AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #1 Skrevet 17. november 2021 Jeg regner med å få en god del inntekt av hobbyvirksomhet, cirka 100.000,- eller mer. Vet at jeg må betale vanlig skatt, men kan pengene bli i foretaket uten at jeg må skatte eller oppgi det annet enn beløpet som formue og først skatte når jeg tar ut pengene? Må jeg ha regnskapsfører hvis jeg lar pengene stå der, og hvor mye koster det? Har tenkt å leie inn en regnskapsfører fra et annet land da det vil bli billigere. Hva mer bør jeg tenke på, og hva koster det å registrere seg i Brønnøysundregisteret? Jeg vet at jeg må oppgi hvilken virksomhet enkeltmannsforetaket skal drive med, men kan jeg bare oppgi hobby uten å presisere det mer nøyaktig? Hva med moms? Det jeg skal selge vil først gå gjennom et annet firma og da regner meg med at jeg slipper moms da den allerede er betalt? Anonymkode: c0dd0...362
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #2 Skrevet 17. november 2021 Du må betale skatt på fortjeneste uansett om du tar det ut eller lar det stå. Du må ikke ha regnskapsfører. Du må betale moms på varer som er innunder momsregisteret når du har omsatt for over 50.000 kr. Anonymkode: 5caec...434
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #3 Skrevet 17. november 2021 Det beste rådet du kan få er: skaff deg en regnskapsfører. Selvsagt en norsk, som kan de norske reglene til fingerspissene. Vedkommende kan guide deg gjennom dette. Anonymkode: 8541b...d0e 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #4 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du må betale skatt på fortjeneste uansett om du tar det ut eller lar det stå. Du må ikke ha regnskapsfører. Du må betale moms på varer som er innunder momsregisteret når du har omsatt for over 50.000 kr. Anonymkode: 5caec...434 Produktene vil bli solgt gjennom et annet firma som allerede har betalt moms, og ENK vil bare være til for å kunne trekke fra utgifter. Må jeg da betale moms? Det betyr jo at staten vil få moms to ganger. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det beste rådet du kan få er: skaff deg en regnskapsfører. Selvsagt en norsk, som kan de norske reglene til fingerspissene. Vedkommende kan guide deg gjennom dette. Anonymkode: 8541b...d0e Takk begge to. Leste at man må betale forskuddsskatt fire ganger i året. Forskudd av forventet inntekt? Det er umulig å forutsi hva forventet inntekt vil bli hvert år. Kan man ha ENK uten inntekt og oppgi kr. 0,- de gangene det faktisk ikke har kommet inn penger eller er forventet å komme noe inn? Og hva er trinnskatt? Leste nettopp dette: ENK: Du må ta kontakt med skatteetaten for å få fastsatt forskuddsskatten. Den betales fire ganger i året: 15. mars. 15. mai. 15. september. 15. november. For mange kan forskuddsskatten tære hardt på likviditeten (pengene du har til rådighet/disponibelt). Grovt sett beregnes skatten slik: 22% skatt i årene 2019, 2020 og 2021 (23% i 2018) på overskuddet i næring (alminnelig inntekt) pluss 11,4 % trygdeavgift på beregnet personinntekt (som i sum som regel er litt lavere enn overskuddet). Enkeltpersonforetak innenfor fiske og fangst slipper unna med 8,2% trygdeavgift. NB! Trinnskatt kommer i tillegg. Enkeltpersonforetak vs aksjeselskap i 2021 – slik velger du riktig (miniforetak.no) TS Anonymkode: c0dd0...362
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #5 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Produktene vil bli solgt gjennom et annet firma som allerede har betalt moms, og ENK vil bare være til for å kunne trekke fra utgifter. Må jeg da betale moms? Det betyr jo at staten vil få moms to ganger. Takk begge to. Leste at man må betale forskuddsskatt fire ganger i året. Forskudd av forventet inntekt? Det er umulig å forutsi hva forventet inntekt vil bli hvert år. Kan man ha ENK uten inntekt og oppgi kr. 0,- de gangene det faktisk ikke har kommet inn penger eller er forventet å komme noe inn? Og hva er trinnskatt? Leste nettopp dette: ENK: Du må ta kontakt med skatteetaten for å få fastsatt forskuddsskatten. Den betales fire ganger i året: 15. mars. 15. mai. 15. september. 15. november. For mange kan forskuddsskatten tære hardt på likviditeten (pengene du har til rådighet/disponibelt). Grovt sett beregnes skatten slik: 22% skatt i årene 2019, 2020 og 2021 (23% i 2018) på overskuddet i næring (alminnelig inntekt) pluss 11,4 % trygdeavgift på beregnet personinntekt (som i sum som regel er litt lavere enn overskuddet). Enkeltpersonforetak innenfor fiske og fangst slipper unna med 8,2% trygdeavgift. NB! Trinnskatt kommer i tillegg. Enkeltpersonforetak vs aksjeselskap i 2021 – slik velger du riktig (miniforetak.no) TS Anonymkode: c0dd0...362 Du må betale moms når omsetningen overstiger 50 000. Selskapet som kjøper av deg og selger videre kan trekke fra momsen de betaler til deg. At du i det hele tatt tror noe annet får meg til å tenke at du trenger regnskapsfører. En som kan norske regler. Anonymkode: 876b5...48e 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #6 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Produktene vil bli solgt gjennom et annet firma som allerede har betalt moms, og ENK vil bare være til for å kunne trekke fra utgifter. Må jeg da betale moms? Det betyr jo at staten vil få moms to ganger. Jeg skjønner ikke helt opplegget her - ENK skal bare ha utgifter? Hvordan får du da inntekter på hobbyen din? Anonymkode: 4b3e7...84d 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #7 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må betale moms når omsetningen overstiger 50 000. Selskapet som kjøper av deg og selger videre kan trekke fra momsen de betaler til deg. At du i det hele tatt tror noe annet får meg til å tenke at du trenger regnskapsfører. En som kan norske regler. Anonymkode: 876b5...48e Hvilke ting tar regnskapsføreren seg av? Kjenner til flere som har ansatt regnskapsførere som bor i Østen. Engelsk er et internasjonalt språk. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt opplegget her - ENK skal bare ha utgifter? Hvordan får du da inntekter på hobbyen din? Anonymkode: 4b3e7...84d Jeg har fått antatt en bok hos et forlag og de betaler momsen. Mange forfattere har ENK for å kunne trekke fra utgifter til promotering av bøkene, datautstyr og kontor. Men jeg vet ikke om man får trukket fra til hjemmekontor. Det vil si leie. Har man ENK får man trukket fra reise og opphold på hotell på skatten ved foreksempel lansering, ved et AS ville man fått dekket en sats selv om man velger å bo hos noen i familien under lansering. TS Anonymkode: c0dd0...362
Yoshi Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 Du kan trekke fra hjemmekontor, men det må være et rom dedikert som kontor. Det kan ikke være et gjesterom med et skrivebord. Hvis du skal ha utgifter i forbindelse med boken, så regner jeg med du også vil få inntekter for boken. Ergo må du betale skatt. Min mann betaler inn skatt på forventet inntekt, men trekker fra absolutt alt han kan på selvangivelsen. Foreløpig betyr det penger tilbake. På mitt ENK så har jeg hatt en del utgifter jeg oppgir, men pga korona så ble det lite inntekter. Så jeg har ikke skattet noe. Men jeg er ikke noe ekspert siden våre ENK er relativt enkle og ikke momspliktige. Forhør deg meg noen som kjenner bokbransjen kanskje?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 Hvis du har enk skattes all inntekt på samme måte som lønn, det skilles ikke mellom deg og enk-et. Hvis du ønsker å la pengene bli i selskapet kan du stifte AS og ta ut utbytte med 22 % skatt (lønn fra eget AS er annerledes!). Du bør lese deg opp på dette før du setter i gang. Anonymkode: ddcfc...86a
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 Ut fra det du skriver her bør du absolutt skaffe deg en (norsk) regnskapsfører! Anonymkode: ec1be...6e2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 Forskuddsskatten kan du jo justere underveis, forventet inntekt er nettopp bare forventet inntekt. Jeg pleier å justere før siste termin når jeg ser omtrent hva jeg lander på. Moms må du betale dersom du er momspliktig. Spør skatteetaten dersom du er usikker. Disse har også nyttige kurs for de som starter opp ENK som jeg anbefaler deg å ta. Registrering i Brønnøysundregisteret er gratis, dersom du selger bøker er det en egen kategori dette går under (noe med litteratur mener jeg). Det finner du. Jeg har ikke regnskapsfører og har ikke hatt behov for det. Hatt ENK siden 2011. Det kommer helt an på hva du klarer selv. Anonymkode: be9c1...be4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (På 17.11.2021 den 19.34): Hvilke ting tar regnskapsføreren seg av? Kjenner til flere som har ansatt regnskapsførere som bor i Østen. Engelsk er et internasjonalt språk. Jeg har fått antatt en bok hos et forlag og de betaler momsen. Mange forfattere har ENK for å kunne trekke fra utgifter til promotering av bøkene, datautstyr og kontor. Men jeg vet ikke om man får trukket fra til hjemmekontor. Det vil si leie. Har man ENK får man trukket fra reise og opphold på hotell på skatten ved foreksempel lansering, ved et AS ville man fått dekket en sats selv om man velger å bo hos noen i familien under lansering. TS Anonymkode: c0dd0...362 Jeg var med på en bok som et engangs opplegg. Og måtte ikke skatte av den. Pga den gikk som hobby inntekt. Husker ikke helt hvordan det hang sammen. Men har en slkenning som jobber i skattevesenet jeg fikk råd fra Anonymkode: 62552...502
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #13 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (På 17.11.2021 den 15.38): Det beste rådet du kan få er: skaff deg en regnskapsfører. Selvsagt en norsk, som kan de norske reglene til fingerspissene. Vedkommende kan guide deg gjennom dette. Anonymkode: 8541b...d0e AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ut fra det du skriver her bør du absolutt skaffe deg en (norsk) regnskapsfører! Anonymkode: ec1be...6e2 Hva slags diskriminerende bullshit er dette?? Anonymkode: 62236...be4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #14 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva slags diskriminerende bullshit er dette?? Anonymkode: 62236...be4 Hvorfor skal vedkommende skaffe seg "regnskapsfører" i utlandet som potensielt ikke har snøring på norske skatt/moms/avgifts regler/lover? Og som høyst sannsynlig ikke er godkjent regnskapsfører i Norge, nettopp derfor. Ts bør koste på seg en regnskapsfører innenlands så hen slipper og styre med noe hen ikke forstår, bruke mer tid på å prøve og forstå enn det vil være verdt. Hur nice som helst og bare sende inn det som trengs til en regnskapsfører som smukk smukk plasserer tallene på rett plass. Anonymkode: 2d3ce...696
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå