Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg ble sykmeldt for 3 år siden pga depresjon og utbrendthet. Jeg var vekk Noen mnd og sen kom jeg tillbake i jobb i red stilling. Nå idag jobber jeg 85%. Jeg kjenner at jeg kanskje er påvei å bli deprimert igjen…. Sover mye og uansett om jeg stiller klokka så våkner jeg ikke. Jeg jobber kun kvelder så forsover meg ikke. Jeg føler meg ofte nere og idag har jeg ei slik dag da jeg ikke klarer å pushe meg selv. Jeg tror kanske jeg begynner å få sån her fatigue- at jeg ikke lengre klarer å være i et modus der jeg er gla, positiv og orker mye.. 

får ikke tatt med alt her. Men det som nå er greia. Er at jeg sitter med Noen tanker. Enten så sykmelder jeg meg igjen, men jeg klarer ikke fordi jeg får dårligt samvittighet ovenfor sjefen og jobben min. Jeg vet ikke heller om jeg orker å være i kontakt med nav, lege , psykolog igjen for det tar mye energi og Jeg vet ikke om jeg klarer det igjen. Eller så sier jeg opp jobben min, også må jeg finne ut av det når jeg er arbeidsledig. Men da er jo risikon at jeg ikke får ekonomisk støtte og at jeg blir enda mer deprimert og ikke orker ta tak i noe. 

Hva burde jeg gjore? 

tenker egt at jeg hade hatt best av å ha fri 2-3 mnd , stå opp samme tid. Trene , spise sundt og komme ut på dagtid. Vilket er vanskeligt å få til på den lille energin jeg har igjen mellom jobb… 

Håper på venlige og seriøse svar. Takk! 

Anonymkode: 993e9...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det må være enten eller? Altså, hvorfor kan du ikke få hjelp, trene, jobbe med rutiner osv osv mens du fremdeles er i jobb? Det går jo an å sykemelde seg gradert, eventuelt noen prosent.. Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hode. 

Det er synd at du opplever disse følelsene, dette bør du seriøst få hjelp med. Kan det være jobben du står i som er vanskelig for eksempel? På samme tid syns jeg ikke at det å sykemelde seg skal være svare på alt. En bør jo mestre både det å stå i jobb og å leve et normalt psykisk liv.

Anonymkode: 162ba...51b

• Liker 4
Skrevet

Prøve å bytte til dagtidsjobb? Ikke alle passer til kveldsarbeid.

Har en sunnere døgnrytme med dsgtidsjobbing.

Anonymkode: 42bca...664

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det må være enten eller? Altså, hvorfor kan du ikke få hjelp, trene, jobbe med rutiner osv osv mens du fremdeles er i jobb? Det går jo an å sykemelde seg gradert, eventuelt noen prosent.. Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hode. 

Det er synd at du opplever disse følelsene, dette bør du seriøst få hjelp med. Kan det være jobben du står i som er vanskelig for eksempel? På samme tid syns jeg ikke at det å sykemelde seg skal være svare på alt. En bør jo mestre både det å stå i jobb og å leve et normalt psykisk liv.

Anonymkode: 162ba...51b

Ja men jeg tørr ikke å sykmelde meg fra jobb igjen for jeg får dårligt samvite. Der er problemet. Egt at jeg er deprimert er fordi jeg har ei jobb som jeg egt ikke lengre klarer av å ha. Jeg må bytte. Men jeg har ikke peiling på Hva jeg kan passe i. Og per dags dato så er jeg så sliten og begynner å faller tillbaka i ei utbrenthet. Så jeg klarer ikke å søke på nye jobber, flytte på meg, gå hos lege og psykolog, trene , laga matpakke og tenke på allt dette. Jeg får till to ting om dagen, det er å stå opp, fixe meg sjappt , jobbe dra hjem for å sove igjen. Jeg kjenner igjen symptomene og vet ikke Hva jeg ska gjore. Har tenkt på å si opp meg 3 ganger seneste uken. Men det er jo lang oppsigelsetid. Og jeg ønsker ikke å få dårlige refferenser fordi jeg har gjort ei god jobb og får mye skryt. Jeg sitter med mye hopelessness idag og vet ikke Hva jeg ska gjøre. Slutter jeg og bytter til ei jobb jeg ikke vet om jeg kommer takle… eller er det bedre å bli sykmeldt, prøve å komme opp på føttene igjen for å så sen jobbe gradert- og finne ut av ting. Prøve jobber. Skjønner du Hva jeg mener? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja men jeg tørr ikke å sykmelde meg fra jobb igjen for jeg får dårligt samvite. Der er problemet. Egt at jeg er deprimert er fordi jeg har ei jobb som jeg egt ikke lengre klarer av å ha. Jeg må bytte. Men jeg har ikke peiling på Hva jeg kan passe i. Og per dags dato så er jeg så sliten og begynner å faller tillbaka i ei utbrenthet. Så jeg klarer ikke å søke på nye jobber, flytte på meg, gå hos lege og psykolog, trene , laga matpakke og tenke på allt dette. Jeg får till to ting om dagen, det er å stå opp, fixe meg sjappt , jobbe dra hjem for å sove igjen. Jeg kjenner igjen symptomene og vet ikke Hva jeg ska gjore. Har tenkt på å si opp meg 3 ganger seneste uken. Men det er jo lang oppsigelsetid. Og jeg ønsker ikke å få dårlige refferenser fordi jeg har gjort ei god jobb og får mye skryt. Jeg sitter med mye hopelessness idag og vet ikke Hva jeg ska gjøre. Slutter jeg og bytter til ei jobb jeg ikke vet om jeg kommer takle… eller er det bedre å bli sykmeldt, prøve å komme opp på føttene igjen for å så sen jobbe gradert- og finne ut av ting. Prøve jobber. Skjønner du Hva jeg mener? 

Kanskje du skulle ha prøvd et coatch kurs. Der du lærer mer om egenmotivering. Det kan ofte også hjelpe mye på psyken, når du lett lar deg dra ned av andre negative personer. Uansett hvor du er vil det jo alltid finnes en sånn, så tenker du muligens har mer utbytte av å lære deg å håndtere det og ikke se så ned på deg selv 

Anonymkode: 2c321...a7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje du skulle ha prøvd et coatch kurs. Der du lærer mer om egenmotivering. Det kan ofte også hjelpe mye på psyken, når du lett lar deg dra ned av andre negative personer. Uansett hvor du er vil det jo alltid finnes en sånn, så tenker du muligens har mer utbytte av å lære deg å håndtere det og ikke se så ned på deg selv 

Anonymkode: 2c321...a7c

Og Hvordan ska jeg orke å lese og tenke å drive med det når jeg klart og tydlig har en fysiskt utmattelse? Har du selv vært utbrendt? Vet du Hvor lite energi du har igjen? På ei fridag så ligger jeg i sengen nesten hele dagen fordi jeg har 0 energi. Jeg går og trener og har enda mer energi til overs, jeg lager middag og er helt utmatta Etter på. Jeg går på jobb , og iblandt er jeg så sliten på jobb at jeg nesten sovner. Jeg må ut av dette og degt vil ikke være mulligt mens jeg jobber. Sist gang så vær det enda værre Og jeg va sengliggende i 4 mnd. Etter det begynte jeg å få energi tillbake og jobbet meg gradvis opp igjen. Og jeg fikk Kjempe for det! Og jeg elsker jobben min. Men nå frykter jeg samme sak igjen. Og er livredd for å havne der fordi jeg vet Hvor mye jobb det er med nav, lege, psykolog. Hvor liten ei føler seg.

• Liker 1
Skrevet

Greia er at din helse er viktigere enn jobb. Sjefen din bør vite at folk blir sykemeldte, og det klarer de å håndtere :)

Er det ikke bedre om du får en måned med sykemelding nå enn et år fordi du presser deg for mye? Tro meg, ingen takker deg for at du sliter deg selv helt ut. Jeg er selv langtidssyk, og jeg vet hvor utmattende nav er, men da er det bedre å gjøre noe nå mens det er akutt, før det setter seg skikkelig. 

Husk at det er legen som sykemelder deg om de ser behov, ikke du. Det dummeste du gjør nå er å ikke lytte til kroppen og snakke med legen. Alt annet kan du ta som det kommer.

Anonymkode: b14e6...2f2

Skrevet

Folk her svarer som om du ikke er syk. Du må gå til lege, du må bli sykmeldt , og du må omskoleres til en annen jobb hvis det er jobben som er for vanskelig. 

• Liker 2
Skrevet

Du må for all del ikke si opp jobben din! Å søke ny jobb når du er syk vil være meget vanskelig, og hvis du selv sier opp, får du lang karantene på dagpenger (rundt fire mnd?), så du står helt uten inntekt.

Du må gå til legen og få sykmelding. Jeg vet det er fryktelig tungt å gå rundene med behandling, utredning  etc for depresjon, men det må til. Det er depresjonen som snakker for deg nå, husk det. Det er ingen løsning å si opp jobben, du får bare økonomiske problemer på topp av helseproblemene dine. 

Anonymkode: fbcc8...a2d

• Liker 1
Skrevet
Tone83 skrev (37 minutter siden):

Folk her svarer som om du ikke er syk. Du må gå til lege, du må bli sykmeldt , og du må omskoleres til en annen jobb hvis det er jobben som er for vanskelig. 

Takk for svar! Ja det er jo det jeg tenker og. Men lurer på om det finns ei annen måte å gjore det på. Jeg må først og fremst bli frisk og det vil ta Noen mnd. Men Tenkte at det kanske hade vært bedre å si opp jobb - ha fri 2-3 mnd mens man sammarbeider med nav. At di hjelper meg å finne ut av Hva jeg ka jobbe som eller passe i, motivere meg og finne ut av det.  Jeg vet at jeg må slutte i jobben min uansett, jeg elsker jobben min men jeg takler ikke den fysiske jobben og jobbtidene i Lange perioder. Men da vil jeg og miste intekten min som jeg skjønner. Og jeg gambler fordi jeg vet ikke Hvor lang tid det vil ta for meg å bli frisk. Om jeg får meg ei ny jobb eller Hva som venter. Blir jeg sykmeldt så innebærer det mye jobb og. Men da kanske det er enklere å finne ut av ting sammen med nav. Uff gruer meg. Er mest redd for å få hull i cv eller at jeg aldri mer kan jobbe med noe jeg har lyst å jobbe med. I fremtiden. Jeg har alltid stått på, klart mye i mange år. Akuratt nå føler jeg meg på bunn

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du må for all del ikke si opp jobben din! Å søke ny jobb når du er syk vil være meget vanskelig, og hvis du selv sier opp, får du lang karantene på dagpenger (rundt fire mnd?), så du står helt uten inntekt.

Du må gå til legen og få sykmelding. Jeg vet det er fryktelig tungt å gå rundene med behandling, utredning  etc for depresjon, men det må til. Det er depresjonen som snakker for deg nå, husk det. Det er ingen løsning å si opp jobben, du får bare økonomiske problemer på topp av helseproblemene dine. 

Takk for svar. Jeg vet at det vil bli vanskeligt uansett. Jeg er ikke redd for leger å dps. Jeg er bara redd at det vil spise opp energin min nokk til å ikke klare å søke nye jobber/ prøve nye jobber mens jeg er sykmeldt. Og det er jo egt det jeg må for å få det bedre. Jeg må få hjelp til å finne en annen vei i livet mit. Fordi Akuratt nå klarer jeg ikke det selv lengre. Har bytta jobb før og stått på men nå er det annerledes fordi jeg klarer ikke å finne energi mens jeg jobber i den jobben jeg har. Tror du nav vil hjelpe med veiledning og med nye jobber / omskolering? Eller vil det kun være tillretteleggning hos den jobben jeg har? 

Skrevet

Få sjekket D-vitamin nivå etc hos legen. Mangler kan gjøre deg sliten, trøtt og deprimert.

Skrevet
Stargaze skrev (8 minutter siden):

Få sjekket D-vitamin nivå etc hos legen. Mangler kan gjøre deg sliten, trøtt og deprimert.

Men det gjør deg ikke SÅ sliten som det HI skriver. 

Har selv meget lavt nivå av D vitamin og B12 og trodde at jeg skulle bli OH så spretten og full av energi at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Eneste jeg merker medisinene på er fysiske svimlinger. Psyken er fortsatt akkurat den samme. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg ble sykmeldt for 3 år siden pga depresjon og utbrendthet. Jeg var vekk Noen mnd og sen kom jeg tillbake i jobb i red stilling. Nå idag jobber jeg 85%. Jeg kjenner at jeg kanskje er påvei å bli deprimert igjen…. Sover mye og uansett om jeg stiller klokka så våkner jeg ikke. Jeg jobber kun kvelder så forsover meg ikke. Jeg føler meg ofte nere og idag har jeg ei slik dag da jeg ikke klarer å pushe meg selv. Jeg tror kanske jeg begynner å få sån her fatigue- at jeg ikke lengre klarer å være i et modus der jeg er gla, positiv og orker mye.. 

får ikke tatt med alt her. Men det som nå er greia. Er at jeg sitter med Noen tanker. Enten så sykmelder jeg meg igjen, men jeg klarer ikke fordi jeg får dårligt samvittighet ovenfor sjefen og jobben min. Jeg vet ikke heller om jeg orker å være i kontakt med nav, lege , psykolog igjen for det tar mye energi og Jeg vet ikke om jeg klarer det igjen. Eller så sier jeg opp jobben min, også må jeg finne ut av det når jeg er arbeidsledig. Men da er jo risikon at jeg ikke får ekonomisk støtte og at jeg blir enda mer deprimert og ikke orker ta tak i noe. 

Hva burde jeg gjore? 

tenker egt at jeg hade hatt best av å ha fri 2-3 mnd , stå opp samme tid. Trene , spise sundt og komme ut på dagtid. Vilket er vanskeligt å få til på den lille energin jeg har igjen mellom jobb… 

Håper på venlige og seriøse svar. Takk! 

Du skal lytte til kroppen og de erfaringer du gjorde deg sist du hadde det slik! Jeg har selv vært der, og det som stoppet meg til å ta tak i helsen var slik som deg, NAV, Papirmøllene, den evige energistjeleren som er NAV, legekontor, kontorer meg her og kontorer meg der! 

Men til slutt bare måtte jeg. Jeg var nede i et så sort hull at jeg kunne umulig ha komt meg videre uten. Legen min har vært fantastisk, det samme har kompetansesenteret som jeg fikk gå på via NAV. JEG møtte endelig mennesker som forstår, og som forsto hvorfor det hadde blitt slik det har blitt.  Disse forsøkte videre å være i samtale med NAV ( noe de innrømte hadde vært en overraskende prøvelse når det gjaldt min sak )  de presset, lurte og lirket slik som man gjør med en trassig 3 åring. 

Jeg vet terskelen for å trappe opp på NAV er noen gang høyere enn himmelen, for man vet hva man må igjennom. Jeg HÅPER på dine vegne at du endelig kanskje møter mennesker som støtter og råder i stedet for å bryte ned og stjele det lille enn har av energi.

Masse lykke til ❤️ 

Anonymkode: 30689...c83

Skrevet
Stargaze skrev (21 minutter siden):

Ja selvfølgelig. Ska få tjekket det og. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tack for svar! 
det står slik på nav :

Rimelig grunn kan f. eks. være at man ikke kan fortsette i arbeidet av helsemessige årsaker, man har vært utsatt for mobbing elelr trakassering. At det foreligger rimelig grunn til å si opp sin stilling må sannsynliggjøres ovenfor NAV.

kan man ikke få sykemelding, si opp seg pga helsemessige årsaker. Få dagpenger mens man søker nye jobber, prøver å finne ut Hva ei kan drive med? Mens ma legger mye tid på å bli frisk. Sist gang måtte jeg vile først, å sen spise sundt, stå opp samme tid og gå turer i dagslys hvar dag for å få tillbake energi. Vet jo som sagt ikke Hvis slik vil hjelpe denne gangen. 

Skrevet

Jeg har vært utbrent og sykemeldt i mange år.
Etter en tid tilbake i jobb kjente jeg depresjonen komme kraftig tilbake, energien forsvant helt, jeg hadde knapt krefter til å dusje/spise utenom jobb og raste ned i vekt.
Vurderte si opp, siden jeg har fysisk krevende jobb, og etterhvert begynte depresjonen gi utslag i fysiske plager.

Jeg snakket med legen, fikk henvisning til psykolog. Trodde det kom til å være like utmattende som sist runde hos DPS, da var jeg sengeliggende av utmattelse etter hver time, men er blitt positivt overrasket. Jeg går til psykolog ukentlig nå, og er ikke særlig mer sliten enn tidligere. Heller mindre, for jeg vet at jeg nå er i gang med behandling og at det kommer til å bli bedre. Selv om jeg er langt nede, så ga psykologen allerede første time meg ett håp om at jeg kommer meg igjennom dette igjen.

Anonymkode: 5a947...3c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...