om noen  giroljeskift.   Intevall giroljeskift  (manuel girkasse)  ligger  på dei fleste biler på  omlag på 70.000 km.  I de  fleste tilfelle blir girolje  oftest  avgenset "kun"  til nivåkontrl, v/ servicer.     De ferreste kjøper vel ikkje  de  dyreste oljetyper  å heller på en bilmotor  som har gått 180 000 km, men tar heller  turen  innom en Biltema butikk.

  https://www.bilsmart.no/pris/hva-koster-det-a-skifte-girolje  (merk: Automatkasse)

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har stusset på alle verkstedpriser. I fjord fikset jeg min bil og det kostet 300,- i deler og tok meg to timer, brukte minst en av de to på å lete frem verktøy. Aldri gjort det før. Verkstedet skulle ha 8500,- pluss deler, pluss mva. 
 

En fingernem nabo hjalp meg for et par uker siden. Da var det 700,- i deler, tok to timer, verksted skulle ha 6700,- for jobben. Naboen klarte seg med to flasker vin. 
 

Bilverksteder er blitt mafia. 

Anonymkode: 1c4dc...34a

Prisene på bilverkstedene skal dekke mer enn deler og arbeid.

De skal dekke skatt, arbeidsgiveravgift, mva, feriepenger, OTP, husleie, strøm, renovasjon, kommunale avgifter, regnskap/revisjon, utstyr, verktøy osv. osv.

Anonymkode: 186f1...e6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Slik kan det gå om en ikke tar seg bryet med en liten ringerunde f.eks først. 

Anonymkode: 0a0e5...6c1

Enig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (17 minutter siden):

Tenk om de ansatte skulle fått skikkelig betalt. Nei det var mye bedre før!!

Hvor mye i timen er rimelig, og hvor høy utdanning har de utover fullført vgs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte olje på manuell girkasse? Omtrent ingen har tappemulighet en gang. Siste bilen jeg hadde som kunne få tappet girolje, var en noenognitti modell. Ikke en gang Opel Ascona -84 modell kunne tappe girkassa😁 En jeg hadde, som måtte bytte en tetning til ene drivaksel, måtte de få oljen inn v/akslingen før det ble skrudd sammen igjen.

Manuelle girkasser har jo påfyllt en olje som er ment å vare hele levetiden, og den vil jeg tro koster å bytte, unødig. Kan jo lese her litt den som vil

Anonymkode: 45508...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (12 minutter siden):

Dersom   det var snakk om en splitter ny bil så hadde det ikke j vert snakk om noen  giroljeskift.   Intevall giroljeskift  (manuel girkasse)  ligger  på dei fleste biler på  omlag på 70.000 km.  I de  fleste tilfelle blir girolje  oftest  avgenset "kun"  til nivåkontrl, v/ servicer.     De ferreste kjøper vel ikkje  de  dyreste oljetyper  å heller på en bilmotor  som har gått 180 000 km, men tar heller  turen  innom en Biltema butikk.

  https://www.bilsmart.no/pris/hva-koster-det-a-skifte-girolje  (merk: Automatkasse)

Hvis en ikke skifter sjøl, og heller ikke vet hvilken type olje som skal brukes, så baserer man seg vel på at verkstedet skifter til riktig olje. Er dette en 75W80 som beskrevet, koster dette mer enn en standard "multi vehicle" 75W90. Biltema har mye god olje, men ingen dedikert GL4 girolje som gjerne brukes. Så er det annen diskusjon om man kan/vil bruke en GL4/GL5, som Biltema har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bruktbil fra 2007. Bilen er såpass gammel at jeg ikke føler det er helt vits å investere de store summene. Kommer uansett til å kjøre den ut til siste pust. 

 

Jeg har heldigvis kontakter innenfor dette. Har mekanikere som fikser bilen svart til en brøkdel av prisen hva det koster på verksted. Jeg blir faktisk helt overasket hvor billig det er. Byttet registerreim, arbeid 1700 pluss reinen. 

 

Jeg bestiller dele selv, leverer bilen også er den fiksa. Tenkte først, hmm gjør de dette her riktig. Hadde bilen på eu kontroll, og der var det en del feil. Viste feilene til han som jobber svart. Han sa skaff det og det og det og kom tilbake. Jeg skaffet han gjorde jobben. Dro på etterkontroll, og der fikk jeg beskjed 0 feil alt ser bra ut. 

 

Det er kriminelt hvor mye visse verksted tar, noe av det er på grensa til svindel. Jeg skjønner folk må ha lønn osv osv. 

Men jeg har opplevd hvor jeg har levert bio på ekte verksted at de har funnet feil som ikke er det en gang. 

Den bransjen der er grådig. Folk generelt har null peiling på bil eller det vanlige mann eller dame i gata har ikke. Derfor utnytter de slike type folk. Alle som kan litt bil, og som har vært med på å sett reprasjon av bil. Det er ikke rocket science. Dere hadde blitt overasket hvor greit det er å gjøre det. Mange av de enkle repersjoner kan folk lære selv. 

Jeg har selv spart flere hundre tusen på å finne alternative løsninger til reparasjon. 

Anonymkode: c316b...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Har stusset på alle verkstedpriser. I fjord fikset jeg min bil og det kostet 300,- i deler og tok meg to timer, brukte minst en av de to på å lete frem verktøy. Aldri gjort det før. Verkstedet skulle ha 8500,- pluss deler, pluss mva. 
 

En fingernem nabo hjalp meg for et par uker siden. Da var det 700,- i deler, tok to timer, verksted skulle ha 6700,- for jobben. Naboen klarte seg med to flasker vin. 
 

Bilverksteder er blitt mafia. 

Anonymkode: 1c4dc...34a

Ein kan spare mange tusen  på å nytte brukte deler v/ reprasjoner av eldre biler, og snakk om igjennbruk. Også forsikringselskapene har etterhvert fått øynene opp for igjennbruk av bildeler. 

Ba om pris på skifting av reg.reim, og de skulle ha kr. 9500, inkl. deler,  men v/ annet  (forøvri nytt)  verksted skulle de ha kr. 7500,- inkl. deler. 

Vel, nå har eg igjennom tiden fikset det meste på egen bil selv,  og   brukte deler har vert nyttet der det er muleg, og masse penger spart.  En "Gniter "  forlangte de omlag kr. 4000 v/ delelager toyota, men bestilte selv 1 fra England på Ebay til kr. 180,- og en i reserve fra USA på Ebay til same pris. Det er vel ikkje utan grunn mange idag bestiller bildeler på nett på Ebay-tyskland -til en brøkdel av pris verkstedene tar.  Skjønner at verkstende har sine utgifter, men kanskje er de iferd med å prise seg ut i konkuransen med netthandelen. 

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (25 minutter siden):

Hvor mye i timen er rimelig, og hvor høy utdanning har de utover fullført vgs? 

Har du noen gang sett prisen på diagnoseutstyr og lisensen man må ha for hvert enkelt bilmerke?, i tillegg så MÅ man ha diverse dokumentasjon i papirform som i seg selv koster flere hundre tusen.

De fleste bilmekanikere har høyere utdanning en bare VGS, når man går bilfag så er det vanlig med etterutdanning og oppfriskning i løpet av hele arbeidslivet.

Anonymkode: c9a0f...331

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, norw said:

Hvor mye i timen er rimelig, og hvor høy utdanning har de utover fullført vgs? 

Du tror vel ikke at timesprisen er det mekanikeren får i lønn?

Anonymkode: 7dd1b...888

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
norw skrev (34 minutter siden):

Hvor mye i timen er rimelig, og hvor høy utdanning har de utover fullført vgs? 

Bilemekaniker utdannelse idag  tar omlag 4-5 år før de kan  kan "gå opptil fagprøve" .   

En bilmekaniker er som poteta,og kan nyttes til så mangt, og ettertraktet arbeidsgruppe på grunn av fleksibiliteten.  Dei aller fleste bilmekanikerne søker seg over i bedre betalte jobber, og finere jobber innen Bililsynet, maskinister, etc. 

Tidligere forventet bileiere gratis-service når de var innom en servicestasjon,men slik er det av forståeleg grunner  selvsagt ikkej lenger. Her i bygda  finnes ikkje lenger  er servicestasjon  som selger bildeler / rekvisita etter at Biltema kom, og det er synd.  De ønsket ikkje ta opp konkuransen med Biltema, og slengte inn håndkleet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har du noen gang sett prisen på diagnoseutstyr og lisensen man må ha for hvert enkelt bilmerke?, i tillegg så MÅ man ha diverse dokumentasjon i papirform som i seg selv koster flere hundre tusen.

De fleste bilmekanikere har høyere utdanning en bare VGS, når man går bilfag så er det vanlig med etterutdanning og oppfriskning i løpet av hele arbeidslivet.

Anonymkode: c9a0f...331

Dei fleste bilforhandler stiller vel idag krav om ein nytter merkeverksted under nybilgarantien.  Mange bilmerker legger vekt på  at ein må ha spesialutstyr til  dei forskjellige bilmerkene.

Eit bilverkst. i bygda hadde lavere timepris en andre, og fult opp å gjøre, men når folk fekk regningen så synte det seg at de brukte også igjennomsnittleg lenger pr utført jobb en andre verksted.  Ingen ønsker å betale høy timepris til en mekaniker, elektriker som går rundt halve dagene å leter etter verktøyet på grunn av lite strukturert. 

Det er til syvende og sist sluttsumen som teller for  kunden,  og ikkje timeprisen, og deleprisene.

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk skiftet girolje på en Camry for 6000 kr for vel 8 år siden allerede. Reagerer derfor ikke på prisen din.

Anonymkode: 356f5...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi fikk skiftet girolje på en Camry for 6000 kr for vel 8 år siden allerede. Reagerer derfor ikke på prisen din.

Anonymkode: 356f5...04c

Nå var dette snakk om en WV passat 2000 mod.  m/ manuel girkasse, og jobben skulle tatt meg maks 30 min m/ forbehold eg hadde tilgang til en løftbukk / servicegrav.

 Har merket  litt treghetunder  giringen v/ kald motor, og girkassen har "svettet eindel " igjennom ventilasjonnippel etter mange års bruk.   Grunn til å tru at oljenivået av den grunn var  blitt redusert, og smørevnen var svekket etter drøyt 20 år.  Ein kunne m/ fordel selv bestilt fullgod olje  til halve prisen, men verkstedet nytter ikkje  medbrakte varer,  og har selvsagt god avanse på deler. 

Nå  vart eg  gjordt oppmerksam på forhånd  at verkstedet hadde beregnet 1 times arbeid på jobben "før" nøklene vart levert inn, og kunne selvsagt bare  kansilert hele ordren. Nå har eg hatt eit godt kundforhold til verkstedet i mange år, og kanskje der som med kundeforhold til banken, forsikringselskaper.    

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...